درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 19:36   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق
  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51578صفحه نخست » صوت و فیلم روابط عمومیجمعه، 5 اسفند 1401 - 13:40
کتاب «روابط‌عمومی و تحول دیجیتال»
کتاب «روابط‌عمومی و تحول دیجیتال (مجموعه مقالات نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران)» به‌کوشش: حسن بشیر- مهدی باقریان منتشر ‌شد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| کتاب «روابط‌عمومی و تحول دیجیتال (مجموعه مقالات نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران)» به‌کوشش: حسن بشیر- مهدی باقریان منتشر ‌شد.
 

به گزارش شارا، کتاب «تحول دیجیتال و روابط‌عمومی»، مجموعه مقالات نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران» شامل مقالات مختلفی است که برخی از آن‌ها در همین کتاب و برخی در کتاب دوم منتشر خواهند شد.

از مقالات مختلفی که برای «نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران» ارسال شده بود، 12 مقاله که از جامعیت علمی بیشتری برخوردار بودند انتخاب و در قالب مجموعه مقالات منتشر شدند.

عنوان کتاب: روابط‌عمومی و تحول دیجیتال (مجموعه مقالات نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران)
به‌کوشش: دکتر حسن بشیر- مهدی باقریان
ویرایش: زهرا بابازاده‏گان
حروفچین و صفحه‌آرا: غلامحسن بابازاده‌گان
انتشارات: کارگزار روابط‏عمومی
نوبت انتشار: اول/1401
تعداد صفحات: 211ص

 

 

لینک فروشگاه:

https://kpri.ir/?p=10445

 



فهرست مطالب

مقدمه

گفتار اول: بررسی رویکرد روابط‌عمومی در تحول دیجیتال
چکیده
مقدمه
1- تحول دیجیتال و
روابط‌عمومی

1-1- پیشینه تحول دیجیتال
1-2- اثرهای تحول دیجیتال
1-3- دیدگاه‌های روابط‌عمومی
1-4- روابط‌عمومی در تحول دیجیتال
2- رویکردهای روابط‌عمومی در تحول دیجیتال
2-1- مدل‌های یک‌سویه و دوسویه
2-2- مدل بهره‌مندی متقابل روابط‌عمومی و روزنامه‌نگاری و بهبود اطلاعات
2-3- مدل سازگاری رسانه‌های جدید؛ ابزار ارتباطات دیجیتال
2-4- مدل مدیریت استراتژیک و رسانه‌های دیجیتال
نتیجه‌گیری
منابع و ماخذ

گفتار دوم: روابط‌عمومی آینده: هوش مصنوعی و نگهبانان اخلاق
چکیده
مقدمه
هوش مصنوعی دقیقا چیست؟
چگونه هوش مصنوعی هر روز بر ما تأثیر می‌گذارد
روزنامه‌نگاری خودکار
تبلیغات خودکار
تبلیغات سیاسی خودکار
روابط‌عمومی خودکار
چگونه هوش مصنوعی روابط‌عمومی و ارتباطات را متحول می‌کند
متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات چگونه از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند
چگونه نرم‌افزار هوش مصنوعی در زمینه نوشتن، می‌تواند به تولیدکنندگان محتوا کمک کند
شکاف دانش در مورد هوش مصنوعی
نگهبانان اخلاق و استفاده از هوش‌مصنوعی در روابط‌‌عمومی
1- تغییر اجتماعی
2- تغییر در ماهیت کار
3- قدرت
4- الگوریتم‌ها
5- مسایل مربوط به کنترل حریم خصوصی و شفافیت
6- جهت‌گیری
پیامدهای اخلاقی استفاده از هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی
استفاده یا خرید ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی
نتیجه‌گیری
منابع

گفتار سوم: روابط‌عمومی‌ها و هوش مصنوعی در عصر متاورس
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
روش‌شناسی موضوع
تاریخچه و ادبیات موضوع
تعریف دیگر هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
هوش مصنوعی در خدمات حقوقی
هوش مصنوعی و متاورس
نگاهی به 4 پروژه برتر متاورس
۵ مورد استفاده از هوش مصنوعی در فضای متاورس
ایجاد آواتارهای دقیق
انسان‌های دیجیتال
دسترسی چندزبانه
افزایش مقیاس‌پذیری دنیای واقعیت مجازی
رابط شهودی
کارکردها و الزامات روابط‌عمومی‌ها در استفاده از هوش‌مصنوعی در فضای متاورس
هوش مصنوعی برای روابط‌عمومی‌ها به چه معناست و چه کارکردی دارد؟
بحث و نتیجه‌گیری
منابع و ماخذ

گفتار چهارم: بررسی نقش تحول دیجیتال در روابط‌عمومی شهرداری زرقان
چکیده
مقدمه
پژوهش‌های خارجی
پژوهش‌های داخلی
مبانی نظری
روش تحقیق
تجزیه و تحلیل داده‌ها
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
منابع

گفتار پنجم: تحول دیجیتال با هدف افزایش پایداری حرفه روابط‌عمومی در عصر اختلال
چکیده
1- مقدمه
2- چارچوب نظری
الف) تحول دیجیتال
ب) روابط‌عمومی
ج) اختلال
3- روش
4- نتایج و بحث
5- نتیجه‌گیری
منابع

گفتار ششم: تحول صنعت روابط‌عمومی در عصر توسعه تکنولوژی‌های دیجیتال
چکیده
مقدمه
روش‌های تحقیق
نتایج
بحث
1- امکان برقراری ارتباطات مستقیم سازمان‌ها با مخاطبان هدف
ارتباطات با مخاطبان هدف
2- روابط با رسانه‌های جمعی
3- مصرف رسانه: رسانه‌های اجتماعی و اینترنت موبایل
4- رسانه‌های جدید و افزایش آسیب‌پذیری اعتبار رسانه‌ها
5- نسل جدید رهبران و شکل‌دهندگان افکار عمومی
6- ارزشیابی و سنجش فعالیت‌های روابط‌عمومی
7- تقویت مفاهیم کلاسیک روابط‌عمومی
نتیجه‌گیری
منابع

گفتار هفتم: تحول نقش روابط‌عمومی در عصر انقلاب صنعتی چهارم
چکیده
1- مقدمه
2- بررسی ادبیات
2-1- مشاور کارشناس
2-2- تسهیل‌کننده ارتباطات
2-3- تسهیل‌گر فرایند حل مسئله
2-4- تکنیسین ارتباطات
3- نتیجه‌گیری
3-1- نقش روابط‌عمومی به‌عنوان یک تسهیل‌گر ارتباطات
3-2- نقش روابط‌عمومی به‌عنوان یک مشاور کارشناس
3-3- تسهیل‌گر برای حل مسئله
4- نقش روابط‌عمومی به عنوان تکنیسین ارتباطات
4-1- ویژگی‌های سازمان
4-2- گوش کردن
4-3- مسئولیت‌پذیری
منابع

 

 

مقدمه

 

در سال‌های اخیر به دلیل توسعه ارتباطات و رسانه‌ها بویژه در حوزه فضای مجازی، «عصر ارتباطات» وارد «عصر دیجیتال» شده است. به عبارت دیگر، ارتباطات مجازی در حال تبدیل شدن به یک واقعیت عینی است که از دنیای واقعی فراتر رفته و بر همه ابعاد زندگی انسان تاثیر فراوان گذاشته است.


«عصر دیجیتال» عصر توسعه دسترسی‌های گسترده به فناوری است که از یک، کشور یا یک حوزه جغرافیایی یا یک طبقه اجتماعی فرار رفته و به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان تبدیل شده است. در این عصر، هوش مصنوعی، هوش فرمان‌دهنده در حوزه‌های مختلف فنآوری است که در حال تولید و ساخت طرح‌های جدید و سیستم‌های جدید است.


اگرچه «عصر دیجیتال» در امتداد «عصر ارتباطات» به‌وجود آمده است، اما ویژگی‌های این عصر با همه اعصار دیگر تفاوت اساسی دارد. در این عصر، دارایی‌های ملموس و غیر ملموس، سخت ‌فزاری و نرم‌افزاری همزمان و در عرض همدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و این وضعیت، شرایط جدیدی در فناوری، افزایش خدمات و محصولات ایجاد کرده است.

چیستی تحول دیجیتال


تحول دیجیتال فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد– یا اصلاح– فرآیندهای کسب‌وکار، فرهنگ و تجربیات مشتری برای برآوردن نیازهای تجاری و بازار در حال تغییر است. این تصور مجدد از تجارت در عصر دیجیتال، تحول دیجیتال است.


تحول دیجیتال ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه های یک کسب‌وکار است که اساسا نحوه عملکرد و ارایه ارزش به مشتریان را تغییر می‌دهد. همچنین این یک تغییر فرهنگی است که سازمان‌ها را ملزم می‌کند که به‌طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند. (حافظ زاده، 1401)

ویژگی‌های تحول دیجیتال


ویژگی‌های «عصر دیجیتال» اگر چه متنوع و دارای ابعاد گوناگونی است، اما همان‌گونه که در نمودار شماره (1) نشان داده شده است، می‌توان 8 ویژگی مهم را برای این عصر مورد شناسایی قرار داد.



 


نمودار شماره (1): ویژگی‌های عصر دیجیتال

 

«اکوسیستم محوری» ناظر به فضای رقابت و همکاری بین کلیه کسب‌وکارهاست.
«سرعت محوری» ناظر به پیشرفت‌ها و تحولات مختلف در کمترین زمان ممکن است.
«دامنه» ناظر به گسترش دامنه صنایع و کم‌رنگ شدن مرز میان صنایع مختلف است.
«داده ‌محوری» ناظر به داده‌های مختلفی است که با سرعت زیاد و با پوشش ابعاد مختلف به‌دست آمده و در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار هستند.
«الگوریتم‌ محوری» ناظر به هوش مصنوعی است که نقش مکمل انسانی را بازی می‌کند. این نقش در افزایش قدرت انسان در همه زمینه‌ها تاثیر به‌سزایی داشته است.
«تجربه محوری» ناظر به تبدیل عملکرها به تجربه‌های ماندگار است. این تجربه‌ها قابل انتقال به افراد مختلف و نسل‌های آینده است.
«نوآوری‌محوری» ناظر به ایجاد مداوم نوآوری در همه زمینه‌ها بدون هیچ‌گونه وقفه است. نوآوری ضامن موفقیت و ادامه حیات سازمان است.
«پلتفرم‌محوری» ناظر به غلبه پلتفرم‌ها بر همه اشکال دیگر فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارهاست. (وسترمن و همکاران، 1396)


دکتر مهدی شامی زنجانی، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 7 قابلیت مهم را برای عصر دیجیتال برشمرده‌اند که به اختصار در اینجا به آنها اشاره می‌گردد. این قابلیت‌ها نشان‌دهنده تفاوت اساسی عصر دیجیتال با «عصر صنعتی» است. این تفاوت در قابلیت، توانایی انسان را در همه زمینه‌ها به شدت افزایش داده است.


(1) قابلیت اتصال (Connectivity): عصر دیجیتال، قابلیت اتصال همه از درون و بیرون خانه ها افزایش داده است.
(2) تعامل (Interaction): تعامل میان همه کنشگران در این عصر، به یک فرایند مداوم تبدیل شده است که به صورت بلادرنگ انجام می‌گیرد.
(3) تحرک (Mobility): تحرک به عنوان مثال در تلفن‌های همراه، یکی از نمونه‌های مهم عصر دیجیتال است. این تحرک در همه پدیده‌ها در حال گسترش است.
(4) تحلیل‌گری (Analytics): امکان گرفتن نظرات مختلف کاربران و تحلیل آن برای افزایش کارآمدی سازمان یکی از قابلیت‌های مهم عصر دیجیتال است.
(5) به‌روزرسانی (Updating): به روز رسانی مداوم و مستمر، یکی دیگر از قابلیت‌های مهم عصر دیجیتال است که می‌تواند هر گونه کمبودی را در کوتاه‌ترین زمان تامین کند.
(6) توصیه‌گری (Recommending): اپلیکیش‌های مختلف در عصر دیجتیال می‌توانند توصیه‌های مختلفی را برای کاربران برای خریدهای مختلف پیشنهاد نمایند و این خود در گسترش بازاریابی تاثیرگذاری زیادی دارد.
(7) افزودن (Augmenting): افزایش واقعیت‌ها موجود به فضای دیجیتالی یکی از قابلیت‌های مختلف این عصر است. (شامی زنجانی، 1401)

مزایای تحول دیجیتال


تحولات دیجیتال، مزایای فراوانی در سطح جهانی ایجاد کرده است. این تحولات در تسریع دسترسی انسان به امکانات مختلف را تسهیل کرده است و تغییرات اساسی در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده است.


اگرچه تحول دیجیتال، اقدام ساده‌ای نیست و بستگی به رویکرد مسئولان، مدیران، امکانات، اهداف و رویکردهای آینده‌نگرانه دارد، اما جلوگیری از این تحول یا عدم توجه جدی به آن در شرایط کنونی جهانی امکان‌پذیر نیست. به عبارت دیگر، تحول دیجیتال، ضرورت خود را بر همه جهان تحمیل کرده است. البته مزایای آن نیز نسبت به عصر صنعتی یا عصر قبل از دیجیتال نیز تا اندازه زیادی برای گسترش آن تاثیرگذار بوده است. برخی (حافظ زاده، 1401) 20 مزیت را برای تحول دیجیتال مورد شناسایی قرار داده اند که به‌طور خلاصه در اینجا درج می‌شوند.


1- رضایت مشتری را افزایش می‌دهد.
2- دسترسی به بینش‌های داده‌محور را ممکن می‌کند.
3- تجاری‌سازی نرم‌افزار را ممکن می‌سازد.
4- تجربه کاربری با کیفیت را ایجاد می‌کند.
5- ترغیب‌کننده همکاری و ارتقا دهنده ارتباطات است.
6- چابکی را افزایش می‌دهد.
7- خطای انسانی را محدود می‌کند.
8- ترویج کننده محیطی است که موجب اعتلای کارکنان می‌شود.
9- بازدهی عملیاتی را افزایش می‌دهد.
10- موجب افزایش مزیت رقابتی می‌شود.
11- فرایندها و عملیات را یکپارچه می‌کند.
12- فرهنگ دیجیتال را گسترش می‌دهد.
13- دانش و مهارت‌ها را به‌روزرسانی می‌کند.
14- موجب افزایش شفافیت می‌شود.
15- موجب کاهش هزینه می‌شود.
16- موجب رشد درآمد می‌شود.
17- موجب بهبود تجربه مشتری می‌شود.
18- موجب انعطاف‌پذیری می‌شود.
19- کارایی مدل عملیاتی را افزایش می‌دهد.
20- رشد دیجیتالی در آینده را ممکن می‌سازد.

فصل بندی کتاب


کتاب «تحول دیجیتال و روابط‌عمومی: مجموعه مقالات نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران» شامل مقالات مختلفی است که برخی از آنها در همین کتاب و برخی در سایت کنفرانس منتشر خواهند شد.


برای آشنایی بیشتر خوانندگان محترم، چکیده‌ای از مقالات و ایده‌های مطرح در مقالات ارایه می‌شود.


مقاله اول: با عنوان «بررسی رویکرد روابط‌عمومی در تحول دیجیتال» نوشته ابراهیم حبیبی مجنده است. در این مقاله می‌خوانیم: تحول دیجیتال در عرصه ارتباطات، مستلزم دور شدن از تفکر سنتی، اتخاذ رویکردی مشارکتی، آموزش‌ مهارت‌های جدید و تحولات ساختاری و فناوری است. این رویکرد، در بستر ارتباطی تعاملی، راه‌حل‌های جدیدی را نشان می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند تجربه مخاطب را بهبود بخشد، نوآوری را هدایت کند و در نهایت، افراد، گروه‌ها یا سازمان‌های اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار دهد. این مقاله در جهت واکاوی این موضوع، با مروری بر اسناد، مدارک، مستندات در دسترس و با تکیه بر تعاریف، نظریات و مدل‌های ارایه‌شده توسط صاحب‌نظران ارتباطات، رویکرد روابط‌عمومی در تحول دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهد. نتیجه این بررسی بر این نکته تاکید می‌کند که تحول دیجیتال، در کارکردهای روابط‌عمومی اثرهای عمیقی ایجاد کرده و این صنعت را بیش از پیش ارتقا داده است. در نهایت این‌که روابط‌عمومی با اتخاذ رویکرد مشارکتی و تعاملی و بهره‌گیری از مدیریت راهبردی (استراتژیک) بهتر از قبل می‌تواند نقش ایفا کند و به مراتب قوی‌تر و اثربخش‌تر از رویکردهای سنتی به خلق ارزش‌های مشترک با مخاطبان عام و خاص بپردازد و کارکردهای ارتباطی سازمان‌های اجتماعی را بهبود بخشد.


مقاله دوم: با عنوان «روابط‌عمومی آینده: هوش مصنوعی و نگهبانان اخلاق» نوشته یحیی احمدی و مسعود کریم خانی است. در این مقاله می‌خوانیم: انسان روند رو به تکاملی را در طول تاریخ از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی علمی و شناختی طی کرده و هر نسل ویژگی‌هایی متفاوت از نسل‌های قبلی خود داشته است. نسل آینده که بومیان دنیایی دیجیتال خواهند بود، نیازهای مختلفی نسبت به نسل‌های پیشین خود خواهند داشت.

 

 امروزه فناوری به‌سرعت در حال رشد و تغییر است. پیشرفت‌های سریعی که در تکامل هوش مصنوعی در حال اتفاق است، تغییراتی انقلابی در ساختارهای مختلف از جمله روابط‌عمومی‌ها ایجاد خواهد کرد که نگاه به جنبه‌های اثرگذار و تسهیل‌کننده آن بر مسایل می‌تواند در عرصه‌های گوناگون بسیار حایز اهمیت باشد. داده‌ها، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از بااهمیت‌ترین و ارزشمندترین دارایی‌های هر سازمانی هستند.

 

در روابط‌عمومی‌ها فرایندهایی مانند اطلاع‌رسانی، برندینگ، موقعیت‌یابی، مدیریت افکار عمومی و غیره از طریق حجم و کیفیت داده‌هایی انجام می‌شود که از زندگی شخصی افراد جامعه جمع‌آوری می‌شوند. هرچه حجم و تنوع داده‌های ورودی به فناوری‌های هوش مصنوعی بیشتر باشد، عملکرد بهتری را از این فناوری‌ها شاهد خواهیم بود؛ اما در اینجا جایگاه اخلاق و حریم خصوصی به چالش کشیده می‌شود؛ هوش مصنوعی برای انجام درست کارها به انسان متکی است.

 

 هوش مصنوعی می‌تواند با داده‌های معیوب یا ناقص برنامه‌ریزی شود، روی کدهای اشتباه کار کند، یا به دلیل وابسته بودن به انسان‌هایی که به انسان‌های دیگر وابسته هستند، اشتباه کند که به همین دلیل ممکن است سوگیری‌های ناخواسته‌ای انجام دهد یا چیز مهمی را حذف ‌کند؛ اما اخلاق فقط اجتناب از اشتباه نیست، بلکه انجام کار درست به دلایل درست و مصمم بودن برای عدم ایجاد آسیب عمدی است.

 

 در این شرایط روابط‌عمومی‌های آینده نیاز به استعدادها و افرادی خواهند داشت که درک بهتری از پیچیدگی‌های اجتماعی داشته باشند. کارشناسانی که علاوه بر مهارت استفاده از فناوری‌های روز، خلاقیت، اشتیاق به فعالیت در هنر و صنعت روابط‌عمومی، ساختار فکری انعطاف‌پذیری نسبت به تغییرات سبک زندگی در دنیایی متاورسی و نسلی بومی به این دنیا با نیازهای رسانه‌ای نامتناهی داشته باشند.


مقاله سوم: با عنوان «روابط‌عمومی‌ها و هوش مصنوعی در عصر متاورس: مروری بر نقش، کارکردها و الزام‌ها» نوشته حسن خسروی است. در این مقاله می‌خوانیم: روابط‌عمومی به مثابه یک صنعت، مانند هر بخش دیگر سازمان از کارکردها و مواهب هوش مصنوعی نظیر اتوماسیون اداری استفاده کرده و بقای آن‌ها نیز در عصر متاورس، منوط به همسویی و همگامی با جنبه‌های مختلف هوش مصنوعی است. هوش به مفهوم به‌کارگیری تجربه به منظور حل مسایل دریافت‌شده تلقی می‌شود.

 

 هوش مصنوعی، علم و مهندسی ایجاد ماشین‌هایی هوشمند با استفاده از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی یا حیوانی و نهایتا دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی است. متاورس به عنوان یک فضای مجازی گسترده تعریف می‌شود که در آن کاربران می‌توانند با اشیای دیجیتالی سه‌بعدی و آواتارهای مجازی با یکدیگر به شیوه‌ای پیچیده تعامل داشته باشند که در حقیقت تقلیدی از دنیای واقعی است. روابط‌عمومی‌ها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در فضای متاورس شما را قادر می‌سازد تا بر موانعی مانند کیفیت تعاملی ضعیف غلبه کنید و خدمات جدیدی مانند کنفرانس‌های مجازی زنده را به مخاطبان ارایه دهید. روابط‌عمومی‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی در فضای متاورس در حوزه‌هایی نظیر سنجش افکار عمومی- اطلاع‌رسانی- معرفی مجازی سازمان، آموزش و ... به اشکال ذیر اقدام نمایند:


1- ایجاد آواتارهای دقیق: یک موتور هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر دوبعدی کاربر یا اسکن‌های سه‌بعدی را تجزیه‌ و تحلیل کند تا به یک نمایش شبیه‌سازی‌شده‌ بسیار واقعی از او برسد.


2- انسان‌های دیجیتال: انسان‌های دیجیتال نسخه‌های سه‌بعدی چت‌بات‌ها هستند که در متاورس وجود دارند. آن‌ها بیشتر شبیه شخصیت‌های غیربازی‌کننده (NPC) دارای هوش مصنوعی در یک بازی ویدیویی هستند که می‌توانند به اعمال شما در دنیای واقعیت مجازی واکنش نشان دهند و پاسخ دهند.


3- دسترسی چندزبانه: هوش مصنوعی می‌تواند به درک زبان‌های طبیعی مانند انگلیسی، تبدیل آن به قالب قابل خواندن توسط ماشین، انجام‌دادن تجزیه‌وتحلیل، رسیدن به پاسخ، تبدیل نتایج به انگلیسی و ارسال آن به کاربر کمک کند.


4- افزایش مقیاس‌پذیری دنیای واقعیت مجازی: وقتی یک موتور هوش مصنوعی با داده‌های قبلی تغذیه می‌شود، از خروجی‌های قبلی درس می‌گیرد و سعی می‌کند کم‌کم خود به‌تنهایی به خروجی موردانتظار برسد.


5- رابط شهودی: هنگامی‌که یک هدست واقعیت مجازی پیشرفته و مجهز به هوش مصنوعی را بر سر می‌گذارید، حسگرهای آن می‌توانند الگوهای الکتریکی و عضلانی شما را بخوانند و پیش‌بینی کنند که دقیقا چگونه می‌خواهید در داخل متاورس حرکت کنید. سوال اساسی ما در این مقاله عبارت است از این‌که: روابط‌عمومی و هوش مصنوعی در عصر متاورس چه ارتباطی با هم دارند و هوش مصنوعی چه تاثیری بر عملکرد روابط‌عمومی‌ها در آینده خواهد داشت؟


مقاله چهارم با عنوان «بررسی نقش تحول دیجیتال در روابط‌عمومی شهرداری زرقان» نوشته فرشاد کاظمی است. در این مقاله می‌خوانیم: در عصری زندگی می‌کنیم که از آن به عنوان عصر دیجیتال یاد می‌شود. توسعه دیجیتال گسترۀ متنوعی از سیستم‌ها را با قابلیت‌های گسترده در اختیار گذاشته که منجر به تحول دیجیتال در حوزه راهبرد و شیوه‌های جدید تفکر گردیده است. لذا می‌توان چنین دریافت که فناوری‌های دیجیتال نقشی مؤثر در زندگی داشته و به شکل قابل‌توجهی در شیوه زیستن، کسب وکار و ارتباطات تاثیرگذار است.

 

 لذا در این پژوهش با توجه به رشد و توسعه زیاد شهرها و گسترش امور شهری در دهه‌های اخیر، با هدف بررسی دقیق روابط بین تحول دیجیتال و روابط‌عمومی سازمان‌های عمومی نظیر شهرداری زرقان با شهروندان در اداره امور و اجرای موفق پروژه‌ها صورت گرفته است. در حالی که انجام چنین مطالعاتی که به بررسی پدیده‌ها در سطوح مختلف تجزیه و تحلیل می‌پردازند همچنان پیچیده و چالش‌برانگیز می‌باشند، موضوعات و مفاهیمی که زیربنای تحول دیجیتال محسوب می‌شوند ممکن است ارتباطات مفهومی و قابلیت‌های تجربی جدیدتری را بگشایند.


مقاله پنجم با عنوان « تحول دیجیتال با هدف افزایش پایداری حرفه روابط‌عمومی در عصر اختلال» نوشته آرگونادا پریبادی و نوراسانا ناسوتین از دانشگاه محمدیه سوماترا است. در این مقاله می‌خوانیم: تحول دیجیتال عبارت است از تغییر دادن شیوه کار کردن با استفاده از تکنولوژی اطلاعات و با هدف افزایش بهره‌وری و کارآیی. پس از آنکه دولت (اندونزی) در ماه آوریل 2011 برنامه موسوم به اندونزی 4.0 را به‌طور رسمی اعلام کرد که یک نقشه راه بود برای ورود جدی اندونزی به عرصه انقلاب صنعتی چهارم، تحولات بسیاری در این کشور به‌وقوع پیوسته است.

 

در این میان، حوزه روابط‌عمومی هم به عنوان یکی از بخش‌هایی که به شدت تحت‌تاثیر این تحولات قرار گرفت شناخته می‌شود، حوزه‌ای که نمادهای تحول دیجیتال از جمله هوش‌مصنوعی، داده بزرگ، اینترنت اشیا و تحلیل داده‌ها به میزان زیادی می‌توانند در آنجا مورد استفاده قرار گیرند و در نتیجه موجب ارتقای سطح کیفی بسیاری از فعالیت‌ها و عملیات روابط‌عمومی گردند. تحقیق حاضر مطالعه‌ای است کیفی و توصیفی با هدف انجام یک‌سری مصاحبه‌های عمیق با یک‌سری افراد که در آن‌ها از روش‌های متنوع انتخاب، ساده‌سازی داده و تبدیل داده از حالت صوتی و دیداری به نوشتاری و در نهایت استخراج تحلیل‌های کاربردی از آن‌ها.


از نتایج نهایی تحقیق حاضر چنین برمی‌آید که فرصت‌های مرتبط با نقش‌آفرینی انسان‌ها در آینده روابط‌عمومی همچنان بالا خواهد ماند و فعالان حوزه روابط‌عمومی در آینده تمام دیجیتال و برآمده از تحول دیجیتال فردا نیز همچنان خواهند توانست در کنار هوش مصنوعی نقش‌های موثر و تعیین‌کننده‌ای را ایفا نمایند به شرطی که بتوانند همپای پیشرفت‌های تکنولوژیکی خود را ارتقا دهند و پیشرفت کنند. در این حالت است که هوش‌مصنوعی خواهد توانست در آینده به عنوان مکمل و تسهیل‌گر در خدمت فعالان حوزه روابط‌عمومی عمل کند و به ارتقای هرچه بیشتر روابط‌عمومی کمک کند.


مقاله ششم با عنوان «تحول صنعت روابط‌عمومی در عصر توسعه تکنولوژی‌های دیجیتال» نوشته ورا توکنووا آبیشوا، یوگینیا سرکووا، لازات کوشمتووا، سالی اسمبکنوا و شارا ماژیتایوا است. در این مقاله می‌خوانیم: توسعه سریع و فراگیر تکنولوژی‌های دیجیتال و مرتبط با اینترنت در سال‌های اخیر بسیاری از چشم‌اندازها و ساختارهای دنیای اطلاعات را تغییر داده و شکل جدیدی به ارتباطات جمعی و بین‌فردی داده است.

 

در این میان، تحلیل‌های صورت گرفته بر روی شکل‌های مختلف پیام‌های روابط‌عمومی، روش‌های مختلف برقراری ارتباط با مخاطب و شکل‌دهی به منزلت و اعتبار سازمان‌ها نزد مشتریان از طریق اینترنت همگی حکایت از آن دارند که متغیرهایی مانند مورد پذیرش قرار گرفتن اطلاعات از جانب عموم مردم، عوامل شکل‌دهنده و تاثیرگذار بر افکار عمومی و همچنین سطح اعتماد به رهبران افکار عمومی به میزان بسیار زیادی تحت‌تاثیر و کنترل اینترنت، وجود تکنولوژی‌های دیجیتال، مقبولیت شکل‌های الکترونیک ارتباطات و رشد رسانه‌های اجتماعی قرار دارد.


نویسندگان تحقیق حاضر پس از مطالعه بر روی گرایش‌های رایج در روابط‌عمومی، تحلیل تحولات جاری در صنعت روابط‌عمومی همزمان با تحول دیجیتال در جهان به‌طور عام و در قزاقستان به‌طور خاص به این نتیجه رسیده‌اند که در دهه‌های آینده نه‌تنها تمام سیستم‌های حاکم بر رسانه‌های جمعی به‌طور کلی دگرگون خواهند شد بلکه تمام ارکان حرفه روابط‌عمومی و کارکردهای آن نیز زیر و رو خواهند شد و تمام این تحولات به شکل گسترده‌ای بر زندگی و کار انسان‌ها تاثیرگذار خواهند بود.
مقاله هفتم با عنوان «تحول نقش روابط‌عمومی در عصر انقلاب صنعتی چهارم » نوشته راهاجنگ پوسپیتوساری است.

 

 در این مقاله می‌خوانیم: روابط‌عمومی یعنی مدیریت ارتباطات و پیوند با طرف‌های درون و بیرون سازمان‌ها و شرکت‌ها. یک کارشناس روابط‌عمومی همیشه در تلاش است تا خود را با جدیدترین تحولات عصرش تطبیق دهد تا بتواند به وظیفه ذاتی‌اش یعنی پیوندزدن سازمان با عموم مردم به‌خوبی عمل کند. در سال‌های اخیر روابط‌عمومی در حال پوست‌اندازی بوده و از حالت سنتی پیشین خود خارج‌ شده و به سمت دیجیتال شدن و بازشدن بیشتر حرکت کرده است و همین مسئله هم موجب شده تا خیلی چیزها در روابط‌عمومی تغییر پیدا کند. عصر دیجیتال که همان عصر بازشدن همه‌چیز و استفاده فراگیر از کامپیوتر و اینترنت است تأثیر شگرفی بر روابط‌عمومی گذاشته است.


بر همین اساس، هدف اصلی تحقیق حاضر عبارت است از بررسی نحوه تأثیرگذاری تحولات ناشی از وقوع انقلاب صنعتی چهارم و عصر دیجیتال بر صنعت روابط‌عمومی در اندونزی. نتایج تحقیق حاضر نشان داده که این تغییر و تحولات در اندونزی به‌گونه‌ای بوده که هوش مصنوعی به‌عنوان تسهیل‌گر و سرعت‌دهنده بزرگی برای فعالیت‌های مرتبط با روابط‌عمومی عمل‌کرده و موجب بازترشدن برگشت‌ناپذیر و نامحدود روابط‌عمومی شده است. بااین‌همه، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از کارکردها و نقش‌هایی که توسط فعالان روابط‌عمومی انجام می‌شود را نمی‌توان و نباید به هوش‌مصنوعی و ربات‌ها سپرد و نمی‌توان و نباید انتظار داشت که کارکردهایی مانند برخورد با عموم مردم و صحبت کردن با آن‌ها و گوش سپردن فعال به آن‌ها را به ربات‌ها سپرد.


علاوه بر مقالات فوق که در کتاب منتشر خواهند شد 2 مقاله زیر در سایت کنفرانس منتشر خواهند شد.


1- 1- مقاله‌ای با عنوان: « روابط‌عمومی و تحول دیجیتال؛ ضرورت رویکرد استراتژیک» نوشته فرینوش اکبرزاده است. در این مقاله می‌خوانیم: چهره روابط‌عمومی در عصر تحول دیجیتال با تأثیر فناوری‌های جدید تغییر کرده است و این تغییر ادامه‌دار خواهد بود؛ در نتیجه مدیران و کسب‌وکارها می‌بایست با آغوش باز پذیرای انقلاب دیجیتال در عرصه روابط‌عمومی و تبلیغات باشند و مطابق نیاز خود به ایجاد روابط عالی میان ذی‌نفعان، تأثیرگذاری و ترفیع هویت برند، ایجاد داستان‌های متقاعدکننده برای مشتریان و ارایه موفقیت‌آمیز محتوا، محصولات و برندها به بازار ساختار و استراتژی روابط‌عمومی خود را متحول نمایند.


رسانه‌های چاپی و نشریات سنتی ابزارهای بسیار مؤثری برای دستیابی به مخاطب و جامعه هدف هستند. بااین‌حال، با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تعامل افراد در شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات حرفه‌ای با چالش جدیدی روبرو می‌شوند. برای ایجاد تعامل مثبت، کسب‌وکارها و سازمان‌ها باید گفتگوهای دوسویه‌ای را درباره برندشان ایجاد کنند. همچنین آن‌ها می‌بایست استراتژی‌های بازاریابی محتوا را توسعه دهند و اجرا کنند، زمینه‌های رسانه‌ای خود را تقویت کنند و با شرکای تجاری خود برای شنیدن و عمل کردن به بازخورد منفی کار کنند. روابط‌عمومی مؤثر بیش از هر زمان دیگری نیازمند رویکردی چندرشته‌ای و استراتژیک است.


2- 1- مقاله‌ای با عنوان: «راه طولانی دیجیتال شدن روابط‌عمومی در ایران» نوشته محمد شمیرانی است. در این مقاله می‌خوانیم: از ابتدای شکل‌گیری روابط‌عمومی در جهان، تعریف‌های فراوانی برای آن مطرح شده است ولی مهمترین عنصر قابل توجه هر کدام، واژه "ارتباط" است.


فعالیت روابط‌عمومی، تا سال‌ها محدود به صدور اطلاعیه و بیانیه و توجیه اقدام‌های سازمان بوده است. در این مسیر، ارتباط روابط‌عمومی‌ها با مخاطبان در این مدت، کمتر تعاملی و بیشتر یک‌سویه بوده است. پاسخگویی سریع مشاهده نمی‌شد و رصد کردن نظر مخاطبان، با تاخیر همراه بود.


گسترش شبکه‌های اطلاعاتی و زیرساخت‌های ارتباطی در چند دهه اخیر، موجب شده است هر سازمانی برای حفظ خود، مجبور به استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین شود و در نتیجه گسترش فناوری‌های نوین، نیاز به متخصصان ارتباطات و روابط‌عمومی افزایش یابد.


با وجود موانع پیش‌رو، دیجیتال شدن روابط‌عمومی‌ها، گریزناپذیر است و روابط‌عمومی‌های سنتی، محکوم به حذف شدن خواهند بود.


امیدواریم که این کتاب نیز همچون کتاب‌های دیگری که محصول برگزاری کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران است مورد توجه جامعه علمی بویژه خانواده بزرگ روابط‌عمومی‌ها قرار گیرد.

دکتر حسن بشیر
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
دبیر کمیته علمی نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

 

منابع
حافظ زاده، مجتبی (1401) "مزایای تحول دیجیتال: 20 مزیت مهم و کاربردی- نرم افزار کاواک، Kavak.ir
شامی زنجانی، مهدی (1401) تحول دیجیتال، وب‌سایت دکتر مهدی شامی زنجانی. https://shamizanjani.ir
وسترمن، جورج؛ مکافی، اندرو؛ بنه، دیدیه (1396) تحول دیجیتال، ترجمه: مهدی شامی زنجانی و شادی ایراندوست، تهران: انتشارات نص.
 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 



 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق


  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد