مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع مسئولان و مدیران روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی نیازمند زبان رسانهای مستقل برای ارائه اخبار است. سیدمحمد بهشتی افزود: اخبار و اطلاعات مربوط به صنعت گردشگری باید به نوعی در اختیار مخاطبان قرار گیرد که در آنها ایجاد انگیزه کند و در زمینههای مختلف گردشگری رونق را به ارمغان آورد. شاید در این زمینه بتوانیم به وجود وبسایت رسمی این سازمان به عنوان رسانهای مستقل با زبانی کاملا مشخص اشاره کنیم اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا وجود یک وبسایت در این زمینه کافی است؟
عضو فراکسیون گردشگری مجلس در این زمینه ضمن تاکید بر تاثیر رسانههای دیجیتال در صنعت گردشگری امروز جهان گفت: همه میدانیم بسیاری از مقاصد سفر هماکنون از طریق دنیای مجازی تعیین میشود و گردشگران با دیدن یا مطالعه مطالبی درباره جاذبههای مختلف جهان از طریق وبسایتها بار سفر میبندند اما این نسخه برای گردشگری ایران مفید فایده نیست چون کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری راههای معمول گذشته را طی کردهاند و هماکنون به دنیای مجازی رسیدهاند در حالی که ایران از ابتدا با مشکل و ضعف در زمینه تبلیغ یا معرفی جاذبههای گردشگری خود مواجه بوده است. به عقیده ایرج ندیمی، در حال حاضر کشورمان اگر قصد معرفی جاذبههای گردشگری خود را در گوشه و کنار جهان دارد، باید به شکلی کاملا مدیریتشده با ارادهای ملی و استفاده از تمام ظرفیت رسانههای مجازی، مکتوب، تصویری و صوتی در کارزار گردشگری وارد شود بنابراین یک خبرگزاری یا یک روزنامه نمیتواند به سازمان میراث فرهنگی در این زمینه کمک کند.
وی ضمن اشاره به تجارب دیگر کشورها در این زمینه تصریح کرد: داشتن رسانه مکتوب، صوتی و تصویری و حضور گسترده در دنیای مجازی حق سازمان میراث فرهنگی به ویژه در شرایط کنونی جامعه ماست اما با توجه به مشکلات متعددی مثل کمبود بودجه نمیتوان زیاد روی آن سرمایهگذاری کرد بلکه میتوان با مدیریت و استفاده از امکانات موجود دیگر رسانهها از آن بهرمند شد و به نفع آینده گردشگری ایران گام برداشت.
از سوی دیگر ستاره جوادی تهیهکننده و سردبیر برنامههای صنعت گردشگری و استودیو سفر در رادیو اقتصاد عقیده دارد: هماکنون ظرفیت بسیار بالایی در زمینه رسانههای عمومی کشورمان برای تبلیغ یا معرفی جاذبههای گردشگری ایران وجود دارد اما مهمترین نکته، نبود مدیریتی واحد و نقشه راهی مناسب برای به مقصد رساندن این رسانههاست.
جوادی ضمن اشاره به حضور چندی پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی در سازمان صدا و سیما و امضای تفاهمنامههای مختلف در این زمینه گفت: جای تردید نیست این همکاریها علاوه بر ایجاد شرایط مناسب در کسب و کار گردشگری میتواند به تولید زبان مشترک و واحدی در گردشگری کشورمان ختم شود. با توجه به راهکارهای ارائهشده توسط کشورهای موفق در صنعت گردشگری نمیتوان رسانهای واحد برای ارگانی مثل سازمان میراث فرهنگی متصور شد چون علاوه بر هزینهبر بودن آن، نمیتوان با یک رسانه موفق عمل کرد بلکه باید با یک مدیریت واحد رسانههای مختلفی را اداره کرد و برای این کار جایگاه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی بسیار پررنگتر از قبل خواهد بود.
وی افزود: آن طور که مرسوم است، برای تهیه هر گونه خبر یا برنامه همه به منبع خبر توجه میکنند، بنابراین اگر منبع خبر بتواند با مدیریت، سوژههای متفاوت مورد نظرش را خوراک خبری برنامهها یا رسانهها کند، ناخودآگاه توانسته مدیریتی واحد را بر رسانهها داشته باشد. روابط عمومی این سازمان میتواند با در نظر گرفتن ظرفیت رسانههای مختلف موجود و خط مشی آنها خوراک مورد نیازشان را با توجه به برنامهها و سیاستهای مورد نظرش تامین کند.
این تهیهکننده ادامه داد: هرچند درباره رسانههای مکتوب نمیتوان این انتظار را داشت و کمتر میتوان به آن امید بست اما اگر به ظرفیت تولید برنامههای مشارکتی در این زمینه کمی توجه کنیم و سازمان میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیتهای مدیریت خود در آن ورود کند، به زودی شاهد تولید و پخش انواع مختلف و مفیدی از برنامههای تصویری و صوتی خواهیم بود که میتواند بازارهای هدف ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد.