درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 17 مرداد 1401 - 03:04   

فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد

  فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان مقاله  نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب دو

کتاب «روابط‌عمومی متاورس» منتشر شد

  کتاب «روابط‌عمومی متاورس» منتشر شد


ادامه ادامه مطلب سه

استفاده از گوشی هوشمند حافظه را بهبود می‌بخشد

  استفاده از گوشی هوشمند حافظه را بهبود می‌بخشد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روز خبرنگار گرامی‌باد
  «خبرنکار ـ عکاس» شماره 1 قرن بیستم
  «گلوریا امرسون» روزنامه نگار و مولف آمریکایی ـ روش خبرگیری و سبک خبرنویسی او
  پیام انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز خبرنگار
  استفاده از گوشی هوشمند حافظه را بهبود می‌بخشد
  معرفی شش ابزار مفید برای داده‌نگاران
  مدیرعامل بانک سپه در نخستین همایش معاونت حقوقی: مفاهیم پایه حقوقی باید به همه کارکنان آموزش داده شود
  فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد
  فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  واقعیت مجازی- رایج‌ترین و معروف‌ترین تکنولوژی متاورسی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7578صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیدوشنبه، 11 آذر 1392 - 10:59
نقش روابط‌عمومی سازمان‌ها در ایجاد انگیزش کارکنان
دکتر ولی‌اله سیف رییس کل بانک مرکزی در جدیدترین مقاله خود که در چهل‌وسومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات متشر شده به بررسی نقش روابط‌عمومی سازمان‌ها در ایجاد انگیزش کارکنان پراخته است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- وی با ارائه تعاریفی از روابط‌عمومی، تأکید کرده: وظیفه اصلی روابط‌عمومی، شناساندن درست سازمان به مردم در جهت دستیابی به اهداف سازمان است. به عبارت دیگر، روابط‌عمومی جایگاه درست سازمان را به مردم نشان می‌دهد. ارائه تصویر مناسب و مطلوب از جایگاه سازمان به مخاطبان آن و حتی کمک به رشد و ارتقای آن، مستلزم انسجام و هماهنگی اجزای درون سازمانی خواهد بود.
همه افراد و اجزای یک سازمان باید در ارتباطی موزون و هماهنگ به منظور دستیابی به هدف مشترک فعالیت داشته باشند. یکی از مهم‌ترین اجزای تأثیرگذار در این مجموعه منابع انسانی است. نقش اساسی روابط‌عمومی در درون سازمان همان تلاش برای ایجاد هرچه بیشتر تفاهم‌جمعی و افزایش انگیزه در بین کارکنان است. 
دکتر سیف تأکید کرده: براساس نقش روابط‌عمومی و ارتباط آن با انگیزه‌های فردی و بهره‌وری نیروی کار، مدلی را می‌توان طراحی کرد؛ مدلی که در آن تلاش‌های روابط‌عمومی، انگیزش پرسنل و بهره‌وری آنها با هم مرتبط می‌شوند.
رئیس کل بانک مرکزی در مقاله خود با ارائه تعریف از انگیزه و تشریح ویژگی‌های کارکنان باانگیزه و بی‌انگیزه در مورد مؤثرترین عوامل افزایش بهره‌وری سازمان نوشته:
 رفتار مطلوب و کردار درست رهبران و مدیران
 فراهم کردن شرایط لازم پیشرفت‌های شغلی برای همه افراد
 جایگاه قابل قبول سازمان در جامعه (به ویژه در میان رقبا)
 وجود تبلیغات مناسب و به موقع درباره پیشرفت‌های سازمان
 دوره‌های آموزش ضمن خدمت و آموزش کارکنان
 شفافیت وظایف، دستورالعمل‌ها و مقررات و قوانین برای کارکنان
 دادن اختیارات کافی به کارکنان به منظور انگیزش احساس مسئولیت بیشتر در آنان
 استخدام افراد کارآمد و متخصص
 روابط مناسب میان مدیران و پرسنل
 مشارکت دادن کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین اهداف و برنامه‌های سازمان.
باید توجه داشت که در مقابل عوامل مؤثر بر افزایش بهره‌وری، عوامل مؤثر بر کاهش بهره‌وری نیز باید مورد توجه قرار گیرند. به طور کلی، مؤثرترین عوامل در کاهش بهره‌وری پرسنل عبارتند از:
 وجود تبعیض بین کارکنان
 موفق نبودن و بی‌میلی به برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت یا بلندمدت
 احساس ناامنی شغلی بین پرسنل
 مساعد نبودن محیط کاری
 ضعف سازمان در مقابل رقبا
 عدم توجه به نیازهای واجب/اساسی کارکنان
 ناهماهنگی رشته تحصیلی و شغلی
 نادیده گرفتن تخصص‌ها در مشاغل
 فقدان کارآموزی
 بی‌کفایتی سرپرست
 بی‌علاقگی به کار فعلی و جا‌به‌جایی پی‌درپی
 خوشنام نبودن سازمان
ملاحظه می‌شود که عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش بهره‌وری مقوله‌های متنوع و گسترده‌ای هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی چرخه انگیزش - بهره‌وری و نقش روابط‌عمومی را نیز چنین تشریح کرده:
با توجه به تعاریف موجود درباره انگیزه و بهره‌وری، می‌توانیم مدل مورد نظر خود را درباره چرخه انگیزه - بهره‌وری و نقش روابط‌عمومی تبیین کنیم.
الف- تأثیر انگیزش افراد (انگیزه) در سطح بهره‌وری آنها کاملاً مشخص و اثبات شده است. در هر سازمانی، همواره کارکنانی که انگیزه بالاتری دارند، بهره‌وری بالاتری را نیز از خود نشان می‌دهند.
ب- با توجه به اینکه بخشی از عوامل ایجاد/تقویت انگیزه در میان پرسنل مربوط به انگیزه‌های اجتماعی است، نقش روابط‌عمومی را می‌توان در آن برجسته‌تر کرد. روابط‌عمومی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد و تقویت انگیزه‌های اکتسابی ایفا کند. تبیین جایگاه واقعی سازمان در جامعه برای مخاطبان به عنوان یکی از مهم‌ترین نقش‌های روابط‌عمومی، انگیزه‌های اجتماعی پرسنل سازمان را مانند انگیزه تأثیر اجتماعی و انگیزه موفقیت تحت تأثیر مثبت قرار می‌دهد. به عنوان مثال هنگامی که پرسنل سازمان بازخوردهای مثبت تبلیغات سازمان را مشاهده می‌کنند یا نتایج مثبت اقدامات خود در سازمان را در قالب خدمات و محصولات مفید برای جامعه می‌بینند، انگیزه بیشتری برای فعالیت پیدا می‌کنند.
به علاوه، با توجه به تعریفی که از نقش درون سازمانی روابط‌عمومی انجام دادیم، تأثیر این نقش بر تقویت انگیزه‌های کاری پرسنل نیز قابل توجه است.
ج- افزایش انگیزه‌ها (چه انگیزه‌های جسمی و چه انگیزه‌های اجتماعی) رابطه مستقیمی با افزایش بهره‌وری پرسنل دارد. آشنا بودن پرسنل با مفاهیم بهره‌وری و داشتن شرایط احراز شغلی، شرط لازم بالا بودن سطح بهره‌وری است. 
شرط کافی بالا رفتن سطح بهره‌وری پرسنل، انگیزه است. این انگیزه است که محرک فرد برای تلاش بیشتر و بهتر است.
بنابراین، نتیجه ترکیب بندهای الف، ب و ج عبارت است از نمودار زیر:
 باید توجه داشت که این مفهوم، با نگرش گسترده‌ای که به روابط‌عمومی، به عنوان رابط میان سازمان و کلیه ذی‌نفعان آن ایفا می‌کند، مفهوم پررنگ‌تری به خود می‌گیرد.

 

منبع: ایسنا

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  «خبرنکار ـ عکاس» شماره 1 قرن بیستم


  تقویم روز ارتباطات/ روزنامه نگار محافظه کار قدیمی، و حرف زشت!


  «گلوریا امرسون» روزنامه نگار و مولف آمریکایی ـ روش خبرگیری و سبک خبرنویسی او


  تقویم روز ارتباطات/ چرا استیون وینسنت Steven Vincent روزنامه نگار آمریکایی در بصره کشته شد؟


  روز خبرنگار گرامی‌باد


  فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  تقویم روز ارتباطات/ سندیکای روزنامه نگاران ایران با عضویت کارکنان روزنامه های حزبی و دولتی موافقت نکرد


  فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد


  مزایای جشنواره ها برای شهرها: برندسازی، رونق اقتصادی و فرهنگی


  نظرسنجی جدید: ارزشمندترین پلتفرم‌های اجتماعی از نظر متخصصان روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان آثار هفدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی منتشر شد