درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 17 آذر 1401 - 20:28   

فراخوان مقاله و ثبت‌نام نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران منتشر شد

  فراخوان مقاله و ثبت‌نام نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران منتشر شد


ادامه ادامه مطلب یک

 ایلان ماسک: اپل تبلیغات خود در توییتر را از سر گرفته است

   ایلان ماسک: اپل تبلیغات خود در توییتر را از سر گرفته است


ادامه ادامه مطلب دو

مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا

  مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد

  فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازآفرینی قصه چوپان دروغگو با هنرنمایی همراه اول
  دومینوی حقیقت راه مرجعیت رسانه‌ای
  قانون جزا و خبر دروغ زلزله
  واژه سال 2022 انتخاب شد
  مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا
   ایلان ماسک: اپل تبلیغات خود در توییتر را از سر گرفته است
  چطور از اضطراب به نفع خود استفاده کنیم؟
  راستی‌آزمایی تصاویر با ابزارهای رایگان اینترنتی
  مدیرکل روابط‌عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: روابط عمومی‌ها وکیل مدافع و مدعی العموم دستگاه‌ها هستند
  رسانه‌های نوین و آشکار کردن امر پنهان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50826صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریپنجشنبه، 26 آبان 1401 - 03:05
گفت وگو یعنی توسعه
نویسنده: ایمان ولی پور   - «اگر تو فردا را به درستی ندانی، سوگند به آسمان که هیچ چیز را نمی‎ دانی، اگر تو فردا را ننویسی، هیچ چیز ننوشته‎ ای، اگر تو فردا را چون نسیم شیرینی که گهگاه می ‎وزد نبویی، هیچ چیز را نبوییده ‎ای و اگر تو فردا را با ژرف ‎ترین باورها باور نکنی، هیچ چیز را باور نکرده ای.» گفت وگو تنها راه برای شناختن و دانستن فرداست.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| به نظر می رسد جامعه ایرانی بار دیگر در معرض آزمون و بزنگاه تاریخی قرار گرفته و مرحله جدیدی از پروسه گذار از سنت به مدرنیته را تجربه می کند. رفاه و توسعه در جوامع انسانی از رهگذر گفت وگو و دیالکتیک شکل می گیرد و جوامعی که فاقد عنصر گفت وگو و عاری از گفتمان های انتقادی هستند، نتوانسته اند به سطحی از توسعه و پیشرفت برسند. اینکه در ادبیات کلاسیک ایران، فرم نمایشنامه شکل نگرفته و همانند بسیاری از مفاهیم از غرب وارد شده است، به وضوح نشان می دهد که گفت وگو و دیالوگ در تاریخ و فرهنگ ایران، جایگاه چندانی نداشته و متاسفانه این واقعیت تلخ در دوران معاصر و به ویژه این روزها و در ناآرامی های اخیر که بیش از هر زمانی به گفت وگو و هم اندیشی نیاز داریم، ما را بیش از پیش از هم دور می کند و رنج می دهد؛ چه بسا یکی از دلایل عمده توسعه نیافتگی جامعه ایران، همین جای خالی گفت وگو و غیبت دیالوگ در سپهر سیاسی و فرهنگی ایران زمین است؛ تا جایی که در ادبیات توسعه از گفت وگو به منزله خود توسعه یاد شده است و یا متفکران و فلاسفه بسیاری از جمله افلاطون، دیالوگ را مترادف با تفکر دانسته اند.

جالب است که در فقدان عنصر گفت وگو در فرهنگ ایرانی، انواع فرم های مبتنی بر تک گویی و مونولوگ همچون قصیده، غزل و... در ادبیات کلاسیک شکل گرفته و فرم نمایشنامه که مبتنی بر دیالوگ و گفت وگوست، هیچ جایی در میان صورت ها و قالب های ادبی نداشته است. نکته جالب تر آنکه گفت وگو در سنت فرهنگی ما به معنای دیالوگ نبوده و با جست وجویی کوتاه در منابع ادبی و آثار کلاسیک فارسی می توان دریافت که گفت وگو در فرهنگ سنتی و پیشامدرن ایران تا اندازه زیادی، امری ناپسند و مذموم شناخته شده و مترادف با سروصدا، هیاهو، بگومگو و قیل و قال و... به کار رفته است. مثلا حافظ می گوید: «گفت وگو آیین درویشی نبود/ ورنه با تو ماجراها داشتیم». براساس همین عقبه فرهنگی، واژه «گفت وگو» معادل مناسبی برای «دیالوگ» به نظر نمی رسد.

برخلاف استبدادزدگی تاریخی ایران، اهمیت گفت وگو و دیالوگ در فرهنگ غرب تا جایی است که افلاطون، دیالوگ را برابر با تفکر می داند و یا روش فلسفی استاد او، سقراط نیز براساس گفت وگو با مخاطب بنا شده است. سقراط کار خود را به دنیا آوردن کلمه می دانست و در گفت وگو با شاگردان و شهروندان آتنی معتقد بود که معرفت در عمق جان انسان ها نهفته است و گفت وگو همانند قابله ای است که مفهومی را سالم به دنیا می آورد؛ این در حالی است که عدم پذیرش دیگری به فقدان گفت وگو و دیالوگ در فرهنگ و اندیشه ایرانی منجر شده و این فقدان گفت وگو موجب شده است تا تز و آنتی ‎تز در دیالکتیک و تفکر ایرانی به سنتز منتهی نشود و دور باطلی شکل بگیرد که به تحکیم سنت و شکست تجدد در برهه های مختلف تاریخی انجامیده است. در همین راستا، شکل گیری «پسرکشی» در فرهنگ و اساطیر ایرانی و کشته شدن سهراب به دست رستم در شاهنامه فردوسی، نشانه ای از همین غلبه سنت بر تجدد و کشته شدن هرباره «سخن نو» در سیر تاریخی جامعه ایران است.

 

سال ها پیش فرخی سیستانی گفت: «سخن نو آر که نو را حلاوتی است دگر». اگر پدر را معادل سنت و پسر را معادل تجدد بدانیم، «پسرکشی» در فرهنگ و اساطیر ایرانی، ناظر بر این معناست که اندیشه نو همواره قربانی اندیشه کهن شده است. در نقطه مقابل «پسرکشی»، «پدرکشی» قرار دارد که نمونه های تاریخی و ادبی آن در فرهنگ غرب - نظیر ادیپ در اساطیر یونانی – بی شمار است و نشان می دهد که غرب بیهوده به توسعه و نوآوری دست نیافته است.

با توجه به آنچه در روزها و هفته های گذشته بر جامعه ایران گذشته است، به نظر می رسد آنچه می تواند به شکاف دولت - ملت پایان دهد و عاملی برای ترغیب گفت وگو و هم اندیشی باشد، نوع مواجهه دولت با مسئله اعتراض است. آنچه از تحلیل محتوای صحبت های دولتمردان در این روزها به دست می آید، این است که از یکسو برخی از مسئولان از دعوت به گفت وگو سخن گفته اند و برای صحبت با دانشجویان به دانشگاه ها رفته اند، اما از سوی دیگر، برخی دولتمردان با ادبیات تهاجمی نه تنها اعتراض را به رسمیت نشناخته اند که اعتراض را به اغتشاش تعبیر می کنند.

 

 این نوع مواجهه با رخدادهای اخیر متاسفانه مسیریابی آینده را سخت و پیچیده می کند. چند سال پیش، پژوهشگران زبان‎ شناسی در دانشگاه استنفورد آمریکا، آزمایش بدیع و جالبی در زمینه تاثیر زبان بر سیاست‎ گذاری انجام دادند. پژوهشگران در این آزمایش، دو گروه از داوطلبان را از هم جدا کردند و برای هر کدام از آنها، گفتار متفاوتی بر زبان آوردند. بدین ترتیب برای گروه اول، گزاره «بزهکاری مانند یک ویروس به جان شهر افتاده است» و برای گروه دوم، گزاره «بزهکاری مانند یک هیولا به جان شهر افتاده است» انتخاب شد.

 

سپس مدت ها بعد از اعضای هر دو گروه خواسته شد تا راه حلی برای معضل بزهکاری در شهر ارائه کنند. جالب آنکه اعضای گروه اول - که بزهکاری برای آنها پیشاپیش به ویروس تشبیه شده بود - ناخودآگاه به سمت ارائه راه حل ‎های «پیشگیرانه» برای جلوگیری از وقوع جرم رفتند و اعضای گروه دوم - که بزهکاری برای‎ شان به هیولا تشبیه شده بود – به طور ناخواسته راه حل ‎های خشن قضایی و پلیسی را برای سرکوب بزهکاران ارائه دادند. این آزمون پژوهشگران دانشگاه استنفورد نشان می دهد که چگونه صورت‎ بندی یک مسئله به طور ناخودآگاه بر فرآیند تصمیم‎ گیری و نتیجه حاصل از آن در سطح جامعه تاثیر می ‎گذارد. به نظر می رسد که این آزمون زبان‎ شناختی درباره وضعیت اکنون جامعه ایران و فضای آنومی و مغشوشی که این روزها در صحنه خیابان شکل گرفته است، صدق می کند.

مرحوم نادر ابراهیمی در کتاب «فردا شکل امروز نیست» می ‎نویسد: «اگر تو فردا را به درستی ندانی، سوگند به آسمان که هیچ چیز را نمی‎ دانی، اگر تو فردا را ننویسی، هیچ چیز ننوشته‎ ای، اگر تو فردا را چون نسیم شیرینی که گهگاه می ‎وزد نبویی، هیچ چیز را نبوییده ‎ای و اگر تو فردا را با ژرف ‎ترین باورها باور نکنی، هیچ چیز را باور نکرده ای.» گفت وگو تنها راه برای شناختن و دانستن فرداست.

 

منبع: تفاهم
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  راستی‌آزمایی تصاویر با ابزارهای رایگان اینترنتی


  برگزاری دوره شناخت افکار عمومی ویژه روابط‌عمومی ها به میزبانی جهاددانشگاهی استان کرمان


  سرپرست دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری منصوب شد


  مدیرکل روابط‌عمومی سازمان راهداری عنوان کرد؛ شوراهای استانی اطلاع رسانی فرصتی برای پرداختن به جایگاه رانندگان


  مهلت ده روزه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا


  رسانه‌های نوین و آشکار کردن امر پنهان


  انتصاب مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم مقاومت


  با اختصاص ۷۰درصد فضاهای تبلیغاتی شهر تهران؛ پایتخت به رنگ "ایران‌ما" درآمد


  چطور از اضطراب به نفع خود استفاده کنیم؟


  واژه سال 2022 انتخاب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد