درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 16:39   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
  مقاومت در مقابل تغییر: چالش‌ها و اقدامات متا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان
  لینکدین در حال آزمایش اشتراک صفحه شرکت پرمیوم با هوش مصنوعی برای تولید محتواست
  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 8316صفحه نخست » مقالات روابط عمومییکشنبه، 15 دی 1392 - 14:39
ترجمه سعید حلوایی پور
روابط عمومی مدرن: هنر و علم نفوذ رسانه ای یکپارچه
ترجمه سعید حلوایی پور- روابط عمومی یکپارچه فقط به رسانة اجتماعی مثل فیسبوک، LinkedIn و تویتر اطلاق نمی شود یا فقط شامل رسانه های سُنتی مثل تلویزیون، رادیو و چاپ و نشر نیست، بلکه هر دو مقوله را در بر دارد. مهم این است که تا جای ممکن از کانال های موجود برای رساندن پیام استفاده شود. نمی گوییم استفاده از فقط تبلیغ رادیویی یا تویتری کار بدی است بلکه می گوییم باید از تمام گزینه های ممکن در یک برنامة روابط عمومی استفاده شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ابتدا تعریف کوتاهی از روابط عمومی یکپارچه ارائه می شود:

روابط عمومی یکپارچه فقط به رسانة اجتماعی مثل فیسبوک، LinkedIn و تویتر اطلاق نمی شود یا فقط شامل رسانه های سُنتی مثل تلویزیون، رادیو و چاپ و نشر نیست، بلکه هر دو مقوله را در بر دارد. مهم این است که تا جای ممکن از کانال های موجود برای رساندن پیام استفاده شود. نمی گوییم استفاده از فقط تبلیغ رادیویی یا تویتری کار بدی است بلکه می گوییم باید از تمام گزینه های ممکن در یک برنامة روابط عمومی استفاده شود. پس در اینجا برنامه روابط عمومی یکپارچه را چنین تعریف می کنیم که یک پیام اصلی یگانه را ارائة میکند و از رسانه های سُنتی و اجتماعی برای این کار بهره می برد.

ابتدا به یک پیام نیاز است. هنر روابط عمومی در امکان انتقال پیام صحیح، به روش صحیح، در زمان مناسب وبه مخاطبان مناسب می‌باشد. اکنون برای تهیة این پیام اصلی جهت روابط عمومی یکپارچة خود چه می کنید؟

 

در اینجا یک چک لیست از مهمترین نکات را بررسی می کنیم:

مهم ترین ایدة را شناسایی کنید

مردم از آنچه می بینند و می شنوند مقدار کمی را بخاطر می سپرند. روابط عمومی موثر روی مهمترین پیامی که می خواهید انتقال دهید متمرکزمی شود، زیرا این چیزی است که مردم باید به یاد بسپارند. اگر چند پیام برای عرضه دارید، موارد غیر ضروری را برای بعد نگاهدارید. یک پیام که به یاد مشتریان بالقوة شما بماند بهتر از چند پیام است که بطور ناقص به خاطر آورده شود.

ایجاز را رعایت کنید

از اصطلاحات صنعتی و ویژه استفاده نکنید. ساده سازی پیام مشکل، و پیچیده کردن آن آسان است.

به یاد ماندنی باشد

ما هر روزه در محاصرة پیامهای رادیویی و تلویزیونی، آگهی ها، مکالمات و غیره قرار داریم. شما باید حین ارائة پیام رسانه ای کاری کنید مردم آن را بیاد بسپارند. کلامی غیر عادی بکار برید یا تجسم ایجاد کنید. اگر پیام شما به شکل تصویری مجسم شود، حتی اگر رادیویی باشد، به یاد ماندنی تر است.

با موضوع در ارتباط باشد

خود را به جای مخاطب بگذارید و آنچه برایش جالب است را مطرح کنید. سپس آنچه را می خواهند ببینند و بشنوند را عرضه کنید.

از خود بپرسید: که چی؟

خود را در حالتی تصور کنید که پیام ارسالی را می شنوید. اگر عکس العمل فوری شما این باشد: «که چی؟» پس پیام خوب نیست. باید بتوانید در مطالب خود چیزی که برای مخاطب ارزش دارد را بیان کنید.

صادق باشید

اگر مایلید مردم حرفتان را باور کنند باید صادق باشید. باید به آنچه می گویید باور داشته باشید. شما به عنوان یک سخنگوی شرکت باید در طراحی پیام اصلی همکاری کنید.

 

اکنون به اصل موضوع یعنی «روابط عمومی مدرن: هنر و علم نفوذ رسانه ای یکپارچه» می پردازیم.

رسانه های جدید، رسانه های شخصی و رسانه های اجتماعی، هر یک معرف گام بزرگی در راستای روابط عمومی مدرن محسوب می شوند. در یک دهه، این روشها توانستند نحوة جریان یافتن اطلاعات در کسب و کارها و جامعه را بازآفرینی کنند. رسانه های سنتی از مخاطبان خویش صرفنظر کردند تا به وب جهانی برای عرضة اخبار و اطلاعات میدان دهند. برندها نیز برای خود ایجاد محتوی کردند. سپس رسانة اجتماعی برای سیم کشی مجدد نحوة کشف، مصرف و به اشتراک‌گذاری اطلاعات ظهور نمود.

اکنون این ایدة دارد رواج می یابد که متخصصان ارتباطات عصر ما، فقط با هماهنگی اطلاعات به شکل یکپارچه در سطح چهار مقولة فوق الذکر، می توانند نفوذ خود را بیشینه سازند.

خبر خوب اینجاست که مدل روابط عمومی ادلمن[1] نشان می دهد چگونه این مقولات سُنتی، جدید (که ادلمن آنها را «دورگه» می نامد)، شخصی و اجتماعی؛ با یکدیگر تقاطع می کنند و به شما امکان می دهند مهارتها و محتوای موجود در یک مقوله را در راستای نفوذ روی سایر مقولات بکار برید. این مقاله روی پررشدترین مقولة نفوذگذار یعنی رسانة اجتماعی متمرکز است و به نقش آن در متن روابط عمومی یکپارچه توجه دارد. بطور اخص، این مقاله نکات زیر را در نظر دارد:

- مکان یابی مخاطب و اموری که روی وی نفوذ دارد

- کاربرد تحلیل نفوذگذاری جدید

- در گیر کردن نفوذگذاری های کوچک و بزرگ

- تبدیل رسانة تملیکی به رسانة اکتسابی[2]

 

ظهور رسانة اجتماعی

طبق پژوهش کامسکور[3] آمریکائیان امروزه 15% وقت آنلاین خود را به شبکه های اجتماعی اختصاص داده اند. شرکتها نیز به فیسبوک، تویتر، گروپون و غیره روی آورده اند. مثلاً طبق پژوهش  بورسون-مارستلر[4]84% از 100 شرکت فورچون گلوبال در حداقل یک شبکة اجتماعی حضور دارند.

این یک زمینة نوین تصمیم‌گیری است، یعنی جایی که مشتری حال و آتی شما، مشغول بررسی خرید و اتخاذ تصمیم می‌باشد. آنان برای مشورت نه فقط به رسانة سُنتی بلکه به شبکه ای از دوستان، همگنان و سرکردگان و رهبران اندیشه روی می آورند. بنابراین، همة آنها و نیز خود شما از نفوذ گذاران هستید. امروزه نفوذگذاران انواع و اقسام زیادی دارند و به برکت وجود رسانة اجتماعی، نفوذ شبکه بندی شدة آنان می تواند به سرعت در وب گسترش یابد (چه روی کامپیوتر ثابت یا روی وسایل موبایل).

دیوید کرکپتریک که روزنامه نگار و نویسندة اثر فیسبوک می‌باشد در کنفرانس پیوت[5] 2010 دربارة راهکارهای بازاریابی اجتماعی گفته است: اگر شما یک برند باشید، این فرصت را برای گفتگو دارید، واگر نخواهید از آن بهره گیرید به هرحال خودش روی می دهد- که آنوقت شاید به ضررتان تمام شود.

متخصصان روابط عمومی که این فرصت گفتگو را غنیمت شمرند، خیلی سود می برند. اندی کاتلر، بنیانگذار مؤسسة روابط عمومی کاتلر وشرکاء می گوید: رسانة اجتماعی در چند لحظه در مقابل میلیونها نفر حیات اضافه ای فراسوی یک رپرتاژآگهی رسمی به بیانیه های شما می بخشد.   

برخی افزارهای روبه ظهور برای متخصصان روابط عمومی می تواند برخی از مزایایی که کاتلر گفت را مشخص کند. همزمان، نتایج جستجوی اینترنتی و بازدید از وب سایت شرکت بطور روز افزونی اثر مراودات اجتماعی را نشان می دهد. پژوهش مشترک مؤسسات شرکت همکاران روبینسون، شردیس و گروه استارکومدیاوست نشان می دهد[6] «نفوذ شبکه ای» به اشتراک‌گذاری اجتماعی، مسئول بیش از 30% از ترافیک ارجاعی وب سایت می‌باشد.

 

شناسایی نفوذ در رسانة اجتماعی

متخصصان روابط عمومی باید فرمولی بیابند تا نفوذ شبکة اجتماعی را به سود بِرَند خویش بکار برند. نفوذ موقعی آشکار می شود که حوزة اجتماعی به سرعت از میان ملقمة محتوایی خود، چیزی نو، جالب، جذاب یا حتی ضروری به منصة ظهور برساند. به نسبت وجود نفوذ در رسانة اجتماعی، اطلاعات یا جریان می یابد یا راکد می شود، یک برند می درخشد یا متروک می گردد، یک اقدام انجام می شود یا بسادگی فرصت انجام آن از دست می رود. هر روزه، این کار طی 200 میلیون صحبت روی تویتر، 750 میلیون عضو فیسبوک و صحبت های دیگر روی سایر شبکه های اجتماعی انجام می شود.

وهنوز، به گفتة برناردو آ. هوبرمن مدیر آزمایشگاه محاسبات اجتماعی HP : در جهانی که اطلاعات از منابع متعدد می آید، چطور ممکن است یک دستور کار مشخص داشت؟ آیا فقط آنچه که مثل حباب به سمت بالا می آید از قبیل مسایل سیاسی، سرگرمی، و محصولات مورد توجه مردم؟

 مقیاس عظیم شبکة زیربنایی رسانة اجتماعی، مانع از توجه لازم به برخی مسایل و کشاندن آنها به روی صحنه می شود.

 

ده دلیل پاسخ دادن مردم به مطالب روی تویتر چیست؟

چه چیز می تواند مخاطبین شما را وادار کند براساس اطلاعاتی که می دهید رفتار کنند؟ پژوهش مایکروسافت این علل را بر می شمارد:

1- بزرگنمایی یا پخش مطالب بین مخاطبان جدید.

2- جلب توجه مخاطبان خاص.

3- نظر دادن به مطلب فردی با پاسخگویی و افزودن محتوای نو که موجب شروع مکالمه می شود.

4- مشهود کردن حضور خود به عنوان یک مستمع.

5-  موافقت با فردی در منظر عام.

6- اعتبار بخشی به نظران دیگران.

7- به عنوان نشانة دوستی، وفاداری و تحسین توسط جلب توجه که گاه در قالب درخواست پاسخ جلوه می کند.

8- اشاره به افراد و مطالب کمتر مطرح شده.

9- برای نفع شخصی، به شکل جلب پیروان یا تقابل با شرکای مطرح تر.

10- برای ذخیره سازی گفتگو جهت دسترسی در آینده.

 

تلاش در پاسخ به مسئلة «دستورکار» هوبرمن، در بهبود ابزارهای تحلیلی که می کوشند «نمرة اجتماعی» یک فرد را مشخص کنند جلوه گر می شود. اما برخی سنجش ها - هر چند جالب هستند- گمراه کننده می‌باشد. مثلاً آیا پرطرفدار بودن می تواند یک معیار نفوذگذاری باشد؟

لزوماً چنین نیست. گزارش هوبرمن و پژوهشگران  نشان می دهد مقدار زیادی انفعال در شبکه های اجتماعی وجود دارد بدین معنی که: بیشتر افراد ظاهراً متوجه چیزهایی هستند - ولی نمی دانیم آیا واقعاً چنین است یا خیر- و تعداد اندکی، آن چیز را به دیگران حواله می دهند. درک وی چنین است که نفوذ در رسانة اجتماعی فقط به پرطرفدار بودن مربوط نمی شود که تعریف آن تعداد افرادی است که یک فرد یا نهاد را دنبال می کنند. بیشترین اثر در شبکه های درگیر نفوذی حاصل می شود که اطلاعات را به اشتراک‌گذاشته و روی آن عمل می کنند، آن را حواله می دهند، به آن رأی می دهند و اطلاعات خویش را بدان می افزایند. این عملیات تحت سنجش روزافزون قرار دارد. فعلاً‌در وضعیت کنونی حوزه های اجتماعی، سنجش نفوذ گذاری مشکل است. فقط این مورد را در نظر گیرید: گوگل پلاس در ژوئن 2011 عرضه شد و یک سلسله‌مراتب جدیدشبکه اجتماعی از روابط پدید آورد که شامل محافل و پاتوق ها بود.

نیت الیوت، معاونت پژوهش فارستر[7]، در وبلاگ خویش نوشت: اگر کاربران وقت بیشتری برای گذاشتن محتوی و خواندن محتوی به و از محفل دوستانشان صرف کنند، آیا بازاریابان می توانند حرفشان را بگوش آنها برسانند؟

الی پریزر نویسندة حباب فیلتر کردن، این استدلال را از دید مصرف‌کننده می بیند. وی می گوید با شخصی شدن روزافزون موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی: حباب فیلتر کردن شما، این جهان منحصر بفرد و شخصی اطلاعاتی است و فرار از آن لحظه به لحظه دشوارتر می شود.

نیل شفر، رئیس مشاوران شبکة اجتماعی و بازاریابی ویندمیل، اخیراً در وبلاگی نوشت: هر کاربر شبکة اجتماعی می تواند یک نفوذگر باشد. با این وجود، برخی افراد یا کسب و کارها از سایت های شبکه ای بیش از سایر سایت ها استفاده می کنند و برخی دسترسی گسترده تری از دیگران دارند و تصور می رود بعضی ها رهبری اندیشة بیشتری در صنعت یا حرفة خویش نسبت به دیگران داشته باشند.

 

مکان یابی مخاطبان شما و کسانی که رویشان نفوذ دارند

سعی کنید به این سه پرسش دربارة مخاطبان خود پاسخ دهید تا شبکة نفوذی آنان را مشخص کنید:

- معمولاً در کجای اینترنت به سر می برند؟

- چه چیز برایشان اهمیت دارد؟

- چه کس دیگری به این امور علاقه دارد؟

به اقیانوس اطلاعات موجود بیاندیشید و مخاطبان خود را مثل دسته‌ای ماهی فرض کنید که در این اقیانوس شناورند و هیچ نمی دانید اکنون کجا هستند. بنابراین، نخستین قاعدة نفوذ گذاری این است: شنونده باشید.

معاونت رسانة اجتماعی روابط عمومی نیوزوایر[8] موسوم به سارا سکریک می گوید: فکر کنید مخاطبانتان به کدام سکوها بیشتر رفت و آمد دارند. اگر روی نوجوانان کار می کنید می توانید LinkedIn و تویتر را از فهرست خط بزنید و روی فیسبوک و یوتیوب متمرکز شوید. آیا بیشتر کارتان با همکاران و B2B است؟ اینجا LinkedIn و تویتر مناسبند ولی فیسبوک و یوتیوب را از قلم نیاندازید.

سپس از خود بپرسید مخاطبان به چه چیز علاقه دارند؟ دستة ماهیان در تویتر توسط افرادی که لیست همراهی درست کرده اند پدید می آید (مثل think@chriskidster/tech-tech-and-tech). در ضمن از هشتگ[9] استفاده می شود (مثل think#fairtrade) تا موضوعات مرتبط از سراسر تویتر در یک فید[10] تکی تجمیع گرددو مطالبی دربارة موضوعاتی که بدان علاقه دارید فراهم اید.

در این نقطه، بسیاری متخصصان روابط عمومی بدنبال بزرگترین ماهی می گردند و قاعدة 1-9-90 را بکار می برند. جان سلک از گروه مشاوران ارتباطات سلک[11] می گوید: یکی از صد نفر هست که فعال می‌باشد و دستورکار را پیش می برد، 9 تای دیگر به دستورکار توجه دارند ولی واکنشگر هستند، و 90 نفر هم فقط خوانندة این گفتگوی اجتماعی می‌باشند. با این که در هر گروه ارزشی هست، ممکن است همگی پیام شما را دریابند و شما باید روی اولی و 9 نفر بعدی تمرکز کنید چون آنان هستند که پیام را پیش می برند.

 

مقادیر مختلف نفوذ گذاری

قاعدة 1-9-90 باید مثل بقیة قواعد با احتیاط بکار رود. استیو روبل، معاونت روابط عمومی ادلمن در شرکت راهکار و بینش جهانی می گوید: پویایی نفوذی مثل بقیة امور رسانة اجتماعی به نسبت موضوع، مشتریان، شرایط وغیره متغیر است و موضوعی است که حاشیة خاکستری پهنی دارد.

برخی دست اندر کاران دربارة نیاز به رسیدگی به ماهی های کوچک در تالاب کوچکشان نگرانند. بوستیان سپتیک، ریاست زمنتا[12] که سکوی تولید محتوای آنلاین عرضه می کند، در کنفرانس پیوت2010 گفت: از نظر فنی، ما اثربخشی کلام دهان به دهان را از دست می دهیم که هزاربار مؤثرتر از چیزی است که اکنون داریم. ما باید پدرومادرهای وبلاگنویس، مرشدان محلی که به 20 تا 30 دوست خود مشاورة عملی می دهند و غیره را هدف بگیریم.

به همین نحو، مدیر محصول فیسبوک پژوهشی را منتشر کرد که نشان می دهد: روابط محکم، منشاء نفوذ زیاد روی تصمیم‌گیری افراد است. مثلاً این از مهمترین عوامل تعیین کنندة تصمیم به خرید است. شواهد بیشتری از نظرخواهی در فیسبوک حاصل آمد: چه چیز موجب شد شما یک صفحه را دنبال کنید؟ پاسخ اکثریت این بود: این که دوستانم از آن خوششان آمد.

اما تمام دوستان یک اهمیت ندارند. کرکپتریک نویسندة اثر فیسبوک می گوید: هر کس در فیسبوک با افرادی که در دنیای واقعی نمی شناسد مرتبط است، هرچند نیت فیسبوک معکوس بود.

این حالت با دنیای واقعی خیلی فاصله ندارد. جف پاندیک، مدیر برند شرکت دیگو[13]، می گوید:  من دربارة برخی موضوعات به شما توجه دارم و دربارة بقیه توجهی ندارم. اینکه ما دوست هستیم بدین معنی نیست که خودبخود همه چیز همدیگر را پشتیبانی کنیم.

نفوذگران کوچک ولی قوی را در محفل خودشان مشکل بتوان شناسایی کرد و بدانها دسترسی داشت. حتی ممکن است مخاطبان به انحاء دیگری با رشد شبکه های اجتماعی موبایل تقسیم بندی شوند. ئی مارکتر[14] می گوید با کاربرد خدمات مکان پایه مثل فورسکور و گوالا[15] در 2015، تعداد کاربران شبکة اجتماعی موبایل در آمریکا به 79.1 میلیون می رسد. با رشد تصمیم‌گیری های لحظه ای که تلفن همراه هوشمند ممکن ساخته، نفوذگذاری بازهم دگرگون می شود.

ده تاکتیک مندرج در اینجا می تواند شما را در چرخة تصمیم‌گیری مخاطبان حفظ کند.

تاکتیک های درگیر کردن مخاطب:

1- نفوذگذارانی را که مخاطبانتان آنها را تعقیب می کنند، دنبال کنید.

2- از هشتگ برای ایجاد جوامع مورد نظر استفاده کنید.

3- فهرست ها را ایجاد و دنبال کنید.

4- تعقیب کنندگان خود را بشناسید و با حضور در مکالمات شان، پاسخ متقابل بدهید.

5- از ابزارهای موجود برای سنجش نفوذ استفاده کنید ولی از قضاوت خود هم استفاده نمائید.

6- نکات پرمغز منتشر کنید تا دیگران جلب شوند.

7- پرسش کنید.

8- تصویر و ویدیو را یکپارچه کنید.

9- مستقیم با ارسال پیام هدفمند با نفوذگران تماس بگیرید.

10- رویدادهای اجتماعی ابداع کنید.

 

ابزارهای جدید نفوذگذاری

متخصصان روابط عمومی، در پی ماهی کوچک یا بزرگ، به هر حال ملزم به تحلیل هستند. آنان از ابزارهای نو برای تفکر مجدد دربارة کسانی که باید با آنان رابطه داشت استفاده می‌کنند و می دانند چطور در چرخه ای که مخاطبان اصلی با شبکة اجتماعی خود مشورت می نمایند داخل شوند، با حامیان و طرفداران - نه فقط با روزنامه نگاران یا وبلاگنویسان محبوب خود- حرف می زنند و به روشهای کاملآً تازه ای تصمیم‌گیری می کنند.

نفوذگران را با معیارهای اجتماعی از قبیل کلات[16] یا «بورس اجتماعی» درجه بندی می کنند. نفوذ براساس تعداد تعقیب کنندگان، تعداد افرادی که فرد تعقیب می کند(ورابطة بین آن دو)، و اینکه آیا هیچیک محتوای رسیده را به سایر نفوذگران منتقل کرده و/یا در شاخص مطالب مطرح درتویتر به آن رأی می دهد یا خیر مشخص می شود.

ابزارهایی مانند Twellow.com کمک می کنند بدانیم چه کسی دربارة چه چیزی حرف می زند و چقدر نفوذ دارد. موتور جستجوی زمان واقعی، مطالب روز را نشان می دهد. حتی ابزاری برای دانستن اثربخش ترین موقع روز جهت کار با تویتر هم وجود دارد.

اما مانند تمام مساعی انسانی، چیزی جای عقل سلیم شخص را نمی گیرد. براساس معیارها، یک نوپرست دارای یک مطلب تویتری مضحک می تواند همان نمرة اجتماعی یک طرفدار حقوق اجتماعی را بیاورد. مارک ایونز، استراتژیست ارتباطات و محتوی، می گوید: متخصصان از تجربه و تخصص خود برای  افزودن هوشمندی، نگرش و بینش به داده‌های رسانة اجتماعی استفاده می‌کنند.

 

رسانة اجتماعی سُنتی از دیدگاه اجتماعی

متخصصان روابط عمومی، عمر خویش را با کارکردن روی نفوذگران در رسانة سُنتی می گذراندند. خبر خوب اینکه این گونه روابط را در رسانة اجتماعی هم می توان دنبال کرد چون رسانه ها وروزنامه نگاران سُنتی هم در صدد بازکردن جایگاهی در لایة اجتماعی هستند.

در واقع، یک دلیل نیاز به راهکار روابط عمومی یکپارچه این است که رسانة سُنتی به عنوان یکی از نفوذگران مهم رسانة اجتماعی مطرح شده است و بالعکس. پژوهش گروه پژوهشی آزمایشگاه محاسبات اجتماعیHP نشان داد: رسانه های اصلی و مهم، نقشی در مطالب مطرح روز دارند و در واقع جزو تغذیه کنندگان این مطالب هستند.

برنامه های تلویزیونی دربارة ویدیوهای مهم، مطالب مهم تویتر و فضاحت اجتماعی را در نظر آورید. این وضعیت مرز بین رسانة اصلی و دورگه های جدید مثل هفینگتون پوست، تکرانچ و پولیتیکو[17] را محو می کند. روبل از مؤسسة ادلمن می گوید: این منابع منشاء دیجیتال دارند و با بزرگنمایی خیلی زیاد در بطن رسانة اجتماعی پرورش یافته اند. متخصصان پیشرو روابط عمومی امروزه طی تاکتیک مشابهی با رسانة سُنتی و دورگه روبرو می شوند، و رسانة اجتماعی کلید و بخش رشد کنندة این مخلوط است. برای تجسم این رویکرد، بررسی گروه ارکتی[18] دربارة روزنامه نگاران B2B نشان داد 64% آنان هفته ای 20 ساعت آنلاین بودند که از این تعداد، 69% از شبکة اجتماعی در کارشان بهره بردند. کاتلر می گوید: این امردر دو جبهه روی می دهد: از درون به بیرون و از بیرون به درون.

ار یکسو، اطلاعات شرکت که قبلاً در صفحات خبری رسانه ها یا وبسایت های آنها درج می شد توسط وسایل رسانة اجتماعی مورد کاربرد ناشران و روزنامه نگاران منفرد، مستحق توجه بیشتر شده است. وسایل رسانه ای سُنتی در رسانة اجتماعی به دنبال یافتن روندها و اخبار هستند. روزنامه نگاران منفرد از تویتر به عنوان مصاحبه با افراد در خیابان استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، تعقیب یک روزنامه نگار یا نامه نویسی مستقیم به وی از طریق شبکة اجتماعی روشهای نوینی است که می گذارد متخصص روابط عمومی می تواند تماس را برقرار کند. کاتلر می گیود: مسئولان رسانه هاموقعی بیشتر پاسخ  مناسب می دهند که چیزی روی تویتر ببینند تا اینکه بطور اتفاقی در ایمیل خود مطلبی مشاهده کنند. باید این افراد را دنبال کنید. ببینید دربارة چه چیز می نویسند. تماس خود را با آنچه نوشته اند هماهنگ  کنید. اما حالا می توانید این کار را مستقیماً انجام دهید. آنها با داشتن تلفن هوشمند، قبل از برگشتن به میز کار خود، می توانند مطلب شما را ببینند. اما محتاط باشید. تماس مستقیم با روزنامه نگار و وبلاگنویس از طریق رسانة اجتماعی می تواند مزاحمت باشد و این نکته را مصاحبه شوندگان هشدار می دهند. شخصی کردن پیام می تواند بهتر باشد.

 

تبدیل رسانة تملیکی به رسانة اکتسابی

محتوای خوب که به شکل راهبردی منتقل شود نفوذ گذار است. محتوا حکم وجه رایج رسانة اجتماعی را داردو شرکت های امروزی محتوای تملیکی را به شکل مقالات، ویدیو، وبلاگ و غیره منتشر می کنند.

با داشتن راهکار یکپارچه سازی رسانة تملیکی و رسانة اجتماعی، محتوای یک برند می تواند یافته، مصرف شده و با مخاطبان آنلاین به اشتراک‌گذاری شود یعنی نوعی اعتبار که از طریق رسانه های عادی حاصل می شود و در نتیجه موجب دیده شدن بیشتر در شبکة اجتماعی و موتورهای جستجو می گردد. اما برای جلب مخاطب، محتوای شما باید ارزش ذاتی برای وی داشته و مثلاً عملی باشد، جذاب باشد وغیره که به نوع برند و هدف شما بستگی دارد. بسته بندی و توزیع مجدد محتوای تملیکی در قالب قطعات تویتری در گذر زمان، بهترین کاری است که می تواند عمر محتوای شما را افزوده و مخاطب بیشتر ایجاد کند. روبل می گوید: متوجه شدیم برای آنکه مطلبی در وجود فرد جذب شود وی باید آن را سه الی پنج بار بشنود.

از کاربرد انواع محتوی روی اینترنت اجتماعی استقبال کنید. بسیاری کارگزاران روابط عمومی کاربرد ویدیو و گرافیک خبری را مؤثر می دانند.شبکه های اجتماعی تخصصی مثل کیورا فرصتهای بیشتری می دهند مثل اینکه می توان پاسخهای آگاهانه به پرسشهای اجتماعی داد و لذا خود یا برند خود را به عنوان متخصص در رشتة مربوطه مطرح نمود. امروزه انواع جدید خروجی در جعبه ابزار اجتماعی روابط عمومی گنجانده می شود که شامل نشریات قابل به اشتراک‌گذاری مبنی بر تویتر است از قبیل Paper.li و The Tweeted Times که اخبار را در یک جریان واحد تویتر تجمیع کرده و آن را براساس پرطرفدار بودن در شبکة آن شخص درجه بندی می کنند.

توجه کنید که کلیة تعاملات اجتماعی شما فقط به برند یا ایدة شما مربوط نیست. تعامل یک واژة مهم دیگر در رسانة اجتماعی است. بورسون-مارستلز گزارش می دهد که 67% شرکتها از علامت @ برای ارجاع مطالب تویتری به سایر حسابهای تویتر استفاده می‌کنند که به معنی درگیری خیلی بیشتری توسط شرکتهاست چون آنها از تویتر برای مراوده با دیگران استفاده می‌کنند نه این که فقط پیام خویش را پیش برند. یک قاعده، روش 70-20-10 است: 70% رسانة اجتماعی برند باید حاوی محتوایی باشد که برای صنعت یا جامعه بطور کلی جالب باشد، 20% باید فقط مکالمات ساده باشد - مثل پاسخ به دیگران- و سپس این جامعه، 10% تبلیغ مستقیم را پذیرا خواهد بود.

 

پنج نکته برای اجتماعی کردن محتوی

1- تمام زوایای محتوای خود را tweet نمائید تا توجه به پیام خودرا بیشینه کنید. رپرتاژ، مقالات، وبلاگ و موردکاوی معمولاً حاوی چند زاویه هستند. آنها را یافته و tweet نمائید. بعلاوه، اگر محتوی شامل گرافیک، عکس یا ویدیوست، این عناصر مجزا را هم tweet نمائید.

2- چند عدد tweet را به تدریج وارد کنید تا محتوی را برای بیشترین تعداد مخاطب عرضه نمائید. بیاد داشته باشید که تویتر یک خدمات خبری زمان واقعی برای بسیاری مردم است. زمانبندی مهم می‌باشد.

3- از هشتگ صحیح و مؤثر برای یافته شده آسان محتوی خود استفاده کنید. وقت بگذارید و هشتگ های دیگران را یاد بگیرید و بکار برید. (هشتگ مطالب مرتبط را در یک فید واحد جمع می کند).

4- محتوی را برای تویتر مناسب کنید. دیگران را تشویق کنید که پیام شما را با ارائة نکات تویتری مثل گلوله گذاری[19] و تیتر های خوب منتقل کنند.

5- با کوتاه نگاهداشتن tweet ها، تکرار آنها را تشویق کنید. مطالب پر مغز مؤثرند و جای زیادی برای دیگران جهت تکرار مطلب باقی می نهند.

 

روابط عمومی و رسانة اجتماعی یکپارچه در زندگی واقعی

برای درک اینکه راهکار روابط عمومی یکپارچه  با تأکید روی رسانة اجتماعی چگونه عمل می کند، ما یک مورد خاص در دانشگاه بران را بررسی کردیم. پژوهشگران پروژه هزینة جنگ در مؤسسة مطالعات  بین‌المللی وتسون در این دانشگاه، یافته های خویش را در ماه ژوئن قبل از دهمین سالگرد 9/11 منتشر کردند. آنان برای فوریت کار و درگیر کردن مخاطبان بیشتر دریافتند نمی توانند بر روشهای عادی و طولانی نشر دانشگاهی متکی باشند. آنها یک وبسایت با دسترسی زیاد به نام costofwar.org درست کردند که یافته های را به زیان انگلیسی ساده با گرافیک، عکس و قلابهای[20] رسانة اجتماعی (همراه با پی دی اف چندین مقالة دانشگاهی) عرضه می‌کرد.

اقدام برای دسترسی رسانه ای و راهکار رسانة اجتماعی هفته ها قبل از انتشار آغاز شد و در صفحات مربوطه در فیسبوک دعوتنامه و هشدار رسانه ای درج گردید. در ضمن یک فید تویتر به نام @costofwar همراه سایر فید های تویتر و فیسبوک دانشگاه بران و مؤسسة وتسون ، با یک وبلاگ Tumblr و یک وبلاگ روی سایت بران موسوم به globalconversation.org  ایجاد شد. اخبار مربوطه از سراسر جهان در این فید های رسانة اجتماعی به اشتراک‌گذاری شد.

همکاری پیشرفته با رویترز برای پخش جهانی مطالب، پیش از یک توزیع هدفمند رپرتاژ مطبوعاتی انجام شد. کلید قضیه، وجود رسانة دورگه بود. به هفینگتون پوست پیشنهاد شد یک ویدیوی انحصاری هزینة جنگ دریافت کند تا با گزارش اصلی رویترز تلفیق گردد. روزنامه نگاران، وبلاگنویسان و تحلیلگران در تویتر و فیسبوک دنبال شدند و برخی مستقیماً به تویتر وصل شدند.

پس از شروع برنامه، دسترسی یکپارچه در اثنای 9/11 و فراسوی آن ادامه داشت که شامل این موارد می شد:

- ارائة 5 ویدیو،

- مطالب تویتر و فیسبوک به نام «واقعیات روز»، گرافیک، ویدیو و سایر اطلاعات مستخرجه از مقالات دانشگاهی،

- مطالب سایر مقالات، وبلاگها، و نظردهی دربارة یافته ها که شامل لینکهای عمیق به پژوهش پروژة مربوطه می شد،

- یک مصاحبة Reddit با پژوهشگران،

- هشتگ #AfghanistanTuesday برای توسعة مخاطبان فراسوی @costsofwar،

- رویداد ثانوی در فیسبوک با همراهی ایستگاه رادیویی KPFA3 و یک برنامة نیم ساعته زنده با پژوهش پروژه،

- مشاورت رسانه ای ثانوی حاوی مصاحبه توسط روزنامه نگارانی که روی 9/11 کار می کردند،

- هشدار روی خبرنامة روابط عمومی ProfNet برای ارتباط بین جامعة تخصصی،

- ابزارهایی مانند دشبورد هوتسویت برای مدیریت پیام، نظارت تویتدک و گوگل آنالیتیکز.

بنابراین، این رویکرد یکپارچه توانست صدها مورد خبر رسانه ای سُنتی و دورگه را به شکل چاپی و رادیویی مخابره نماید و موجب هزاران بازدید از سایت هزینة جنگ شد که خیلی بیش از بازدید های سابق بود. طبق نظر گوگل آنالیتیکز، فیسبوک (وب و موبایل) دومین منبع مهم ارجاعات بود که پس از اخبار یاهو! قرار داشت.

 

نتیجه‌گیری: نفوذگذاری یکپارچه توانست روابط عمومی را برای همیشه دگرگون کند

راهکار روابط عمومی یکپارچه مستلزم سرمایه‌گذاری در وقت، پول و خلاقیت است. اما تجربه نشان داده که این کار ارزشش را دارد. رسانة تملیکی، رسانة اجتماعی، رسانة سُنتی، رسانة دورگه و غیره مطرخ هستند و متخصص روابط عمومی مدرن نه فقط در همة این حوزه های نفوذی فعال می‌باشد بلکه آنها را به نحوی تحریک می کند که سایر موارد را به جنبش درآورند. آیا اغراق است اگر بگوئیم فهرست تویتر یک Rolodex مدرن محسوب می شود؟ شاید بله و شاید خیر. در هرصورت، روشن است که مسئول روابط عمومی امروزی باید راهکارهای رسانة اجتماعی متعددی را بکار برد و روش نفوذ گذاری و اثربخشی دیگر مانند سابق نیست.

 


[1] Edelman

[2] Owned, Earned

[3] comScore

[4] Burson-Marsteller

[5] Pivot

[6] Rubinson Partners Inc., ShareThis, StarcomMediaVest Group

[7] Forrester Research

[8] PR Newswire

[9] Hash tag

[10] Feed

[11] Salak

[12] Zemanta

[13] DIGO

[14] eMarketer

[15] Foursquare, Gowalla

[16] Klout

[17] Huffington Post, TechCrunch, Politico

[18] Arketi

[19] Bullet points

[20] Hooks

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد