شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- همنگاشت (Homograph) به واژه هایی اطلاق می شود که به طور یکسان نوشته می شوند اما معنای متفاوتی دارند.
این واژه ها که گاهی حتی تلفظ متفاوتی نیز دارند، یکی از مسائل چالش برانگیز یا به اصطلاح یکی از باگ های موتورهای جستجو هستند.
در زبان انگلیسی واژه Bow در عبارت Bow and arrow در مقایسه با Bow of a ship. تلفظ اولی Bo و تلفظ دومی Bao است.
در زبان فارسی واژه شیر، یک شکل و سه معنی دارد. همین است درباره حکم، ملک و ...
حال خودتان را به جای موتور جستجو بگذارید و فکر کنید که از شما خواسته اند میان 8 جمله زیر آنهایی را که بیشتر مرتبط با «شیر» است، رده بندی کنید:
1. شیر زیباست.
2. شیر آب را ببند.
3. نوشیدن شیر در هر روز ضامن سلامتی است.
4. شیر اول را که، مردم می خورد.
5. شیر دوم را که مردم، می خورد.
6. به عجب شیر رفتم.
7. شیر و شمشیر نماد چیست؟
8. فایل ها را با شما شیر می کنم.
این کار بسیار سخت است و فقط از عهده خود موتورهای جستجو و الگوریتم های آن بر می آید. اما طرح این مساله در سئو پی آر به معنای یک فرصت و تهدید است.
وقتی در سئو پی آر می خواهیم کمپین کلمات کلیدی را تشکیل دهیم، باید به خاطر داشته باشیم که در مورد هوموگراف ها باید حتما به واژه هایی که همراه واژه کلیدی ما می آید توجه کنیم.
به عنوان مثال اگر شما شرکت «شیر» دارید. باید به همراه واژه «شیر» از واژه های «پاستوریزه، هموژنیزه، بهداشتی، گاو، گوسفند، بز و...» در تگ هایتان استفاده کنید. در غیر این صورت امکان دارد چوب اشتباه موتور جستجو را در مورد هوموگراف ها یا تک نگاشت ها بخورید.
این مساله می تواند به شدت در آمار جستجوی شما تاثیر داشته باشد. گاهی اوقات باعث می شود که بازدید کننده نا مرتبط شما افزایش پیدا کند و کسانی که به دنبال سایت شما در موتورهای جستجو، سرچ می کنند، نتوانند شما را پیدا کنند.
برای اطلاع بیشتر از مباحث سئو پی آر می توانید این واژه را در شارا جستجو کنید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|