درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 08:54   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51256صفحه نخست » ادامه مطلب سهسه شنبه، 27 دی 1401 - 14:39
اینترنت اشیا از نگاه انقلاب صنعتی چهارم
مفهوم اینترنت اجتماعی اشیا ‌(SIoT: Social Internet of Things)‌ چنین است که امکان ایجاد هوشیاری در اینترنت اشیا را با فعال کردن شبکه‌‌‌های اجتماعی در میان دستگاه‌‌‌های متصل به اینترنت فراهم می‌کند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| هدف اینترنت اشیا (The Internet of Things: toI)‌ این است که انسان را به سمت عصر جدیدی از محاسبات هدایت کند که در آن اینترنت گسترش یافته و با میلیاردها نوع دستگاه جدید ارتباط خواهد یافت. IoT بر ایده یکپارچه‌‌‌سازی و ادغام اشیای هوشمند روزمره که مجهز به حسگرها بر پایه اینترنت هستند استوار است. اشیای ناهمگن (Heterogeneous) قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر و ارائه خدمات در هر مکان ممکن هستند که خود، چشم‌انداز جدیدی از امکانات نوین را فراهم می‌کند.

تمام این گستردگی و فراگیر شدن توسط حسگرها (از شناسایی فرکانس رادیویی بدون باتری (RFID) گرفته تا دستگاه‌‌‌های حسگر مجهز به سنسورها) به واقعیت خواهد رسید. این دستگاه‌‌‌ها پدیده‌‌‌های فیزیکی مختلف را حس می‌کنند و می‌توانند وظایف گوناگونی را انجام دهند. رایانش ابری زیرساخت‌‌‌های موردنیاز برای جمع‌‌‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌های ایجاد شده توسط این سنسورها را فراهم خواهد کرد.

 این زیرساخت با امکان ارائه خدمات سراسری (end-to-end) کاربردهای مختلفی را فراهم می‌کند. تجزیه‌وتحلیل این داده‌‌‌ها برای کسب و کارها و دولت‌‌‌ها مهم خواهد بود و در نهایت به کلیدی برای ایجاد مدل‌‌‌های جدید کسب ‌‌‌وکار تبدیل خواهد شد.

مفهوم اینترنت اجتماعی اشیا ‌(SIoT: Social Internet of Things)‌ چنین است که امکان ایجاد هوشیاری در اینترنت اشیا را با فعال کردن شبکه‌‌‌های اجتماعی در میان دستگاه‌‌‌های متصل به اینترنت فراهم می‌کند.

این دستگاه‌‌‌ها با استفاده از زیرساخت‌‌‌های موجود در شبکه اجتماعی قادر خواهند بود با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و حلقه‌‌‌های اجتماعی بین افراد را بر اساس اهداف و سلایق مشترک شکل دهند و مسائل مربوط به IoT مانند مقیاس‌پذیری را مورد توجه قرار خواهند داد. همچنین دستگاه‌‌‌های متصل به IoT روابط مبتنی بر اعتماد را ایجاد می‌کنند که از این روابط برای ارائه خدمات استفاده می‌شود. SIoT امکان مدیریت تعداد زیادی از دستگاه‌‌‌های IoT را میسر می‌‌‌سازد.

اینترنت وسایل نقلیه (IoV: Internet of Vehicles) ‌ نیز یک مفهوم نوظهور است که از حوزه‌‌‌ اینترنت اشیا مشتق شده. ایده IoT به ارتباط پویای بین تلفن همراه با وسایل نقلیه، زیرساخت‌‌‌ها، رانندگان و مسافران اشاره دارد. این ارتباط به چند دسته تقسیم‌‌‌ می‌شود. دسته اول، ‌وسیله نقلیه به وسیله نقلیه (V۲V: Vehicle to Vehicle) است و هنگامی که وسایل نقلیه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند مطرح می‌شود. دسته دوم وسیله نقلیه به زیرساخت ‌(Vehicle to infrastructure : V۲I) است و برای زمانی است که وسایل نقلیه با ‌واحدهای جاده‌‌‌ای (RSUs) ‌در ارتباط است و سومین دسته، V۲H (‌وسیله نقلیه به انسان)‌ است و اشاره دارد به برقراری ارتباط بین وسایل نقلیه با رانندگان یا مسافران وسایل نقلیه.

مزیت کلیدی IoT، اشتراک‌‌‌گذاری اطلاعات بین نهادهای مختلف است که به‌طور مثال تا حد زیادی در رفع ترافیک جاده‌‌‌ای سودمند است. مزیت‌‌‌های تجاری زیاد IoV افق روشنی را برای این موضوع وعده می‌دهد که سبب شده محققان و شرکت‌های بسیاری جذب این ایده‌‌‌ها شوند. ایجاد محیطی برای ارتباط همه‌جانبه با وسایل نقلیه در جاده‌‌‌ها، فرصت‌‌‌های عظیمی را برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی فراهم می‌‌‌آورد تا با رانندگان در جاده‌‌‌ها ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال، اگر تصادفی در جاده رخ داده باشد یا ساخت‌‌‌‌و‌سازی در حال اجرا باشد، مسوولان راهنمایی و رانندگی می‌توانند به رانندگان اطلاع دهند که مسیر جایگزینی را انتخاب کنند. این اطلاعات را می‌توان به طور مستقیم در سیستم‌های هدایت وسیله نقلیه وارد و به راحتی از طریق اینترنت منتقل کرد. این روش ارتباط با خودروها و رانندگان می‌تواند به میزان قابل‌‌‌توجهی هزینه و زحمت نصب بیلبوردهای گران‌قیمت در جاده‌‌‌ها را کاهش دهد.

تلاش‌‌‌های تعاونی دولت‌‌‌ها برای طراحی متقابل و اجرای سیاست‌‌‌ها و سپس استقرار مکرر زیرساخت‌‌‌های آن با تامل در بازخورد، الزامات کلیدی برای پذیرش موفقیت‌‌‌آمیز این فناوری در عصر حاضر است.
 

نویسنده: دکتر ملیکا ملک‌آرا

منبع: donya-e-eqtesad

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد