شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این روزها اینترنت و به تبع آن رسانههای نوظهور درحال تغییر دادن دنیای ما هستند. در زمانی نه چندان دور کامپیوترهای خانگی و لپ تاپها تنها وسایلی بودند که کاربران را به اینترنت متصل میساخت اما با گسترش دستگاههای دیجیتال مانند تلفن همراه هوشمند، تبلتها و غیره این امکان فراهم شد که کاربران اینترنت در هر زمان و هر مکان که بخواهند به این شبکه گسترده جهانی متصل شوند و از سرویسها، ابزارها، برنامهها و امکاناتی که در اختیار آنها قرار داده میشود برای ارتباط با دیگر افراد و دسترسی به دادهها و اطلاعات بسیار متنوع و متعدد استفاده نمایند.
اما به طور حتم ظهور این پدیده تاثیری را بر روابط فیزیکی و روزمره ما برجای گذاشته است و پیامدها و آثار خاصی را با خود به همراه دارد. یکی از این پیامدها تغییر در عادات اخبار مصرفی ما هستند اگر در گذشته مخاطبان برای کسب اخبار به تلویزیون، رادیو و یا روزنامهها مراجعه میکردند، امروزه اینترنت و دستگاه های دیجیتال در حال تغییر این چشم انداز هستند. در این مقاله آندریا کایمونت به ۱۲ رویکردی اشاره میکند که باعث شکلگیری اخبار دیجیتال شده است:
۱- اکثر آمریکاییها اخبار را به صورت آنلاین دریافت میکنند: در حال حاضر ۵۰ درصد از مردم اظهار میکنند که اینترنت به عنوان منبع اصلی آنها برای کسب اخبار ملی و بینالمللی است، با این حال استفاده از اینترنت در رتبه پایینتر از استفاده از تلویزیون و بالاتر از روزنامه و رادیو قرار دارد.
۲- به ویژه افراد جوانتر آمریکایی: اینترنت در حال حاضر منبع اصلی اخبار ملی و بینالمللی برای افراد زیر ۵۰ سال است. ۷۱ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله اینترنت را منبع اصلی کسب اخبار میدانند که در مقایسه با ۵۵ درصدی که تلویزیون را منبع اصلی میدانند، بیشتر میباشد. در میان افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله ، ۶۳ درصد بیان کردند اینترنت جایی است که آنها میتوانند به بسیاری از اخبار خود دست یابند، این درصد افراد با درصد افرادی که اظهار کردند تلویزیون منبع خبری برتر آنهاست، مقایسه شد. افراد مسنتر آمریکایی در پدیرفتن اینترنت به عنوان منبع اصلی کندتر بودهاند.
۳- استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان منبع کسب اخبار افزایش یافته است: ۱۹ درصد آمریکاییها در سال ۲۰۱۲ اخبار را از طریق شبکه اجتماعی “yesterday” مشاهده میکردند یعنی بیش از دوبرابر آمار ۹ درصدی این افراد در سال ۲۰۱۰٫ از مجموع افرادی که در دهه سوم زندگی قرار دارند، ۳۰ درصد یعنی چیزی نزدیک به آمار ۳۴ درصدی افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، میگویند اخبار یا سرخط خبرها را در فیس بوک و یا سایت شبکه اجتماعی yesterday مشاهده میکنند.
۴- بیشتر بزرگسالان آمریکایی اخبار را از طریق تلفن همراه دریافت میکنند: ۶۴ درصد مالکان تبلت و ۶۲ درصد مالکان تلفنهای هوشمند گفتند که در سال ۲۰۱۲ اخبار را بر روی دستگاههایشان مشاهده میکردند. ۷۳ درصد مالکان تبلت حداقل گاهی اوقات و ۱۹ درصد هر روز به خواندن مقالات میپردازند. ۶۱ درصد مصرف کنندگان اخبار تلفنهای هوشمند حداقل گاهی اوقات و ۱۱ درصد به طور منظم از طریق این تلفنها داستانهای طولانی را میخوانند.
۵- اکثریت کاربران اخبار تلفن همراه، بیشتر اخبار خود را از طریق مرورگر دریافت میکنند: در سال ۲۰۱۲، ۶۰ درصد کاربران اخبار تبلتها و ۶۱ درصد از کاربران اخبار تلفنهای هوشمند، اکثرا اخبار را از طریق مرورگر دستگاههای خود کسب میکردند. کمتر از نیمی از فراد، ۲۳ درصد کاربران اخبار تبلتها و ۲۸ درصد کاربران اخبار تلفنهای هوشمند، به طور عمده از اپلیکیشنها استفاده میکنند. ۱۶ و ۱۱ درصد به ترتیب گفتند که اپلیکیشنها و مرورگرها را به طور یکسان مورد استفاده قرار میدهند.
۶- کاربران تبلتها تعاملیتر هستند: در سال ۲۰۱۲، ۳۱ درصد کاربران اخبار تبلتها اظهار کردند که ازهنگامیکه دارای تبلت شدند زمان بیشتری را به خواندن اخبار اختصاص میدهند. ۴۳ درصد دیگر گفتند که این دستگاه به میزان اخبار مصرفی آنها افزوده است. و ۷۳ درصد مالکلن تبلتها گفتند که مقالات دقیق و عمقی را بر روی تبلتهای خود مطالعه میکنند.
۷- مصرف کنندگان اخبار آنلاین شاهد سوگیری بیشتر نشریات و یکپارچگی کمتر هستند: ۶۵درصد از کسانی که اینترنت را به عنوان منبع خبری اصلی خود میدانند، بیان میکنند که سازمانهای خبری به لحاظ سیاسی دارای سوگیری هستند. در حالیکه ۷۳ درصد میگویند که سازمانهای خبری زمان بسیاری را به مطالب و داستانهای بیاهمیت اختصاص میدهند و ۸۱ درصد نیز اظهار میکنند که سازمانهای خبری اغلب توسط افراد قدرتمند تحت تاثیر قرار میگیرند.
۸- بیشتر آمریکایی ها برای اخبار انتخاباتی به اینترنت مراجعه میکنند: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، ۴۷ درصد از آمریکایی ها، اینترنت را به عنوان منبع اصلی اخبار انتخاباتی مورد استفاده قرار دادند. این درصد استفاده از اینترنت فراتر از روزنامهها (۲۷ درصد) ، رادیو (۲۰ درصد) و مجلات (۳ درصد) بود اما هنوز در پشت سر تلویزیون (۶۷ درصد) قرار داشت.
۹- بیشتر مصرف کنندگان اخبار وقایع زنده را با «دو صفحه نمایشگر» دنبال میکنند: ۲۷ درصد آمریکاییها در شب انتخابات نوامبر ۲۰۱۲، وقایع را با استفاده از دو صفحه نمایشگر تماشا کردند. آنها برای پیگیری پوشش زنده خبری انتخابات از اینترنت و تلویزیون به صورت همزمان استفاده میکردند.
۱۰- در موارد اضطراری، توییتر شاهراه کسب اطلاعات بود: ۳۴ درصد بحثها و گفتگوهای کاربران توییتر درباره اخبار و اطلاعات طوفان سندی بود، از جمله سازمانهای خبری درحال ارایه محتوا، منابع دولتی درحال ارایه اطلاعات و مردمی که شواهد عینی خود را به شتراک میگذاشتند و اطلاعات را به دیگران منتقل میکردند.
۱۱- جوانان اخبار کمتری را دریافت میکردند، مگر از طریق تلفن همراه: در حالی که آنها به طور کلی بیشتر مصرف کنندگان اخبار سبکتر هستند و تا حد بسیاری محصولات خبری چاپی را رها کردهاند، افراد جوان بنابر دادههای سال ۲۰۱۲، اخبار را در درجات مشابه و همانند کاربران مسنتر بر روی تلفنهای همراه دریافت میکنند. در مورد تبلتها میزان مصرف روزانه اخبار در تمام چهار گروه سنی مورد مطالعه مشابه هستند. در تلفنهای هوشمند، مالکان زیر ۵۰ سال اخبار را با میزان بالاتر از کسانی که بیش از ۵۰ سال دارند، دریافت میکنند.
۱۲- « تغذیه کردن و جستجو» اخبار در میان بزرگسالان جوانتر و خوانندگان آنلاین بسیار رایج شده است: ۵۷ درصد آمریکاییها در سال ۲۰۱۲ اظهار کردند که آنها هر زمان که بخواهند، اخبار را دریافت میکنند در حالیکه ۳۷ درصد در زمانهای مشخص و منظم به کسب اخبار میپردازند. مصرف کنندگان جوانتر اخبار و آنهایی که اخبار را به شکل آنلاین یا از طریق شبکههای اجتماعی در یافت میکنند، بیشتر احتمال دارد که بگویند اخبار را لحظه به لحظه چک میکنند.
دسترسی و مطالعه مخاطبان به اخبار امروز یکی از مهمترین رویکردهای سازمانهای خبری شده است. رویکردی که وضعیت آنها را جهت فراهم آوردن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری هدایت میکند. وضعیتی که در زمان کوتاهی نیز در ایران شاهد آنها خواهیم بود!
http://shara.ir
Iranian Public Relations News Network(shara)
http://en.shara.ir/login.php
http://www.irancpr.ir/fa/?current=home
رسانه های اجتماعی |