درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 01:10   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51355صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 7 بهمن 1401 - 22:29
چرایی کاهش اعتماد به رسانه‌ها
سید غلامرضا فلسفی. کارشناس سواد رسانه‌ای و سواد خبری - ازآنجاکه در عصر پسادیجیتال تک‌تک مخاطبان شبکه‌ای، ناشر (به معنی آن‌که هرکس می‌تواند مطلبی را تولید و منتشر کند) محسوب می‌شوند باید مسئولیت صحت اطلاعات و اخباری را که تولید یا بازنشر می‌کنند بر عهده بگیرند و شکاف اعتبار به وجود آمده را کمتر کنند.
  

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| مدیرکل تشریفات دفتر رئیس جمهوربر اساس نتایج چندین نظرسنجی معتبر، اعتماد مردم آمریکا به رسانه‌ها در خصوص ارائه گزارش‌های خبری «کامل، دقیق و منصفانه» به پایین‌ترین میزان خود طی دهه‌های اخیر رسیده است.
 
 در سال 2022 به‌طور تقریبی یک‌سوم از افراد بزرگسال در آمریکا اظهار داشتند اخبار منتشره از سوی رسانه‌ها غیرقابل‌اعتماد یا جانب‌دارانه است و تنها %26 درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که بیشتر اوقات به اکثر اخبار اعتماد دارند. در سال‌های 1972 تا 1975 و مقارن با انتشار گزارش روزنامه واشنگتن‌پست از رسوایی واترگیت در دوران ریاست جمهوری نیکسون میزان اعتماد مردم به اخبار رسانه‌ها به بالاترین میزان خود یعنی %72 رسید. مقایسه این  آمار با سال 2022 از سقوط شدید اعتماد افکار عمومی ایالات‌متحده به رسانه‌های خبری حکایت می‌کند.
 
 از نتایج چنین نظرسنجی‌هایی می‌توان دریافت ‌که مخاطبان شبکه‌ای در یک فضای محدود خبری در حال حرکت تدریجی و پیوسته‌اند؛ مستغرق در اطلاعات نادرست عمدی[1] و در نهایت بدبین به همه گونه اطلاعات هنگامی‌که نتوانند به اطلاعات و اخبار درست و واقعی دست‌یابند و به‌تبع بر روی آن‌ها اجماع کنند به‌طورقطع نمی‌توانند درباره مسائل اساسی و مهم زندگی خود گفت‌وشنودی سازنده دراندازند. لازم به تصریح است که ادامه حیات حکمرانی مردم‌سالارانه نیازمند پذیرش مجموعه‌ای از حقایق مشترک توسط افکار عمومی است.
 
 البته پایبندی به اصل شفافیت در حوزه اطلاعات و اخبار مسئولیت و مأموریت رسانه‌های خبری است که بدین واسطه نشان می‌دهند چرا مخاطبان شبکه‌ای می‌توانند و باید به آن‌ها اعتماد کنند؛ لیک مخاطبان شبکه‌ای نیز در مقام مصرف‌کنندگان اطلاعات و اخبار باید کنشگرانه عمل کرده نسبت به افزایش توانمندی خود در حوزه سواد خبری حساس‌تر و کوشاتر از پیش عمل کنند. امروزه همه از خرد و کلان باید بدانند:
 
 - آیا خبرنگار برای یافتن اصل واقعیت، نهایت تلاش خود را کرده است؟
 - منابعی که خبرنگار در خبر یا گزارش خود نامبرده، از اعتبار کافی برخوردارند؟
 
 به‌طورمعمول حاکمیت‌ها زمانی که نمی‌خواهند برای موضوع اطلاعات نادرست و اخبار جعلی[3] چاره‌اندیشی کنند، یا انگشت اتهام را به‌سوی رسانه‌های مستقل گرفته با داغ و درفش ممنوعیت و محدودیت‌های حداکثری خبری اعمال کرده، از گردش آزاد اطلاعات و اخبار جلوگیری می‌کنند یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مخاطب شبکه‌ای را به حال خود وا‌می‌نهند تا به هر شکل و سیاق با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی مواجه شود.
 
 در چنین هنگامه‌ای فرد نباید مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود را در این رابطه نادیده بگیرد. توانایی یافتن واقعیت و تفکیک آن از جعلیات است که از افراد عادی، شهروند قرن بیست و یکمی می‌سازد. کاربری که تحقیق و پرس‌وجو می‌کند فردی است که هم از جایگاه مصرف‌کننده، هم تولیدکننده و هم منتشرکننده، آگاهانه با اطلاعات و اخبار مواجه می‌شود.
 
 سوگمندانه امروزه کاربران به سبب زمان زیاد حضور در فضای سایبری و دسترسی آسان به اطلاعات و اخبار بی‌شمار، احساس دانا و متفاوت بودن می‌کنند. این احساس کاذب آن‌ها را نسبت به‌درستی اخبار و اطلاعات بی‌تفاوت و در مارپیچ بازنشر گرفتار کرده است.
 
 ازآنجاکه در عصر پسادیجیتال تک‌تک مخاطبان شبکه‌ای، ناشر (به معنی آن‌که هرکس می‌تواند مطلبی را تولید و منتشر کند) محسوب می‌شوند باید مسئولیت صحت اطلاعات و اخباری را که تولید یا بازنشر می‌کنند بر عهده بگیرند و شکاف اعتبار به وجود آمده را کمتر کنند.
 
 در همین رابطه کارشناسان و صاحب‌نظران در هفته ملی سواد خبری آمریکا که از 23 تا 27 ژانویه 2023 برگزار می‌شود، بر روشن شدن ابعاد گوناگون مشکل بی‌اعتمادی عمومی به رسانه‌های خبری متمرکزشده‌اند؛ رسانه‌ها در کجاها مرتکب اشتباه شده‌اند، چرخش‌های سیاسی و اطلاعات نادرست عمدی در این رابطه چه میزان از تقصیرها را بر عهده داشته ‌و مخاطبان شبکه‌ای در مقام مصرف‌کننده اخبار چه وظایفی بر دوش دارند.
 
 منیع: عصر ایران
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد