شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، بازاریابی عصبی، یک رویکرد نظری و مفهومی نسبتاً جدید است با این ایده که یک واقعیت عینی وجود نداشته و درواقع، کل جهان درون ذهن ما قرار دارد و منحصراً محصول ادراکات ذهنی ماست. علم مطالعهی این جنبهها در سطح زیستشناختی و نظری، علم اعصاب است. اخیراً علوم اعصاب و بازاریابی در مطالعاتی برخاسته از حس کنجکاوی دانش باهم تلاقی داشتهاند که پیامد آن تولد اصطلاح بازاریابی عصبی است. بهکمک بازاریابی عصبی میتوان امیال، انتظارات و محدودیتهای پنهان مشتریان را با بهکارگیری فناوری شبیهسازی پزشکی کشف کرد که تغییری عمده در روابط سازمان و مشتریانش ایجاد میکند. بازاریابی عصبی همچنین واقعیتی اساسی را گوشزد میکند: مشتریان، تصمیمات خود را در سطحی ذهنی، احساسی و غریزی اتخاذ میکنند. اگرچه در ادبیات بازاریابی برای خلق استراتژی، از الگوبرداری رقابتی استفادهی بسیار به عمل آمده است اما پژوهشهای کمی وجود دارد که در نظریهپردازی، متکی بر علم اعصاب و بازاریابی عصبی باشد.باتوجه به رقابت تنگاتنگ بین بانک ها در جذب منابع و ارائه خدمت به مردم، لزوم ترویج فرهنگ اطلاعرسانی و تبلیغات موثر در سطح وسیع و به طور شفاف به نحوی که برای آحاد جامعه قابل درک باشد.صنعت بانکداری از ارکان اصلی هر اقتصادی به حساب میآید و مشتریان نقش کلیدی در آن دارند. بنابراین میتوان ابراز توجه ویژه به نیازها و خواستههای مشتریان را از جمله موضوعات پراهمیت ایران و جهان محسوب نمود. نقش و اهمیت مشتری در بانکها به سبب تاثیر مستقیمی که بر رشد و بقای بانکها در بازار رقابت میگذارد و نیز کسب منافعی که برای ایشان دارد، سبب شده تا امروزه لزوم کسب رضایت مشتری درک و پذیرفته شود و کلیه واحدهای بانکی گرایش به مشتری داشته و سمت و سوی فعالیت همه آنها جذب مشتری و جلب رضایت او باشد.در این تحقیق تاثیر بازار یابی عصبی بر نظا م بانکی (مورد مطالعه بانک کشاورزی) مورد بررسی قرار گرفته است که از روش مطالعه کتابخانه ای و تحلیلی استفاده شده است.
واژگان کلیدی: بازار یابی عصبی، بانک کشاورزی، مغز، رقابت
مقدمه:
بازاریابی عصبی اخیرا مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. این علم جدید تلفیق دو علم بازاریابی و عصب شناسی است. بازاریابی عصبی درک عملکرد مغز بدون وارد شدن در جزئیات پیچیده آن است تا از آن برای بهبود عملیات بازاریابی استفاده کنیم. این واژه برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ مطرح شد و با استقبال چندانی روبرو نشد تا در سال های اخیر که این اصطلاح بخشی از سخنرانی های همایش ها و مقالات مختلف را به خود اختصاص داده است.
بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول یا خدمات و مشتری گفته میشود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب میآید. تعریف لغت نامهای بازاریابی عبارت است از«فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف¬کنندگان». به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواستههای مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرآیند سودآوری برای شرکت است. بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است؛ از این رو موجب سفارشهای آینده میشود.
نویسنده :مهدی حیدری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه پیام نور واحد غرب تهران
منبع: TMBA
|
نظر بدهید