شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، ترجمه آزاد و بازتدوین دکتر ناصر باهنر- از اسلام به عنوان دینی که حامل رسالتی جدید است، انتظار می رود با مردم ارتباط مؤثر برقرار کند و پیامبر به این امر همت گمارد تا مردم دین اسلام را بشناسند. خداوند می فرماید: «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه» یعنی «با حکمت و موعظه نیکو، مردم را به سوی پروردگارت دعوت نما» و دعوت به سوی هر چیز همان ایجاد رغبت نسبت به آن یا به عبارت دیگر تبلیغات است و برای این رسالت باید با مردم ارتباط برقرار کرد تا نظرات و عقایدشان و نیز روش های زندگی آن ها را تغییر داد. قرآن کریم بسیاری از قواعد علمی روابط عمومی و ارتباطات را در میان آیات خود بیان کرده است؛ همان گونه که زندگی، گفتار، کردار و روش های زندگی پیامبر اسلام الگویی از روابط عمومی و ارتباطات بود که بعدها به صورت یک علم و فن انسانی تدوین و ارائه شد.
مختصات ارائه پیام در روابط عمومی اسلامی
1- انگیزه بخشی برای کسب توجه
2- رعایت مصالح مخاطب
3- احترام به مخاطب
4- جست و جوی نقاط همراهی میان فرستنده و مخاطب
5- زبان شناسی مخاطب
6- اعتبار بخشی ارتباط
7- رسوخ با تکرار
8- بهره¬گیری از قالب های مأنوس و محبوب مخاطب
9- تصریح به بازخورد مورد انتظار
10- بیم دادن مخاطب نسبت به عدم پذیرش پیام
11- ایجاز در ارائه
12- مخاطب قرار دادن عقل
13- مخاطب قرار دادن عاطفه
14- نگاه به نیازهای دنیوی انسان
15- مراقبت در ستایش و انتقاد عمومی
16- بهره گیری از فنون مختلف بیان
|