درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 08:06   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5776صفحه نخست » گردهمایی های روابط عمومییکشنبه، 14 مهر 1392 - 23:21
جایگاه زن در روابط عمومی
سیدحمید خالقی مدیرکل اداره بازاریابی و تبلیغات بانک انصار - تاکنون هیچ صاحبنظر و نظریه پرداز روابط عمومی ای در بحث از این حرفه آن را به امورجنسیتی ودیگر خصیصه های فردی و یا مقولاتی از این دست، محدود نکرده است.
  

جایگاه زن در روابط عمومی

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی حرفه ای سازمانی است که در سیر تحول تاریخی خود از شغلی برای توجیه عملکرد سازمان و موسسه متبوعه، به یک حرفه با همه خصیصه های تئوریک و مشتری مدارانه گرایش یافته است. روابط عمومی مدیریت ارتباطات سازمانی را به عهده دارد و برای موفقیت خود نیازمند برخورداری از مبانی و چارچوب های نظری و استفاده از همه ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، به ویژه، مدیریت علمی است. درواقع، این فلسفه وجودی و نیازهای اجتماعی و سازمانی به حرفه روابط عمومی است که جایگاه آن را مشخص می کند و به آن نفوذ اجتماعی می دهد و آن را از اهمیت برخوردار می کند و همچنین براساس میزان اثرگذاری بر تحقق اهداف این حرفه است که هرکارشناس و کارورزی فارغ از جنس و سن و مشخصات فردی خود می تواند از مقام و منصب شایسته برخوردارشود.
از سوی دیگر تاکنون هیچ صاحبنظر و نظریه پرداز روابط عمومی ای در بحث از این حرفه آن را به امورجنسیتی ودیگر خصیصه های فردی و یا مقولاتی از این دست، محدود نکرده است. به عبارت دیگر روابط عمومی حرفه ای سازمانی است که لزوما باید درچارچوب دانش های اجتماعی و انسانی و ازجمله علوم اجتماعی، سازمانی، فلسفه اطلاعات، ارتباطات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و هر رشته دانشگاهی ای که به مقوله انسان و اجتماعات انسانی و نهادها و سازمان های مربوطه اش می پردازد، مورد مطالعه و بحث قرارگیرد. از این منظر و صرفا به عنوان یک امر جنسیتی پرداختن به جایگاه زن در روابط عمومی به خودی خود ارزش تئوریک و هم افزایانه نسبت به ترویج حرفه و اصلاح روندهای به کارگیری اش ندارد.
اما از منظری دیگر و به عنوان یک غفلت تاریخی نسبت به حقوق زنان در جامعه و از جمله نقش آنان در اداره امورعمومی و به تبع آن مشاغل و حرفه های واجدجاذبه های لازم برای این نیروی عظیم اجتماعی، می توان به مقوله جایگاه زن در روابط عمومی اهمیت داد و آن را به عنوان یک رسالت تاریخی به عرصه عمومی کشاند و بخشی از انرژی موجود فکری و تبلیغی را مصروف تصحیح روندهای به کارگیری آنان ساخت. براین اساس سخن گفتن از جایگاه زن در حرفه روابط عمومی مبنا و محمل می یابد و آن را به موضوعی جذاب برای اندیشه ورزی و تحلیل بدل می کند.
نگاهی کوتاه به آمارهای موجود در رسانه های کشورهای پیشرفته صنعتی این واقعیت را نشان می دهد که روابط عمومی در غرب به موازات تحولات اقتصادی و حاکم شدن رویکردهای پسافوردیستی برعرصه های تولید، زنان از جاذبه بیشتری برای اشتغال و استخدام برخوردار شده اند. آمارها حکایت از این دارند که در صنعت روابط عمومی آمریکا بیش از 64درصد از نیروی کار را زنان تشکیل می دهند و 73درصد اعضای انجمن روابط عمومی آمریکا(PRSA) به عنوان معتبرترین مرجع در ضمانت حرفه ای روابط عمومی، زن هستند. در واشنگتن بیش از نیمی از افراد شاغل در روابط عمومی موسسات و سازمان های دولتی و غیردولتی زن هستند و روند استخدامی زنان در این موسسات سیرصعودی را نشان می دهد. آمارها در کشورهای اروپایی نیز بیانگر شکل گیری چنین روندی است و به عنوان مثال در انگلستان نیز تعداد زنان شاغل در روابط عمومی بیش از مردان است و فرانسه و آلمان هم شاهد افزایش تعداد شاغلین زن در روابط عمومی های خود هستند.
اما با وجود آمارهای پیش گفته، زنان هنوز از جایگاه شایسته در روابط عمومی این کشورهای صنعتی وپیشرفته برخوردار نشده اند. آمارها نشان می دهند که بیشترین مناصب و بالاترین درآمدها هنوزهم به مردان تعلق دارد. آمارها درخصوص نقش رهبری برای زنان در عرصه های حرفه ای و دنیای کسب وکار از جمله روابط عمومی و سایر رشته های شغلی هم حکایت از آن دارد که در 20 کشور صنعتی جهان تنها 20درصد از مدیران عالی رتبه را زنان تشکیل می دهند. از 53درصد نیروی کار آلمان که به زنان تعلق دارد تنها 15درصد از زنان در جایگاه های مدیریتی عالی رتبه قرارگرفته اند و در ژاپن باوجود تعلق 42درصد از مشاغل به زنان تنها 3درصد از آنان در سمت های رهبری و مدیریت قراردارند. در روسیه که 71 درصد نیروی کار را زنان تشکیل می دهند، تنها 13درصد مسئولیت ها به زنان تعلق گرفته است.
در ایران اسلامی اما بوم نقاشی حرفه روابط عمومی همچون غرب به نزول نقش زنان به جلوه گری های ظاهری و استفاده های ابزاری و مدیریت بنیادی مردان تعلق ندارد. سیرتحول انقلاب اسلامی حکایت از حضور زنان فارغ از تحمیلات ضدارزشی و شی انگاری زنان است. اگرچه بانگاهی ظاهری در ایران اعداد و ارقام حکایت از حضور پر زرق وبرق زنان در عرصه روابط عمومی ها ندارد، اما حضور اجتماعی زنان در ایران اسلامی، مشروط به فراهم شدن زمینه های نفی شی انگاری این قشر مورد احترام در عرصه های اجتماعی، هرروز پررنگ تر و تعیین کننده تر می شود. این امر درحالی رخ می دهد که زنان هرگز از پایه ای ترین ومقدس ترین نقش خود که همانا سمت مادری است وبقای جامعه را تضمین می کند، بیگانه نشده اند. اسلام براساس مبانی پایه ای تشکیل یک اجتماع، خانواده را مبنای اصلی جامعه می داند که حفظ حریم ها و اصولش واجب است و بنابراین تصویب قوانین حمایت کننده از ایفای نقش های اجتماعی زنان همراه با حفظ نقش مادری نمونه ای از خردمندی و آینده نگری در عرصه های اجتماعی وحقوقی ایران اسلامی است که ریشه در ارزش های بنیادی انقلاب و رهبری هوشمندانه آن دارد.
براساس متون مقدس اسلامی، سیره نبوی و سیره ائمه اطهار(ع)، زنان عنصری ارزشمند و دارای جایگاه متعالی در جامعه هستند و به جرأت می توان ادعا کرد که زنان متعلق به خاندان نبوت به عنوان خانواده ای عظیم الشأن و میزان برای پیروی مسلمانان و به ویژه ایرانیان، نه تنها در برابر مردان این خاندان از مقامی نازل تر برخوردار نیستند، بلکه جایگاه آنان متعالی و رشک آمیز است. به عنوان مثال در حماسه های تاریخی ما ایرانیان شیعه مذهب، نقش زنان از برجستگی فوق العاده ای برخوردار است. نام مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) که آیه ای در قرآن کریم به نام نامی او مزین شده، درکنار 4 نام مقدس دیگر همچون نگینی درخشان چشم ها را خیره می کند و در واقعه کربلا نقش آفرینی حضرت زینب کبری(س) بی بدیل است و حضور موثر آن بانوی گرامی در صحنه های عاشورایی آن واقعه را به یک حماسه جهانی تبدیل کرده است. درواقع برهیچ کس پوشیده نیست که زنان در اسلام باحفظ شئونات دینی و به منظور پرهیز از هرگونه سوءاستفاده ای، دارای حقوق انسانی و اجتماعی برابر بامردان هستند و تنها تفاوت آن ها درنقشی است که خدای متعال به عنوان سنت خلقت برایشان قائل شده است. حتی آیه شریفه 34 سوره مبارکه النساء از سوی هیچ یک از بزرگان دینی به منزله سلطه بی چون و چرای مردان بر زنان نیست.
بنابرآن چه گفته شد حضور زنان در روابط عمومی ها منوط به رعایت موازین شرعی، آسیب نرسیدن به مقام والای مادری، حفظ کرامت زنان و پرهیز از استفاده های ابزاری از آنان نه تنها پسندیده است، بلکه زمینه ای است برای رشد حرفه و تلاش برای بهره گیری از بخش عظیمی از نیرو و انرژی جامعه که می تواند در پیشبرد امور حرفه ای سودمند و اثرگذار تلقی شود. درایران اسلامی مبارزه برای زدودن زنگار از اذهان عمومی به عنوان میراث حاکمیت طاغوت، نسبت به جلوه های جنسیتی زنان و جلوگیری از سوءاستفاده ابزاری از آنان برای فروش کالاها و خدمات و به آرامی آثار خود را نشان می دهد و زمینه های اشتغال تکریم آمیز و مبتنی بررعایت موازین شرعی آن ها در جایگاه های شایسته فراهم می شود. این جایگاه آنان را صاحب شغلی کرامت آمیز می کند و مقام آنان نه براساس جنسیت و تبعیض بلکه برمبنای احترام، کرامت انسانی، نقش کلیدی در حفظ ارکان جامعه و تربیت فرزندان و توسعه همه جانبه و اخلاق محور تعیین می شود.
اکنون شایسته است که آنان در این عرصه به اتکای استعدادهای خدادادی و در محیطی رقابت آمیز تلاش کنند. روابط عمومی حرفه ای پیچیده است که باید لحظه به لحظه نوبه نوشود و درعرصه ای پیچیده از رقابت توجه افکارعمومی را به مزیت های رقابتی یک موسسه و شرکت جلب کند و این امر خطیر نیازمند استعداد و تلاش و نوآوری و ابتکار است و زنان ایرانی در سیرتحولات انقلاب اسلامی نشان داده اند که دوش به دوش مردان می توانند بکوشند و ایران اسلامی را در همه عرصه ها سرافراز کنند.
بانک انصار برگزاری همایش زن در روابط عمومی را گامی موثر برای آسیب شناسی، آینده پژوهی، امکان سنجی و اصلاح روندهای به کارگیری زنان ایران اسلامی در عرصه های اجتماعی و حرفه ای گرایی می داند که می تواند به توسعه جامعه و به ویژه روابط عمومی کمک شایان کند. این گام درصورتی که بارعایت موازین شرعی و احترام به ارزش های بنیادی و توجه به دیدگاه های مقام معظم رهبری و قوانین و مقررات رهایی بخش اسلام باشد به طور قطع با همراهی و مساعدت و ادای سهم از سوی این بانک ارزشی همراه خواهد بود.
درپایان لازم می دانیم از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش باشکوه قدردانی و سپاسگزاری نموده و برای آنان در این مسیر پرفرازونشیب آرزوی کامیابی و سرافرازی کنیم. بانک انصار به عنوان بانکی ارزشی برخود فرض می داند که در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و نشر فرهنگ و ارزش های دینی از هیچ کوششی فروگذار نباشد و همچون گذشته آمادگی خود را برای مشارکت در فرایندهای توسعه ای کشور مشروط به رعایت موازین شرعی اعلام می دارد.

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  رازهای روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد