شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اگر یک نشریه مرتبا داستان های منفی در مورد شما می نویسد باید چه کنید؟ این مساله می تواند بسیار نارحت کننده باشد، و بایستی تا می توانید با احتیاط با آن کنار بیایید.
بهترین تکنیک برای مقابله با خبرنگاران متخاصم، در وهله اول، این است که تا جای ممکن با آنها خوب برخورد کنید- حتی اگر نیاز بود باید دیدگاه آنها را نسبت به خودتان اصلاح کنید، برای مثال، می توانید بیانیه ای را در وبسایت خودتان منتشر کنید. افزایش ضربات و انتقادها می تواند باعث پوشش های خبری خصمانه تری در آینده نسبت به شما را تشویق کند.
برخی اوقات پاسخ صحیح این است که باید تمام روابط را قطع کنید- اما این کار ریسک بزرگی را در پی دارد. در سال 2012، دیوید توار، معاون ارتباطات والمارت، اعلام کرد که «ما در کسب و کارمان تصمیمی گرفته ایم که دیگر در نشریات آنلاین مشارکت نکنیم. چراکه مقالات کم کم دارند به گزارش های یکطرفه، غیر منصفانه و نا متعادل تبدیل می شود که توسط خبرنگاران و سردبیران ارائه می شوند.»
این استراتژی بسیار موثر بود زیرا پوشش رسانه ای در جهت متقابل با انتقادات شدیدی را نسبت به وبسایت ایجاد کرد. و این تکنیک بی سابقه نیست. در سال 1984، موبایل اویل، با پوشش یک مقاله مهم، روزنامه نگاران را در انتشار مقالات تحریم کردند. رئیس امور عمومی موسسه گیاهان دارایی شمرتز گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که وضعیت نمی تواند از این بدتر شود. و ما این کار را برای احترامی که نسبت به خودمان قائل بودیم انجام دادیم.»
اما این می تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد، چراکه بایکوت یک نشریه خبری از انتشار اخبار یک موسسه در انظار عمومی می تواند ناعادلانه جلوه کند. چراکه که به نظر می رسد این کار نوعی کتمان حقیقت و یا جلوگیری از افشای واقعیات است. منع یک نشریه، اگر مورد توجه قرار گیرید، خود می تواند یک داستان منفی جدی را علیه شرکت ایجاد کند و شهرت آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در این موارد ممنوعیت ارتباط خود می تواند به سمی مهلک برای سازمان تبدیل شود- شانص عواقب منفی بسیار مهمی برای سازمان را در انظار عموم افزایش می دهد. یک حمله جذاب به طور معمول استراتژی بهترین است و این همیشه باید پیش از سایر استراتژی ها در نظر گرفته شود.
خطرات ناشی از انتشارات خصمانه یکی از دلایلی است که شرکت ها را در انظار عمومی نیازمند مشاوره روابط عمومی باتجربه در مدیریت ارتباطات بحران می کند، که می تواند در کوتاه مدت متوجه این شرایط شود. اغلب وقتی یک بحران ناخواسته پیش می آید، شرکت هایی با عملیات روابط عمومی با کسری بودجه قادر نیستند که به سرعت با نیازهای رسانه ای پاسخ دهند. و در این موارد سرعت از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل است که نظارت بر رسانه های اجتماعی برای روابط عمومی ها حیاتی است، همچنان این می تواند خطری برای بحران باشد. همانطور می گویند: «یک دروغ می تواند قبل از اینکه حقیقت چکمه های خودش را به پا کند، نیمی از جهان را طی کند.»
و به همین دلیل است که حتی وقتی یک روزنامه نگار چندان اشتیاقی به جایگاه شما ندارد، ممنوع کردن آنها از دفتر مطبوعاتی تان باید آخرین راه حل باشد.
نویسنده: الکس سینگلتون، نویسنده کتاب « روابط عمومی در کلاس حرفه ای»
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|