شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، روابط عمومی مجموعه ای از دانش و فن تنظیم ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی یک موسسه، شرکت یا به طور کلی سازمان است. روابط عمومی همواره مردم و افکار عمومی را مخاطب خود قرار میدهد. فلسفه وجودی روابط عمومیها تعامل با جامعه و افکار عمومی و با تاکید بر گروههای هدف سازمان یا شرکت است.
البته این تعامل مستلزم شناخت علمی و واقع بینانه گروههای اجتماعی و تحلیل فرصتها و چالشهایی است که در عرصه افکار عمومی نو به نو بروز می کنند بنابراین نقش روابط عمومیها در اقتصاد مقاومتی بستگی به توان و تخصص آنها دارد. زیرا مدیران و کارشناسان روابط عمومی باید با تکیه بر قدرت لایزال الهی و استمداد از ذات اقدس او تلاش نمایند تا زمینههای رشد اقتصاد مقاومتی و خوشنودی خود و همه ذینفان سازمان را فراهم سازند. روابط عمومی باید در این برهه از زمان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با بهره گیری بهینه از منابع و قابلیت هایی که در اختیار دارند برای سازمان و کشور خود ارزش آفریده و مسئول کسب موفقیت و تحقق اهداف آن باشند و با صداقت کامل از منافع سازمان و کشور حفاظت نمایند. روابط عمومی باید ترویج اخلاق، فرهنگ و مبانی اندیشه اسلامی را همواره مورد توجه داشته و به عنوان یک الگو نقش رهبری خود را در دستیابی به بالاترین معیارهای اقتصاد مقاومتی در برنامه های خود داشته باشد. که لازمه آن ایجاد اعتماد متقابل و کسب اعتبار و احترام فردی می باشد.
نقش روابط عمومی در توسعه اقتصاد مقاومتی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و توسعه دانش، مهارت و قابلیت های فردی است.
روابط عمومی در چشم انداز آینده و رعایت صد در صد اقتصاد مقاومتی باید برای جامعه خود الگو بوده و با رعایت انصاف و عدالت برقراری مساوات، رفع تبعیض و ایجاد فرصت های برابر برای همه را در سرلوحه کار خود قرار دهد. باید آموزش زندگی شرافتمندانه را برای ایجاد توازن بین کار و زندگی و تقویت بنیان خانواده تامین عزت و کرامت را به طور کلی کامل و واضح به مردم اطلاع رسانی نمایند.
روابط عمومی در بیستر اهداف اقتصاد مقاومتی باید تعهد خود را به قانون نظم و انظباط، وجدان کار، مسئولیت پذیری، درستکاری و پاسخگویی در همه عرصه های مرتبط به وضوح به نمایش بگذرد.
برای موفقیت هر چه بیشتر در ارائه الگوهای اقتصاد مقاومتی باید دفاع همه جانبه ملت شریف ایران را در جنگ هشت ساله به صورت یک الگوی موفق معرفی نماید و سعی کند حقوق مردم را محترم شمرده و از آن محافظت نماید. امانت داری و حفظ اسرار را شالوده فعالیتهای خود قرار دهد و از رفتاری که در تعارض با منافع مردم و موجب زیان رسانی به دیگران باشد پرهیز نماید. زیرا اقتصاد مقاومتی کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن را آموزش میدهد. مصرف بی رویه در آب، برق، گاز و حتی خرید نان میتواند توسط روابط عمومیها آموزش داده شود با چاپ بروشور های کوچک و یا ارسال پیام های کوتاه و یا ساختن تیزرهای گویا و شرکت در همایشها و سمینارها به معرفی هر چه بیشتر اهداف واقعی و علمی این حرکت انقلابی بپردازند. زیرا آینده کشور و نسل جوان به اطلاع رسانی درست و به هنگام این رخداد مهم دارد. رسانهها به علاوه روابط عمومی دو بازو قدرتمند برای آموزش مردم خواهند بود زیرا باید بدانیم که :" تصمیم گیری پایه و اساس وظایف مدیران را تشکیل میدهد و مهارت مدیر در تصمیم گیری خود را در اجرای درست امور و کارآیی و حفظ کیفیت خدماتی که او ارائه میدهد نمایان میکند." و این مدیریت به ساختار روابط عمومیها بستگی دارد ساختار نیروی انسانی نقش تعیین کننده و اصل را در مدیریت روابط عمومی و ایفای نقش اطلاع رسانی آن دارد. ساختار نیروی انسانی به فضای ترکیب نیروی انسانی از نظر من جنس، تخصص، مهارت، هوش و ذکاوت و توانایی های مدیریتی و مانند اینهاست که در عین حال پتانسیل هر شرکت و سازمان برای ورود به عرصه اقتصاد رقابتی می باشد که امروزه بدون آن حیات موسسات اقتصادی بازرگانی و نیز سیاسی فرهنگی و اجتماعی میسر نبوده و در غیر آن صورت مبتنی بر وابستگی و قرار گرفتن در مراتب پایین یک چرخه تولیدی است. بنابراین روابط عمومی میتواند سهم عمده ای را در اجرا اقتصاد مقاومتی داشته باشند.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران
|