
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) ||
۱- ارتباطات را در اولویت قرار دهید. اگر با افراد مناسب ارتباط برقرار نکنید، توانایی شما برای استفاده از قدرت روابط به خطر میافتد. بنابراین، افرادی را که نیاز به برقراری یا توسعه رابطه با آنها دارید، شناسایی کنید و زمان و انرژی خود را برای روابط فعلی خود صرف کنید.
۲- بیش از حد مشغول برنامه شخصی خود نشوید. در حالی که قدرت روابط میتواند روش موثری برای پیشبرد برنامه کاری شما باشد، اما این خطر را نیز به همراه دارد که دیگران شما را به جای یک «بازیکن تیم» به عنوان فردی که رفاه و منافع خود را در اولویت قرار میدهد، تصور کنند. برای رهبران مهم است که از این برداشتهای منفی آگاه باشند تا به طور موثر از قدرت روابط استفاده کنند. اطمینان حاصل کنید که پیشبرد دستور کار و برنامه شخصی خود مصداقی از سوءاستفاده از قدرت تلقی نمیشود.
۳- شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.درمورد افرادی که بیشترین ارتباط را با آنها دارید فکر کنید. ارتباط با آنها منجر به دسترسی به اطلاعات منحصر به فرد برای شما میشود یا دادههای تکراری و اضافی؟ شبکه خود را گسترش دهید تا افرادی را پیدا کنید که ممکن است منابع اطلاعاتی بکری باشند.
۴- در ارائه و با اشتراکگذاری اطلاعات سخاوتمند باشید.اطلاعات را به طور گسترده و با یکپارچگی و تمامیت به اشتراک بگذارید. حتما شما تمایل ندارید به عنوان احتکارکننده اطلاعات برای منافع شخصی خود شناخته شوید.
۵- از موقعیت و سمت خود بیشترین بهره را ببرید. تحقیقات و تجربه نشان میدهد که قدرت به طور خودکار و به تنهایی به نقش رهبری سازمان رسمیت نمیبخشد. اگر به اطراف خود نگاه کنیم، همه ما نمونههایی از همتایان خود را میشناسیم که در موقعیت و سمت مشابه هستند اما میزان قدرت آنها متفاوت است. به عبارت دیگر، موقعیت و سمت همیشه به معنای قدرت بیشتر نیست.
۶-برند شخصی خود را توسعه دهید. صرف نظر ار سطح کاریزما و پذیرش نسبت به شما در سطح سازمان، کلید این است که تغییرات کوچکی در تصویر رهبری سازمانی خود ایجاد کنید و در عین حال اصالت خود را حفظ کنید.
بازاریابی داده محور یاد داری ؟؟؟
۷-متخصص باشید. شاید جالبترین نکته در مورد قدرت این باشد که به طور کلی در چشم بیننده است. داشتن قدرت بدون اینکه افرادی باشند که شما را به عنوان صاحب قدرت درک کنند و بپذیرند بیمعنی است. همین امر در مورد قدرت ناشی از تخصص هم صدق میکند. این قدرت از تخصص واقعی (داشتن یک مدرک تخصصی پیشرفته یا تجربه ارزشمند مرتبط) ناشی میشود.
۸- از قدرت خود برای شخصیسازی پاداش به افراد تیم خود بهره ببرید. بسیاری از رهبران به اشتباه اعمال قدرت از طریق دادن پاداش را صرفا به معنای جبران خدمت مادی میبینند. اگرچه این گزینه جذاب است، اما همیشه و در همه شرایطی جذاب نیست. راههای دیگری برای شناسایی و تشویق اعضای تیم خود طراحی و اجرا کنید. از اعضای تیم خود بپرسید پاداش در نظر آنها چیست؟ مرتکب این خطا نشوید که پاداش یکسان برای همه مناسب است.
۹- با کلمات پاداش دهید. گاهی به افراد بازخورد مثبت دهید. تجربه ما در ارتباط با رهبران صنایع نشان میدهد که در طول یک رابطه کاری معمولی، رعایت نسبت ۴: ۱ درارائه باخورد (۴ بازخورد مثبت در برابر ۱ بازخورد منفی) لازم است تا گیرنده بازخورد را باور کند و بپذیرد که بازخورد منصفانه است. این به این معنی نیست که هر زمان که یک بازخورد منفی به کارکنان خود میدهید، در همان زمان چهار بازخورد مثبت نیز ارائه دهید. تشخیص درست و تصدیق اینکه کارکنان ما چه کاری را درست انجام میدهند، ساده نیست و مهارت در ارائه بازخورد درست راهی طولانی است و نیاز به تمرین و کسب تجربه دارد.
۱۰- به دیگران آموزش دهید. اگر توانمند کردن افرادی که آنها را رهبری میکنید برای شما اهمیت دارد، باید به آنها یاد دهید که چگونه از قدرتی که در اختیار آنان هست، استفاده کنند.
نقش قدرت در رهبری سازمانی
مترجمان: سیدمحمداعظمینژاد-مریم میرصادقی
منبع: CCL
donya-e-eqtesad
|