شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برآوردهای یک شرکت پژوهشی نشان میدهد صاحبان تبلیغات و آگهیدهندگان رفته رفته پول کمتری در بخش جستجوگرهای دسکتاپی هزینه میکنند و بیشتر به به سمت جستجوگرهای تحت ابزارهای همراه متمایل میشوند.
به گزارش وبسایت شرکت ای مارکتر (eMarketer)، امسال هزینهکرد آگهیدهندگان در بخش جستجوگرهای دسکتاپی امسال در آمریکا ۴. ۱ میلیارد دلار کاهش مییابد و این رقم معادل کاهش ۴. ۹ درصدی این هزینهکردها در مقایسه با سال ۲۰۱۳ است. این در حالی است که هزینهکردها در بخش جستجوگرهای همراه رشدی ۸۲ درصدی خواهد داشت.
یافتههای این شرکت نشان میدهد انتشار تبلیغات بر روی جستجوگرهای دسکتاپی همچنان سودآورتر از تبلیغاتی است که بر روی جستجوگرهای همراه به نمایش درمیآید. با این همه، افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند و تبلت باعث میشود این روند رفته رفته شکل معکوسی به خود بگیرد. پیشبینی میشود امسال هزینهکردها در بخش جستجوگرهای دسکتاپی به ۱۳ میلیارد دلار برسد. این رقم برای بخش جستجوگرهای همراه ۹ میلیارد دلار پیشبینی شده است.
بر اساس این گزارش، امسال هزینهکرد کلی آگهیدهندگان در در محیطهای دسکتاپی در مجموع به ۳۹. ۳۲ میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم ۴. ۲ درصد کمتر از ۱۹. ۳۳ میلیارد دلاری است که سال گذشته صرف این نوع آگهیها شده است. آگهیهایی که بر روی جستجوگرهای دسکتاپی رایانههای شخصی و لپ تاپ، فایل ویدئویی و سایر صفحات اینترنتی منتشر میشود در این دسته قرار میگیرد.
یافتههای این شرکت نشان میدهد گوگل نقش قابل توجهی در کاهش درآمدهای حاصل از تبلیغات بر روی جستجوگرهای دسکتاپی دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ حدود ۴. ۷۶ درصد از درآمدهای تبلیغاتی خود را از آگهیهای دسکتاپی به دست آورده است. پیشبینی میشود سهم این نوع از تبلیغات از درآمد گوگل امسال به ۳. ۶۶ درصد کاهش یابد. در همین حال، پیشبینی میشود درآمد گوگل از محل انتشار آگهیها بر روی ابزارهای همراه به ۷۶. ۱ میلیارد دلار برسد که این رقم تقریباً معادل یک سوم از کل درآمد گوگل از جستجوگر خویش است.