درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 16:53   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5943صفحه نخست » گزارشجمعه، 19 مهر 1392 - 16:43
گزارش همایش زن و روابط عمومی
گزارش از: حنانه باقریان - نخستین همایش زن و روابط عمومی، با حضور 300 نفر از بانوان روابط عمومی برگزار شد.
  

گزارش برگزاری نخستین همایش ملی زن و روابط عمومی

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نخستین همایش ملی زن و روابط عمومی، 17 و 18 مهر ماه سال جاری به همت موسسه کارگزار روابط عمومی و با حضور 300 نفر از بانوان روابط عمومی کشور در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
 

مراسم افتتاحیه

جای خالی کمیسیون زنان مجلس در نخستین همایش زن و روابط عمومی

نخستین همایش ملی زن و روابط عمومی با کم لطفی کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

مهدی باقریان رئیس شورای سیاستگذاری همایش زن و روابط عمومی ضمن اشاره به جای خالی زنان در سطوح مدیریتی گفت: متاسفانه علیرغم پیگیری های دبیرخانه با بی توجهی کمیسیون زنان مجلس روبرو شدیم.

رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی ادامه داد: این همایش پس از سه سال پیگیری برگزار می شود و خوشبختانه توسط دکتر عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  و دکتر حلیمه عالی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همراهی شدند.

باقریان در پایان گفت: امیدواریم به سوی تشکیل انجمن روابط عمومی زنان برویم و ما نیز تا حد امکان در این خصوص همکاری خواهیم کرد.

 

راه ورود زنان متخصص روابط عمومی به رده‌های عالی مدیریت باید هموار باشد
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نبودن توازن جنسیتی در سطوح عالی مدیریت به نحو بارزی در کشور ما مشاهده می‌شود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سعی شده به زن توجه بیشتری شود.

دکتر عبدالرضا عزیزی افزود: زنان در جهان یک بخش غیرقابل تفکیک از حیات بشری هستند که در همه ابعاد زندگی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند بویژه در عرصه‌های روابط عمومی نقش موثری را ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: براساس آمار موجود بیش از 60 درصد از افراد دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و این نشان‌دهنده بالا بودن پتانسیل و توانمندی آنها است.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حضور زنان در سطوح مدیریتی به نفع سازمان‌ها است چراکه براساس آمار، کارآیی زنان 25 درصد بیشتر از مردان است. از این رو ما باید به سمتی حرکت کنیم که زنان در سطوح عالی مدیریتی نقش داشته باشند..

عزیزی با اشاره به این که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: 50 درصد از شرکت کنندگان در انتخابات را زنان تشکیل می‌دهند. بنابراین زنانی که در عرصه روابط عمومی موانع فردی و نهادی دارند، باید بر آنها غلبه کرده و تصاویر و ریشه این موانع را دور بریزند و خود را برای ورود به سطوح مدیریتی آماده کنند.

به اعتقاد وی، مشاغل باید براساس شایستگی و دانش تخصصی و قابلیت‌های فردی باشد نه نگاه جنسیتی.
دکترعزیزی در فراز دیگری از سخنان خود گفت: مهمترین هدف از تشکیل فراکسیون ارتباطات وروابط عمومی مجلس اعتلای نام روابط عمومی است و مدیران روابط عمومی بعنوان بازوی مدیریت سازمان ها ونهادها می توانند سازمان یا نهاد خود را به عرش یا فرش ببرند متاسفانه در جامعه ما هر کسی که کاری بلد نیست را به واحد روابط عمومی معرفی می کنند؟؟!!
رییس فراکسیون ارتباطات و روابط عمومی مجلس در ادامه گفت:چرا باید مدیران روابط عمومی بخش های خصوصی بهتر از مدیران روابط عمومی بخش دولتی عمل کنند چرا سازمانی مستقل به عملکرد روابط عمومی ها نظارت نمی کند؟ اینجانب با توجه به این مشکلات “فراکسیون ارتباطات و روابط عمومی ”را تشکیل دادم.
ایشان در ادامه افزودند:حال باید سازمانی را مثل سازمان نظام مهندسی یا سازمان نظام پزشکی تحت عنوان “سازمان ارتباطات وروابط عمومی” تشکیل داد و افرادی که لایق این پست مهم هستند با دریافت کدی که از این سازمان می گیرند موردارزیابی قرار گیرند ومدیران پسرخاله یا پسرعمه و… را برای تصدی پست مدیریت روابط عمومی در نظر نگیرند؟؟!!
دکتر عزیزی در پایان گفت: با توجه به تشکیل فراکسیون ارتباطات وروابط عمومی مجلس به دولت جدید پیشنهاد می کنم بجای استفاده از معاونین پارلمانی که اینجانب خیلی های آنها را نمی شناسم از مدیران روابط عمومی با سابقه استفاده کند یا اینکه وظیفه معاونت پارلمانی زیر نظر مدیریت روابط عمومی وزارت
 

 زنان می توانند فعالتر از مردان باشند
 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش زن و روابط عمومی گفت: زنان می توانند بسیار فعالتر از آقایان باشند.
دکتر حلیمه عالی با اشاره به محدودیت هایی که در کشور برای حضور زنان در عرصه های مدیریتی وجود دارد گفت: من از سرزمین سیستانم. جایی که مردم فکر می کنند در آنجا نظامی مردسالارانه حاکم است.
این عضو مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من متاهلم و سه فرزند دارم و در عین حال عضو هیات علمی دانشگاه هم هستم و در این شرایط برای اثبات توانمندی خود قدم در راه گذاشتم.
در انتها وی به زنان حاضر در نخستین همایش زن و روابط عمومی گفت: خانم ها می توانند در تمام پست های مدیریتی کشور فعالتر باشند.
 

 ما زنان خود را باور داریم اما آیا سیستم هم ما را باور دارد؟
 رئیس جمعیت داوطلبان هلال احمر ایران گفت: روابط عمومی پایگاه راهبردی برای افزایش حضور زنان است با این حال سهم خانواده روابط عمومی تنها یک روز در سال است.
رافع با اشاره به آیات قرآن شریف و بیانات مقام عظمای ولایت در خصوص اهمیت حضور و مشارکت زنان در فعالیت های مدیریتی روابط عمومی افزود: زن در مشارکت سیاسی وقتی انتخاب می کند حق دارد، اما برای انتخاب شدن حقی ندارد.
دکتر فرحناز رافع گفت: زنان در حال حاضر حضوری انفعالی در تصمیم گیری ها دارند و باید بکوشیم که عنصری فعال در این عرصه باشیم.
وی ضمن بررسی سه عنصر آموزش و آگاهی، تواناسازی و ایجاد فرصت های اجتماعی را برای حضور فعال ضروری شمرده و افزود: بدون تردید روابط عمومی یکی از عرصه های حضور زنان در ایران است.
رافع در ادامه ضمن اشاره به اهمیت بررسی های راهبردی اظهار کرد: باید عوامل موثر در توانمندسازی را شناسایی نمود و در جهت آنها حرکت کرد.
رئیس انجمن هلال احمر با اشاره به نتایج تحقیقات در کشورهای خارجه و اهمیت نقش زنان در توسعه اقتصادی تصریح کرد: چهار مرحله محدودیت، نابرابری، تبعیض های جنسی و جبران را برای آنچه بر زنان گذشته است بر می شمارند.
وی در پایان با اشاره به نقش پر رنگ زنان در سند چشم انداز 1404، گفت: 70 درصد روابط عمومی در کشور را زنان تشکیل می دهد که 80 درصد آنان را فارغ التحصیلان رشته روابط عمومی می باشند؛ خوب است، اما ما کجا و ایده آل کجا؟
 

دیگر سخنرانی ها

این همایش می تواند نقش اساسی در تبیین شخصیت و جایگاه زنان در روابط عمومی داشته باشد

 دبیر نخستین همایش زن و روابط عمومی با بیان این که برگزاری این همایش به بهبود جایگاه و امور حرفه ای کارگزاران زن روابط عمومی کمک می کند، گفت: این همایش می تواند نقش اساسی در تبیین شخصیت و جایگاه زنان در روابط عمومی و به خصوص دستاوردها و توانمندی های بانوان و چگونگی بهره مندی از توانایی ها و استعدادهای آن ها در حوزه روابط عمومی داشته باشد.
 زهرا بابازادگان با اشاره به زمان برگزاری این همایش از 17 تا 18 مهر ماه سال جاری در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه، تصریح کرد: در روز اول همایش زن و روابط عمومی با ارایه چهار سخنرانی کلیدی و دو پانل تخصصی با حضور 12 صاحب نظر و کارشناس روابط عمومی برگزار می شود و روز دوم با برگزاری کارگاه آموزشی «برنامه ریزی و گزارش عملکرد در روابط عمومی» پیگیری می شود.
وی ادامه داد: در این همایش توسط هیات داوران چهار مقاله برتر معرفی می شوند و از بانوان برگزیده این حوزه تقدیر به عمل می آید.
 

 زنان در مدیریت کشور جایگاهی ندارند
دکتر شهیندخت خوارزمی برای حضور موثرتر زنان در عرصه روابط عمومی، خواستار تشکیل انجمن روابط عمومی زنان شد و گفت: تشکیل این انجمن باعث حضور فعال زنان متخصص روابط عمومی در کنفرانس ها و همایش های علمی و شرکت در دوره های آموزشی مختلف می شود.
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی که در نخستین همایش زن و روابط عمومی سخن می گفت در خصوص مشارکت بانوان در بخش مدیریتی کشور افزود: شاید وضع زنان نسبت به سه دهه گذشته بهتر شده باشد ولی زنان در مدیریت کشور جایگاهی ندارند.
وی افزود: با توجه به این واقعیت انتظار می رود در جامعه ای که ادعا می کند عدالت پرور است، مشاغل بر اساس شایستگی ها و دانش تخصصی توزیع شود. یعنی تفاوت میان سهم زنان و مردان متخصص و دارای تحصیلات عالی در مشاغل متناسب باشد با سهم آنان از تحصیل و تخصص.
دکتر خوارزمی تصریح کرد: مشاهدات عینی و تجربی من طی 40 سال گذشته نیز بیانگر این واقعیت تلخ است که راه زنان کارشناس و تحصیل کرده و مجرب برای توسعه حرفه ای و دستیابی به مشاغل مدیریتی عالی، بسته است.
 

زنان در شغل روابط عمومی دیده نمی شوند!
استاد تمام گروه ارتباطات دانشگاه تهران در نخستین همایش زن و روابط عمومی به نقش پنهان زنان در مشاغل روابط عمومی اشاره کرد.
دکتر اعظم راودراد گفت: زنان تقریبا در تمامی مشاغل حضور دارند اما در برخی از این مشاغل دیده می شوند و در برخی دیگر دیده نمی شوند.
او با اشاره به تفاوت در ماهیت کارهایی که زنان و مردان انجام می دهند افزود: همه برای کار مردان اهمیت بیشتری قائلند چون معتقدند معاش خانواده بر عهده مردان است. اما زنان در مشاغل کمتر و مراتب شغلی پایین تر قرار دارند.
وی گفت: احتمال اشتغال زنان به کارهای اداری بیش از مردان است اما تعداد کمتری از آنها به کارهای تخصصی یا مدیریت دست پیدا می کنند.
این محقق و استاد دانشگاه در ادامه بیاناتش که نتیجه یک تحقیق مشترک با پریسا سرکاراتی بود، به بیان ابعاد تحقیق شان با عنوان «نقش آشکار و پنهان زنان در روابط عمومی» پرداخت.
وی با اشاره به حضور 50 درصدی زنان در روابط عمومی ها نسبت به حضور 13.2 درصدی نسبت زنان به کل شاغلین، مناسبت شغل روابط عمومی را در فرهنگ ایرانی تایید کرد.
همچنین نتایج این تحقیق نشان می داد که زنان مورد مطالعه در مقایسه با مردان نقش بیشتری در تولید محتوا داشته و کمتر درگیر سمت های مدیریتی هستند.
وی از این داده ها نتیجه گرفت: زنان به دلیل اشتغال به کارهای ستادی فکری و محتوایی کمتر دیده می شوند و مردان به دلیل اشتغال در کارهای اجرایی و شکلی (صف) بیشتر دیده می شوند.

در نگاه به روابط عمومی باید واقعیت های جهان را بپذیریم
دکتر علی اکبر جلالی در نخستین همایش زن و روابط عمومی گفت: باید در نگاه به روابط عمومی واقعیت های جهان را بپذیریم و فیسبوک، تویتر و لینکداین واقعیت های جهان امروز هستند.
این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اهمیت مدیریت دانش در روابط عمومی، مهمترین بعد فعالیت روابط عمومی را تولید محتوا دانست و افزود: بایستی زنان سعی کنند در همین قسمت فعالیت های خود را ادامه دهند و این قطعا کمک خواهد کرد که در پست های مدیریتی ارشد نیز پذیرفته شوند.
وی با اشاره به اهمیت افزایش نقش زنان در تصمیم سازی تصریح کرد: ما بایستی سعی کنیم که حداقل 25 درصد از نمایندگان مجلس از زنان انتخاب شوند و این انتخاب قطعا به افزایش حضور زنان در بخش های تصمیم ساز کشور خواهد انجامید.
پدر علم فناوری اطلاعات ایران افزود: مهمترین ابزاری که برای بهبود جایگاه زنان وجود دارد این است که آنان باید شبکه ای فکر کنند و ارزش های خودشان را از بالاترین مقام سازمان کمتر ندانند.
 

حفظ تعادل میان روابط عمومی سنتی و مدرن، بهترین رویکرد در روابط عمومی
دکتر مهدخت بروجردی علوی به عنوان یک زن که در سطح مدیریت عالی مسئولیت روابط عمومی را بر عهده دارد به بیان دیدگاه های خویش در حوزه روابط عمومی کشور پرداخت.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری های نوین در روابط عمومی افزود: ما در ایران بایستی رویکردی میانه میان سنت و مدرن را در روابط عمومی داشته باشیم.
وی با اشاره به آماری که از دوران تصدی او در سمت ریاست روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بدست آمده بود، گفت: رابطه مسئولین با ایمیل اصلا خوب نیست و معمولا به آنها پاسخ داده نمی شود.
دبیر کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی با اشاره به نبود زیرساخت های مناسب برای شکل گیری روابط عمومی به تجربه ادارات ایران در پیپر لس شدن واحد های اداری پرداخت و گفت: متاسفانه در برخی از ادارات حدف کاغذ و اینترنتی شدن به دلیل نبود ساختارهای مناسب و وقوع مشکلاتی که رفع آنها زمان بر بود باعث شد که همزمان تمام دبیرخانه ها از دو سیستم سنتی و مدرن پیپر لس استفاده کنند.
وی علاوه بر نبود زیرساخت های فنی مناسب، به ساختارهای اجتماعی ایران اشاره کرده و تصریح کرد: فرهنگ تمام مردم ایران اینترنت را بر نمی تابد و دوست دارند که مستقیما با طرف مقابل شان صحبت کنند.
وی با انتقاد به رسانه ها که بیشتر از اطلاع رسانی دنبال جریان سازی هستند گفت: متاسفانه ما نتوانستیم از پتانسیل های رسانه های نوین به درستی استفاده کنیم.

 

مراسم اختتامیه

قدردانی از برترین های نحستین جشنواره بانوان برگزیده روابط عمومی
نحستین جشنواره بانوان برگزیده روابط عمومی با معرفی برترین ها در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه به کار خود پایان داد.
در بخش ملی، مژگان جزی زاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و منیره نورمحمدیان کارشناس ارشد علوم ارتباطات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نفرات اول تا دوم معرفی شدند.
در بخش استانی، رتبه اول فاطمه قدیمی حرفه کارشناس ارشد علوم ارتباطات شهرداری رشت، مینا نظری کارشناس ارشد علوم ارتباطات شرکت توزیع نیروی برق تبریز و خانم شهلا عابدی کارشناس شهرداری اهواز به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند.

تجلیل از اعضای کمیته علمی نخستین همایش زن و روابط عمومی
دکتر مهدخت بروجردی علوی دبیر محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر مهناز رونقی عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر بیتا شاه منصوری عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر شهناز هاشمی عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر صدیقه ببران عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر نسیم مجیدی عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر حوریه دهقان شاد عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر فرحناز مصطفوی عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
 دکتر معصومه تقی زادگان عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
دکتر الهه قوام زاده عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی
 محبوبه رنجبر عضو محترم کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی

تجلیل از مقالات برتر نخستین همایش زن و روابط عمومی
رتبه اول: سهراب رشتیانی کارشناس ارشد محترم مدیریت آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی
عنوان مقاله: بررسی موانع و مشکلات ارتقای زنان در مسئولیت های مدیریتی با تاکید بر روابط عمومی سازمان ها
رتبه دوم: صدیقه محمد بیگی کارشناس ارشد محترم پژوهشگری اجتماعی شهرداری منطقه 19
عنوان مقاله: راهکارهای حضور موثر زنان در عرصه فعالیت های روابط عمومی
رتبه سوم: محبوبه رنجبر دانشجوی محترم دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
عنوان مقاله: شناسایی عوامل و شیوه های موثر در توانمند سازی زنان و اشتغال آنان در روابط عمومی
رتبه چهارم: معصومه ابراهیمی کارشناس ارشد محترم مطالعات زنان
عنوان مقاله: مدیریت زنان در روابط عمومی؛ رویکردی استراتژیک
 

تجلیل از حامیان همایش نخستین همایش زن و روابط عمومی
محمدتقی سهرابی مدیرکل محترم روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
 دکتر هادی کمرئی مدیرکل محترم روابط عمومی بانک توسعه تعاون

دکتر رضا براتی مدیرکل محترم روابط عمومی سازمان فنی و حرفه ای کشور
مریم نوروزی مدیر محترم فروش و بازاریابی نیوزهاب
حسین رضایی مسئول محترم تبلیغات نقشینه
حورا خاک دامن مدیر مسئول محترم ایستانیوز
 

دو پانل تخصصی و ارائه چهار مقاله

بررسی موانع و مشکلات ارتقای زنان در مسئولیت‌های‌مدیریتی؛ با تأکید بر روابط عمومی سازمان ها
سهراب رشتیانی- در این مقاله ابتدا به تفاوت های سبک مدیریت زنان و مردان اشاره شد، سپس موانع و مشکلات ارتقای زنان در مسئولیت‌های ‌مدیریتی از قبیل موانع فردی و خانوادگی، سازمانی و اجتماعی و فرهنگی شرح داده شد. از جمله موانع فردی بر سر راه ارتقاء زنان در خصوص پذیرش مسئولیت های مدیریتی مسئولیت نگهداری و تربیت فرزندان و اداره امور خانه وعوامل سازمانی سقف شیشه ای است که زنان صرفا به خاطر جنسیت خویش از صعود به مراتب عالی سازمان باز نگهداشته می شوند.

عوامل فرهنگی و اجتماعی مواردی مانند نگرش عمومی غلط در مورد کارکردن زنان، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی نامناسب، نگرش منفی مردان نسبت به مدیریت زنان، تمایل به حذف رقیب در صحنه فعالیت ها از طرف مردان از جمله موانع پذیرش پست های مدیریتی از طرف زنان می باشد.
تجربیات چند دهه گذشته در کشور های کمتر توسعه یافته، نشان داده است که در فرآیند توسعه آمادگی  ‌کسب‌ دانش‌ و تخصص‌ لازم، کسب‌ تجربه‌ ازطریق‌ ورود به‌ عرصه‌های‌ جدید، هموارسازی‌ پذیرش‌ نقش های‌ مدیریتی‌، حساسیت‌ به‌ حقوق‌ و خواسته‌های‌ منطقی‌ و همچنین پیش‌بینی‌ تشویق ها و حمایت های‌ قانونی‌ حضور زنان‌ از طریق نهادهای‌ قانونگذار، و نهایتاً زنان‌ باید خود را آماده‌ شناخت‌ فرصت های‌ تازه‌ برای‌ مشارکت‌ در اجتماع‌ سازند و خلق‌ فرصت های‌ جدید را نیز پیگیری‌ کنند.
در هر حال از نظر تاریخی شمار مردان در مدیریت بیشتر از زنان بوده است. ولی امروزه شمار زنان نیز در حال افزایش است. شرایط کنونی که سازمان ها در آن فعالیت می کنند، به دلیل قرارگرفتن در یک محیط متغیر از یک سو و همچنین تغییرات در ساختار و ترکیب نیروی انسانی از سوی دیگر، ایجاب می کند که مدیران به منظور بهبود عملکرد سازمان، فضایی ایجاد کنند که زنان ومردان بتوانند با هم همکاری و پیشرفت کنند و قبل از هر شاخص برای انتصاب مدیریت در سطوح مختلف سازمانی شایستگی های افراد مورد توجه قرار گیرد نه جنسیت آنان.

راهکارهای حضور موثر زنان در عرصه فعالیت های روابط عمومی

صدیقه محمدبیگی - براساس نتایج بدست آمده عوامل فردی بیشترین تاثیر را در حضور موثر زنان در روابط عمومی را داراست. با توجه به آنکه در این تحقیق مواردی چون داشتن احساسات یا عواطف انسانی یا منطقی، داشتن اعتماد و خودباوری، تخصص و دانش، روحیه بالا و کارآمد، خلاقیت و ابتکار، فرصت های لازم برای حضور و نوع نگاه زنان به فعالیت روابط عمومی ها در این پژوهش گنجانده شده است، بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد هرچه قدر صفات ذکر شده در زنان شاغل روابط عمومی بیشتر و شرایط آنان مهیاتر باشد، حضور آنان در روابط عمومی ها موثرتر است.
همچنین در این پژوهش عوامل سازمانی و فرهنگی نیز نقش موثری داشتند بطوریکه عواملی چون تمایلات سازمانی، وجود تشویق و انگیزه های سازمانی، کسب قدرت، شرایط احراز پست، وجود تسهیلات سازمانی، تجربه و تخصص سازمانی، ابتکار و خلاقیت سازمانی و در نهایت وجود اعتماد سازمانی به کسب حضور موثر زنان در سازمان ها خواهد انجامید. عوامل فرهنگی نیز براساس هنجارها، عرف و باورهای عامیانه مردمی شکل گرفته می تواند به عنوان عوامل موثر برحضور زنان در روابط عمومی ها کمک کند. براین اساس با توجه به اطلاعات جمع آوری شده در این پژوهش طرز تلقی و نگرش جامعه به وظایف زنان، تأکید بر فعالیت های خانه داری و انزوای اجتماعی زنان، وجود سنت ها و باورهای خاص در خانواده، وجود فرهنگ مردسالاری، روابط حاکم بر جامعه، امنیت و سطح توقع و انتظارات جامعه از زنان مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.
براساس نتایج بدست آمده حضور موثر زنان در روابط عمومی علاوه بر تاثیرات فردی، سازمانی و فرهنگی، شامل مسئولیت پذیری، مدیریت، ریسک پذیری، کارآیی موثر و لازم، حمایت های سازمانی، عوامل شخصیتی و شرایط جاری جامعه را نیز خواهد بود که در صورت تحقق به موفقیت حضور آنان در روابط عمومی ها خواهد انجامید.
 

شناسایی عوامل و شیوه های مؤثر در توانمندسازی زنان و اشتغال آنان در روابط عمومی
محبوبه رنجبر، دکتر پوراندخت نیرومند، دکتر فاطمه فراهانی- جهت نیل به توسعه پایدار کشور، لازم است تمامی افراد در تمام صحنه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش آفرین باشند. شرایط جامعه امروزی، درگیر شدن همه را در اداره امور کشور ضروری ساخته و دولت ها را وادار نموده برای سازگاری با محیط به سازوکارهای مدیریتی مختلفی از جمله توانمندسازی، روی بیاورند.

یکی از عرصه هایی که در ابعاد فرهنگی دستیابی به توسعه نقش اساسی ایفا می کند حرفه روابط عمومی است و از سوی دیگر زنان به عنوان نیمی از نیروی کار جامعه می توانند در این عرصه نقش آفرینی مؤثری داشته باشند با توجه به این مهم بود که در این مقاله عوامل مؤثر در دستیابی به توانمندسازی زنان و نقش آن در اشتغال زنان در روابط عمومی مورد بررسی قرارگرفت.

با توجه به آنکه امروز بخش عظیمی از نیروی متخصص علمی جامعه را زنان به خود اختصاص داده و قابلیت های فنی و مدیریتی خود را در صحنه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور به اثبات رسانده و ضمانت های قانونی و نهادی موردنیاز برای مشارکت این قشر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تا حدودی فراهم گردیده لازم است که با رویکردی استراتژیک، ضمن بررسی سیستمی توانمندسازی و اشتغال زنان، سیاست ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی مناسب از سوی تصمیم گیران و سیاستمداران اتخاذ گردد.

در زمینه حضور مؤثر نیروی کار زنان در حرفه روابط عمومی نیز نقشی که انجمن ها و تشکل های صنفی با مشارکت موثر تمام مراکز علمی و آموزشی و دستگاه های اجرایی باید ایفاء نمایند، بسیار حایز اهمیت است و لازم است که با توجه به تجارب بین المللی از یک سو و شرایط فرهنگی اجتماعی کشور از سوی دیگر، با رویکرد شایسته سالاری، زمینه های حضور مؤثر زنان در کلیه عرصه ها از جمله حرفه روابط عمومی فراهم گردد.
 

مدیریت زنان در روابط عمومی؛ رویکردی استراتژیک
معصومه ابراهیمی، مرضیه رفعتی- با مروری بر نظریات مطرح شده در تحقیق انجام شده، در ارتباط با بیان ویژگی های جنسیتی، به شاخصه هایی دست یافتیم که نشان دهنده پتانسیل های مناسبی برای ورود زنان به عرصه عمومی به ویژه حوزه روابط عمومی است. شاخصه هایی که زنان در مدیریت عرصه خصوصی از آن برخوردارند را می توان به شرح ذیل مطرح نمود:
- اجتماعی کردن کودکان در ملکه ذهن ساختن نظارت اجتماعی
- کانون حیات عاطفی بزرگسالان به عنوان عامل نظارت اجتماعی بیرونی
- مفری برای تنش های بزرگسالان
- وجود گرامرهای زیستی برای مراقبت دلسوزانه از کودکان و اعضای خانواده که در سطحی کلان ربط دهنده فضای خانه با جامعه خواهد شد.
- زنان معمولا از ساختارهای کهنه تر، خالص تر و مؤدبانه تری از زبان استفاده می کنند.
وجود این گرامرهای زیستی و نهادی در وجود زنان، در طول تاریخ موجب شده آنان ربط دهنده فضای خصوصی به عرصه عمومی جامعه باشند با استفاده از تاکتیک های:
- برخورداری از ارزش ها و مصالح متفاوت زنان که موجب برقراری مهارت روابط باز در آنان می شود که با زنان دیگر شبکه های حمایتی خاصی تشکیل می دهند.
- عمل واکنشی در برابر عمل هدفدار
- عمل واکنشی زنان که منجر به وظایف اطلاع رسانی، تنظیم، تسهیل و تعدیل کنش ها و درخواست های دیگران می شود.
- اتخاذ استراتژی مدیریت ترنس فورمیشنال توسط زنان
اکثر مطالعات انجام شده بر روی سرمایه اجتماعی در سطح فردی و خانوادگی بر این نکته تاکید می کند که چگونه ذخیره های سرمایه اجتماعی در سطح آموزش فردی و پیشرفت اقتصادی مشارکت می کند. لذا زنان به عنوان یکی از مهمترین گروه های موثر اجتماعی می توانند نقشی به سزایی داشته باشند؛ سرمایه ارزشمندی که نیازمند اعمال تبعیض مثبت هستند.
لذا مشارکت بیشتر زنان در جامعه و روشن سازی ارتباط بین زنان و سرمایه اجتماعی می تواند کاربرد زیادی در ارتباط بین توسعه و نقش زنان داشته باشد چرا که زنان از ابتدا به عنوان اولین انتقال دهندگان ایدئولوژی و فرهنگ هر جامعه شناخته می شوند.
از آنجایی که در عصر حاضر، یکی از مهمترین شاخصه های مشروعیت دولت ها با میزان مشارکت اجتماعی مردم به ویژه زنان سنجیده می شود، پس حضور زنان در عرصه عمومی به ویژه در سطوح تصمیم-گیری به اصلاح نظام اداری و بهبود کیفیت خدمات دولتی در کشورهای در حال توسعه کمک قابل توجهی خواهد کرد. بر این اساس با فراهم سازی زمینه های توانمندسازی زنان می توانیم به مصادیق توسعه نزدیک شویم.
راه رسیدن به این مصادیق، ضمن توانمندساختن زنان، مدیریت صحیح و کارآمد نیروهای انسانی در بخش های مختلف جامعه است. طبق اصول مدیریتی، زنان با قدرت رابطه تعاملی، آگاهی و اطلاعات، تاثیرگذاری و اعتبار، اراده اقناع کنندگی و اثرگذاری شغلی بالایی که دارند، بخش عظیمی از نیروی انسانی سازمان های امروزی را می توانند تشکیل دهند و حوزه روابط عمومی فضای مساعدی برای به روز رسانی این مهارت های زیستی و اجتماعی زنان خواهد بود تا بر این اساس کارگزاران زن روابط عمومی بتوانند ضمن معطوف کردن توجهات مدیران و مسوولان به توانایی ها و متجلی ساختن استعدادهای زنان شاغل، نقش به سزایی را در روند رو به رشد توسعه داشته باشند.
 

 دیدگاه ها و اندیشه ها

در حیطه روابط عمومی، مردان انتخاب اول مدیران ارشد اجرایی هستند
عضو کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی، مشارکت بانوان در سطح مدیریتی کشور را بسیار پایین ارزیابی کرد و گفت: در حیطه روابط عمومی مردان انتخاب اول مدیران ارشد اجرایی هستند.
دکتر مهناز رونقی در خصوص مشارکت بانوان در بخش مدیریتی کشور گفت: زنان و مردان در روابط عمومی ها با تجربه و توانمندی های مشابه و توان علمی و اجرایی همانند، شرایط یکسانی را برای ارتقای شغلی دارا نیستند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت فعلی زنان در روابط عمومی گفت: در پژوهشی که در حوزه روابط عمومی در خصوص تجربیات زنان به عمل آمده به موضوعاتی چون حقوق و تفاوت های شغلی و تمایز جنسی که بین زنان و مردان کارشناس در روابط عمومی اعمال می شود تاکید شد.

 

 نقش زنان در پست های مدیریتی روابط عمومی کمرنگ است
عضو کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی: نقش زنان در پست های مدیریتی روابط عمومی کمرنگ است
عضو کمیته علمی همایش زن و روابط عمومی در خصوص جایگاه بانوان در بخش های مدیریتی روابط عمومی گفت: با توجه به مشکلات ناشی از حضور زنان در بخش های مدیریتی کشور از یک سو و عدم تعریف مشخص از جایگاه روابط عمومی در ساختار اداری کشور، طبیعتا نمی توان توقع داشت جایگاه زنان در پست های مدیریتی روابط عمومی از نقش پررنگی برخوردار باشد.
دکتر بیتا شاه منصوری با اشاره به جایگاه و امور حرفه ای کارگزاران زن روابط عمومی در سطوح مدیریتی، اظهار داشت: محدودیت انتخاب زنان برای تصدی گری مشاغل خاص از جمله روابط عمومی که حرفه ای زنانه محسوب می شود، از موضوعاتی است که مدیران ارشد را با تنگنا مواجه کرده است. این وضعیت به گونه ای است که در حال حاضر شمار مدیران مرد در کشور ما 35 برابر مدیران زن افزایش یافته است.
وی در پایان تصریح کرد: تعداد شاغلان زن در پست های اداری روابط عمومی افزایش یافته است اما هنوز مدیران ارشد سازمان ها ترجیح می دهند مدیریت روابط عمومی ها را به مردان بسپارند.

دیگر برنامه ها و فعالیت ها
کارگاه آموزشی آشنایی با برنامه ریزی و گزارش عملکرد در روابط عمومی
اولین کارگاه آموزشی با عنوان برنامه ریزی و گزارش عملکرد در روابط عمومی روز پنجشنبه 18 مهرماه 1392 از ساعت 9 الی 16 در محل سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.
در این کارگاه یک روزه که توسط موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد دکتر مهدخت بروجردی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، مدیران و کارشناسان روابط عمومی را با نحوه برنامه ریزی و تهیه گزارش عملکرد در روابط عمومی آشنا نمودند.
 

انتشار ویژه نامه نخستین همایش زن و روابط عمومی
ویژه نامه کارگزار روابط عمومی برای نخستین همایش ملی زن و روابط عمومی منتشر شد.
این ویژه نامه در سی امین شماره فصلنامه کارگزار روابط عمومی منتشر می شود.
ویژه نامه نخستین همایش زن و روابط عمومی حاوی مقالات و مصاحبه هایی در خصوص زن و روابط عمومی است که به همراه گزارشی از برگزاری نخستین نشست کمیته علمی دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران منتشر شده است.

 

انتشار مولتی مدیای همایش زن و روابط عمومی
 لوح فشرده چند رسانه ای نخستین همایش زن و روابط عمومی منتشر شد.
این لوح فشرده که حاوی اطلاعات نخستین همایش زن و روابط عمومی می باشد که توسط کارگزار روابط عمومی تکثیر شده است.
در این لوح فشرده اطلاعاتی برای خبرنگاران و همچنین مجموعه کاملی از مقالات و اطلاعات تخصصی همایش قرار گرفته است.
لوح فشرده چندرسانه ای این همایش در بردارنده مصاحبه هایی با اساتید رشته روابط عمومی و نیز پژوهش هایی در این حوزه می باشد که به همراه یک بخش معرفی کتاب، اطلاعات کاملی را در مورد موضوع زن و روابط عمومی ارائه می دهد.

 

منابع

- روزنامه همشهری،‌ پنج‌شنبه 24 شهریور 1384، سال سیزدهم، شماره 3801، صفحه 12.

- ریترز، جورج، نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، نشر علمی،1381.

- کلمن،جیمز، بنیادهای نظریه اجتماعی، صبوری، منوچهر، تهران، نی،1377.

- بروجردی علوی، مهدخت. "شیوه‌های روابط عمومی‌ در جامعة اطلاعاتی"، رسانه (سال 13، شمارة 4، زمستان 1380).
- سیدمحسنی، سیدشهاب(1381). ارتباطات رسانه ای در روابط عمومی. تهران: پارس سینا، چاپ اول، زمستان.
- شادی طلب، ژ. وهابی، م. ورمزیار، ح. (1384). فصلنامة علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی. فقردرآمدی فقط یک جنبه از فقر زنان سرپرست خانوار، سال چهارم.
- ویلکاکس، دنیس؛ کمرون، کلنت‌. تی؛ آولت، فیلیپ اچ؛ ایجی، ورن کی (1386)، روابط عمومی: نقش، فرایند و استراتژی، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، جلد اول، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
 

http://www.prwomen.ir/fa/?current=home

http://shara.ir

http://www.seemorgh.com/news/2054/175713.html

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد