شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| سرعت تغییر "فناوری" در "صنعت نشر" چنان سرسامآور است که دیگر نمیتواند با روشهای قدیمی به حیات خود ادامه دهد و ناگزیر به تطبیق خود با این شرایط جدید خواهد بود، چراکه این تحولات و شرایط جدید حامل فرصتها و تهدیدهای زیادی است که اگر ناشران نتوانند خود را با این روندهای جدید هماهنگ و سازگار نمایند قطعا در سراشیبی ورشکستگی و سپس سقوط و تباهی قرار میگیرند.
این روزها، فناوری و تکنولوژی به یک مزیت حیاتی و رقابتی جدید در صنعت نشر تبدیل شده و در حال حاضر از هوش مصنوعی برای نوشتن کتاب و مقاله، بررسی متون، طبقهبندی محتوا، بازبینی و بازاریابی کتاب استفاده میشود.
همچنین هوش مصنوعی برای روایت کردن و خوانش کتابهای صوتی و بهبود فرایند نوشتن به نویسندگان کمک زیادی میکند و در تمام حوزهها از جمله تبلیغات و ارسال ایمیل و بازخوردگیری از خوانندگان، بالا بردن کیفیت داستانها و جذب بیشتر خوانندگان و مخاطبان نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی دیگر از «کاربردهای رایج هوش مصنوعی در حوزه نشر، "دستیار صوتی" است. در حال حاضر نشریههایی مانند اکونومیست، واشنگتنپست و بسیاری دیگر در حال استفاده گسترده از دستیاران صوتی برای ارایه خلاصههای صوتی برای کاربرانشان هستند. شبیه همین استفاده از هوش مصنوعی را برخی کتابخانههای دیجیتال برای ارایه محتوای قابلتشخیص از طریق جستجوی صوتی در دستور کارشان قرار دادهاند».
بهعلاوه، همه چیز در"صنعت نشر دیجیتال" بهسرعت در حال تغییر است و روندهای جدیدی در آن در حال شکلگیری است که هم برای ناشران و هم برای مخاطبان میتواند دارای اهمیت زیادی برای سرمایهگذاری باشد. سرمایهگذاری در این حوزه که به شکلهای مختلفی (مانند مجله، خبرنامه و ...) در اینترنت صورت میپذیرد از آن جهت امری حیاتی و گریزناپذیر است که استفاده از محتوای دیجیتال روزبهروز در حال افزایش است و در نتیجه، استراتژی محتوایی ناشران باید بهگونه ای طراحی شود که به ارایه بهترین محتوا و کیفیت خدمترسانی به مشتریان و مخاطبان و همچنین جلب رضایت حداکثری شود.
افزایش تقاضا برای کتابهای صوتی و الکترونیک، ادغام غولهای دنیای نشر، افزایش قابل توجه خودانتشاراتیها و نویسندگان مستقل، افزایش درخواست برای تنوع، رونق بازاریابی ایمیلی، جهش فروش کتابهای کاغذی، افزایش و رشد فروش مستقیم و ... از اتقاقها و تحولهای تاثیرگذار و زیبای حوزه نشر در سال 2022 است.
خلاصه اینکه آتشی که فناوری در صنعت نشر برافروخته هر روز شعلهورتر شده و به ظهور ابزارها و کانالهای جدید موثر مانند پلتفرمهای خلاصه کتاب، پلتفرمهای ویژه بررسی دقیق، "بوکتاک" و ... شده و خوشبختانه مورد توجه بازیگران اصلی دنیای نشر نیز قرار گرفته است.
همانگونه که "آلوین تافلر" نویسنده و آیندهشناس شهیر آمریکایی گفته «فناوری موتور محرکه تغییر و دگرگونی است و این موضوع امروزه در "صنعت نشر" مصداق دارد.
|