کووید – ۱۹ ؛ تهدید؟! و یا فرصت؟! برای عرصه ارتباطات و رسانه

مجید حیدری – کووید-۱۹ با همه آسیب‌ها و گرفتاری‌هایش؛ فصلی نوین از عرصه کسب‌وکار بویژه در عرصه ارتباطات و رسانه را برای ما آغاز نمود که حقیقتا این نه!! تهدید بلکه فرصتی شد برای‌مان در عرصه ارتباطات و رسانه.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| جهان و من‌جمله کشور ما ایران دچار واقعه ای ناشناخته و گاها!! مرموز بنام کرونا شده است. این بحران جهانی هم جان مردم را نشانه گرفته است و هم به نوعی درگیر مسایل اقتصادی و کسب و کار آنها شده است. واقعه نامیمون کووید ۱۹ چه که موجب از دست رفتن انسان ها و عزیزانی شد که لازم است یادشان را گرامی بداریم و چه موجب زحمات دوچندان و خدمات شایسته عزیزانی در حوزه سلامت شد که جا دارد ازشان سپاسگزاری نماییم.


بعضا هم خدماتی لازم بود توسط کارکنان دولتی و یا بعضا عرصه بانکی ارائه شود و با هر زحمتی و خطری ارائه شد و شاید! که باید به نوعی هم ممنون این عزیزان خدمتگزار باشیم. اما دگرانی هم بودند که در این مقطع خاص دچار رکود و رخوت های کسب و کار خود شدند اعم از حوزه های حمل و نقل، غذا، گردشگری و … که قاعدتا!! می بایست مورد حمایت ها!!!ی دولتی هم قرار می گرفتند. ان شاء الله


کووید – ۱۹ به نظر موجب نوعی نظم و انضباط هم شد. دقت و صحت در انجام کارها را مورد توجه قرار داد. نوعی فرهنگ مصرف و صرفه جویی را نیز یادآوری نمود. تاثیری بسزا در کاهش دوباره کاری ها و ترددهای بی جا و … داشت.


موجب تقویت فرهنگ ارتباطات و استفاده بهینه از فضای مجازی و رسانه های جمعی شد. کووید – ۱۹ موجب تثبیت و رشد بهینه کسب و کارها در فضای مجازی شد. کووید – ۱۹ موجب خروج از صرفا سرگرمی و گپ و گفت های فضای مجازی و شبکه های پیام رسان اجتماعی به فضای مفید اجتماعی و کسب و کارهای اینترنتی شد.


در ایام کووید – ۱۹ بخش الکترونیکی کسب و کار که قبلا کم! دیده و یا بعضا! نادیده گرفته شده بود به بخش مفید و سودده تبدیل شد. از افزایش کاربردهای اپلیکیشن های بانکی گرفته تا وبینار و سمینارهای مجازی، تا تهیه بلیط ها و تا آموزش های مجازی، که فارغ از تلفات و آسیب های جانی آن اگر با دقت و کمی منصفانه بنگریم چه حسناتی که در کاهش خطرات جانی، آلودگی های زیستی و صوتی، کاهش ترافیک، صرفه های مالی و اقتصادی، صرفه جویی ها در انرژی، سرعت در انجام امور و … می توانست!!! داشته و یا نداشته باشد؟!!


و نهایتا به نظرم کووید-۱۹ با همه آسیب‌ها و گرفتاری‌هایش؛ فصلی نوین از عرصه کسب‌وکار بویژه در عرصه ارتباطات و رسانه را برای ما آغاز نمود که حقیقتا این نه!! تهدید بلکه فرصتی شد برای‌مان در عرصه ارتباطات و رسانه.


امید است که از این تهدید!! کووید – ۱۹؛ فرصتی برای تعالی بیش از پیش عرصه ارتباطات و رسانه ای مان بسازیم.