درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 11:30   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  50 مدیر ارشد بازاریابی برتر کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
  مقاومت در مقابل تغییر: چالش‌ها و اقدامات متا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان
  لینکدین در حال آزمایش اشتراک صفحه شرکت پرمیوم با هوش مصنوعی برای تولید محتواست
  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر
  چرا جهان هنوز به امانوئل کانت نیاز دارد؟
  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد
  نظرسنجی: 63 درصد از کارمندان برای کار از راه دور دستمزد خود را کاهش می‌دهند
  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6792صفحه نخست » دوشنبه، 13 آبان 1392 - 09:54
معرفی یک کتاب - بررسی زبان روزنامه‌نگاری
نویسنده کالین کاتر، انتشارات دانشگاه کمبریج، ۲۰۱۰، لندن، ۲۹۴ صفحه. دکتر کالین کاتر، دکترای زبان­شناسی از دانشگاه برکلی و استاد زبان­شناسی است.
  

 

 معرفی یک کتاب - بررسی زبان روزنامه‌نگاری

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر کالین کاتر، دکترای زبان­شناسی از دانشگاه برکلی و استاد زبان­شناسی دانشگاه کویین مری لندن است. او تالیفات زیادی در حوزه زبان­شناسی و مطالعات زبان دارد و در آثار خود به بررسی ارتباط و پیوند زبان با رسانه­ ها و فرایند ارتباط جمعی علاقه ویژه نشان می­دهد. از دیگر تالیفات مهم او می­توان به کتاب­ های «زبان و رسانه­ ها» منتشر شده در سال ۲۰۰۳، «گفتمان و رسانه­ ها: کتابچه­ ای در تحلیل گفتمان» منتشر شده در سال ۲۰۰۱ و «اطمینان از دسترسی زبانی» منتشر شده در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد. خانم کاتر همچنین مقالات متعددی با موضوعات میان­رشته­ ای زبان­شناسی و ارتباطات و نیز زبان­شناسی نوین در ژورنال­های معتبر علمی منتشر کرده است.

در بیشتر مطالعات درباره اثرات فرهنگی و اجتماعی محتوا­های خبری، اقدامات روزمره­ای که منجر به تولید متون خبری می­ شوند به دلیل اهمیت دادن به مسائل کلان­تری مانند قدرت و سلطه نادیده گرفته شده­ اند. لذا این کتاب با توجه خاص به تاثیر روال­های روزمره حاکم بر تحریریه­ های خبری در روند گزینش، روایت و بازنمایی محتوای خبری و اقدامات حرفه­ای- زبانی روزنامه­ نگاران بر ارایه آنچه عموم مخاطبان می­خواهند اهمیت زیادی پیدا می­کند. اساسا گفتمان رسانه­ ای به دلیل قابل دسترس بودن رسانه­ ها برای عموم و نیز به دلیل کاربرد ابزار زبان در بازنمایی سنگین ایدئولوژی­ ها و تاثیرگذاری بر نگرش­ ها در یک اجتماع خاص و شکل­ دهی به عقاید قالبی و کلیشه­ های فکری برجسته می­شود. در کتاب «کلام خبری»، به دلیل اهمیت موضوع گفتمان در فضای رسانه­ ای، سعی شده نشان داده شود که گفتمان رسانه­ ای چگونه تولید و دریافت می­شود و به این منظورمثال‌های مفیدی هم از رسانه­های مختلف جهانی آورده شده‌اند تا به درک مخاطب از این فرایند کمک کنند.

نویسنده کتاب به دلیل پیشینه روزنامه­ نگاری خود و نیز تسلط بر جنبه­ های نظری زبان­شناسی و رسانه به خوبی توانسته به روشهای روزمره زبانی در روزنامه­ نگاری و بیان گزارش­های خبری از نقطه سوژه­ یابی تا نقطه چاپ(یا پخش رسانه­ای) بپردازد. او اساسا نگاهی قوم­ نگارانه به جهان روزنامه­ نگاری و برساخت خبری دارد و از تحلیل زبانی به عنوان ابزاری برای کشف نقش زبان در فضای روزنامه­ نگاری استفاده می­کند. این کتاب به چهار بخش اصلی تقسیم شده است:

در بخش اول با عنوان «فرایند و عمل روزنامه­ نگاری به مثابه یک امر روزمره»، به نقش مهارت­های زبانی شخص روزنامه­نگاران و نیز اولویت­ های ذهنی آنان قبل از رسیدن به مرحله انتشار محتوا پرداخته شده است. در بخش دوم با عنوان «مهارت و اجتماع: خوانش شیوه­ های کاری روزنامه­ نگاران»، تمرکز اصلی بر مفهوم­ سازی واژه «خبر» است که در کنار آن ماهیت تعاملی تحریریه­ ها و جلسات روزانه سیاست­گذاری خبری مورد تاکید قرار می­گیرد. بخش سوم با عنوان «شیوه یادگیری گزارشگری توسط خبرنگاران و شیوه ویراستاری توسط دبیران خبر»، بررسی فرایند عملی نوشتن یک گزارش یا خبر است که شامل اهمیت طراحی زبانی نگارش لیدها و تیترها و نیز اهمیت سادگی در نگارش خبر می­شود. مساله سبک نگارش و نحوه چینش اطلاعات هم در همین بخش مورد توجه قرار گرفته­ اند ضمن اینکه نویسنده علیرغم مطرح کردن برخی استانداردهای نگارش خبری، بر اهمیت احترام گذاشتن به سلایق و خلاقیت­های فردی نویسندگان و روزنامه­ نگاران اشاره دارد. بخش چهارم و پایانی کتاب هم با عنوان «مفهوم­ سازی خبر»، به مساله مهم کدگشایی از گفتمان پرداخته است و اهمیت توصیفات و شگردهای زبانی در روزنامه­ نگاری و سبک انحصاری یا ثابت هر رسانه در انتقال معانی و اخبار به مخاطبین را مورد بحث قرار می‌دهد و احساس قرابت زبانی میان مخاطب و رسانه­ ای که برگزیده است را از عوامل مهم در تاثیرگذاری رسانه بر مخاطب تلقی می­کند.

نویسنده در مقدمه کتاب، اهداف خود را اینگونه برمی­شمرد: «هدف اصلی این کتاب ارایه یک دیدگاه قوم­ نگاری از زبان روزنامه­ نگاری روزمره و حساسیت تعاملی در تحلیل آن است که از این طریق می­توان درک کرد که اجتماع خبری چه زبانی را به چه شکل خلق می­کند و ارتباط این زبان با مخاطبین خاص به چه شکل خواهد بود». و در جایی دیگر از مقدمه کتاب، میان «متن» و «فرایند» خبر تفاوت می­گذارد:

«متن حوزه تمرکز اصلی بیشتر پژوهشگران رسانه­ ای تا امروز بوده است به ویژه از این جهت که متن حامل ارزشها و ایدئولوژی­هایی است که بر جهان کلان ما تاثیر می­گذارند و از آن تاثیر می­پذیرند… اما بعد دوم فرایند است که شامل هنجارها و روال­های کاری در اجتماع فعالین حوزه خبر است که متاسفانه آن اهمیتی که باید به آن داده نشده است و نقش عامل انسانی و ابزار آن- یعنی زبان- در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته است».

در بیان کلی، به نظر می­رسد این کتاب از آن رو اهمیت دارد که توجه ویژه­ای به ابزار اصلی کار رسانه­ای و برقراری ارتباط یعنی زبان از دیدی علمی و با اشاره به مصداق­ های ملموس کرده است. پرداختن به مسائلی همچون ژانر و زبان، تاثیر ایدئولوژی کلان و رسانه­ ای بر زبان به کار گرفته شده، رابطه بین استانداردها و اصول روزنامه­ نگاری از یکسو و خلاقیت و انعطاف زبانی از سوی دیگر، مساله طراحی واژگانی و زیبایی­ شناسی خبر و تاثیر متقابل گفتمان جامعه بر روزنامه­ نگاری و روزنامه­ نگاری بر گفتمان جامعه از مسائلی است که پیش از این در کمتر کتابی با این تفصیل و دقت مورد بحث قرار گرفته­ اند. همچنین محتوای این کتاب می­تواند ایده­ های جدیدی برای توجه به فرایندهای میان رشته­ ای دخیل در ارتباطات جمعی و روزنامه­ نگاری نوین با تاکید بر مساله تاثیرگذاری و تاثیرپذیری رسانه­ ای ارایه دهد.

 

http://shara.ir

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد