۱.بررسی هوشمندانه شبکه های اجتماعی
هرچه بیشتر مشتری ها، مراجعین، کارمندان و رقیبان خود را بشناسید، بهتر می توانید برنامه ریزی کنید. باید با طرز فکر مشتریان تان احتمالی تان آشنا باشید و راهبرد کسب وکاری خلق کنید که نیازها و خواسته های آنها را برآورده کند. با بهره گیری از داده ها و ابزارهای شبکه های اجتماعی می توانید شکاف ها و تهدیدهایی را پیدا کنید که پیش از این از وجود آنها آگاه نبودید. استفاده از اینسایت (ابزار تحلیل محتوا) شبکه های اجتماعی فرصت هایی را فراهم می کند تا در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی پویایی خود را حفظ کنید.
۲. نقش تصویر در افزایش درگیری مخاطبان
معمولا مردم به روایت ها واکنش نشان می دهند. ۶۵ درصد مردم یادگیرنده بصری هستند و استفاده از رنگ در محتوای دیداری تمایل آنها برای مطالعه آن را تا ۸۰ درصد افزایش می دهد. محتوای تان نه تنها باید اختصاصا مبتنی بر نیازها، امیال، ابهامات و انگیزه های جامعه مخاطب شما تنظیم شده باشد؛ بلکه باید از نظر بصری هم جذاب باشد.
افزودن تصویرسازی داده ها، اینفوگرافی، تصاویر و ویدیو به محتوای متنی نه تنها بر جذابیت آن می افزاید؛ بلکه کمک می کند مخاطب پیام تان را بهتر دریافت کند. امروزه استفاده عکس های آماده اینترنتی به عنوان محتوای تصویری کافی نیست. با استفاده از اطلاعاتی که در مرحله ی قبل جمع آوری کردید روایتی خلق کنید که مخاطبان تان را تحت تأثیر قرار بدهد و آن را طوری تصویرسازی کنید که درگیری آنها را با محتوا بسط دهد.
۳. اهمیت محتوای ویدیویی
میزان مصرف آنلاین ویدیو هرسال افزایش می یابد. اگر یک تصویر به هزار کلمه می ارزد؛ یک ویدیو می تواند یک روایت را به متن زندگی افراد بیاورد. بازدیدکنندگان به طور متوسط روزی ۱۰۰ دقیقه را به تماشای محتوای ویدیویی می گذارنند. محبوب ترین ویدیوها با صنعت سرگرمی و موسیقی مرتبط هستند در عین حال تقاضای فزاینده ای هم برای پخش زنده ویدیویی و ویدیوهای آموزشی وجود دارد.
ویدیوهای پخش زنده کمک می کنند تا احساس ارتباط و همانندی بین شما و مخاطبان تان تقویت شود. ویدیوهای آموزشی به سؤالات پاسخ می دهند و شناخت دیگران از برند و محصولات تان را افزایش می دهند. ویدیوهای کوتاه انیمیشنی به شما کمک می کنند تا با مشتریان خود رابطه طولانی مدتی بسازید و محصولات و خدمات تان را خلاقانه تر معرفی کنید.
۴. استمرار و ایجاد اعتماد در مخاطب
موفقیت روابطعمومی دیجیتال و راهبرد بازاریابی یک باره به دست نمی آید؛ بلکه نیاز به استمرار دارد. یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد احساس نزدیکی و اعتماد، حفظ ارتباط و شنیدن حرف های مشتری است. زمانی که جامعه مخاطبان خود را پیدا کردید آن را به حال خود رها نکنید. مردم غالبا با برندهایی تعامل می کنند که اهداف و ارزش های شان را با آنها به اشتراک می گذارند. احساس نزدیکی با تعامل مداوم مخاطب با شما ایجاد می شود. هرچه بیشتر مخاطب خود را بشناسید، محتوای بهتری تولید می کنید و هرچه بیشتر در ارتباط با مخاطب باشید، احساس نزدیکی و اعتماد بیشتری ایجاد می کنید.
۵. به کارگیری سئو برای نتایج بهتر
محتوا همیشه بخش مهمی از روابطعمومی دیجیتال و بازاریابی بوده است اما با اینکه بیشتر از ۲۰ سال است که موتورهای جست وجو به وجود آمده اند، متخصصان روابطعمومی به سئو توجه لازم را نداشته اند. هرچقدر هم در شناسایی مخاطبان و تولید محتوای جذاب هوشمندانه عمل کنید، اگر کسی آن را نبیند، چندان فایده ای ندارد.
گوگل در حوزه محتوا دستورالعمل های مشخصی دارد. هر بخش از محتوای خود را با در نظر گرفتن اصول سئو تولید کنید. تلاش کنید تا محتوا تا جای ممکن توسط مخاطب هدف تان دیده شود. یکی از راه های دیده شدن، دستیابی به موقعیت صفر گوگل است.
موقعیت صفر نتایجی است که در قالب یک پارگراف به همراه لینک صفحه بالاتر از همه ی نتایج گوگل به کاربر نمایش داده می شود و مستقیما به جست وجوی او پاسخ می دهد. با یادگیری اصول سئو می توانید به این جایگاه دسترسی پیدا کنید.
۶. تحلیل و ارزیابی
در عصر دیجیتال تقریبا هر چیزی قابل ردیابی و بررسی است. صبر نکنید کمپین های روابطعمومی دیجیتال و بازاریابی پایان یابند. از همان آغاز و به شکل مستمر، آنها را ارزیابی کنید. اهداف قابل اندازه گیری مشخص کنید، بدون هیچ تعللی آنها را دنبال کنید و اگر به اهداف تعریف شده نزدیک نشدید، روند کمپین را اصلاح کنید. پیگیری عملکرد نشان می دهد که کدام کمپین ها مؤثر هستند و کدام یک نیاز به تغییر دارند.
منبع: resanium
|