درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 11 مهر 1402 - 19:38   

تمدید مهلت ارسال آثار به هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  تمدید مهلت ارسال آثار به هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

دیوان بین‌المللی کیفری باید درباره کشتار روزنامه‌نگاران در فلسطین تحقیق کند

  دیوان بین‌المللی کیفری باید درباره کشتار روزنامه‌نگاران در فلسطین تحقیق کند


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان مقاله بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی

  فراخوان مقاله بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

شش توصیه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برای تحقق دستمزد برابر

  شش توصیه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برای تحقق دستمزد برابر


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  عشق یعنی کاهش رنج بشر
  چرا اینفلوئنسر مارکتینگ بهترین گزینه شما برای بازاریابی اپلیکیشن موبایل است
  نگرانی از رواج خودسانسوری رسانه‌ها در فیلیپین
  درخواست روزنامه‌نگاران برای تنظیم متوازن قوانین مربوط به هوش مصنوعی
  قدردانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مدیرعامل بانک رفاه کارگران
  جزییات هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی اعلام شد
  کتاب «خلاقیت در روابط‌عمومی» منتشر شد
  ۲ شعبه شورای حل اختلاف ویژه بانک رفاه کارگران افتتاح شد
  ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به دانش آموزان
  انجمن “توسعه و ترویج روابط‌عمومی و ارتباطات” تاسیس شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50853صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیسه شنبه، 1 آذر 1401 - 12:34
روابط‌عمومی‌ و مدیریت بحران
منوچهر - محمد شمیرانی -  روندی که در جریان بحران‌های اجتماعی اخیر، هیچ نشانه‌ای از توجه به آن، به چشم نمی‌خورد. بررسی نمونه‌های موفق مدیریت بحران در جهان، نشانگر آن است که در صورت واکنش درست و صحیح از همان ابتدا و تشکیل گروه بحران و همکاری درست و لازم با رسانه‌ها، عوارض و تبعات بحران، به کمترین میزان خود می‌رسد. یک نمونه موفق مدیریت بحران را می‌توان بحران سال ۱۹۸۲ برای شرکت «جانسون و جانسون» دانست که مدیریت شرکت با پذیرش طرح ارتباطی روابط‌عمومی‌، توانست اعتماد دوباره مخاطبان خود را به دست آورد. 
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| در زمان وقوع یک بحران یا رخداد پیش‌بینی نشده در یک سازمان یا جامعه، اولین انتظار مدیران از روابط‌عمومی‌ خود، تلاش برای حل بحران است و انتقاد از اینکه، چرا به موقع و پیش از بروز بحران، متوجه پیش‌زمینه‌های آن نشده است. زمانی که شرایط، برای سازمان یا جامعه تغییر پیدا می‌کند و باعث ایجاد حالتی ناپایدار و متزلزل می‌شود، طبیعی است که زیرساخت‌های سازمان یا جامعه، شرایطی غیرمطمئن پیدا می‌کند و در مدت کوتاهی، شیرازه کارها از هم می‌گسلد. اتفاق‌هایی پشت سر هم رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد کنترل امور، سخت شده و از دست خارج می‌شود. 

مدیریت بحران
در این‌گونه مواقع، مدیران و مسوولان به یاد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های علم - هنر روابط‌عمومی‌ می‌افتند. سراغ آنها می‌روند تا جویا شوند که چه شد بحران، اتفاق افتاد و چه باید کرد تا بحران را پشت سر گذاشت.  طبیعی است که بروز بحران، پدیده عجیب و جدیدی نیست؛ هر فردی ممکن است که در طول زندگی خویش، با بحران‌های فراوانی روبه‌رو شود. هر سازمان و هر جامعه‌ای نیز احتمال دارد دچار بحران‌های متعددی شود. ولی چیزی که مهم است و توجه ویژه‌ای به آن، در دنیای امروز می‌شود میزان آگاهی از قدرت واقعی شناخت افکار عمومی، شناسایی نیازهای مخاطبان و مردم و پاسخگویی درست و به موقع به خواسته‌ها و مطالبات آنان است. 

 

هر فردی، اگر نتواند بحران‌های پیش رویش را مدیریت کرده و از پس آنها بر‌آید به یقین، زندگی بسامانی در پیش‌رو نخواهد داشت.  به همین ترتیب، هر سازمان و هر جامعه‌ای هم، اگر بخواهد خشک و بدون انعطاف، با مخاطبان و مردم روبه‌رو شود قادر نخواهد بود با موفقیت، بحران‌ها را پشت سر بگذارد و به سلامت، راه خود را ادامه دهد. بدیهی است در این صورت، حتی اگر قافیه را نبازد و باز هم راهی برود شرایط زیستی مطلوبی نخواهد داشت و حداکثر، کم جان و کم توان و لنگان لنگان، می‌تواند حرکت کند؛ حرکتی که فاقد پشتوانه اصلی و لازم است و حمایتی را از سوی مخاطبان و مردم نخواهد داشت. 

زمان طلایی
در زمان وقوع بحران، آنچه اهمیت دارد، استفاده درست و بهنگام، از زمان طلایی برای مدیریت بحران و پیشگیری از گسترش شعله‌های اعتمادزدایی از مخاطبان و مردم است. به همین دلیل، ۴۵ دقیقه اول وقوع یک بحران را بسیار با اهمیت می‌دانند که ‌باید به جای سکوت کردن، اطلاع‌رسانی کرد. وقوع بحران را پذیرفت و حداکثر تا شش ساعت پس از آن، با صدور اطلاعیه‌ای، نتایج اولیه بررسی‌ها، دلایل بروز بحران و مقصران بروز بحران و میزان برخورد با آنان را اعلام کرد تا از التهاب و نگرانی مخاطبان و مردم کاسته شود. زیان‌ها و آسیب‌های ناشی از وقوع آن بحران به حداقل برسد و اعتماد مخاطبان و مردم، تا اندازه‌ای بازگردد.

 

 روندی که در جریان بحران‌های اجتماعی اخیر، هیچ نشانه‌ای از توجه به آن، به چشم نمی‌خورد.  بررسی نمونه‌های موفق مدیریت بحران در جهان، نشانگر آن است که در صورت واکنش درست و صحیح از همان ابتدا و تشکیل گروه بحران و همکاری درست و لازم با رسانه‌ها، عوارض و تبعات بحران، به کمترین میزان خود می‌رسد.  یک نمونه موفق مدیریت بحران را می‌توان بحران سال ۱۹۸۲ برای شرکت «جانسون و جانسون» دانست که مدیریت شرکت با پذیرش طرح ارتباطی روابط‌عمومی‌، توانست اعتماد دوباره مخاطبان خود را به دست آورد. 


توجه دیرهنگام


در بررسی وقایع و بحران‌های اخیر کشور، اولین چیزی که به خوبی مشاهده می‌شود، نداشتن یک استراتژی مناسب ارتباطی و نداشتن اعتقاد به قابلیت‌های علم - هنر روابط‌عمومی‌ در مدیران ارشد جامعه است. در حالی که اگر چنین اعتقادی وجود داشت خیلی پیش‌تر از این، روابط عمومی‌های مربوطه ‌باید میزان نارضایتی مردم از عملکرد دستگاه‌ها را متوجه شده و برای کاهش نارضایتی‌های مردم، پیشنهادهایی را ارایه می‌دادند.  البته طبیعی است زمانی که از کارشناسان و متخصصان علم ارتباطات و روابط‌عمومی‌ در این جایگاه‌ها استفاده نشود و مدیران ارشد نیز آشنایی و شناختی نسبت به روابط‌عمومی‌ درست و کارکردهایش نداشته باشند، انتظار وقوع بحران‌های فراوان، دور از ذهن نباشد.

 

به هر روی، سخنان اخیر رییس‌جمهور پیرامون نحوه فعالیت روابط عمومی‌ها را شاید بتوان به عنوان اولین حرکت، مناسب دانست ولی باید اضافه کرد این حرکت دیرهنگام، اگر نخواهد توجهی به مطالبات مردم و باز شدن راه گفت‌وگویی واقعی داشته باشد به جایی نخواهد رسید. 

 

منبع: اعتماد


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  کتاب «خلاقیت در روابط‌عمومی» منتشر شد


  روزنامه‌ای جدید که فقط به صورت چاپی منتشر می‌شود


  زمان رایگان است و بسیار قیمتی


  هوش مصنوعی، چالشی برای امنیت انرژی


  چگونه تکامل هوش مصنوعی می‌تواند بر وجود آینده مدیران بازاریابی تأثیر بگذارد؟


  نسل جدیدی از مصرف کنندگان دیجیتال


  انتصاب معاونت ارتباطات حزب همت در خراسان شمالی


  ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به دانش آموزان


  جزییات هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی اعلام شد


  انجمن “توسعه و ترویج روابط‌عمومی و ارتباطات” تاسیس شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی/ هوش مصنوعی مولد و روابط‌عمومی: آینده ارتباطات