درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 7 فروردین 1402 - 17:39   

نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود

  نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود


ادامه ادامه مطلب یک

ایراد امنیتی در ویرایش تصاویر گوشی‌های پیکسل گوگل

  ایراد امنیتی در ویرایش تصاویر گوشی‌های پیکسل گوگل


ادامه ادامه مطلب دو

تاثیر ربات‌ها بر بهبود سلامت روانی به ظاهرشان بستگی دارد

  تاثیر ربات‌ها بر بهبود سلامت روانی به ظاهرشان بستگی دارد


ادامه ادامه مطلب سه

انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار

  انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چشم‌انداز و پیش‌بینی بازار روابط‌عمومی تا سال 2031
  انتصاب مدیرعامل جدید ادلمن در بریتانیا
  رسانه در شتاب، دولت در رکاب و مردم حیران از قطار پیشرفت ...
  ۸۰ درصد مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. این مشاغل کدامند؟
  15 ترفند برای حداکثر بهره‌وری از پیام‌رسان واتس‌اپ
  روابط‌عمومی و تجربه خبرنویسی
  نقش ارتباط الکترونیک با مشتری در توسعه فروش
  چگونه «انقلاب» هوش مصنوعی امنیت شغلی روزنامه‌نگاران را متزلزل می‌کند؟
  شکست روزافزون رسانه های چاپی در سطح جهان به دلیل برنیاوردن نیاز مخاطبان قرن 21
  انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51355صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 7 بهمن 1401 - 22:29
چرایی کاهش اعتماد به رسانه‌ها
سید غلامرضا فلسفی. کارشناس سواد رسانه‌ای و سواد خبری - ازآنجاکه در عصر پسادیجیتال تک‌تک مخاطبان شبکه‌ای، ناشر (به معنی آن‌که هرکس می‌تواند مطلبی را تولید و منتشر کند) محسوب می‌شوند باید مسئولیت صحت اطلاعات و اخباری را که تولید یا بازنشر می‌کنند بر عهده بگیرند و شکاف اعتبار به وجود آمده را کمتر کنند.
  

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| مدیرکل تشریفات دفتر رئیس جمهوربر اساس نتایج چندین نظرسنجی معتبر، اعتماد مردم آمریکا به رسانه‌ها در خصوص ارائه گزارش‌های خبری «کامل، دقیق و منصفانه» به پایین‌ترین میزان خود طی دهه‌های اخیر رسیده است.
 
 در سال 2022 به‌طور تقریبی یک‌سوم از افراد بزرگسال در آمریکا اظهار داشتند اخبار منتشره از سوی رسانه‌ها غیرقابل‌اعتماد یا جانب‌دارانه است و تنها %26 درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که بیشتر اوقات به اکثر اخبار اعتماد دارند. در سال‌های 1972 تا 1975 و مقارن با انتشار گزارش روزنامه واشنگتن‌پست از رسوایی واترگیت در دوران ریاست جمهوری نیکسون میزان اعتماد مردم به اخبار رسانه‌ها به بالاترین میزان خود یعنی %72 رسید. مقایسه این  آمار با سال 2022 از سقوط شدید اعتماد افکار عمومی ایالات‌متحده به رسانه‌های خبری حکایت می‌کند.
 
 از نتایج چنین نظرسنجی‌هایی می‌توان دریافت ‌که مخاطبان شبکه‌ای در یک فضای محدود خبری در حال حرکت تدریجی و پیوسته‌اند؛ مستغرق در اطلاعات نادرست عمدی[1] و در نهایت بدبین به همه گونه اطلاعات هنگامی‌که نتوانند به اطلاعات و اخبار درست و واقعی دست‌یابند و به‌تبع بر روی آن‌ها اجماع کنند به‌طورقطع نمی‌توانند درباره مسائل اساسی و مهم زندگی خود گفت‌وشنودی سازنده دراندازند. لازم به تصریح است که ادامه حیات حکمرانی مردم‌سالارانه نیازمند پذیرش مجموعه‌ای از حقایق مشترک توسط افکار عمومی است.
 
 البته پایبندی به اصل شفافیت در حوزه اطلاعات و اخبار مسئولیت و مأموریت رسانه‌های خبری است که بدین واسطه نشان می‌دهند چرا مخاطبان شبکه‌ای می‌توانند و باید به آن‌ها اعتماد کنند؛ لیک مخاطبان شبکه‌ای نیز در مقام مصرف‌کنندگان اطلاعات و اخبار باید کنشگرانه عمل کرده نسبت به افزایش توانمندی خود در حوزه سواد خبری حساس‌تر و کوشاتر از پیش عمل کنند. امروزه همه از خرد و کلان باید بدانند:
 
 - آیا خبرنگار برای یافتن اصل واقعیت، نهایت تلاش خود را کرده است؟
 - منابعی که خبرنگار در خبر یا گزارش خود نامبرده، از اعتبار کافی برخوردارند؟
 
 به‌طورمعمول حاکمیت‌ها زمانی که نمی‌خواهند برای موضوع اطلاعات نادرست و اخبار جعلی[3] چاره‌اندیشی کنند، یا انگشت اتهام را به‌سوی رسانه‌های مستقل گرفته با داغ و درفش ممنوعیت و محدودیت‌های حداکثری خبری اعمال کرده، از گردش آزاد اطلاعات و اخبار جلوگیری می‌کنند یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مخاطب شبکه‌ای را به حال خود وا‌می‌نهند تا به هر شکل و سیاق با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی مواجه شود.
 
 در چنین هنگامه‌ای فرد نباید مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود را در این رابطه نادیده بگیرد. توانایی یافتن واقعیت و تفکیک آن از جعلیات است که از افراد عادی، شهروند قرن بیست و یکمی می‌سازد. کاربری که تحقیق و پرس‌وجو می‌کند فردی است که هم از جایگاه مصرف‌کننده، هم تولیدکننده و هم منتشرکننده، آگاهانه با اطلاعات و اخبار مواجه می‌شود.
 
 سوگمندانه امروزه کاربران به سبب زمان زیاد حضور در فضای سایبری و دسترسی آسان به اطلاعات و اخبار بی‌شمار، احساس دانا و متفاوت بودن می‌کنند. این احساس کاذب آن‌ها را نسبت به‌درستی اخبار و اطلاعات بی‌تفاوت و در مارپیچ بازنشر گرفتار کرده است.
 
 ازآنجاکه در عصر پسادیجیتال تک‌تک مخاطبان شبکه‌ای، ناشر (به معنی آن‌که هرکس می‌تواند مطلبی را تولید و منتشر کند) محسوب می‌شوند باید مسئولیت صحت اطلاعات و اخباری را که تولید یا بازنشر می‌کنند بر عهده بگیرند و شکاف اعتبار به وجود آمده را کمتر کنند.
 
 در همین رابطه کارشناسان و صاحب‌نظران در هفته ملی سواد خبری آمریکا که از 23 تا 27 ژانویه 2023 برگزار می‌شود، بر روشن شدن ابعاد گوناگون مشکل بی‌اعتمادی عمومی به رسانه‌های خبری متمرکزشده‌اند؛ رسانه‌ها در کجاها مرتکب اشتباه شده‌اند، چرخش‌های سیاسی و اطلاعات نادرست عمدی در این رابطه چه میزان از تقصیرها را بر عهده داشته ‌و مخاطبان شبکه‌ای در مقام مصرف‌کننده اخبار چه وظایفی بر دوش دارند.
 
 منیع: عصر ایران
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار


  شکست روزافزون رسانه های چاپی در سطح جهان به دلیل برنیاوردن نیاز مخاطبان قرن 21


  نقش ارتباط الکترونیک با مشتری در توسعه فروش


  تاثیر ربات‌ها بر بهبود سلامت روانی به ظاهرشان بستگی دارد


  دولت فرانسه طرحی را برای نظارت و ساماندهی اینفلوئنسرها به پارلمان ارائه کرد


  ایراد امنیتی در ویرایش تصاویر گوشی‌های پیکسل گوگل


  راهکارهایی برای گزارشگری دیداری مبتنی بر مستندات و اخلاق حرفه‌ای


  روابط‌عمومی و تجربه خبرنویسی


  15 ترفند برای حداکثر بهره‌وری از پیام‌رسان واتس‌اپ


  ۸۰ درصد مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. این مشاغل کدامند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: بهار 1402: نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی»