شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || فعالیت رسمی روابطعمومی در ایران پس از راه اندازی نخستین روابطعمومی رسمی در شرکت نفت ایران در سال 1332 با هدایت گری دکتر نطقی از استادان علوم ارتباطات رقم خورد و به 70 سالگی رسیده است؛ اما به نظر می رسد هنوز به آن جایگاه واقعی خود نرسیده و همچنان در نیمه راه است.
یکی از دلایل اصلی آن را نیز می توان به فعال نبودن روابطعمومی در برخی از نهادهای اجرایی و یا وجود یک تنها یک عنوان و یا یک تابلو اشاره کرد. این موضوع نشان می دهد که برخی ها هنوز شناخت دقیقی از روابطعمومی و رسالت های آن نداشته و یا اینکه اعتقادی به وجودش ندارند.
اما نمی دانند که روابطعمومی چشم و چراغ یک مجموعه است، چراغی که می تواند در عرصه های مختلف هدایت گری یک مجموعه را عهده داشته باشد. چراغی که نورش راه روشن یک مجموعه است و می تواند در اطلاع رسانی و تعامل با رسانه، مشاوره، تنظیم روابط درون و برون سازمانی، مدیریت بحران، مدیریت روابط ، مدیریت برندینگ و تبلیغات تاثیرگذار باشد.
روابطعمومی یک جریان زنده در رگ های سازمان به شمار می رود که نبودش آن را از تکاپو می اندازد. با ارتباطات سازنده ای که مدیر و کارشناسان روابطعمومی در عرصه های مختلف با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها به عنوان همسایه دیوار به دیوار روابطعمومی ها می توانند برقرار می کنند، آن مجموعه را در رسیدن به اهدافش کمک می کند. البته باید مدیران توجه داشته باشند در انتصاب مسئول روابط یکی از معیارهای مهم را، میزان آشنایی آن فرد با رسانه ها بگذارند. قطعا مسئول روابطعمومی موفق تر است که به اصول رسانه و توانایی برقراری ارتباط و تعامل با رسانه ها تسلط داشته باشد.
روابطعمومی یک هنر خلاقانه و به نوعی هنر مردم داری به شمار می رود و مدیریت آن نیز نیازمند ابتکار و خلاقیت است و بدون شک وجودش در یک نهاد ضروری است.
امروزه، روابطعمومی ها نیاز به جانی تازه دارند، جانی که برای اعتلای سازمانشان از هر تلاشی دریغ نورزند. روابطعمومی ها باید به جایگاهی برسند که بتوانند به عنوان مشاور رئیس ارتباطات درون و برون سازمانی را تقویت کنند.
یادمان باشد که روابطعمومی قبل از اینکه یک جایگاه باشد، ذوق و هنر است که ابعاد فعالیت آن در عرصه های مختلف وسیع بوده و تنها نیز به ارتباط با رسانه و چند پیام تبریک و تسلیت ختم نمی شود. روابطعمومی یک دانش ریشه دار و یک تخصص فراگیر برای ارتباط سازنده یک نهاد با بیرون و دورنش است.
هر چند نهادهای مختلف چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تلاش کرده اند واحدهایی را بنام روابطعمومی داشته باشند اما هنوز روابطعمومی ها به جایگاه خود نرسیده، به طوری که در برخی از مراکز دانشگاهی و علمی نیز روابطعمومی های چندان فعالیتی ندارند و تنها به معاونت های فرهنگی بسنده کرده اند.
امیدواریم مدیران در نهادهای مختلف چه در بخش دولتی و خصوصی به شاکله روابطعمومی به عنوان یک اداره زیر نظر مستقیم خود توجه کرده و در ارتقا جایگاهشان بیش از پیش تلاش کنند تا روابطعمومی های آنان جانی دوباره بگیرد و همکاران پر تلاش ما در روابطعمومی ها نیز تا همانند همیشه تا پای جان در خدمت آن نهاد و یا دستگاه بوده و نسبت به خدمت بی منت خود اقدام کنند.
به عنوان یک فعال رسانه و روابطعمومی و دانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی، روز ارتباطات و روابطعمومی را خدمت تمام همکاران عزیز به ویژه در روابطعمومی فدراسیون ورزش های همگانی و سایر فدارسیونها و هیئتهای ورزشی تبریک عرض کرده و ضمن عرض خداقوت و تشکر از زحمات آن در عرصه توسعه و ارتقا ورزش، برای همگی آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
همچنین از تلاش های همکار خستگی ناپذیر سرکار خانم عزیزلی در روابطعمومی انجمن فریزبی ایران و حمایت های دکتر ذاکریان رئیس انجمن و سایر اعضای محترم هیئت رئیسه از روابطعمومی نهایت سپاس و قدردانی به عمل می آید.
علی شاهسون - روابطعمومی انجمن فریزبی ایران
|