شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در صورتی که در مورد بازاریابی اینترنتی تحقیق می کنید قطعا تابحال به واژه صفحه فرود در اینترنت در مطالب فارسی و یا landing page در مطالب انگلیسی برخورد کرده اید و شاید با این موضوع آشنایی کافی نداشته باشید. صفحه فرود در وب سایت صفحه ای است که در آن اطلاعات بازدید کنندگان مانند نام و نام خانوادگی ، ایمیل ، شماره موبایل و … گرفته می شود و در ازای آن خدماتی که عموما رایگان هستند به آن ها ارائه می شود تا بتوان با آن ها در آینده نیز در ارتباط بود.
مبحث طراحی و محتویات یک صفحه فرود خود موارد مهمی است که بررسی های زیادی در مورد آن صورت گرفته است. به عنوان مثال در مورد نوع محتوا و چیدمان المان ها در صفحات فرود تحقیقات بسیاری صورت گرفته است. از این موارد می توان به قرار دادن یا ندادن تصاویر ، کوچک یا بزرگ بودن تصاویر ، میزان ، رنگ و محتوای متن و … اشاره کرد تا کاربر بعد از ورود به صفحه به بهترین نحو ممکن به مشتری بالقوه (lead) تبدیل شود. حتی بحث هایی در مورد تعداد فیلدهای فرم ها هم مطرح می شوند. بعضی بازاریابان اینترنتی معتقدند بهتر است در ابتدا اطلاعات محدودتری از بازدید کنندگان را گرفت و در ادامه آن ها را تکمیل کرد چون فرم طولانی که اطلاعات شخصی زیادی از بازدید کننده بخواهد باعث می شود وی از پر کردن آن منصرف شود اما بعضی نوع دیگری فکر می کنند.
صفحات فرود با صفحات عادی وب سایت ها متفاوت هستند چون هدف اصلی از ایجاد این صفحات جمع آوری اطلاعات کاربران است اما در صفحات دیگر ممکن است چندین هدف دنبال شود بنابراین صفحه فرود محسوب نمی شوند. بازدید کنندگانی که به صفحات فرود وارد می شوند حتما لازم نیست که از خارج وب سایت به آن وارد شوند و با قرار دادن درخواست های انجام فعالیت یا Call-to-Action در صفحات وب سایت می توان کاربران را به صفحات فرود راهنمایی کرد. این مورد را با یک مثال توضیح می دهم. وبلاگی از یک وب سایت را تصور کنید که کاربر پس از جستجوی یک مطلب در گوگل به صفحه ای از آن وارد می شود که در مورد آموزش آشپزی است و در پایان مطلب ، بنری به صفحه ای برای دانلود رایگان یک کتاب آشپزی قرار دارد بنابراین بازدید کننده در صورتی که بر روی آن بنر کلیک کند و به صفحه فرود برود ، ایمیل خود را وارد کند و کتاب را دانلود کند ، شما در تبدیل بازدید کننده به مشتری بالقوه موفق شده اید.
|