شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| خبر پرارزشترین کالای روز است و نقش خبرسازان در دنیای امروز بسیار با اهمیت است. خبر گزارشی از واقعیتهاست ولی هر واقعیتی را نمیتوان خبر نامید، خبر الزاماً گزارش رویدادهای جاری (تازه) نیست. ممکن است واقعهای که سالها قبل رخ داده، با نمایان شدن اطلاعات تازه ارزش خبری پیدا کند. گاهی خبر رویدادی است که قرار است اتفاق بیفتد اما هنوز رخ نداده است. (منبع :بارش اندیشه)
امروزه جایگاه رفیع اطلاع رسانی و "خبر" بر کسی پوشیده نیست و همواره خبر به عنوان موجودی زنده و پویا در فضای حقیقی و مجازی در گردش و چرخش است به طوری که روزانه همه ما به نوعی در مراودات روزانه با دوستان و اقوام از گزینه "چه خبر؟" استفاده می کنیم.
این بدان معناست که میخواهیم شنیدار خبر دست اول و داغ باشیم؛ چه در گفت و گوهای روزانه و چه از طرق مختلف و با سلایقی که افراد دارند می خواهند خبر مورد علاقه خود را در زمینه های دیگر مطلع و آگاه شوند.
روابطعمومیها یکی از منابع تولید خبر در سازمان هستند. رسالت روابطعمومی در سازمان جستجوی اطلاعات و اخبار و انتقال آن به مخاطبان است مهمترین مرحله در فرآیند تهیه خبر شناخت خبر است که بدون شک وظیفه کارشناس روابط عمومی است و به مهارت فردی و ذاتی خبرنگار مربوط است به گونهای که چگونگی و شیوه نگارش خبر یک نوع مهارت علمی و تجربی محسوب میشود. (منبع: بارش اندیشه)
روابطعمومی سازمان ها و ادارات و دستگاه های دولتی حجمی از اخبار روزانه را با سیاست خود منتشر و به اطلاع رسانه ها و عموم می رسانند.
این اخبار یا با حضور خبرنگار رسانه نشر می یابد و یا در عدم حضور اصحاب رسانه ازطریق روابطعمومی تنظیم و بدون فوت وقت در دسترس رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری قرار می گیرد.
از زمانی که سازمان ها و دستگاه های مختلف و نهادها برای خود" درگاه الکترونیک" یا سایت ایجاد کردند وظایف روابطعمومیها که پیش از این اخبار خود را به صورت دورنگار و ... به رسانه های جمعی می رساندند، خطیرتر و حساس تر شده است.
به طوری که این نقش رسانه یی روابطعمومی که خود پل ارتباطی سازمان با رسانه بود شکل دیگری به خود گرفت که می بایست برای رساندن خبر ابتدا به درگاه الکترونیک خود مراجعه کند تا از این طریق اطلاع رسانی کند.
چه بسا برای این مهم روابطعمومیها می بایست با مبانی خبر و خبررسانی آشنا بوده و در تنظیم خبر مهارت کافی را داشته باشد.
شناخت نسبی روابطعمومی با نحوه تنظیم خبر، ارزشهای خبری و سبک های خبری می تواند مشکل روابطعمومی را از یک سو و مشکل رسانه را از سویی دیگر به حداقل رساند.
برای این نیاز است که روابطعمومیها در وهله نخست آموزش خبرنویسی را گذارنده باشند و در زمانی که خبرنگاری به دلایل مختلف امکان حضور در مراسم یا نشستی نداشت، روابطعمومی بتواند اطلاع رسانی مناسب داشته باشد.
روابطعمومی موفق با داشته ها و دانسته های کافی می تواند رسانه ها را به سوی خود بکشاند به شرط آنکه خبری را تنظیم نماید که هم دارای ارزش خبری و عناصر خبری در آن رعایت شده باشد و هم با دقت و سرعت نگاشته و در دسترس رسانهها قرار گیرد.
|