درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 11:28   

هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است

  هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
  جستجوی گوگل در 10 سال آینده
  انتصاب مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
  سرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه ملی منصوب شد
  «مجتبی‌پور» جایگزین «نعمتی» در روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی شد
  هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان بوشهر انتخاب شدند
  سمیه‌سادات ابراهیمی مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور ‌‏بین‌الملل کانون شد
  پنج‌گانه‌ی اطلاعات: غول‌های اینترنتی در حال تغییر جهان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51315صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریدوشنبه، 3 بهمن 1401 - 17:41
گزارش کارگاه تعاملی «سواد رسانه‌ای»
کارگاه تعاملی «سواد رسانه‌ای» با محوریت مفهوم ادراک در جهان رسانه‌ای شده، سه‌شنبه ۲۸ دی در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان برگزار شد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| کارگاه تعاملی «سواد رسانه‌ای» با محوریت مفهوم ادراک در جهان رسانه‌ای شده، سه‌شنبه ۲۸ دی در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان برگزار شد.

به گزارش
روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها،  در این کارگاه که با حضور محمد آقاسی جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه افکار عمومی برگزار شد، مفهوم ادارک در جهان رسانه‌ای‌شده، نخستین موضوعی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

آقاسی در ابتدای این بحث، به تشریح مفهوم ادراک پرداخت و آن را با تعریف درست از خود و شرایط اطراف معنا کرد.

پس از آن ادراک دستکاری شده به‌عنوان یکی از مهمترین مسائل حوزه ارتباطات که می‌تواند فضای تبلیغات و اطلاع‌رسانی را متاثر کند مطرح شد و به تبع آن تشریح انواع خطاهای شناختی که ادارک را متاثر می‌کند، محورهای جدیدی را به مباحث کارگاه افزود.

آقاسی در ادامه کارگاه و در توصیف انواع خطاهای شناختی از چهار خطا یاد کرد و گفت: خطای همه‌بینی، خطای منفی‌بافی، خطای ذهن‌خوانی و خطای برچسب‌زنی از مهمترین خطاهای شناختی محسوب می‌شوند؛ خطاهایی که عمدتا ارتباطی تنگاتنگ با مفهوم تعمیم دارد و با دستکاری ذهن مخاطب بر او تأثیر می‌گذارند.

مدرس این کارگاه علاوه بر این در بحث خطاهای شناختی به مبحث سواد رسانه‌ای نیز نقب زد و از اهمیت درک درست از مفاهیم برای اطلاع‌رسانی و ساخت پیام اثرگذار بر مخاطب یاد کرد. او همچنین از منظر مخاطب نیز شناخت این خطاها را مهم برشمرد و آن را در دریافت پیام و درک و گفتگوهای مسائل زندگی روزمره ضروری تلقی کرد.

کارگاه تعاملی «سواد رسانه‌ای» مطرح شد

آقاسی در تبیین حضور فراگیر اینترنت در زندگی بشر امروزی نیز اظهار کرد: فضای اینترنت به تشدید خطاها و افزایش بسامد آن کمک کرده است. در چنین فضایی به دلیل گستردگی ارتباطات و اثرگذاری آن بیشتر شده است.

او افزود: افزایش ارتباطات سبب‌ساز گستردگی دامنه پاسخگویی شده، چنانچه اگر در گذشته رسانه‌ها و خبرنگاران در نشر اطلاعات و اخبار نسبت به مخاطبان کمتری احساس مسئولیت‌پذیری داشته‌اند، اما امروزه با حضور اینترنت و شبکه جهانی اطلاعات، پاسخگویی خبرنگاران و اصحاب رسانه دامنه وسیع‌تری یافته است.

مدرس این کارگاه در خصوص تعداد افکاری که را روزانه ذهن بشر را درگیر می‌کند نیز افزود: در طول روز از ذهن افراد ۵۰ تا ۷۰ هزار فکر می‌گذرد؛ حجمی که معادل تولید یک کتاب است. در این میان اینترنت نیز یکی از منابع تولید فکر است که زندگی بشر به آن وابسته شده است.

او همچنین اشاره کرد: دو سوم جهان با اینترنت سروکار دارد و سه‌ونیم درصد در جهان سالانه به این طیف می‌پیوندند. آمارها نشان می‌دهد، در هر دقیقه ۲۳۱ میلیون ایمیل در دقیقه جابه‌جا می‌شود، بیش از ۹۰ هزار و ۲۰۰ متن منتقل می‌گردد، پنج میلیون ۹۰۰ هزار جست‌وجوی گوگل صورت می‌پذیرد و ۲۳۷ هزار و ۲۰۰ توئیت جابه‌جا می‌شود.

آقاسی ضمن اشاره به اهمیت گوشی‌های همراه برای جست‌وجو در اینترنت اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از این گوشی‌ها برای یافتن اطلاعات در اینترنت کمتر است. همچنین این مسئله به نسل‌ها و جوامع مختلف بستگی دارد.

او همچنین در زمینه وابستگی بیش‌ازحد از این گوشی‌ها اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که توان و تحمل دور بودن از گوشی و به تعبیری اطلاعات، ۱۲ دقیقه است؛ پدیده‌ای که از آن با عنوان فوبیای از دست دادن اطلاعات می‌توان یاد کرد. فوبیای اطلاعات، از پدیده‌هایی‌ست که به روند دستکاری اطلاعات کمک می‌کند و آن را تشدید می‌نماید.

او همچنین در تبیین جامعه‌پذیری جدید در درک ما نسبت به پیرامون‌مان گفت: در جامعه جدید، انسان‌ها به یکدیگر افسار شده‌اند. به این معنی که در طول شبانه روز در حال تبادل و دریافت پیام هستیم. این مسئله وابستگی‌ به وابستگی زیاد و متفاوتی میان انسان‌ها منجر شده است. همچنین در جامعه‌پذیری جدید، معاشرت‌های آنلاین معنا پیدا کرده و ما با چیزی طرفیم که در گذشته معنا نداشته است. از سوی دیگر، در این فضای نوین، نوع روابط انسانی تغییر کرده و مفاهیمی نظیر گروه‌های هواداری و صفحات و کانال‌های مرتبط با آن‌ها وارد فضای اجتماعی ما شده است.

آقاسی افزود: از دیگر ویژگی‌های دنیای جدید که مولود جهانی‌شدن رسانه‌هاست، گسترش ارزش‌های جهانی و کم‌رنگ شدن ارزش‌های بومی و ملی‌ست. در مجموع، این مسائل اهمیت توجه به دستکاری ادارک را می‌رساند که شناخت آن، یکی از موارد اصلی در توسعه سواد رسانه‌ای‌ قلمداد می‌شود.

در بخش دوم این کارگاه که مشخصاً به‌صورت تعاملی برگزار شد، زندگی در عصر اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و تمرکز مباحث بر مفهوم پساحقیقت استوار شد.

آقاسی در این بخش از کارگاه با ایجاد ارتباط میان مفاهیم پساحقیقت و سواد رسانه‌ای ادامه داد: امروزه در عصر پساحقیقت قرار داریم، یعنی غلبه با احساسات است و رسیدن به کنه حقیقت، دشوار. سواد رسانه‌ای در عصر پساحقیقت، بیش از هر زمان دیگری معنا می‌یابد، از همین رو در چنین عصری، سواد رسانه‌ای، جایی خود را عیان می‌کند که توان کشف حقیقت از پس احساسات وجود داشته باشد.

گزارشگر: سعیده زاد‌ قناد

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  اخبار ممنوعه


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد