نقش حسابداری مدیریت نوین ( هزینه یابی بر مبنای هدف ) در کسب مزیت رقابتی در بازار
نویسنده :
سمیه زندیه
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی - بازاریابی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در محیط رقابتی امروز، بقای بنگا ههای اقتصادی درگرو بهبود مستمر عملکرد در راستای افزایش توان رقابتی و کسب منافع بیشتر است. همزمان با شروع قرن 21 دستیابی به موفقیت وبقای سازما نها مشکلتر می شود و این واقعیت ناشی از ظهورعصر تجاری جدیدی است که تغییر یکی از خصوصیات اصلی آن است. این وضعیت موجب بازنگری اساسی در اولویتهای تجارت، دیدگاه استراتژیک، قابلیت بقا و روشها شده است. درجهان امروز بیشتر تاکید بر قابلیت سازگاری با تغییر در محیط تجاری است و یک روش پیش کنشی برای کسب مزیت رقابتی در این محیط، استفاده از رویکردهای نوین حسابداری مدیریت می باشد.
هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی نقش رویکرد نوین حسابداری مدیریت)هزینه یابی بر مبنای هدف(در کسب مزیت رقابتی می باشد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که استفاده از رویکردهای نوین هزینه یابی در حسابداری مدیریت، نقش بسزایی در کسب مزیت رقابتی سازما نها دارد.
واژگان کلیدی : حسابداری مدیریت ، مزیت رقابتی ، هزینه یابی بر مبنای هدف
مقدمه:
امروزه منابع محدود داخلی از یک سو و گسترش رقابت در محیط متلاطم خارجی از سوی دیگر، سازما نها را ملزم به استفاده بهینه از منابع درونی و تلاش فراوان برای بقا در محیط بیرونی می کند و تفکر استراتژیک مفهومی است که توجه سازمان را به هر دو جنبه معطوف می دارد. از آنجا که سازما نها با به کارگیری استراتژی تلاش می کنند هر دو جنبه داخلی و خارجی سازمان را در برنامه ریزی خود لحاظ کنند، استراتژی هر سازمان در وهله اول باید بر اساس اصولی تدوین گردد که موجب شود سازمان بهتر از رقبای استراتژیک خود ظاهر شده و بر پایه ظرفیتها و منابع سازمان، به مزیت رقابتی دسترسی یابد .(هریسون و جان ، 1382) مزیت رقابتی برای هر سازمان عبارت است از توانمندی آن سازمان نسبت به سایر رقبایش در ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و دستیابی به موقعیتی بهتر از موقعیت رقبا می باشد . (تامسون ، 2005) این مفهوم ساده و عمیق است و مبین این مطلب است که باید بیش از تولید محصول، به فکر رقابت پذیری آن بود و کل داراییهای مشهود، مادی و غیر مادی،کوتاه مدت و بلند مدت سازمان را در این راستا به کار گرفت. مزیت رقابتی استراتژیک عامل مهمی است که سبب می شود مشتری، محصول یک شرکت را نسبت به محصول شرکت رقیب ترجیح دهد، یعنی ارزش درک شده مشتری است که برای شرکت مزیت رقابتی ایجاد می کند. به منظور ایجاد ارزش برای مشتری دو قاعده وجود دارد 1- برتری بر رقبای اصلی، در ارائه ویژگ یهای منحصر به فرد مورد نظر مشتری و 2- ارائه محصول با قیمت غیر قابل رقابت . ( غفاریان 1382)