شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در فضای رقابتی امروز، اگر در بنگاه ها و شرکت ها برای ارتقا و تقویت برند برنامهای تدوین نشود، نهتنها برند آسیبپذیر میشود ، بلکه از یاد خواهد رفت. با در نظر گرفتن این موضوع و اینکه در جوامع فعلی روابطعمومی یکی از اصلیترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی محسوب میشود و عاملی برای ایجاد مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی که با بنگاه یا شرکت سروکار دارند، به شمار میآید، ازاینرو نمیتوان از نقش روابطعمومی در ارتقا و توسعه برند غافل شد.
روابطعمومی، علمی در مورد ارتقای برند و خوش نامی سازمان است؛ اگر روابطعمومی سازمان، رقابت را جدی نگیرد از محیط کسب و کار حذف میشود. روابطعمومی نتیجه تحولات جوامع و سیستمها و نظامهای ارتباطی سازمانهاست که در دو بعد درون سازمانی و برونسازمانی اتفاق میافتد تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام میشود ، جلب شود.
بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرشهای افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامههای ارتباطی، اطلاع رسانی و معرفی مناسب برند، پایش رسانهها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به ویژه در شبکههای اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند محافظت کرده و ارتقا و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت میکند. به جرات میتوان گفت یکی از دغدغههای مدیران روابطعمومی، عدم شناخت صاحبان صنایع و بنگاهها از علم روابطعمومی مدرن و کارکردهای صنعت روابطعمومی است، از این رو ضرورت دارد با تشکیل کمیتهای متشکل ازمتخصصان و کارشناسان حوزه روابطعمومی و تدوین برنامهای منسجم، در جهت شناساندن صنعت روابطعمومی به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه برند گام برداشت.
در زمینه نقش صنعت روابطعمومی در توسعه صنعتی، میتوان گفت « روابطعمومی در نطفه تولید صنعتی قرار دارد و از زمان راهاندازی صنایع (صنایع کوچک و بزرگ)، در همه مراحل صنعت را هدایت میکند و تنها روابطعمومی قادر به انجام این مهم است.»
در عرصه کسب وکار نیز روابطعمومی به عنوان یک تکنیک حمایت از بازار شناخته شده است. هر سازمانی در یک دوره مشخص باید گزارش عملکرد و فعالیتهای خود را به سهامداران و سایر ذینفعان ارائه کرده، میزان موفقیت خود را در بازاریابی اعلام کند و به این منظور، نقشآفرینی روابطعمومی در جذب سهامداران ناراضی در مجامع شرکتها حیاتی است و موجب اطلاع رسانی مناسب درباره فعالیتهای انجامشده در جهت منافع ذینفعان و ایجاد آرامش نسبی در میان آنها میگردد.
در هر صنفی رقبا همواره تلاش میکنند برنامههای توسعه محصول و توسعه بازار سازمان رقیب را مخدوش کرده و خوشنامی آن را در جامعه خدشهدار کنند.
هرچند این نوع رفتارها در کسب وکار سالم با اخلاق حرفهای منافات دارد، اما روابطعمومی در راستای مقابله با تهدیدات و ایجاد فرصتها، در پیشگیری از این موارد نقش بسیار موثری خواهد داشت. سازمانها و شرکتهایی که از وجود روابطعمومی تخصصی و توانمندیهای روابطعمومی برای حمایت از سازمان وتوسعه صنعتی بهره نمیگیرند، سازمانشان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفتهاند. لذا نقش روابط عمومیها هم تاکتیکی و هم استراتژیک است و روابط عمومیها از این حیث مهم هستند که میتوانند جهانبینی انسانها را تغییر دهند.
* حائز 26 رتبه برتر در جشنواره های بین المللی و ملی مطبوعات و خبرگزاری های کشور
|