خلاصه سخنرانی ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند (Integrated Marketing & Brand Communication)
نویسنده : دکتر شهریار شفیعی
خلاصه سخنرانی ک سرینیواسان در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
کمپین IMBC
کمپین IMBC، مجموعهای از فعالیتهای تبلیغاتی، ارتباطاتی، ترویج، فروش و ... است که با هدف مشخص و برای مخاطب مشخص تدوین می گردد و مشخص کننده آن است که چه نوع پیامی برای چه مخاطب هدفی، در چه دوره زمانی، با چه بودجهای و به منظور چه ارتباطی گسیل گردد.
رسالت اصلی این کمپین برقراری ارتباط دوسویه برند و مخاطب است، از این روی می توان آن را به صورت کمپین 360 درجه ای در نظر گرفت که به کلیه زوایای ارتباطی می پردازد.
کمپین IMBC از 9 ابزار تشکیل شده است که با توجه به استراتژی برندسازی تدوین شده برای هر برند برخی از این ابزارها اولویت بیشتری پیدا خواهند کرد. این ابزارها عبارتند از:
1) تبلیغات (Advertising)
2) روابط عمومی (Public Relations)
3) ابزارهای نوین (New Tools)
4) رویدادها (Events)
5) حامی گری (Sponsorship)
6) خدمات مشتری (Customer Services)
7) بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)
8) فروش شخصی (Personal Selling)
9) ترویج فروش (sales promotion)
آنچه در طراحی کمپین IMBC اهمیت ویژه ای دارد برقراری انسجام بین بخش های مختلف آن است متشکل از برند، روابط عمومی، بازاریابی، تبلیغات، فروش و ... می باشد چراکه این انسجام در نهایت تصویری یکپارچه را می آفریند تا برند با مدیریت ذهن مخاطبین هدفش، تصویر مطلوبش را در ذهن آن ها خلق و به نمایش می گذارد.
فرآیند تدوین کمپین از تدوین استراتژی های کمپین IMBC آغاز، و سپس با بررسی هویت و شخصیت برند به خلق خوشه های پیامی مناسب و غربال گری رسانه ای پرداخته و در مراحل پایانی پس از برنامه ریزی رسانه ای دقیق به نظارت و تحلیل خروجی های کمپین می پردازد.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|