شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، عادل میرشاهی- رشد سریع بازاریابی محتوا- موجب تسریع فرآیند تولید محتوای عالی در فضای آنلاین شده است که هدف اصلی آن توسعه اعتماد مخاطبان هدف به برند و کسب شهرت برند و دستاورد نهایی اش اخذ جایگاه رهبری بوده است- تقاضای رو به رشدی را برای متخصصان روابط عمومی سبب شده است.
به منظور اجرای موثر کمپین بازاریابی محتوا نیاز به تولید محتوای با کیفیت دارید. در عین حال محتوای عالی بایستی در همه فضاهای ممکن به نمایش درآید. به همین دلیل است که نیاز به افرادی خبره برای ایجاد فضاهایی در نشریات معتبر و وبلاگ ها دارید تا محتوا را در رسانه های اجتماعی پخش کنند.
بازاریابی محتوا شکل دگرگون شده ای از نقش سنتی متخصصان روابط عمومی است. مدل سنتی نوشتن یک بیانیه مطبوعاتی، پیشنهاد انتشار در رسانه های بزرگ و دریافت گزارش هایی برای تولید برخی پوشش های رسانه ای که به سرعت در حال منسوخ شدن هستند. با پیشرفت رشد رسانه های اجتماعی و محتوای آنلاین از قبیل وبلاگ ها، روابط عمومی سئو ابزارهای زیادی را در دسترس دارد. تکنیک هایی همانند بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)، تعامل آنلاین، کمپین های ساخت لینک و وبلاگ ها در نحوه دسترسی متخصصان روابط عمومی به مخاطبان هدفشان، انقلابی ایجاد کرده اند. در واقع این روزها، «لایک ها»، به اشتراک گذاشتن ها، «تویت ها» و یادداشت های وبلاگ می تواند اثربخشی بیشتری در درگیر کردن مستقیم مخاطبان هدف نسبت به فعالیت های سنتی روابط عمومی داشته باشد.
مت براون، مدیر روابط عمومی «ابتکار هنسون داج»، خاطر نشان کرد: «سازمان ها اکنون به جای گزارش های خبری نیازمند یک تویت هستند... و این مردم را مجبور می کند که از ابزارهایی نظیر فیسبوک، تویتر و بلاگ استفاده کنند. این ها حامل هایی هستند که با آنها می توان، محصولات و مشتریان را در فضای مجازی تمکین کرد.»
عصر بازاریابی محتوا به سرآمده و این درحالی است که بیشتر کسب و کارها خود را با استراتژی های بازاریابی محتوا سازگار کرده اند. لذا تقاضا برای مختصصان روابط عمومی که دانش سئو دارند و با ابزارهای آنلاین و دیجیتال همانند ابزار تحلیلگر گوگل، سامانه های ارسال ایمیل و شبکه های رسانه اجتماعی آشنا هستند، روز به روز بیشتر می شود.
• رشد روابط عمومی و بازاریابی محتوا به روایت آمار
بر مبنای «مرکز آمار نیروی کار» (BLS)، بین سال های 2000 الی 2010 تعداد متخصصان روابط عمومی و مشاغل مدیریت رشد نزدیک 63 درصدی را شاهد هستیم و پیش بینی می شود که رشد دیگر 21 درصدی را در فاصله سال های 2010 تا 2020 شاهد باشیم.

رشد بازاریابی محتوا اثر صحیحی بر نیاز به متخصصان روابط عمومی داشته است و سنگفرش جدیدی بر مسیر استخدام برای افرادی است که همچنان چشم به استخدام در آژانس های روابط عمومی سنتی دوخته اند. ما در «سایت سافت ویر ادوایس» می خواستیم آنچه می شنویم را تایید کنیم و تصمیم داشتیم جستجوی سریعی درباره صفحه شبکه های بین المللی تبلیغات و فروش در نیویورک داشته باشیم تا ببینیم کدام بازار شغلی مشابه جویندگان شغل روابط عمومی و بازاریابی محتوا است. اینجا نتایج یافته های ما است:

به هر حال، به ترتیب برای متخصصان روابط عمومی که می خواهند منافعی از این روند رشد کسب کنند، نیاز به اطمینان به مهارت هایشان از صفر تا صد وجود دارد.
• 5 نکته مفید برای متخصصان روابط عمومی که به بازاریابی محتوا علاقه مند هستند.
اگر شما یک متخصص روابط عمومی هستید یا فقط به بازاریابی محتوا علاقه مندید، اینجا پنج نکته مفید در مورد اینکه چگونه می توانید از مزایای این روند رشد برخوردار شوید، مطرح شده است.
1. به طور مستقیم با مخاطبان خود سخن بگویید. متخصصان روابط عمومی در فراسوی انتشارات چاپی و خبرنگاران رسانه های بزرگ حرکت می کنند و می آموزند که چگونه مستقیم از طریق سامانه هایی همانند وبلاگ و شبکه های رسانه اجتماعی محبوب با مخاطبان سخن بگویند.
2. صریح سخن بگویید. اگر علاقه مند به بازاریابی محتوا هستید، الزامی است که مهارت های با ارزش از قبیل: سئو، طراحی گرافیکی و دیجیتال و بازاریابی شبکه های اجتماعی را بیاموزید.
3. داستان خودتان را تعریف کنید. اگر در ارتباطات هستید، این شانس خوبی است زیرا قاعدتا شما داستانسرای خوبی هستید. از این مهارت برای بهبود استراتژی های محتوای خودتان در زمینه نگارش پروفایل های اجتماعی آنلاین و وبلاگ ها استفاده کنید.
4. آمادگی کافی را برای پاسخگویی در زمان های مورد نیاز را داشته باشید. با توجه به سامانه هایی نظیر تویتر و فیسبوک، روزهایی که می گفتید:«من برایتان ظرف چند روز ارسال می کنم»، به پایان می رسند. این بدین معناست که قبل از اینکه پیشنهادی برای رسانه ها ارسال کنید یا بخواهید گزارشی را منتشر نمایید، از آماده بودن محتوا و پاسخ های احتمالی مطمئن شوید.
5. از روابط عمومی سنتی به عنوان عصا استفاده نکنید. رویدادی را طرح ریزی کرده و اخبار آن را با بیانیه های مطبوعاتی به محض پایان رسیدن رویداد پوشش دهید. آن به معنای این است که شما نیاز خواهید داشت که مخاطبان خود را در جریان اخبار قرار دهید. راه هایی از قبیل وبلاگ ها، فیسبوک، تویتر یا هر سامانه اجتماعی آنلاین محبوب دیگر.
عمر بازاریابی محتوا به سر رسیده است، بنابراین مطمئن شوید مهارت های لازم را برای ورود به آینده کسب کرده اید.
منبع: http://everything-pr.com/is-content-marketing-the-future-for-public-relations/243764/
|