درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 21:35   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51263صفحه نخست » روابط عمومی بحرانچهارشنبه، 28 دی 1401 - 12:40
انفعال در مدیریت بحران
در حال حاضر مدام در تریبون‌های مختلف از مردم خواسته می‌شود در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند که نفس امر پسندیده است و با صرفه‌جویی می‌توان از این بحران با خسارت کمتر عبور کرد اما سؤال اساسی این است که چگونه می‌توان از افکار عمومی که پاسخ سؤالاتش را به‌موقع دریافت نکرده و مدام نادیده گرفته می‌شود انتظار داشت در شرایط بحرانی گوش‌به‌زنگ اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها باشد و به توصیه‌ها عمل کند. جلب نظر عمومی مبنی بر صحت و درستی اطلاعات و اخبار و اطمینان دادن به جامعه مبنی بر اینکه منبع اخبار موثق است، به رفع ابهامات کمک می‌کند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| روی صحبت با روابط‌عمومی‌های شرکت های ذی ربط است که تقریبا نقش خود را در مدیریت بحران نادیده گرفته‌اند. سال‌هاست کارشناسان حوزه ارتباطات نسبت به ضعف روابط‌عمومی‌ها در مدیریت بحران در کشور هشدار داده‌اند اما این موضوع معمولا جدی گرفته نمی‌شود و انفعال روابط‌عمومی‌ها عمیقا به چشم می‌آید.

در شرایطی که بسیاری منتظر زمستان سخت اروپا بودند زمزمه هایی از کمبود گاز در زمستان سرد امسال کشورمان به گوش رسید. کاهش بی سابقه دما تامین گاز را وارد نقطه حساس کرد به گونه ای که افت فشار گاز در برخی استان ها اتفاق افتاد. زمزمه هایی که در ابتدای امر جدی گرفته نشد اما به‌مرور شدت یافت تا شاهد بروز بحران کمبود گاز باشیم و به دنبال آن تدابیری برای حل این مشکل اندیشیده شد. از تعطیلی ادارات و مدارس و کارخانه ها گرفته تا دور کاری کارمندان و دعوت مردم به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف.

صحبت از کم‌کاری مسئولان در شکل‌گیری بحران اخیر و آنچه باید انجام می‌شد اما با اهمال نادیده گرفته شد در این مقال نمی‌گنجد و حتی نمی‌خواهیم وارد این مبحث شویم که چرا به رقم وجود ذخایر گسترده گازی در کشور (در حوزه ذخایر گاز، طبق آمارهای سال ۲۰۲۱ شرکت بین‌المللی بریتیش پترولیوم (BP)، در سال ۲۰۲۱ روسیه با ۱۳۲۰ هزار میلیارد فوت مکعب ذخایر گاز و سهم 9/19 درصدی در رتبه اول جهان قرار دارد. پس‌ازاین کشور، ایران با ۱۱۳۴ هزار میلیارد فوت مکعب دومین دارنده گاز طبیعی در جهان است.) با چنین بحرانی روبرو شدیم.


بلکه روی صحبت با روابط‌عمومی‌های شرکت های ذی ربط است که تقریبا نقش خود را در مدیریت بحران نادیده گرفته‌اند. سال‌هاست کارشناسان حوزه ارتباطات نسبت به ضعف روابط‌عمومی‌ها در مدیریت بحران در کشور هشدار داده‌اند اما این موضوع معمولا جدی گرفته نمی‌شود و انفعال روابط‌عمومی‌ها عمیقا به چشم می‌آید.


به‌طورکلی اگرچه ارائه تعریف واحدی از بحران دشوار است اما می‌توان گفت: هنگامی‌که مجموعه شرایط خاصی، روال متداول و پیش‌بینی‌شده جریان کار، فعالیت، تولید، خدمت‌رسانی، زندگی، ارتباطات، تأمین نیازهای عمومی، سلامت، محیط‌زیست و یا افکار عمومی را تغییر یک‌باره می‌دهد، در این حالت شرایط بحرانی بروز کرده است و باید وارد مرحله مدیریت بحران شویم. مدیریت بحران به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور به روالی قابل‌کنترل و انتظار برگشت امور در اسرع وقت به شرایط قبل از بحران است. این موضوع از عواملی است که معمولا از بیرون به مسئولان مدیریت بحران فشار می‌آورد و خود یکی از مهم‌ترین عوامل تصمیم‌گیری‌های غلط و گسترش دامنه بحران محسوب می‌شود.


بر همین اساس و طبق تعاریف علمی مدیریت بحران از سه بخش تشکیل می‌شود: نخست پیش‌بینی و پیشگیری، دوم برنامه‌ریزی و آموزش، سوم هدایت و کنترل. زمانی که بحران رخ می‌دهد کار زیادی جز هدایت و کنترل نمی‌توان انجام داد و مهم‌ترین اقدامات در این زمان اتخاذ تصمیم‌های صحیح است.


حال با نگاهی دقیق‌تر به ماجرای بحران انرژی در کشور متوجه می‌شویم که روابط‌عمومی‌ها در هر سه مرحله دچار نقاط ضعف عمیق شده و وظایف خود را به‌خوبی انجام ندادند.


از سوی دیگر یکی از مشکلات این است که در کشورمان مدیریت بحران صرفا به مرحله پایانی توجه می‌کند یعنی زمانی که بحران شکل‌گرفته و تأثیرات سو خود را نشان داده است. در چنین شرایطی تیم مدیریت بحران می‌خواهد سریعا جریان را کنترل کند و جلوی آسیب بیشتر را بگیرد که معمولا هم موفقیت‌آمیز نیست.


مگر نه اینکه در تعریف علمی آمده است روابط‌عمومی‌ها با کار علمی و نگرش دقیق به تغییر و تحولات محیطی می‌توانند زمینه‌های بروز بحران و عوامل شکل‌گیری آن را شناسایی کنند و ضمن هشدارهای لازم در پیشگیری از بروز آن همکاری کنند. سؤالی که در ذهن کارشناسان ارتباطات ایجادشده این است که تیم روابط‌عمومی و مدیریت بحران حوزه‌های دی ربط چه اقدام عملی در این راستا انجام داده است؟


در حال حاضر مدام در تریبون‌های مختلف از مردم خواسته می‌شود در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند که نفس امر پسندیده است و با صرفه‌جویی می‌توان از این بحران با خسارت کمتر عبور کرد اما سؤال اساسی این است که چگونه می‌توان از افکار عمومی که پاسخ سؤالاتش را به‌موقع دریافت نکرده و مدام نادیده گرفته می‌شود انتظار داشت در شرایط بحرانی گوش‌به‌زنگ اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها باشد و به توصیه‌ها عمل کند. جلب نظر عمومی مبنی بر صحت و درستی اطلاعات و اخبار و اطمینان دادن به جامعه مبنی بر اینکه منبع اخبار موثق است، به رفع ابهامات کمک می‌کند.

 

مردم می‌خواهند بدانند دقیقا چه اتفاقی افتاده و پیامدهای حادثه چیست؟ چه عواملی موجب بروز حادثه بوده و چه سازمان و واحدهایی مسئول رفع حادثه و پیامدهای احتمالی است؟ میزان خسارت‌های وارده چقدر است و چه سازمانی مسئول جبران خسارت‌های مالی است؟ درصورتی‌که سؤالات افکار عمومی به‌درستی پاسخ داده شود می‌توان انتظار داشت همراهی آنان برای رفع بحران افزایش یابد در غیر این صورت با انداختن تقصیر به گردن مردم مشکلی حل نمی‌شود.

رویداد ایران - ثنا روغنی

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد