یکپارچگی روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، سردبیر شارا- اگرچه یکی از ویژگی های دنیای مدرن تخصصی شدن فعالیت ها است، اما یکی دیگر از روندها، یکپارچه شدن تخصص ها و نزدیکی آنها به همدیگر است.
این بدین معناست که برخی از رشته های تخصصی برای انجام فعالیت های سازمان به تنهایی کافی نیست و باید بخش های دیگر نیز به طور مشخص در فعالیت ها هماهنگ باشند و حتی در بسیاری از آنها مشارکت کنند.
مرگ سئو و ادغام آن در سئو پی آر
در روند یکپارچه شدن فعالیت ها، سال 2013 شاهد یکپارچه شدن فعالیت های روابط عمومی و سئو بودیم که پیش تر دو حوزه تخصصی کاملا متفاوت و جدا بودند. اما امروز حوزه سئو پی آر، در بسیاری از سازمان ها به عنوان یک واحد سازمانی تعریف شده است.
مرگ بازاریابی محتوا، یکپارچگی بازاریابی محتو در سئو پی آر
در امتداد این روند، بازاریابی محتوا را می بینیم که فعالیت های خودش را بر روش هایی که بتوان از طریق نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو، مشتریان را به سمت سایت فروش هدایت کرد، متمرکز کرده بود. امروز با ورود سئو به روابط عمومی، بازاریابی محتوا نیز مرگ را تجربه کرده است.
در واقع بازاریابی محتوا امروز بخشی از سئو پی آر است و بررسی آن بدون بررسی سئو پی آر ناقص خواهد بود.
سازمان های زیادی در دنیا بخش بازاریابی محتوا را حذف کرده اند و این بخش در سئو پی آر ادغام شده است.
البته برخی سازمان ها نیز هنوز بخش روابط عمومی، سئو و بازاریابی را در کنار هم دارند، اما فعالیت های این سه بخش به طرز چشمگیری در هم تنیده شده، به نحوی که حضور کارکنان این بخش ها در یک سالن ضروری است.
مرگ تبلیغات و ظهور روابط عمومی
اگرچه در سال های گذشته بارها از مرگ تبلیغات سخن به میان آمده است، اما تبلیغات همچنان بخش ثابت تمام سازمان ها تجاری در دنیاست. اما روندهایی در خصوص پیوستن تبلیغات به روابط عمومی وجود دارد. یعنی روابط عمومی در کنار تبلیغات فعالیت های یکپارچه ای را انجام دهد.
چالش های فراروی یکپارچگی
یکپارچگی اگرچه باعث ایجاد سینرژی شده و بسیاری از موازی کاری ها را از بین می برد، اما از نظر تفاوت اهداف، چالش های فراوانی را پیش روی روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات قرار می دهد.
اساسا ذات روابط عمومی با تبلیغات و بازاریابی متفاوت است. روابط عمومی تلاش خود را بر ایجاد تعادل میان خواست مشتریان، سازمان و کارکنان قرار می دهد، اما در بازاریابی هدف نهایی فروش است و در تبلیغات نیز همین هدف پی گیری می شود.
لذا این ادغام و یکپارچگی در روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی باعث ایجاد چند هدفی در واحد روابط عمومی می شود و از آنجا که این اهداف گاهی بر خلاف و در تضاد با همدیگر هستند، نمی تواند برای واحد روابط عمومی پیش برنده باشد.
شاید این مساله سبب شود که نگاه مردم نسبت به واحد روابط عمومی نیز تغییر کند و نقش متعادل کننده روابط عمومی نیز از او گرفته شود.
بنابراین به نظر می رسد، سازمان هایی که این سه واحد را در ارتباط با هم نگاه داشته و فعالیت های جداگانه و یکپارچه ای را برای آنها تدارک دیده است، موفقیت بیشتری در دریافت اهداف سازمانی بدست خواهد آورد.
|