درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 30 تیر 1403 - 07:15   

ثبت‌نام رایگان در چهارمین "نشست روز جهانی روابط‌عمومی" آغاز شد

  ثبت‌نام رایگان در چهارمین "نشست روز جهانی روابط‌عمومی" آغاز شد


ادامه ادامه مطلب یک

نظرسنجی در مورد هوش مصنوعی

  نظرسنجی در مورد هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب دو

  نظرسنجی: سنجش دیدگاه مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در مورد مسئولیت اجتماعی


ادامه ادامه مطلب سه

چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی در ایران برگزار می‌شود

  چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی در ایران برگزار می‌شود


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  قطعی گسترده اینترنت در 19 جولای 2024: اختلال در پروازها، مشاغل و تأثیر آن بر صنعت تبلیغات
  پیشنهادی برای تغییر روز روابط‌عمومی / از یک اشتباه ۱۸ساله در ایران جلوگیری شود
  آینده روابط‌عمومی در دنیایی در حال تغییر: 5 نکته کلیدی
  عدم ارائه مدل‌های هوش مصنوعی چندوجهی متا در اتحادیه اروپا: چالش‌های نظارتی و پیامدها
  واتس‌اپ بالاخره با فیلتر جدید «مورد علاقه‌ها» چت‌های شما را مرتب می‌کند
  ۲ نشانه که شغل شما بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد
  مادرخوانده هوش مصنوعی، استارتاپ ورلد لب را به ارزش 1 میلیارد دلار تأسیس کرد
  کاش قبل از شروع کسب و کار خودم این چهار چیز را می دانستم
  تله‌ای به‌نام «دوپامین» در شبکه‌های مجازی؛ رفتارهای اعتیادآور چگونه شکل می‌گیرند؟
  تحولات در تحقیقات مربوط به اینستاگرام و نوجوانان: بررسی ابتکار جدید متا
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 55507صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیدوشنبه، 18 تیر 1403 - 09:57
بررسی ابلاغیه جدید دولت در خصوص مشاغل عمومی روابط‌عمومی: گامی مثبت با نیاز به اصلاحاتی اساسی - ۱
دکتر سعید معادی کارشناس روابط‌عمومی - علیرغم نکات مثبت این ابلاغیه موارد قابل نقد را می‌توان در وهله اول به تخصیص عنوان «مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی» برای روابط‌عمومی دانست که مسلما این اتفاق و اقدام از سوی یک سازمان تخصصی و‌ ذیربط می‌بایست با بهره‌گیری از یک بررسی علمی و کارشناسی از ساختار روابط‌عمومی‌های دنیا صورت گیرد ...
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در این سلسله گزارش‌ها، به بررسی موشکافانه ابلاغیه اخیر دولت در خصوص مشاغل عمومی روابط‌عمومی می‌پردازیم. هدف از این بررسی، ارائه تحلیلی جامع از نقاط قوت و ضعف این ابلاغیه و طرح دیدگاه‌های کارشناسی در جهت ارتقای جایگاه و عملکرد روابط‌عمومی در کشور است.

در اولین بخش از این سلسله گزارش‌ها، میزبان دکتر سعید معادی، کارشناس و صاحب‌نظر برجسته حوزه روابط‌عمومی، خواهیم بود. ایشان با ارائه دیدگاه‌های تخصصی خود، نقاط قوت و ضعف این ابلاغیه را مورد واکاوی قرار خواهند داد.

از تمامی صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان حوزه روابط‌عمومی دعوت می‌کنیم تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص این ابلاغیه با ما به اشتراک بگذارند.


۱) بازنگری و‌ بررسی مشاغل روابط‌عمومی و رویکرد کیفی‌سازی سطوح مشاغل با حذف رتبه کاردانی و در مقابل سطح‌بندی با رویکرد کارشناسی صرف برای مشاغل روابط‌عمومی از سطح مقدماتی تا عالی با لحاظ کردن تجربیات علمی و عملی سازمان اداری و استخدامی کشور در خور تحسین است.

۲) ساماندهی وضعیت مشاغل روابط‌عمومی و همسان‌سازی وضعیت کارکنان روابط‌عمومی با لحاظ کردن قانون خدمات کشوری که تاثیر بر وضعیت ارتقای شغلی، جبران خدمت، ایجاد انگیزه و خود باوری و ایجاد زمینه برای تعهد، تعلق، تخصص و تحول افراد با رویکرد و‌ کارکرد کارایی و اثربخشی و بهره‌وری سازمانی مهم و از نقاط قوت این تصمیم، تدوین و ابلاغ است.

۳) مشخص کردن عنوان هر شغل کارشناسی توام با تقسیم‌بندی جامع در قالب اطلاعات کلی شغل، معرفی شغل، ماموریت شغل، شرح وظایف و الزامات شغل برای تعیین و تنویر نمودن نحوه جذب و بکارگیری افراد برای روابط‌عمومی، توسعه و پیشرفت شغلی، مسیر ارتقای شغلی برای اصل اعتمادسازی و پیشگیری از بی‌عدالتی‌های سازمانی به عنوان محرک کارکنان امری ارزشمند است.

۴) تاکید بر عنوان رشته‌های تحصیلی، ویژگی‌های شخصیتی، دستاورد و تجارب علمی و عملی، سطوح تحصیلاتی، توانمندی‌های اجرایی و اعمال امتیاز به عنوان پارامترهای رشد شغلی و ارتقای سطوح کارشناسی از مقدماتی تا عالی با تاکید بر ظرفیت‌سازی و توسعه و رشد ویژگی و توانمندی علمی و عملی افراد امری مهم در این ابلاغیه تلقی می‌گردد.

۵) علیرغم نکات مثبت این ابلاغیه موارد قابل نقد را می‌توان در وهله اول به تخصیص عنوان «مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی» برای روابط‌عمومی دانست که مسلما این اتفاق و اقدام از سوی یک سازمان تخصصی و‌ ذیربط می‌بایست با بهره‌گیری از یک بررسی علمی و کارشناسی از ساختار روابط‌عمومی‌های دنیا صورت گیرد و انتخاب یک عنوان جدید و تغییر در عنوان مدیریت روابط‌عمومی برای مدیر این ساختار در قالب ارتباطات و اطلاع‌رسانی یک عنوان جامع و مانع که در برگیرنده جایگاه، وظایف و مسئولیت این واحد باشد نیست و به نظر این عنوان فقط پاسخ به یک وظیفه مدیر اسا که آن هم برقراری ارتباط و متعاقب آن اطلاع‌رسانی است در حالی‌که دایره وظایف مدیر روابط‌عمومی و واحد روابط‌عمومی بسیار گسترده‌تر از این است و به نظر این عنوان تکافوی عنوان روابط‌عمومی و مدیر روابط‌عمومی را نمی‌کند.

۶) سطح بندی کارشناسی از مقدماتی تا عالی با لحاظ کردن امتیازات مختلف و با استفاده ویژگی‌های مورد نظر همان‌گونه که گفته شد اقدام مناسبی است و لیکن تعریف ساختار سازمانی که تعیین کننده و تعریف کننده هر بخش و واحد مجزا از فعالیت روابط‌عمومی باشد، نیست و لازم است علاوه بر مشخص کردن عنوان مدیر و ویژگی و کارراهه های مربوط به ایشان، معاون روابط‌عمومی به عنوان جانشین و روسای ادارات و معاونین ادارات را از حیت ارتباطات و ساختار عمودی و افقی چارت سازمانی برای تصمیم و اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف پیش‌بینی گردد تا علاوه بر رویکرد کارشناسی، سطوح مدیریتی نیز برای ساماندهی و راهبری برای هر بخش از روابط‌عمومی به صورت ملموس و مشخص مد نظر قرار گیرد.

۸) تلفیق وظایف روابط‌عمومی نظیر افکارسنجی با تحلیل رسانه‌ها که اصولا افکار عمومی اعم از مشتریان، کارکنان، ذینفعان، مردم و ... است از زمره موارد تخصصی است که لازم است با تحلیل رسانه‌های دیداری و شنیداری و گفتاری و نوشتاری و شبکه‌های اجتماعی که نیازمند تخصص دیگری است تفکیک گردد.

۷) محدود کردن وظایف روابط‌عمومی و عدم توجه به تغیرات و رشد و تغییرات سرسام‌آور فناوری به‌ویژه هوش مصنوعی و کاربرد آن در روابط‌عمومی که مستلزم کارشناسان ذیربط با تخصص و دانش و تجارب مرتبط است از زمره ضعف این ابلاغیه است.

۹) تلفیق وظایف کارشناسان جهت تولید و انتشار محتوی با توجه به تفاوت در کاربرد و ویژگی‌های رسانه‌های سنتی و متعارف و رسانه‌های نو ظهور و جدید با توجه به اهمیت این موضوع در امر اطلاع‌رسانی، پاسخگویی، تنویر، توضیح و تبیین ضروری است.

۱۰) تعریف متصدی رویدادها و تجیع شرح وظایف مختلف و متفاوت به عنوان یک انبار خلوت برای نگه‌داری اقلام و کالاهای مختلف با ربط و بی‌ربط، نشان از بی‌توجهی و شنابزدگی در انتخاب این عنوان و تدوین شرح وظایف آن است در حالی‌که این بخش مستلزم بازنگری و تعریف و تعیین عنوان کارشناسی با شرح وظایف مرتبط است.

 

۱۱) تعریف و تعیین سرفصل و مدت دوره‌های آموزشی برای عناوین شغلی مختلف از جمله مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی بیانگر عدم شناخت از روابط‌عمومی و عدم نیازسنجی مناسب در راستای کیفی‌سازی کارشناسان روابط‌عمومی برای ایجاد اهلیت و برای برخوداری لازم جهت احراز شرایط شغلی است.


۱۲) نکته آخر اینکه سازمان اداری و امور استخدامی کشور در تدوین و ابلاغ این مصوبه بیشتر از تجارب علمی و عملی در رده بندی شغلی و عناوین کارشناسی در حوزه مختلف را استفاده نموده است که به نظر این اقدام در قالب کلی و در چارچوب استاندارد اداری و سازمانی مناسب است اما رویکرد تخصصی و بومی‌سازی در عناوین کارشناسی، مشخصات کلی، ماموریت و شرح وظایف، ویژگی‌ها و سایر موارد مستلزم کار کارشناسی و استفاده از خبرگان کار آزموده، مجرب و کاربلد در زمینه روابط‌عمومی است و این کار ناقص نمی‌تواند انتظار جامعه حرفه‌ای روابط‌عمومی را دربخش دولتی فراهم و تجربه‌ای موفق برای تعمیم در بخش‌های غیر دولتی تلقی گردد.

 


 

 

 

انتهای پیام/

 

 


 

 

با کلیک روی لینک زیر به کانال روش‌های ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR


 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اصطلاح «راجر» در ارتباطات بی‌سیم و رادیویی از کجا می‌‌آید؟


  بهترین نکات برجسته اجلاس سنجش و ارزیابی ارتباطات AMEC 2024


  رسانه‌های نوین: فرصت‌ها و چالش‌های اخلاقی


  تحولات در تحقیقات مربوط به اینستاگرام و نوجوانان: بررسی ابتکار جدید متا


  روایت عشق در میان آشوب: نگاهی به کار ورونیک دو ویگریه، عکاس خبری


  اعتماد مشتری: برندها برای دستیابی به آن چه چیزی باید ارائه دهند؟ در اینجا 4 روش برتر آورده شده است


  تعلیق ابزارهای هوش مصنوعی مولد متا در برزیل: نکات کلیدی


  آینده روابط‌عمومی در دنیایی در حال تغییر: 5 نکته کلیدی


  پیشنهادی برای تغییر روز روابط‌عمومی / از یک اشتباه ۱۸ساله در ایران جلوگیری شود


  تله‌ای به‌نام «دوپامین» در شبکه‌های مجازی؛ رفتارهای اعتیادآور چگونه شکل می‌گیرند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد