مسئولیت جامعه جهانی حرفه‌ای روابط‌عمومی در پاندمی جهانی کرونا

پروفسور دین کراکبرگ استاد دانشگاه کارولینای شمالی، شارلوت – هدف نهایی و غایی روابط‌عمومی عبارت است از حفاظت از مردم در برابر کووید-۱۹ با رعایت اصل اعتماد و این اعتماد مفهومی است که فقط زمانی می‌تواند به‌وجود آید که بر پایه اعتبار و صحت شکل گرفته باشد و اعتبار و صحت هم بر ستون شفافیت استوار شده است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| پروفسور “دین کراکبرگ” استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه کارولینای شمالی و رییس سابق مرکز روابط‌عمومی جهانی (CGPR)، “مسئولیت جامعه جهانی حرفه‌ای روابط‌عمومی در پاندمی جهانی کرونا” را مورد تجزیه و تحلیل قرار ‌داد.


وی کارشناسی خود را در رشته روزنامه‌نگاری از دانشکده وارتبرگ در سال ۱۹۶۹، کارشناسی ارشد را در رشته روزنامه‌نگاری در سال ۱۹۷۴ از دانشگاه ایلینویز شمالی و دکترای خود در رشته ارتباطات جمعی را در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه آیووا دریافت کرد.


بخشی از سخنان کراکبرگ: هدف نهایی و غایی روابط‌عمومی عبارت است از حفاظت از مردم در برابر کووید-۱۹ با رعایت اصل اعتماد و این اعتماد مفهومی است که فقط زمانی می‌تواند به‌وجود آید که بر پایه اعتبار و صحت شکل گرفته باشد و اعتبار و صحت هم بر ستون شفافیت استوار شده است.


والنتین و من هم بر این اعتقادیم که فعالان روابط‌عمومی می‌بایستی کانون اعتمادسازی برای سازمان‌ها باشد چه این سازمان‌ها دولت‌ها باشند، چه سازمان‌های جامعه مدنی و چه شرکت‌ها. با این حال، باید بر این موضوع تاکید کرد و هشدار داد که اعتماد تنها در صورتی به‌وجود می‌آید که تداوم داشته باشد و حفظ شود به‌طوری که اعتماد به یک سازمان زمانی ایجاد می‌شود که عمل و رفتار آن سازمان به‌شکل معقولی قابل پیش‌بینی و مورد انتظار باشد و بر مبنای رفتار و ارتباطات گذشته آن سازمان یا عامل شکل گرفته باشد. متقابلا در صورت خیانت هیچ اعتمادی نمی‌تواند وجود داشته باشد.


باز هم والنتین و من چنین نتیجه‌گیری کرده‌ایم که فعالان روابط‌عمومی برای حفظ و ارتقای اعتماد و اطمینان پیدا کردن نسبت به‌وجود اعتماد می‌بایستی نه فقط به‌صورت استراتژیک و راهبردی بلکه به شکلی فرااستراتژیک فکر کنند.


در اینجا فرااستراتژیک یعنی اینکه هدف نهایی و غایی فعالان روابط‌عمومی باید یک چیز باشد و آن ایجاد اعتماد است که شرط لازم و در واقع مهم‌ترین چیز در روابط سازمان‌ها با عموم مردم و کلیت جامعه محسوب می‌شود.


خوب می‌رسیم به اینکه فعالان حوزه روابط‌عمومی چه باید انجام دهند؟ اول از همه اینکه اگرچه خیلی سخت به نظر می‌رسد اما همه شما باید در مورد کووید-۱۹ و انشعاب‌ها و گوناگونی‌های آن آگاه باشید و دانش‌تان را نسبت به این ویروس افزایش دهید و این کار را به‌خاطر دانش‌تان، به‌خاطر کشورتان و به‌خاطر جهان انجام دهید و هر روز سعی کنید تا چیزهای بیشتری در مورد این همه‌گیری یباموزید و بدانید.
 

لینک: http://kpri.ir/?p=6675