درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 18:01   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50672صفحه نخست » مقالات روابط عمومییکشنبه، 6 آذر 1401 - 13:51
کار تیمی در عرصه کسب و کار: آشنایی با رمز موفقیت برندهای بزرگ
شما الان تمام اطلاعات مورد نیاز برای اجرای درست استراتژی کار تیمی در شرکت تان را دارید. یادتان باشد رمز موفقیت در کار تیمی پایداری است. پس اگر پیش خودتان فکر کرده اید یکبار برای همیشه کار تیمی را در شرکت تان توسعه می دهید، سخت دراشتباهید. در عوض شما باید خودتان را برای پیگیری مداوم کارها آماده کنید. اینطوری کم کم مسیر پرپیچ و خم کار تیمی برای تان هموار خواهد شد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| عرصه کسبوکار مثل یک مسابقه ماراتن نیست که آدم به تنهایی در آن شرکت کرده و همه چیز به خودش بستگی داشته باشد. در عوض کارآفرینی بیشتر شبیه مسابقه فوتبال است. همانطور که در تیمی مثل رئال مادرید همه بازیکنان باید با هم هماهنگ باشند، در شرکت ها هم جایی برای تکروی نیست. اگر شما فکر می کنید هنوز هم مدیرعامل شرکت باید صفر تا صد برنامه ها را تنظیم کرده و خودش هم در تک تک کارها نقش آفرینی کند، احتمالا کارتان را با سناریو فیلم های ابرقهرمانی اشتباه گرفته اید؛ چراکه در دنیای واقعی اصلا از این خبرها نیست. به جای این فکرهای توخالی رمز موفقیت در یک کلمه خلاصه شده است: کار تیمی!

از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد»؛ شاید فکر کنید این نصیحت قدیمی دیگر خیلی از مد افتاده شده، اما راستش را بخواهید دست کم در مورد دنیای کارآفرینی هنوز هم مصداق دارد. در دنیایی که تا کوچک ترین کارهایش هم تخصصی شده، شما نه وقت یادگیری کارهای مختلف را دارید نه اینکه کسی به شما برای مدیریت همه کارها اعتماد خواهد کرد. تجربه به ما در روزنامه فرصت امروز ثابت کرده کسانی که ادعا می کنند همه فن حریف بوده و سیر تا پیاز کارهای برندشان را شخصا ساماندهی می کنند خیلی زود وارد لیست کارآفرینان شکست خورده خواهند شد؛ به همین راحتی.

فرمول جایگزین ما و صدالبته خیلی از کارآفرینان بزرگ دنیا برای تکروی های خسته کننده در شرکت ها، کار تیمی (به قول فرنگی ها Team Work) است. اگر بخواهیم از همان مثال تیم فوتبال استفاده کنیم باید گفت در کار تیمی همه اعضای شرکت برای کسب پیروزی با هم همکاری می کنند. همانطور که در یک تیم مدافعان در کار هافبک ها دخالت نمی کنند، در شرکت هم هیچ تیمی نباید در کار بقیه سرک بکشد. در عوض همه باید وظیفه شان را با وسواس تمام برای موفقیت کل تیم دنبال کنند. اینطوری آخر سر همه چیز به خوبی و خوشی تمام خواهد شد.

بی شک اغلب مردم بارها و بارها اصطلاح کار تیمی به گوش شان خورده است. با این حال کمتر کسی اطلاع دقیق از مزایا و روش های اجرای آن در دنیای کسب و کار دارد. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز همیشه دنبال ساده سازی استراتژی های مختلف هستیم، امروز روی کار تیمی دست گذاشته ایم. اگر شما هم دوست دارید صفر تا صد این استراتژی را یاد بگیرید، حتی یک لحظه هم سرتان را از این مقاله برنگردانید. در ادامه ما اول از همه یک تعریف خودمانی از کار تیمی انجام خواهیم داد. بعد هم بدون توقف سراغ مزایای آن رفته و با بررسی روش های اجرای کار تیمی در شرکت ها مقاله مان را تمام خواهیم کرد.

کار تیمی چیست؟

امیدوارم سوالی که در تیتر بالا مطرح شده، خیلی شما را به خنده نیندازد. هرچه باشد خیلی ها ادعا دارند کار تیمی را فوت آب هستند و تعریفش هم کاملا واضح است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، اجازه دهید یک چالش جذاب پیش روی تان بگذاریم؛ آیا می توانید همین الان و بدون فکر کردن کار تیمی را تعریف کنید؟ فکر می کنم حالا دیگر متوجه شده باشید تعریف این استراتژی آنقدرها هم ساده نیست!

شاید فکر کنید ما اینجا مثل کلاس های درس قصد داریم تعاریف فلسفی از کار تیمی ارائه کنیم. در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه ما اصلا با اصطلاحات پیچیده فلسفی سر و کار نداریم. به علاوه اینجا هم کلاس درس نیست. در ساده ترین شکل ممکن، کار تیمی به معنای ایجاد احساس همبستگی میان اعضای شرکت برای دستیابی به یک یا چند هدف واحد است. در چنین وضعیتی اعضای گروه احساس مسئولیت و منافع مشترک داشته و تا جای ممکن به هم کمک می کنند. مثلا تیم مک لارن در مسابقات فرمول یک را در نظر بگیرید. در این تیم از راننده گرفته تا کارکنان بخش تعمیر خودرو همه دغدغه شان اول شدن در مسابقات است. بی شک در چنین شرایطی هیچ جایی برای خودخواهی یا تکروی اعضا باقی نمی ماند. شاید مک لارن با این دست فرمان همیشه اول نشود، اما دست کم همیشه جایگاهش بر روی سکوی تیم های برتر رزرو شده خواهد بود.

وظیفه صاحبان کسب و کار به عنوان کسانی که مسئولیت مستقیم یک برند را برعهده دارند، کمی پیچیده تر از صرف همدلی با دیگران است. شما به عنوان یک کارآفرین نه تنها باید وظایف تان را مثل بقیه بی عیب و نقص انجام دهید، بلکه مسئولیت ایجاد همدلی در بین کارکنان هم روی دوش تان است. از این نظر شما مثل تهیه کننده سینمایی هستید که باید اعضای پروژه را دور هم جمع کرده و مطمئن شود هیچ کدام با دیگری مشکل یا خصومتی پیدا نمی کند. آن وقت می توانید از موفقیت پروژه تان در بازار مطمئن شوید.

مزایای کار تیمی: سکویی برای پرش!

تا اینجای کار ما کار زیادی انجام نداده ایم. آشنایی با یک تعریف ساده و خودمانی از کار تیمی آنقدرها مهم نیست که شما را سر ذوق بیاورد. راستش را بخواهید ما هم اصلا انتظار نداریم شما از همین حالا عاشق استراتژی کار تیمی شده باشید. هرچه باشد تا مزایای یک استراتژی زیر و رو نشود، کارآفرینان کارکشته دم به تله نخواهند داد. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم چند تا از مهمترین مزایای کار تیمی را برای تان رو کنیم.

قبول دارم خیلی ها درک نسبی از مزایای کار تیمی دارند. هرچه باشد آدم در طول زندگی اش بارها و بارها کار تیمی را تجربه می کند. به همین خاطر بعضی ها فکر می کنند سیر تا پیاز این کار را بلد هستند. ما اصلا قصد نداریم حدس و گمان های قبلی شما را زیر سوال ببریم، در عوض با بررسی برخی از مزایای این استراتژی در دنیای کسب و کار دنبال تکمیل کردن ذهنیت تان هستیم. پس قلم و خودکار را کنار دم دست تان بگذارید تا کارمان را شروع کنیم.

طرح ایده های تازه

گروهی از کارمندان را در نظر بگیرید که از سراسر دنیا دور هم جمع شده اند. بعضی از این کارکنان از کشورهای آفریقایی با فرهنگی کاملا متفاوت از اعضای اروپایی یا آمریکایی هستند. از طرف دیگر کسانی که از آسیای شرقی آمده اند خیلی زود با هم دوست شده و دیگران را در تیم شان راه نمی دهند. بی شک چنین گروهی از کارمندان در بهترین حالت کارشان را با کیفیت معمولی جلو خواهند برد. بنابراین اگر مدیرشان انتظار کارهای عجیب از این تیم را دارد، باید آستین ها را بالا بزند و خودش وارد گود شود. به زبان خودمانی، در تیمی که هیچ کس با دیگری حرفی نمی زند، جایی برای ایده های تازه وجود ندارد.

وقتی اعضای یک تیم با ویژگی های مختلف ارتباط صمیمانه ای با هم داشته باشند، کم کم این تفاوت ها بدل به ایده های تازه می شود. هرچه باشد چشم انداز افرادی که زمینه فرهنگی و اقتصادی متفاوت دارند از زمین تا آسمان با هم فرق دارد. حالا اگر یک مدیر با حوصله به پست این کارمندان بخورد، خیلی خوب می تواند از دغدغه های آنها استفاده کرده و با چاشنی کار تیمی اوضاع را دگرگون کند. اگر شما هم دوست دارید در شرکت تان همیشه بوی ایده های تازه به مشام بخورد، باید استراتژی کار تیمی را بی نهایت جدی بگیرید. هرچه باشد در دنیای کسب و کار جایی برای تعلل نیست؛ چراکه کلی برند دیگر منتظر کسب جایگاه من و شما هستند. پس از دفعه بعد کمی بیشتر روی کار تیمی فکر کنید.

افزایش کارایی اعضای تیم

اغلب کارآفرینان وقتی دور هم جمع می شوند از خاطرات عذاب آورشان درباره کار در فلان شرکت با هم حرف می زنند. قبول دارم حداقل 8 ساعت کار روزانه برای هیچ کس جذاب نیست، اما گاهی اوقات شرایط نامناسب کاری این ساعت ها را تبدیل به نوعی زندان می کند. درست در همین شرایط کار تیمی می تواند به داد شما و صدالبته همکاران تان برسد.

شرایطی را تصور کنید که در آن همه کارمندان با عشق و علاقه سر کارشان حاضر می شوند. انگار که به جای دفتر کار دارند در یک باشگاه ورزشی دور هم گپ زده و کمی هم کار می کنند. این احساس فوق العاده جذاب نه تنها برای کارمندان یک شرکت مناسب است، بلکه خیال مدیران را هم راحت خواهد کرد. فرمول طلایی برای دستیابی به چنین نتیجه جذابی کار تیمی است. وقتی شما احساس حضور در یک تیم را داشته باشید، ناخودآگاه رابطه تان با تمام اعضا بهتر می شود. آن وقت دنیای کسب و کار دیگر شباهتی به غول مرحله آخر بازی های کامپیوتری نخواهد داشت، بلکه نوعی سرگرمی جذاب می شود. نتیجه چنین امری هم افزایش کارایی اعضای تیم خواهد بود.

اگر شما هم در کسب و کارتان هزاران دلار صرف بهبود انگیزه کارمندان کرده اید، دیگر لازم نیست پول تان را دور بریزید. در عوض باید روحیه کار تیمی را در میان اعضای شرکت تقویت کنید. آن وقت دیگر بدون توقف به سمت موفقیت و کارایی بالاتر اعضای شرکت حرکت خواهید کرد.

فرصت های یادگیری بیشتر

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم اعضای تیم های کاری معمولا دارای ویژگی های مختلفی هستند. این امر به طور طبیعی آنها را از هم دور می کند. هرچه باشد آدم سخت تر با کسانی که هیچ نقطه مشترکی با خودش ندارند، دوست می شود. قبول دارم رفاقت با کسانی که کاملا شبیه خودمان هستند، بی نهایت لذت بخش است، اما راستش را بخواهید در این موقعیت ها آدم شانسی برای یادگیری متقابل پیدا نمی کند. ماجرا جالب شد، نه؟

یادگیری متقابل به شرایطی اشاره دارد که در آن چند نفر در کنار هم از مهارت ها و تخصص های گوناگون یکدیگر درس های مهمی می گیرند. مثلا در یک کلاس ریاضی که یک نفر زبان انگلیسی و دیگری آلمانی اش بی نهایت قوی است، دوستی بین شان به یادگیری زبان های تازه منجر خواهد شد. این مثال درباره دنیای کسب و کار هم مصداق دارد. اگر همکار شما برنامه نویس حرفه ای است و شما دارای مدارک حرفه ای روابط عمومی هستید، اندکی کار تیمی به شما فرصت یادگیری مهارت های تازه از همدیگر را خواهد داد.

متاسفانه روحیه کار تیمی در خیلی از شرکت ها بی نهایت پایین است. به همین خاطر کارمندان حتی به زور با هم سلام و احوالپرسی می کنند؛ چه برسد به اینکه دنبال شناخت مهارت های همدیگر و یادگیری آنها باشند. راه حل شکستن چنین جو سنگینی فقط و فقط در تقویت کار تیمی نهفته است. اینطوری شما خیال تان راحت می شود که همچنان در تیمی بی نهایت حرفه ای عضویت دارید.

نوآوری سریع تر

گاهی اوقات بعضی از برندها سال های سال با یک استراتژی کلی فروش یا بازاریابی سر می کنند. شاید فکر کنید چنین اتفاقی به خاطر جذابیت بی نهایت بالای استراتژی هاست، اما واقعیت کاملا عکس این را نشان می دهد. حتی بهترین استراتژی های مدیریت کسب و کار هم اگر در طول زمان به روز رسانی نشوند، دیگر به درد لای جرز هم نمی خورند. آنچه در این بین موجب گول خوردن کارآفرینان می شود، بی حوصلگی برای نوآوری است. هرچه باشد انتخاب یک استراتژی کلان تازه برای یک نفری امکان پذیر نیست. البته اگر در یک شرکت کار تیمی نهادینه شده باشد، آن وقت نوآوری های سریع دیگر دور از دسترس نخواهند بود.

کار تیمی با درگیر کردن تک تک اعضای شرکت در فرآیندهای مهم به کارآفرینان فرصت استفاده بهینه از نیروی کار را می دهد. اینطوری دیگر لازم نیست یک نفر زیر بار مسئولیت های سنگین شرکت کمر خم کند، در حالی که دیگران حتی روح شان هم از ماجرا خبر ندارد. وقتی چرخ نوآوری در شرکت شما با همکاری همه اعضا شروع به گردش کند، دیگر متوقف کردنش کار هر کسی نیست. اینطوری شما می توانید بدون کمترین دردسری از مزایای نوآوری در جای جای برندتان بهره ببرید؛ آن هم بدون اینکه حتی یک دلار بیشتر خرج کرده باشید!

کاهش مشکلات مدیریت کارکنان

مدیریت اعضای شرکت، توضیح روندهای کاری و همینطور رسیدگی به مشکلات آنها کار هر کسی نیست. گاهی اوقات آدم زیر بار چنین مشکلات کمر خم می کند. به علاوه، این روزها مدیران آنقدر کار روی سرشان ریخته که دیگر به این موارد فکر هم نکنند. نتیجه این امر ایجاد هرج و مرج در شرکت و حتی درگیری بعضی از کارمنان با یکدیگر است. اگر فکر کرده اید در چنین شرایطی می شود از موفقیت تجاری یا هر امر دیگری حرف زد، سخت دراشتباهید. در عوض تنها چیزی که گیر کارآفرینان می آید، بحران های خانه خراب کن است؛ نه چیزی دیگر.

اگر شما از آن دست مدیرانی هستید که کاسه صبرتان از دردسر مدیریت کارمندان لبریز شده است، باید همین امروز دست به کار شوید. استراتژی کار تیمی به شما کمک می کند بدون اینکه 24 ساعته جنگ اعصاب داشته باشید روحیه بهتری برای مشارکت در میان کارمندان ایجاد کنید. هرچه باشد اعضای یک تیم به معنای واقعی کلمه هم راحت تر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، هم اینکه لازم نیست مدام وقت شما را بگیرند به زبان خودمانی، کار تیمی به اعضای شرکت کمک می کند خیلی از مشکلات را در نطفه خفه کرده و در وقت همه اعضا صرفه جویی می کند.

رقابت سالم در محل کار

رقابت سالم از آن دست مفاهیمی است که خیلی از کارآفرینان اصلا درکی از آن ندارند. هرچه باشد بیشتر کارکنان در شرکت ها طوری با هم رقابت می کنند که انگار به خون هم تشنه اند. در این شرایط هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست. چرا که رقابت شدید امکان هرگونه همکاری سازنده میان اعضا را از بین می برد. درست در چنین شرایطی رقابت سالم با کار تیمی امکان پذیر می شود.

وقتی از رقابت سالم حرف می زنیم، پای شخص وسط نیست. مثلا تیم بازاریابی برای اینکه با تیم فروش رقابت کند، کمپین های بهتری را روانه بازار می کند. نتیجه نهایی این رقابت بین کسانی که عملا دوست هم هستند موفقیت نهایی شرکت خواهد بود. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی نسبت به نتیجه نهایی رقابت میان اعضا نخواهد بود. یادتان باشد رقابت سالم در محل کار فقط یک تکنیک بی معنا نیست. اگر شما به خوبی روحیه کار تیمی را در بین اعضای شرکت توسعه دهید، این فرمول بدل به یکی از جذاب ترین راهکارهای دنیا خواهد شد.

توسعه کار تیمی در کسب و کار: به وقت اتحاد همه کارمندان

حالا که با مزایای کار تیمی در شرکت آشنا شدید، بد نیست درباره راهکارهای تقویت آن در کسب و کار هم کمی با هم گپ بزنیم. هرچه باشد تمام مزایای بالا فقط در صورتی زیر زبان شما مزه می کند که بتوانید به راحتی هرچه تمام تر این استراتژی را اجرا کنید. به علاوه، کارمندان نیز همین طوری الکی با هم ارتباط خوبی برقرار نمی کنند. نتیجه اینکه شما باید یک بار دیگر مثل قهرمان های افسانه ای وارد میان شوید تا اتحاد و کار تیمی بین اعضای شرکت را تقویت کنید. آن وقت دیگر توپ هم کسب و کارتان را تکان نخواهد داد. اجازه دهید بدون هیچ حرف اضافه ای برویم سر اصل مطلب؛ این شما و این هم تکنیک هایی برای توسعه کار تیمی در کسب و کار.

تبدیل کار تیمی به بخشی از استراتژی سازمانی: حرکتی هوشمندانه و تاثیرگذار

آیا تا به حال پیش خودتان فکر کرده اید چرا در بعضی از شرکت ها هر کسی ساز خودش را می زند؟ قبول دارم گاهی اوقات شخصیت اعضای شرکت اینطوری مشکل ساز می شود، اما اگر دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم پای ساختار سازمان ها هم گیر است. وقتی در چارچوب یک شرکت امکان تکروی برای اعضا وجود داشته باشد، دیر یا زود همه اعضا ترغیب می شوند برای یک بار هم که شده خودخواهی و تکروی را امتحان کنند. اینطوری دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود و اعضای شرکت بی برو برگشت به دردسر خواهند افتاد.

راه حل پایان دادن به مشکلات اینچنینی تبدیل کردن کار تیمی به بخشی از استراتژی سازمانی است. این یعنی شما نباید هیچ راهی برای تکروی اعضای شرکت باقی بگذارید. وگرنه اوضاع تان خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می کنید به هم خواهد ریخت. یادتان باشد به هنگام تعیین سیاست ها و فرآیندهای شرکت باید همیشه کار تیمی را گوشه ذهن تان داشته باشید. اگر حتی یک فرآیند جزئی هم در شرکت بدون کار تیمی طراحی شود، اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت. پس یک لطفی به خودتان و دیگران کرده و هیچ وقت اینطور فراموش کاری ها را دنبال نکنید.

از آنجایی که این روزها کارآفرینان کلی همکار و دوست آشنا به دنیای کسب و کار دارند، بد نیست قبل از اجرای هر استراتژی کلان در شرکت نظر آنها را هم جویا شوید. اینطوری حتی اگر گاهی اوقات اهمیت کار تیمی از زیر دست تان در برود، آنها می توانند با یک یادآوری کلیدی جان تان را بخرند.

تیم سازی با چاشنی بازی: راهکاری که همه دوستش دارند

تقویت روحیه کار تیمی در شرکت ها همین طور الکی امکان پذیر نیست. بسیاری از کارآفرینان خبره دنیا ماه ها و حتی سال ها برای ایجاد چنین روحیه ای در بین اعضای شرکت تلاش می کنند. نتیجه کار هم شرکت هایی مثل مایکروسافت یا نایک با روحیه کار تیمی مثال زدنی است. شاید فکر کنید همیشه ایجاد روحیه کار تیمی یا حتی شکل دادن به تیم درست و حسابی نیازمند کار سخت است، اما ما در روزنامه فرصت امروز یک میانبر جذاب برای تان در چنته داریم. این میانبر جذاب چیزی نیست به غیر از تقویت روحیه کار تیمی با بازی و سرگرمی!

وقتی کارمندان یک شرکت با هم درگیر بازی های گروهی شوند، ناخودآگاه روحیه کار تیمی شان بهبود پیدا خواهد کرد. اگر شک دارید کافی است به شیوه دوست پیدا کردن تان در دوران مدرسه فکر کنید. معمولا دوستی های صمیمی آن دوران از دل بازی های مختلف پای می گرفت. خب اگر کودکان می توانند این طوری دوست پیدا کرده و روحیه کار گروهی شان را تقویت کنند، چرا شما نتوانید همین فرمول را بازسازی کنید؟

این روزها کلی ایده مختلف برای بازی و سرگرمی دم دست مردم دنیا قرار دارد. از کنسول های بازی گرفته تا گوشی های هوشمند و حتی بازی های سنتی مثل اسم و فامیل، همه و همه در خدمت شادی و سرگرمی ماست. یادتان باشد شما قرار نیست مسابقه اعضای شرکت سر رقابت صرف باشد، بلکه باید آن را طوری طراحی کنید که صمیمیت بیشتری بین آنها ایجاد شود. اینطوری کم کم فرصت های بی نظیری برای تقویت روحیه آنها و ترغیب شان به سمت کار تیمی پیدا می کنید. توصیه ما در این بخش طراحی بازی ها به گونه ای است که نیازمند کار تیمی باشد. این طوری دست کم اعضای شرکت در یک بازی ساده طعم کار تیمی را خواهند چشید. در قدم بعد می توانید از دل همین بازی های دوستانه پُلی به سوی تقویت کار تیمی در پروژه های شرکت بزنید.

استخدام کارمندانی با مهارت های متفاوت: همه چیز از تفاوت ها شروع می شود

اگر قرار است کار تیمی در شرکت شما خیلی خوب جواب دهد، نباید اعضای شرکت همه شبیه هم باشند. اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم فقط کسانی که مهارت و استعدادهای متفاوتی دارند می توانند از یکدیگر درس های مهم بگیرند. پس نباید انتظار داشته باشید در دپارتمانی که همه اعضا مهارت و حتی عادت های مشابهی دارند، آب از آب تکان بخورد. فرمول طلایی ما در این بخش استخدام نیروی کار با تفاوت های محسوس در مهارت و حتی زمینه های فرهنگی است. این طوری زمین بازی برای تقویت استراتژی کار تیمی کاملا هموار خواهد شد.

صرف نظر از تقویت روحیه کار تیمی، گاهی اوقات تقویت انگیزه کارمندان هم مثل عبور از هفت خان رستم می شود. در چنین شرایطی شما چاره ای به غیر از تمرکز بر روی راهکارهای زمانبر ندارید. با این حال اگر از همان ابتدا تنوع کارمندان تان را لحاظ کنید، دیگر روحیه بخشی به آنها مثل ماموریت غیرممکن نخواهد شد. یادتان باشد کارمندان خیلی سریع از هم تاثیر می پذیرند. این یعنی اگر ویژگی کارمندان تان با هم فرق داشته باشد، خیلی سریع روی هم اثر گذاشته و کارتان برای تقویت روحیه‎ شان ساده می شود. از طرف دیگر توسعه کار تیمی در چنین شرکتی نیز مثل آب خوردن خواهد بود.

یادتان باشد شما برای استخدام تک تک اعضای شرکت تان باید تنوع مورد نیاز را مد نظر قرار دهید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نمی رود. متاسفانه گاهی اوقات کارآفرینان این نکته مهم را فراموش می کنند. نتیجه اش هم استخدام کارمندانی است که هیچ ارتباطی با هم ندارند. پس دفعه بعد که پشت میز بررسی رزومه های استخدام نشستید، یادتان باشد آدم های شبیه به هم را کنار یکدیگر قرار ندهید؛ به همین سادگی.

استفاده از تست های شخصیتی: تیم سازی به سبک حرفه ای ‎ها

گاهی اوقات شما هر چقدر هم که تلاش کنید، نمی توانید از دل بعضی از آدم ها یک تیم کاردرست بیرون بکشید. این نکته بیشتر از اینکه ضعف شما را نشان دهد، مربوط به ناتوانی تان برای شناخت شخصیت کارمندان تان است. هرچه باشد بعضی وقت ها شما باید قید کارمندان تان را بزنید تا امنیت و سلامت تیم تان تضمین شود. اگر در تیم شما بعضی از افراد هیچ جوره با چارچوب کار تیمی کنار نمی آیند، لازم نیست خیلی آنها را تحمل کنید. خیلی از کارآفرینان همین که چند نفر در تیم شرکت ایجاد مزاحمت کرده یا با قواعد کار تیمی هماهنگ نمی شوند، عذرشان را می خواهند. قبول دارم این کار خیلی سنگین به نظر می رسد، اما نباید اجازه دهید ملاحظات اینچنینی اوضاع تان را به هم بریزد.

توصیه ما در این بخش برای ایجاد یک تیم منسجم و کاردرست استفاده از تست های شخصیت شناسی است. چنین تست هایی به طور معمول به وفور در اینترنت دست به دست می شود. با این حال شما قرار نیست همینطور الکی به یکی از این تست ها اعتماد کنید؛ چراکه باید چاشنی کسب و کار را هم مد نظر داشته باشید. خیلی از تست ها برای زندگی معمولی طراحی شده، اما از آنجایی که قواعد کسب و کار همیشه متفاوت است باید با احتیاط کامل عمل کنید. اگر از ما می شنوید، بهترین سایتی که تست های کاربردی پیش پای شما قرار می دهد «16Personalities.com» است. این سایت به شما فرصت شناسایی دقیق تیپ شخصیتی کارمندان را می دهد. از این مرحله به بعد شما باید مطمئن شوید برنامه های تان برای تقویت روحیه کار تیمی با تیپ شخصیتی همه اعضا هماهنگی دارد. وگرنه وسط راه کارتان حسابی بیخ پیدا خواهد کرد.

بعد از اینکه شما اطلاعات مربوط به تیپ شخصیتی کارمندان را مطالعه کردید، باید آن را در اختیار خودشان هم قرار دهید. هرچه کارمندان اطلاعات دقیق تری درباره تیپ شخصیتی خود و دیگران داشته باشند، فرآیند همکاری راحت تر می شود. پس به جای اینکه الکی خودتان را درگیر تست های بی پایان کنید، از یک تست معتبر استفاده کرده و بقیه وقت تان را صرف اثرگذاری بر روی کارمندان کنید. این دقیقا همان کاری است که سرمربی های حرفه ای برای قهرمانی تیم فوتبال شان انجام می دهند!

اجرای تک به تک استراتژی: روزی یک نفر را کارمند تیم کنید!

بعضی از کارآفرینان دوست دارند راه صد ساله را یک شبه طی کنند. قبول دارم گاهی اوقات آدم حسابی شانس آورده و همه چیز مطابق میلش پیش می رود، اما همیشه قرار نیست شرایط این طوری باقی بماند. باور کنید یا نه، اغلب اوقات موفقیت های بزرگ در طول زمان حاصل می شود. بنابراین باید هرگونه فکر و خیالی درباره میانبرهای عجیب را کنار بگذارید. چنین بحثی درباره ایجاد روحیه کار تیمی در شرکت ها نیز مصداق دارد. اگر فکر کرده اید همه منتظرند تا شما یکهو بدون مقدمه همه را تبدیل به عاشقان کار تیمی کنید، سخت دراشتباهید. در عوض باید قدم به قدم کارتان را پیش ببرید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم ریخته و دیگر نمی توانید گلیم تان را از آب بیرون بکشید.

صرف اینکه شما چند تا از کارکنان شرکت را با استراتژی کار تیمی آشنا کنید، آینده کسب و کارتان را تضمین نخواهد کرد. تمام اعضای شرکت باید این استراتژی را با گوشت و پوست حس کنند. وگرنه هیچ وقت فرصت بهبود اوضاع شان را پیدا نکرده و کارتان به جاهای باریک می کشد. توصیه ما در این بخش سرمایه گذاری بر روی تک تک اعضای شرکت به طور جداگانه است. اشتباه نکنید، ما نمی خواهیم کار شما سال های سال طول بکشد، بلکه فقط دغدغه مان فهم دقیق کار گروهی از سوی اعضای شرکت است. اگر شما خیلی بی حوصله کارتان را پیش ببرید، شاید پیام تان به همه اعضای شرکت برسد، اما هیچ کدام از آنها حرف تان را قبول نخواهند کرد. ماجرا پیچیده شد، نه؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید برای اجرای درست استراتژی کار تیمی در صورت امکان تک تک کارمندان را به طور خصوصی توجیه کنید. اگر اعضای تیم تان خیلی زیاد هستند، استفاده از شیوه های دیگری مثل دعوت از هر دپارتمان به طور جداگانه نیز قابل قبول خواهد بود. یادتان باشد در دنیای امروز شما نمی توانید همینطور الکی کارتان را پیش ببرید. چراکه نه کارمندان حرف های بی پایه تان را قبول می کنند نه حتی مشتریان در بازار شانس مجددی برای جبران اشتباهات به شما خواهند داد. پس قبل از اینکه فرآیند اجرای استراتژی کار تیمی حسابی پیچیده شود، باید همه جوانب را مد نظر قرار دهید.

قدردانی از کارمندان: فراموشکاری ممنوع!

هر شرکتی بعد از اینکه یک استراتژی تازه را اجرا می کند، تا چند روز با غُرهای تمام نشدنی کارمندان دست و پنجه نرم خواهد کرد. با این حال خیلی زود اوضاع بهتر شده و همه خیال شان بابت شرایط تازه راحت می شود. در این میان شما باید خیلی زود عملکرد مناسب کارمندان را مورد شناسایی قرار داده و در صورت امکان از آنها قدردانی کنید. یادتان باشد همه مردم در سراسر دنیا دنبال جلب توجه هستند. این امر در شرکت های تجاری نیز مصداق دارد. پس اگر شما دوست دارید همیشه مورد تایید کارمندان تان باشید، باید دستاوردهای آنها را به طور متقابل مورد تایید و شناسایی قرار دهید. به زبان خودمانی، اگر بعضی از کارمندان تان خیلی زود با شرایط کار تیمی هماهنگ شدند، باید با سرعت هرچه تمام تر قدردانی تان را نسبت به آنها اعلام کنید. اینطوری بقیه هم مطمئن می شوند کار تیمی جلوی چشم شما هست.

هرکار تازه ای برای آدم استرس زیادی به همراه دارد. همانطور که یک بوکسور در اولین مسابقه اش حسابی حول می کند، کارمندان شما هم ممکن است برای پذیرش کار گروهی با مشکل رو به رو شوند. وظیفه شما در چنین موقعیتی کمک همه جانبه به کارمندان است، در غیر این صورت اصلا به عنوان مدیر یا صاحب کسب و کار نقش تان نامشخص خواهد بود!

فکر می کنم توصیه ما در این بخش به اندازه کافی روشن باشد که نیاز به توضیح اضافه پیدا نکند. شما فقط باید هرچند وقت یکبار فعالیت اعضای شرکت را زیر ذره بین برده و به آنهایی که مطابق استراتژی کار تیمی فعالیت کرده اند، توجه بیشتری کنید. گاهی اوقات یک پاداش کوچک هم در این میان راهگشا خواهد بود.

طراحی فرهنگ برند: آخرین گام در اجرای کار تیمی

برندهای بزرگ همیشه فرهنگ سازمانی خاص خودشان را دارند. این فرهنگ به آنها کمک می کند صفر تا صد کارشان را طراحی کرده و از اتفاقات غیرمنتظره دوری کنند. اگر هم مشکلی یا حتی بحرانی پیش بیاید، این فرهنگ به همبستگی اعضا برای عبور از موانع کمک می کند. در شرکتی که کار تیمی بخشی از هویتش است، شما نمی توانید ترکیب کار تیمی و فرهنگ سازمانی را نادیده بگیرید. ترجمه این نکته به زبان خودمانی یعنی فرهنگ سازمانی تان باید کار تیمی را تشویق کند. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

بی شک توصیه های خیلی زیادی در فضای اینترنت برای فرهنگ سازی در شرکت وجود دارد، با این حال اگر نظر ما را بخواهید باید اول از همه خودتان آستین بالا بزنید. وقتی مدیر یک شرکت خودش هیچ انگیزه ای برای کار تیمی ندارد، بی شک حرفش برای هیچ کس اعتباری نخواهد داشت. پس اول از همه خودتان باید روحیه کار تیمی از خودتان نشان دهید. آن وقت کارکنان نسبت به همکاری بیشتر با شما ترغیب خواهند شد.

بسیاری از کارمندان، حتی در شرکت های بزرگ، حوصله نصیحت مدیران را ندارند. دقیقا به همین خاطر اغلب کارآفرینان بزرگ اول از همه خودشان استراتژی های جدید را امتحان و اجرا می کنند. اینطوری حداقل خیال کارمندان راحت می شود که درگیر یکسری اوامر بی سر و ته نیستند. باور کنید یا نه، گاهی اوقات کارآفرینان بدون اینکه سیر تا پیاز یک مسئله را بررسی کرده باشند، فقط از کارمندان می خواهند مطابق میل شان رفتار کنند. بی شک چنین عملکردی در دنیای دیجیتال و پرسرعت امروزی هیچ جایی ندارد؛ چراکه کارکنان خیلی زود متوجه پشت پرده استراتژی ها شده و عدم مشارکت شما در اجرای آنها فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد.

همانطور که کارگردان یک اثر سینمایی هیچ وقت قرار نیست جلوی دوربین رفته و نقش بازیگران را ایفا کند، شما هم به عنوان یک مدیر نمی توانید رفتاری شبیه کارمندان داشته باشید. با این حال گاهی اوقات باید کنار آنها قدم بزنید. این طوری خیال شان راحت می شود که دست کم شما هم به کاری که می کنید باور دارید. به علاوه، وقتی شما برای کار تیمی پیشقدم شوید، این حرکت بدل به نوعی فرهنگ سازی خواهد شد. آن وقت حتی بدون حضور مستقیم تان هم دیگر مشکلی برای اجرای صحیح کار تیمی پیش نمی آید.

سخن پایانی

شما الان تمام اطلاعات مورد نیاز برای اجرای درست استراتژی کار تیمی در شرکت تان را دارید. یادتان باشد رمز موفقیت در کار تیمی پایداری است. پس اگر پیش خودتان فکر کرده اید یکبار برای همیشه کار تیمی را در شرکت تان توسعه می دهید، سخت دراشتباهید. در عوض شما باید خودتان را برای پیگیری مداوم کارها آماده کنید. اینطوری کم کم مسیر پرپیچ و خم کار تیمی برای تان هموار خواهد شد.
 

 

 

نویسنده: علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز


منابع:
 


https://getsling.com
https://www.brighthr.com
https://www.nytimes.com
www.forsatnet.ir

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد