درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 10:34   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"
  غول روابط‌عمومی در تضاد با تعهدات آب و هوایی خود با بنیاد چارلز کخ قرارداد امضا کرد
  هرگز کسی را آزار نده
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7517صفحه نخست » شنبه، 9 آذر 1392 - 07:25
آمازون صنعت خود باشید
نویسنده: Michaelophiz مترجم: فریبا ولیزاده
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  وقوع انقلاب دیجیتال قواعد بازی را تغییر داده است، تغییراتی که شرکت‌ها و مشتریان و روابط بین آنها را تحت تاثیر قرار داده است؛ انتظارات مشتریان از خدمات Online شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به طرز چشمگیری افزایش یافته است.


مشتریان امروزی انتظار دسترسی نامحدود و بی‌عیب و نقص به خدمات دنیای دیجیتال را دارند. پاسخگویی به چنین سطح بالایی از انتظارات بدون شک خارج از توان صنایع قدیمی و سنتی
است.
 

در واقع امروز دیگر مشتریان شما خواهان استفاده از سرویس‌های Online با کیفیت خدمات شرکت آمازون هستند و هیچ فرقی نمی‌کند که شما در چه حوزه‌ای ارائه‌دهنده این خدمات باشید. 

در عین حال رقبای جدیدی به‌وجود آمده‌اند که از نظر فرآیند و طراحی، خدماتی با کیفیت بهتر ارائه می‌کنند و بسیار سریع‌تر از کمپانی‌های قدیمی فعالیت می‌کنند. به نظر شما شرکت‌ها چگونه می‌توانند با چنین چالش‌هایی روبه‌رو شوند؟

***

شرکت‌های موفقی نظیر آمازون ،گوگل و eBay دارای برخی ویژگی‌های مشترک هستند. ما این ویژگی‌ها را اصول مجازی می‌نامیم:

 

• تکرار و تعالی: این شرکت‌ها در توسعه خدمات جدید از همان آغاز به دنبال راه‌حل‌های اثبات شده و معمول نیستند؛ بلکه تکرار را بر مبنای عملکرد توسعه می‌دهند و از آخرین نظرات و بازخوردهای مشتریان استفاده می‌کنند؛ اما تعالی از جمله نکاتی است که همواره بر آن تمرکز دارند. 

 

تمامی این عوامل تضمین‌کننده مشتری‌مداری بیشتر و نیاز به زمان کمتر برای پویش بازارو در عین حال رویارویی با پیچیدگی‌های کمتر است.

 

• داشتن تعصب نسبت به فعالیت‌ها: سرعت‌عمل در دنیای کسب‌و‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از اقدامات برگشت‌پذیر هستند و نیاز به مطالعه چندانی ندارند. از این رو پیش‌بینی عواقب ریسک‌‌پذیری قبل از هر اقدامی ارزشمند است.

 

• ساده‌سازی و خودکار کردن فرآیندها: فقط فرآیندهای ساده را می‌توان به‌صورت Online اجرا کرد. 

 

ساده‌سازی فرآیندهای غیرمتمایز امکان استفاده از نرم افزارهای استاندارد را به‌وجود می‌آورد. تکنولوژی برای پشتیبانی حداکثری از فرآیند‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

 

• استفاده از قدرت حاصل از جمع‌گرایی: این قدرت را می‌توان جهت بهره‌برداری از ایده‌های جدید (ناشی از فرآیندهای خلاقانه) و بهبود روند تصمیم‌گیری به‌کار بست.

 

• داده‌های شفاف و غیرجناحی: با استفاده از داده‌های واقعی به ارزیابی محصولات و پروژه‌ها بپردازید. برای مثال آگاهی کامل از خواسته‌ها و انتظارات مشتریان به‌جای ارائه خدمات مورد تایید مدیریت.

• فرهنگ: همراه افرادی باشید که در پی نوآوری بوده و روشنفکر هستند و تمایل به همکاری و به اشتراک‌گذاری ایده‌های خود دارند.


 

چارچوب

بسیاری از شرکت‌ها سفر دگرگونی مجازی و Online خود را با توسعه وب‌سایت‌ها و تلاش برای فروش آنلاین بیشتر شروع می‌کنند. این نقطه آغاز خوبی است؛ ولی از تمامی پتانسیل‌های دنیای مجازی بهره نمی‌برد. 

اتخاذ اصول دنیای الکترونیک در سیستم‌های کسب‌وکار یک شرکت کل سیستم عملیاتی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما در این مقاله به تحولی عظیم و اصول تبدیل شدن به یک شرکت مجازی(e-Compny) می‌پردازیم. چارچوب این تغییر به قرار زیر است:

 

 مدیریت کانال‌ها: اولین و آشکارترین کاربرد، برقراری سیستم فروش الکترونیکی و سیستم خدمات مشترکان الکترونیکی است. 

شرکت Telcos در تلاش است تا همواره میزان تراکنش‌های الکترونیکی بخش سیستم خدمات مشتریان را به 60 درصد و تراکنش‌های بخش سیستم فروش الکترونیکی را به 35 درصد برساند. ادغام فرآیندهای مشتریان Online و Offline از ملزومات دستیابی به این ارقام است؛ به طوری که قادر باشید زمان آغاز و پایان فرآیند مشتری را خود تعیین کنید. 

 

به هر حال این باور که مشتریان Online در دسته مشتریان کم ارزش قرار می‌گیرند، صحیح نیست. برای مثال یکی از اپراتور‌ها به این نتیجه رسید که مشتریان Online دارای بالاترین ارزش طول عمر مشتری هستند.

 

• موقعیت محصولات: میزان پیچیدگی موقعیت محصولات و فرآیندهای مشتری باید به اندازه‌ای کاهش پیدا کند تا قابلیت ارائه خدمات Online را داشته باشد. 

 

این پیچیدگی به تعدد محصولات یا خدمات ارائه شده اطلاق نمی‌شود، بلکه به پیچیدگی طراحی این محصولات و خدمات مربوط می‌شود. اغلب محصولات و خدمات برای استفاده در دنیای Offline طراحی می‌شوند سپس به دنیای Online انتقال می‌یابد. 

 

این روش به نظر عملی نمی‌رسد. شرکت‌های مدرن با استفاده از پارادایمی جدید از ابتدا به طراحی سیستم Online می‌پردازند تا این اطمینان حاصل شود که محصول و فرآیند طراحی ساده است و مشکلات سیستم در حوزه فناوری اطلاعات به حداقل رسیده است.

 

 ایجاد تحول در فرآیند: شرکت‌ها مجبور به انتخاب هستند. باید فرآیندهایی با پتانسیل ایجاد تمایز مورد استفاده قرار بگیرند و علاوه بر این بر سرعت بیشتر و تعامل با مشتری تمرکز داشته باشند. 

 

مثال مناسب برای این نکته فرآیند توسعه محصول است. رویکرد «سرعت و چالاکی» منجر به کاهش زمان اختصاص یافته برای بررسی بازار (به میزان 60 درصد) و رواج مشتری مداری می‌شود. 

 

سایر فرآیندها که از پتانسیل تمایز برخوردار نیستند، باید از طریق طراحی استاندارد ساده‌تر شوند و با استفاده از برنامه‌های کاربردی استاندارد در اختیار کاربران قرار بگیرند. 

 

نمونه قابل ذکر ارزیابی پروژه‌های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات است. امروزه برخی شرکت‌ها با بهره‌برداری از دانش جمع‌گرایی به ارزیابی وضعیت و تصمیم‌گیری بر اساس آن می‌پردازند.

 

 معماری فناوری اطلاعات: شرکت‌های مجازی معماری خود را به‌گونه‌ای متمایز طراحی خواهند کرد. در این راستا جهت برقراری فرآیندهای ماژولار و جداسازی آشکار داده، فرآیندها و وظایف تلاش می‌کنند. 

 

چنین خصوصیاتی منجر به عملکردی سریع در کنار افزایش دانش و اطلاعات شما از ویژگی‌های مشتریان، می‌شود. شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات تمایل کمتری نسبت به مصالحه بر سر تعیین نوع معماری خود دارند.

 

هدایت تحول: نمونه‌های خوبی از تمایل به تبدیل شدن به شرکتی مجازی موجود هستند. یکی از این روش‌ها راه‌اندازی واحد کسب‌و‌کار الکترونیکی برای بهبود سیستم فروش الکترونیکی و سیستم خدمات مشترکان الکترونیکی با رویکرد کاربرمحور است. چنین واحدی به تمام امور دیجیتال حوزه بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان رسیدگی می‌کند.


 

پیش نیاز‌ها

شرکت‌هایی که تمایل به چنین تحولی دارند در قدم اول باید مدلی واضح برای کسب‌و‌کار خود تعریف کنند. 

 

از آنجا که تحول مجازی باید پشتیبان مدل کسب‌و‌کار باشد پس چگونگی رقابت از جمله موضوعاتی است که باید به خوبی درک شود. قدم بعدی تعیین اهداف ایجاد این تحول است. نکته مهم آخر تعیین چگونگی هدایت این تحول است تا اینکه شرکت در نیمه راه با شکست روبه‌رو نشود.


 

نتیجه نهایی

دگرگونی قواعد بازی که ناشی از انقلاب دیجیتال بود، مستلزم به کار بستن رویکردی نوین است. انتظارات مشتریان به طرز چشمگیری تغییر کرده است و رقبایی جدید در صحنه حاضر شده‌اند که قادرند بهتر از شرکت‌های سنتی پاسخگوی نیازهای مشتریان در عصر دیجیتال باشند. 

 

شرکت‌ها با اتخاذ اصول مجازی که در این مقاله به آنها اشاره شده است و بهره‌گیری از تجارب شرکت‌های موفق در این حوزه قادر به ایجاد تحول مجازی خواهند بود و بهترین شکل ممکن رویارویی با تحولات دنیای دیجیتال را برای آنان ممکن خواهد ساخت. 

روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  هرگز کسی را آزار نده


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد