درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 آذر 1402 - 10:15   

آغاز ثبت‌نام بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی

  آغاز ثبت‌نام بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

  همه 299 ربات در مرکز توزیع رادیال حرکت می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

مدیر روابط‌عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی منصوب شد

  مدیر روابط‌عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی منصوب شد


ادامه ادامه مطلب سه

روسیه سخنگوی متا را در فهرست تحت تعقیب قرار داد

  روسیه سخنگوی متا را در فهرست تحت تعقیب قرار داد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  خودکار سازی و تسریع فرآیندهای کاری
  راه‌حل‌های روابط‌عمومی|14|: برنامه مدیریت ارتباط با مشتری
  تاریک شدن آسمان برای روزنامه‌نگاری ورزشی
  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی
  معرفی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای تقویت تحقیقات دانشگاهی
  راه‌حل‌های روابط‌عمومی|13|: کلمات خود را با دقت در ارتباطات مراقبت های بهداشتی انتخاب کنید
  معاون ارتباطات رسانه‌ای جهانی و سرگرمی آمازون انتخاب شد
  اتحادیه اروپا برای حفاظت از روزنامه‌نگاران در برابر پرونده‌سازی‌های قضایی پرهزینه قانون تصویب می‌کند
  حقایق کلیدی در مورد هنری کیسینجر، دیپلمات آمریکایی و مشاور رئیس جمهور
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7796صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیدوشنبه، 18 آذر 1392 - 09:04
بزرگترین ضعف دانش روابط عمومی در ایران
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای توسعه دانش روابط عمومی در ایران صورت گرفته است، اما با این همه هنوز این دانش در ایران، به طور کافی فربه نشده و دارای نقایص فراوان است. به گزارش شارا، یکی از مهمترین دلایل توسعه هر دانشی، داشتن ادبیات و مفاهیم کافی و متعارف است. به طوری که این ادبیات و مفاهیم بتوانند تمام ابعاد حوزه دانش را در بر بگیرند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای توسعه دانش روابط عمومی در ایران صورت گرفته است، اما با این همه هنوز این دانش در ایران، به طور کافی فربه نشده و دارای نقایص فراوان است.


به گزارش شارا، یکی از مهمترین دلایل توسعه هر دانشی، داشتن ادبیات و مفاهیم کافی و متعارف است. به طوری که این ادبیات و مفاهیم بتوانند تمام ابعاد حوزه دانش را در بر بگیرند.


• ضعف منابع در خصوص مفاهیم وارداتی
در دانش روابط عمومی- که حوزه ای میان رشته متشکل از تاریخ، ادبیات، جامعه شناسی، هنر، روزنامه نگاری، تبلیغات و... است، فهرست واژگان و مفاهیم ورودی از سایر رشته ها مشخص نیست. در واقع ما در ادبیات روابط عمومی نیازمند یک فرهنگ لغات هستیم که بتواند به طور دقیق واژه ها را ریشه یابی کرده و بگوید، این واژه از کدام حوزه دانشی وارد روابط عمومی شده است. چنین اثر علمی در حوزه روابط عمومی می تواند در توسعه دانش روابط عمومی بسیار موثر باشد، زیرا بسیاری از پیچیدگی های حوزه روابط عمومی به این دلیل است که نمی دانیم این واژه از کدام حوزه وارد روابط عمومی شده و مورد استفاده آن در دانش اصلی چه بوده و چه مورد استفاده ای در روابط عمومی پیدا کرده است؟


• ضعف ترجمه مفاهیم روابط عمومی
متاسفانه در سال های اخیر دانش آموختگان روابط عمومی که با ادبیات روابط عمومی در فضای آکادمیک وارد شده اند، رو به ترجمه متون روابط عمومی نیاورده اند. لذا متون روابط عمومی توسط افراد ناآشنا با این حوزه ترجمه و منتشر شده است.
آسیب این مساله به روابط عمومی در اندازه خود قابل توجه است، چراکه ترجمه مفاهیم واحد با شکل های متفاوت، باعث آشفتگی حوزه دانش روابط عمومی شده است.
به عنوان مثال واژگان Manager و Director معادل مدیر قرار داده شده اند. در حالی که یکی به معنی مدیر و دیگری به معنای کارگردان است. مدیر حوزه روابط عمومی تجاری را پوشش می دهد و فعالیت هایش امور مرتبط با حوزه بازاریابی را در بر می گیرد. در حالی که کارگردان روابط عمومی پوشش نسبتا جامع تری نسبت به فعالیت های روابط عمومی در مفهوم عام آن دارد. این مطلب را برای اولین بار در مقاله کارگردان روابط عمومی مطرح شده است.


عدم مفهوم سازی در روابط عمومی
یکی از مسائلی که در دنیا در حال اتفاق افتادن است، بحث دانش بومی شده است. این مساله که در علوم انسانی بیش از سایر علوم صادق است، بدین معنا است که دانش اسلامی شده و ایرانی شده روابط عمومی باید در خود یک سری واژه داشته باشد که بتواند تبیین کننده آن دانش در ایران باشد. اما در حوزه روابط عمومی، ما حتی معادل های مناسب را برای واژگان خارجی ترجمه شده نیافته ایم و بسیاری از واژگان مشابه را با یک واژه معادل سازی کرده ایم. مثلا واژه Advertisement و Publicity دو واژه هستند که در غالب متون ترجمه معادل تبلیغات ترجمه می شوند. این در حالیست که این دو واژه یکی به معنای تبلیغ (گمراه کننده) و دیگری به معنای ترویج (آگاه کننده) است.

• کمبود فرهنگ های لغات تخصصی در حوزه روابط عمومی
روابط عمومی امروز، در حال پیوند خوردن با علوم مختلفی است که به همراه خود واژگانی را به این حوزه اضافه می کنند. مهمترین این علوم، علوم کامپیوتری است. واژگان زیادی از این علم وارد روابط عمومی می شوند و در روابط عمومی دنیا بازتعریف شده و مفهوم جدیدی به آنها اطلاق می شود. اما در حوزه روابط عمومی خلا این فرهنگ ها به شدت احساس می شود.
امید که دانشگاه ها، نهادهای آموزشی در درجه اول و در درجه دوم شرکت های بخش خصوصی و نهادهای مدنی روابط عمومی، اقداماتی را در خصوص رفع این نقایص انجام دهند.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ایجاد یک فرهنگ اعتماد، احترام و همکاری، یک محیط کاری حمایتی


  10 نفر از مشکوک‌ترین افراد فهرست زیر 30 سال فوربس


  ۷ نمونه از سوگیری در تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی


  ایجاد تصویر برند قوی


  ادلمن چگونه به مشروعیت بخشیدن به دولت‌های مستبد کمک می‌کند؟


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  روابط‌عمومی برای مراقبت‌های بهداشتی: 5 استراتژی روابط‌عمومی که کار می‌کنند


  بنیان‌گذار «ویکی‌پدیا»: هوش مصنوعی ۵۰ سال دیگر می‌تواند به ابرانسان تبدیل شود


  اتحادیه اروپا برای حفاظت از روزنامه‌نگاران در برابر پرونده‌سازی‌های قضایی پرهزینه قانون تصویب می‌کند


  خط‌قرمزها چی هستند و چی نیستند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: آغاز ثبت‌نام بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی