درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 7 فروردین 1402 - 17:45   

نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود

  نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود


ادامه ادامه مطلب یک

ایراد امنیتی در ویرایش تصاویر گوشی‌های پیکسل گوگل

  ایراد امنیتی در ویرایش تصاویر گوشی‌های پیکسل گوگل


ادامه ادامه مطلب دو

تاثیر ربات‌ها بر بهبود سلامت روانی به ظاهرشان بستگی دارد

  تاثیر ربات‌ها بر بهبود سلامت روانی به ظاهرشان بستگی دارد


ادامه ادامه مطلب سه

انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار

  انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چشم‌انداز و پیش‌بینی بازار روابط‌عمومی تا سال 2031
  انتصاب مدیرعامل جدید ادلمن در بریتانیا
  رسانه در شتاب، دولت در رکاب و مردم حیران از قطار پیشرفت ...
  ۸۰ درصد مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. این مشاغل کدامند؟
  15 ترفند برای حداکثر بهره‌وری از پیام‌رسان واتس‌اپ
  روابط‌عمومی و تجربه خبرنویسی
  نقش ارتباط الکترونیک با مشتری در توسعه فروش
  چگونه «انقلاب» هوش مصنوعی امنیت شغلی روزنامه‌نگاران را متزلزل می‌کند؟
  شکست روزافزون رسانه های چاپی در سطح جهان به دلیل برنیاوردن نیاز مخاطبان قرن 21
  انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51273صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریشنبه، 1 بهمن 1401 - 09:25
هنر معناسازی موثر
مهدی باقریان کارشناس روابط‌عمومی - متخصصان روابط‌عمومی می‌توانند با تدوین راهبردهای یکپارچه ارتباطی، پیام یا پیام‌هایی را ارایه کنند که تعریفی معتبر از وضعیت موجود ارایه می‌دهد، امیدواری ایجاد می‌کند، با مردم در معرضِ خطر همدلی نشان می‌دهد و اطمینان می‌دهد که مقامات تمامی تلاش خود را برای به حداقل رساندن پیامدهای تهدید و بحران انجام می‌دهند. مسئولان باید توجه داشته باشند زمان زیادی برای ارایه چنین برداشت معتبری از خود ندارند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| شکی نیست روابط‌عمومی نقشی کلیدی و غیرقابل انکار در نحوه ادراک ما از مدیریت بحران انرژی دارد و این کار تا حدی انجام می‌شود اما کاری که روابط‌عمومی‌ صنعت انرژی انجام می‌دهد باید چیزی فراتر از ارسال چند پیامِ سادهِ کلیشه‌ای در قالب‌ها و شکل‌های سنتیِ شناخته شده‌ی ناکارامد باشد.

در واقع برداشتی که صنعت انرژی از روابط‌عمومی ارایه می‌دهد یک برداشت ساده از روابط‌عمومی است؛ بدین‌معنا که تمایل دارند کار روابط‌عمومی را منحصراً تلاشی برای به دست آوردن مقداری تبلیغات و فضای رسانه‌ای از طریق انتشار برخی متون خبری معمول با هدف جلب حمایت و رضایت افراد کلیدی در سازمان بداند.

در حالی‌که همه ما می‌دانیم متخصصان روابط‌عمومی سازمان‌های عمومی بویژه صنعت نفت و گاز، میانجی‌های بی‌طرفی نیستند که صرفاً برای انجام و تحقق خواسته‌های مدیران سازمان خود تلاش می‌کنند.

برعکس، بازیگرانی هستند که در فرآیندهای شکل‌دهی فرهنگ محیطی، گفتمان عمومی و همچنین طراحی راهبردها و برنامه‌های یکپارچه ارتباطی (ایجاد توازن بین تلاش‌های ارتباطی) برای بالا بردن درک مردم از صرفه‌جویی منظم و مستمر در استفاده از انرژی و حلاجی سیاست‌گذاری‌های ناکارامدِ مقامات این حوزه‌ی بسیار مهم نیز دخیل هستند.

اگر می‌خواهیم اقدام‌های معناداری در این خصوص صورت گیرد، باید معناسازی که یک تلاش موثر روابط‌عمومی است در اولویت قرار گیرد. معمولا در یک بحرانی مانند بحران ناشی از سرمایِ کم‌سابقه و افزایشِ مصرف انرژی، انتظار این است که مسئولان تلاش کنند تا اطلاعاتی درست و معتبر و واقعی از آنچه در جریان است، چرایی آن و آنچه باید انجام شود به استحضار ملت برسانند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد ما به این نتیجه می‌رسیم دولت‌ها‌، مدیران ارشد و متخصصان روابط‌عمومی، واقعیت‌های موجود که "بحران انرژی" از جمله‌ی آن است را درک کرده و در پی تدوین و استفاده علمی و عملی از استراتژی‌ها و توانمندی‌های ارتباطی برای مهار رویداد است و تنها در چنین صورتی ممکن است برنامه‌ها، وعده‌ها، ادعاها و تصمیم‌های آن‌ها برای مردم قابل فهم و قابل قبول باشد. در غیر این‌صورت سایر بازیگران موفق به تسلط بر فرآیند معناسازی شده و توانایی مقامات برای تصمیم‌گیری و مانور به شدت محدود می‌شود.

هر چند دشوار است در زمان وقوع یک بحران بتوانیم اطلاعات صحیح را فوراً در اختیار مردم قرار دهیم اما تدوین راهبردهای یکپارچه ارتباطی از انتشار روایت‌های متناقض نادرست که دشمن اعتماد عمومی است جلوگیری می‌کند.

متاسفانه فقدان چنین راهبردهایی همراه با ضعف اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی در بحران‌های انرژی سبب می‌شود با کوه‌هایی از داده‌های خام مانند گزارش‌ها، شایعات و تصاویری مواجه شویم که ارایه تصویری منسجم از وضعیت و بحران موجود را به یک چالش بزرگ تبدیل ‌می‌کند.

بنابراین ارایه پیام‌های کلیدی به عموم مردم در قالب اطلاعات دقیق، واضح، عملی و قانع کننده مستلزم یک تلاش موثر روابط‌عمومی است. این تلاش‌های موثر روابط‌عمومی، بی‌اعتمادی به دولت در مواقع بحران را تا حدی کاهش می‌دهد.

راهبردهای یکپارچه ارتباطی که اصولا قبل از وقوع بحران‌ها و رویدادها تدوین و به‌طورِ مرتب آزمایش می‌شود تا کارامدی آن سنجیده شود با ترکیب ظرفیت‌های دیگر مانند حکمرانی خوب، اعتماد عمومی و مشروعیت به شکل‌دهی سیاست‌ها و گفتمان‌های عمومیِ قابل ِدرک و قابلِ اعتماد، ایجاد درک مشترک و اجماع گسترده و فرهنگ حمایتی منسجم کمک می‌کند.

متخصصان روابط‌عمومی می‌توانند با تدوین راهبردهای یکپارچه ارتباطی، پیام یا پیام‌هایی را ارایه کنند که تعریفی معتبر از وضعیت موجود ارایه می‌دهد، امیدواری ایجاد می‌کند، با مردم در معرضِ خطر همدلی نشان می‌دهد و اطمینان می‌دهد که مقامات تمامی تلاش خود را برای به حداقل رساندن پیامدهای تهدید و بحران انجام می‌دهند. مسئولان باید توجه داشته باشند زمان زیادی برای ارایه چنین برداشت معتبری از خود ندارند.

خلاصه اینکه موفقیت و اثربخشی دولت در کنترل یک بحران با معناسازی و ارتباط موفق و صادقانه با مردم امکان‌پذیر ‌می‌شود و این امر خواه‌ناخواه سبب افزایش و ارتقای سطح بالای اعتماد شهروندان به سازمان‌های عمومی و خدمت‌رسان می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انجمن جهانی روزنامه نگاران پارسی نگار


  شکست روزافزون رسانه های چاپی در سطح جهان به دلیل برنیاوردن نیاز مخاطبان قرن 21


  نقش ارتباط الکترونیک با مشتری در توسعه فروش


  تاثیر ربات‌ها بر بهبود سلامت روانی به ظاهرشان بستگی دارد


  دولت فرانسه طرحی را برای نظارت و ساماندهی اینفلوئنسرها به پارلمان ارائه کرد


  ایراد امنیتی در ویرایش تصاویر گوشی‌های پیکسل گوگل


  راهکارهایی برای گزارشگری دیداری مبتنی بر مستندات و اخلاق حرفه‌ای


  روابط‌عمومی و تجربه خبرنویسی


  15 ترفند برای حداکثر بهره‌وری از پیام‌رسان واتس‌اپ


  ۸۰ درصد مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. این مشاغل کدامند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: بهار 1402: نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی»