شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مباحث مرتبط با مشتری مداری، مشتری گرایی و مشتری نوازی، مهمترین موضوعات بازاریابی مدرن هستند که در کشور ما بیشتر تحت عنوان تکریم ارباب و رجوع شناخته می شوند.
به گزارش گروه ترجمه شارا، فضای وب نیز به نوبه خود نیازمند توجه قرار دادن مشتری است. اما سوال اینجاست که چگونه می توان در اینترنت مشتری مداری کرد؟
در واقع ما فعالیت عمده را باید در این خصوص سازمان دهیم:
1. دسترسی سریع و آسان
2. ارائه کالا، خدمات مطلوب و اطلاعات کافی به مشتریان
تحقیقات نشان می دهد که امروزه بالغ بر 80 درصد ورودی سایت ها از طریق موتورهای جستجو صورت می گیرد و سهم 75 درصدی گوگل در این زمینه قابل توجه است. لذا توجه به سازوکارهای امتیازدهی گوگل در شرایط فعلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. چراکه نتایج تحقیقات نشان می دهد بالغ بر 85 درصد از کاربران موتورهای جستجو در گزینه اول جستجو پاسخ سوال خود را دریافت می کنند. لذا چنانچه سایت ما در رتبه دوم یا بیشتر قرار بگیرد، امکان دیده شدنش تنها 15 درصد است.
علمی که تا مارس 2014 کمک می کرد بتوانیم به رتبه اول دسترسی پیدا کنیم، سئو (SEO) بود. این حوزه تخصصی IT، به صاحبان کسب و کار کمک می کرد با اعمال یک سری مهندسی ها در محتوا و طراحی سایت، رتبه بیشتری را در سایت های مختلف کسب کنند. اما با ورود الگوریتم پنگوئن و پاندا، تمام سایت های سئو شده تنبیه و به صفحات آخر گوگل منتقل شدند.
در این مقطع حوزه روابط عمومی و سئو که تا آن زمان با هم هیچ قرابتی نداشتند، تلفیق شده و جدیدترین حوزه روابط عمومی را به نام سئو پی آر بوجود آوردند. برخی از متخصصین روابط عمومی از این حوزه به نام روابط عمومی اینترنتی نوین یاد می کنند. سئو پی آر به شما این توانایی را می دهد که بتوانید خودتان را به آسانی در دسترس مخاطبان قرار دهید.
همچنین این حوزه علمی به کارگزاران روابط عمومی کمک می کند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز مشتریان را از طریق تحلیل آمار ورودی سایت و همچنین ارزیابی سایت های رقبا، به دست آورده و اقدامات لازم را برای تولید محتوای مورد نیاز مخاطبان انجام دهند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|