درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 17:14   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51708صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگارییکشنبه، 21 اسفند 1401 - 10:02
یک سال جنگ چگونه خبرنگاری اوکراین را تغییر داده است؟
جنگ، بر رسانه‌ها در سراسر اوکراین تاثیر گذاشته، اما شرایط برای خبرنگاران در مناطق تحت اشغال روسیه بدتر است. یک سال بعد از شروع این تهاجم تمام عیار، من با چندین خبرنگار اوکراینی در مورد این که جنگ چگونه آنها را در معرض خطر قرار داده، بر سلامت روان آنها تاثیر گذاشته و آنها را به تغییرِ رویکرد خبری‌شان واداشته است، گفتگو کرده‌ام. در ادامه، گفته‌های این خبرنگاران را می‌خوانید.
  

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا) || خبرنگاران اوکراینی در حالی که تلاش می‌کنند مردم را از تهاجم روسیه آگاه بسازند، بارها در معرض بمباران قرار گرفته‌‌اند و یا مستقیماً به آنها حمله شده است.

جنگ، بر رسانه‌ها در سراسر اوکراین تاثیر گذاشته، اما شرایط برای خبرنگاران در مناطق تحت اشغال روسیه بدتر است. یک سال بعد از شروع این تهاجم تمام عیار، من با چندین خبرنگار اوکراینی در مورد این که جنگ چگونه آنها را در معرض خطر قرار داده، بر سلامت روان آنها تاثیر گذاشته و آنها را به تغییرِ رویکرد خبری‌شان واداشته است، گفتگو کرده‌ام. در ادامه، گفته‌های این خبرنگاران را می‌خوانید.


اخبار جنگ، پیش از هر چیز

در روز ۲۴ فوریه سال گذشته Maryanochka Sych، خبرنگار تحقیقی، در مورد یک یرونده فساد مالی در شهر Lviv اوکراین تحقیق می‌کرد. اما به محض آن که خبر تهاجم روسیه را شنید، کار روی این گزارش را متوقف ساخت.

او می‌گوید: «من از دوستی در یک شهر مرزی با روسیه، تماسی دریافت کردم که می‌گفت که نیروهای روس به پایتخت حمله کرده‌اند. سریع رفتم که احوال پدرم را که در کیف Kyiv کار می‌کرد جویا شوم. وقتی تلفنم را پاسخ نداد، داشتم دیوانه می‌شدم.»

وی می‌افزاید: «چند ساعت بعد به من خبر دادند که پدرم با تعدادی دیگر در زیرزمین پنهان شده است. برای اولین بار در همان لحظه، جنگ را احساس کردم. از آن روز به بعد، نظارت بر فساد مالی و جرائم را در منطقه خود متوقف کردم. در چند ماه اخیر تنها روی اخبار جنگ و پیامدهای آن به شمول پناه‌جوانی که در شهر Lviv جمع شده‌اند کار کرده‌ام.»

اما این افزایش توجه خبرنگاران به جنگ، بی‌هزینه نبوده است. Sych می‌گوید که تعدادی از رسانه‌های اوکراینی به قیمت از دست دادن موضوعات دیگری که باید گزارش داده شوند، منحصراً بر گزارشگری جنگ تمرکز دارند. وی می‌گوید: «خبرنگاران محلی در مورد پوشش خبری جنگ تجربه ارزشمندی به دست می‌آورند، اما تاثیر منفی آن بر خبرنگارانی که در زمینه‌های دیگر مثل سرگرمی، ورزش و اخبار دیگر مثل قضایای فساد مالی که کار من هم بود، کار می‌کنند، روشن است.»

 



فرصتی برای استراحت نیست

کارشناسان مستقل حقوق بشر که از سوی سازمان ملل متحد گماشته شده‌اند، گزارش‌های متعددی را در مورد خبرنگارانی که به دنبال «شکنجه، آدم‌ربایی، حمله، قتل و یا جلوگیری از عبور امن از مناطق تحت محاصره روسیه در اوکراین» قربانی شده‌اند، ثبت کرده‌اند. به گفته کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) دوازده خبرنگار در هنگام پوشش خبری جنگ اوکراین کشته شده‌اند و شماری دیگر، بازداشت و یا آزار و اذیت شده‌اند.

Peter Sazonov، خبرنگار اوکراینی، می‌گوید: «به همراه داشتن کارت خبرنگاری همیشه کارساز نیست. نیروهای روس خبرنگاران محلی اوکراینی را هدف حمله می‌گیرند. همکاران من در مناطق تحت اشغال روسیه بازداشت و کشته شده‌اند، چون اوکراینی بودند. اگر خبرنگار، خارجی باشد، شرایط کمی بهتر است.»

Sazonov می‌گوید در حالی که جنگ را پوشش می‌دهد، حتی یک روز تعطیل هم ندارد و برای بررسی آنچه که در هنگام پوشش خبری جنگ مشاهده کرده است، از حمایت روانی نیز برخوردار نیست. او می‌گوید: «کسی نیست که برای حمایت روانی از خبرنگاران محلی جنگ، ابتکار به خرج دهد. گذشته از آن، خبرنگاران برای این کار وقتی ندارند، زیرا شبانه‌روز کار می‌کنند.»

Stanislav Storozhenko، خبرنگاری از کیف که اکنون از شرق اوکراین گزارش می‌دهد، با این گفته موافق است که جنگ به خبرنگاران آسیب روانی وارد کرده است و در عین حال، در این زمینه از آنها حمایتی نمی‌شود. وی می‌گوید: «روایت‌های جنایت‌های جنگی روس‌ها علیه خبرنگاران، مرا حیرت زده می‌سازند. به خصوص خبرنگاران آزاد هیچ گونه حمایت روانی دریافت نمی‌کنند. نشنیده‌ام که حتی یک ابتکار با این هدف آغاز شده باشد. کسانی که در خط نخست جنگ هستند، برای ورود به این روند وقت ندارند.»

فیکسِرها (کارچاق‌کن‌ها)، سربازان گمنام

کسانی که برای تنظیم کارهای خبرنگاران در اوکراین کار می‌کنند، در جریان سال گذشته اصلاً بیکار نشده‌اند. خبرنگاران خارجی که از زبان و جامعه اوکراین چیزی نمی‌دانند اما برای تهیه گزارش به آن کشور می‌روند، تعدادی از اوکراینی‌هایی را که به زبان‌های دیگر مثل انگلیسی و اسپانیایی مسلطند، تشویق کرده‌اند که به عنوان مترجم و فیکسِر یا کارچاق‌کن محلی و مترجم، به خبرنگاران خارجی کمک کنند تا گزارش‌های مورد نظر خود را در اوکراین بسازند.

Alex Morozov، فیکسری در کیف است. قبل از جنگ، او یک شرکت حمل و نقل داشت، اما حالا به علت جنگ، این کار خود را متوقف ساخته است. در ماه مارس او و همکارانش در این شرکت، کار جابه‌جا کردن خبرنگاران خارجی و کمک به آنها را شروع کردند. داشتن چندین خودرو و توان انگلیسی صحبت کردن به او کمک کرد که به عنوان فیسکر مشغول به کار شود.

Morozov می‌گوید: «من کارم را به عنوان داوطلب برای کمک به پناه‌جویان اوکراینی در داخل کشور آغاز کردم و سپس به یک خبرنگار آمریکایی در جریان سفرش کمک کردم که از جنگ گزارش تهیه کند. بلافاصله، پیشنهادات زیادی برای کمک به خبرنگارانی که از سراسر جهان می‌خواستند در شهرهای مختلف اوکراین کار کنند، دریافت کردم. من برای کار در فضای جنگی، هیچ آموزشی ندیده‌ام اما پس از سفری به شهر Kherson با یک تیم خبری اروپایی، خودم آموختن امدادگری را آغاز کردم تا به مردم در خط مقدم نبرد کمک کنم.»

Oleksii Otkydach نیز قبل از جنگ در عرصه خبرنگاری هیچ تجربه‌ای نداشت، بلکه معلم زبان اسپانیایی بود. پیشینه کاری‌اش او را قادر ساخت که به رسانه‌های بین‌المللی اسپانیایی زبان، تحلیل‌هایی در مورد جنگ ارائه کند.

Otkydach می‌گوید:«وقتی با شبکه‌های تلویزیونی مصاحبه می‌کردم، توجه یک رسانه آرژانتینی به من جلب شد. از من خواستند که در جریان سفرشان به اوکراین، با آنها به عنوان فیکسر کار کنم.» او می‌افزاید: «فیسکرها باید حداقل در مورد مهارت‌های لازم برای مدیریت لژستیک، توان رانندگی، ارتباطات و آموختن کمک‌های اولیه آموزش ببیند. در غیر این صورت، بسیاری از مردم شاید با خطرات امنیتی مواجه شوند.»

یک پلتفرم برای همه

در روز شانزدهم مارس تنها چند روز بعد از تهاجم روسیه، مرکز رسانه‌های اوکراین در اولین نشست خبری‌ خود در شهر Lviv اعلام کرد که یک پلتفرم تازه با حضور ده‌ها رسانه محلی و بین‌المللی و مؤسسات غیردولتی ساخته است تا وقایع مربوط به جنگ را دنبال کند. این مرکز به آموزش خبرنگاران و پیوند دادن خبرنگاران خارجی با داوطلبان محلی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، کمک می‌کند.

این داوطلبان در هنگام حضور خبرنگاران خارجی در اوکراین با آنها همکاری می‌کنند. این مرکز همچنین یک خبرنامه روزانه دارد و به طور منظم، نشست‌های خبری هم برگزار می‌کند. این مرکز، نخستین دفتر خود را در شهر Lviv در غرب اوکراین افتتاح کرد و بعد از آن که در ماه سپتامبر نیروهای روس از شهر خارکیف/Kharkiv و مناطق اطراف آن خارج شدند، سه دفتر دیگر در کیف، خارکیف و اُودسا/Odesa باز کرد.
 

نوشته Shaima Madboly
Mar 10, 2023
منبع: ijnet
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد