درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 22:38   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50650صفحه نخست » ادامه مطلب چهاریکشنبه، 24 مهر 1401 - 10:33
تاریخچه چاپ در جهان، اختراع کاغذ و به دنبال آن اختراع حروف متحرک
تاریخچه صنعت چاپ در جهان که شامل اختراع تدریجی کاغذ و حروف چاپی می‌شود برای تمامی مخاطبان بسیار جالب است. این سیر تاریخی و تحول در روند اختراع چاپ به شکل امروزی سبب می‌شود تا نگاه موشکافانه‌تری به ویژگی‌های صنعت چاپ داشته باشیم.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| صنعت چاپ و نشر از گذشته‌های دور تا امروز تغییرات بسیاری کرده است. طبیعتاً عامل اصلی این تغییر ظهور و رشد فناوری است. پیشرفت صنعت چاپ به گونه‌ای بوده که ما در حال حاضر با طیف متنوعی از چاپ تبلیغاتی روبرو هستیم. از چاپ کارت پستال، کاتالوگ، تبلیغات چاپی و پوستر گرفته تا چاپ تراکت و انواع مختلف تبلیغات مطبوعاتی.

 

پیشرفت صنعت چاپ در تمامی این سال‌ها با سرعت بی سابقه‌ای همراه بوده است. به طوری که یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های درآمدزایی بسیاری از گرافیست‌ها از طریق طراحی قالب‌ها و طراحی‌های گرافیکی اختصاصی است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تاریخچه چاپ در جهان، انواع تبلیغات چاپی و ویژگی‌های مرتبط با آن آشنا کنیم.


چاپ چیست؟

بدون شک اغلب افراد با تعریف چاپ به خوبی آشنا هستند. در‌واقع در یک تعریف ساده، هر طرحی که بتوان روی صفحه دیگری کپی کرد را چاپ می‌گویند. هر چند که شیوه‌های چاپ کاملاً متفاوت است. از نحوه چاپ روی کاغذ و پارچه گرفته تا چاپ روی سطوح مختلف، هر یک دارای ویژگی‌های مختص به خود را شامل می‌شود. در تعریف دیگر گفته شده است که انتقال حروف یا اعداد در نسخه‌های متعدد را هم چاپ می‌گویند. می‌توان این چنین بیان کرد که چاپ تعاریف گوناگونی را با خود به همراه دارد اما مفهوم تمامی این تعاریف یکسان است.


نخستین نشانه‌های پیدایش صنعت چاپ

برای درک بهتر به ۳۰۰ هزار سال پیش می‌رویم. زمانی که برای اولین بار نشانه‌هایی از چاپ بر روی استوانه‌ها و سطوح گلی کشف شد. ساکنین بین النهرین اولین افرادی بودند که توانستند با استفاده از مهره‌های سنگی انواع اشکال مختلف را بر روی سطوح سخت حک کنند. به تدریج و طی سال‌ها ساکنین کشورهای چین و مصر تمبرهای کوچکی را روی کار آوردند. در نهایت این افراد توانستند چاپ روی سطح‌هایی مانند پارچه را کشف کنند. با یک نگاه اجمالی به تاریخچه صنعت چاپ در جهان می‌توان به راحتی دریافت که هنر چاپ تا چه اندازه جالب و مهیج بوده است.

اختراع کاغذ و به دنبال آن اختراع حروف متحرک

شخص دانشمند چینی با نام تسای لون موفق به اختراع کاغذ شد. در حقیقت اختراع کاغذ به‌ ۲ قرن پس از میلاد مسیح باز می‌گردد. البته تسای لون به یکباره به اختراع کاغذ نرسید، بلکه در ابتدا از ایاف گیاهان استفاده کرد. ناگفته نماند که مراحل کار برای ساخت کاغذ چندان ساده و آسان نبود. شیوه ساخت کاغذ تسای لون بدین شکل بود که در ابتدا می بایست الیاف گیاهان را خرد کند. پس از خرد کردن نوبت به خمیر کردن آن می‌رسید. خمیرها را پهن کرده و آنقدر فشار می‌داد تا آب‌های اضافی آن گرفته شود. فرایند ساخت کاغذ با شیوه این چنینی به تدریج به سایر کشورها هم راه یافت. در نهایت در اواخر قرون وسطی، کاغذ اختراع شد. البته نه کاغذی به شکل و شمایل کاغذ های امروزی. این نوع کاغذها اصطلاحاً کاغذ پوستی بود و از پوست حیوانات ساخته می‌شد.


چین و حروف متحرک چاپی

پس از ساخت کاغذ نوبت به ساخت حروف متحرک چینی رسید. گفتنی است که چین در صنعت چاپ جزء اولین کشورهایی است که بیشترین تاثیر را داشته است. در‌واقع کاغذ و ساخت حروف چاپی از کشور چین آغاز شد. یکی دیگر از دانشمندان چینی به نام پی شنگ موفق به ساخت حروف متحرک چاپی شد. البته حروف چینی متحرک. پی شنگ برای ساخت حروف از گل رس به همراه یک چسب مخصوص استفاده می‌کرد. در طی این فرایند حروف های ساخته شده از گل رس را در کوره‌ای قرار می‌داد تا با حرارت بسیار زیاد پخته شوند. پس از آنکه به خوبی حروف سفت و محکم می‌شدند، بر روی حروف از طریق ابزارهای فلزی موم می‌کشید و مجدد به آن حرارت می‌داد. بدین ترتیب حروف بر روی صفحه مورد نظر چاپ می‌شد. پی شنگ را می‌توان مخترع حروف چینی دانست.


استفاده از قالب‌های چوبی برای چاپ

به گفته غربی‌ها آغاز تکنولوژی صنعت چاپ در قرن دوازدهم کامل شد. در این برهه از تاریخ از قالب‌های چوبی برای چاپ استفاده می‌کردند. می‌توان اینگونه بیان کرد که هنر چاپ با چوب تراشی به نوعی ترکیب شده بود. حتی تا قرن پانزدهم چاپ از طریق قالب‌های چوبی ادامه پیدا کرد. تا زمانی که دستگاه‌های فلزی چاپ به بازار جهانی راه یافت.


اولین کتاب چاپی چه بود؟

شاید برایتان جالب باشد که اولین کتاب چاپی توسط یوهانس گوتنبرگ در سال ۱۴۵۵ انجام شد. تکثیر این کتاب از طریق چاپ متحرک صورت پذیرفت. این زمان اوج طلایی دوران پیشرفت صنعت چاپ بود. بدین ترتیب چاپ در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و کشورهای اروپایی بسیار رواج یافت. دستگاه چاپ گوتنبرگ در سراسر جهان به تدریج معروف شد و کتاب‌های بسیاری به چاپ رسید. پس از آن شخصی به نام آلوئیس زنه فلدر برای نخستین بار چاپ سنگی یا لیتوگرافی را به جهان معرفی کرد. او یک نمایشنامه نویس آلمانی بود که توانست با لیتوگرافی نقوش مختلفی را روی سنگ حکاکی کند.

اهمیت چاپ در دنیای امروز

اولین باری که ماشین چاپ اختراع شد، انقلاب بزرگی در تاریخ و فرهنگ جوامع اجتماعی به وجود آمد. به همین جهت همیشه چاپ از اهمیت بسزایی در زندگی روزانه برخوردار بوده است. امروزه با توجه به آنکه دیگر کمتر کسی به سراغ خواندن مجله و روزنامه می‌رود اما باز هم اهمیت و ضرورت چاپ از بین نرفته است. حتی در بسیاری از کسب و کارها انواع چاپ تبلیغاتی بسیار لازم و ضروری است. امروزه به وفور با انواع خدمات چاپی از جمله کارت ویزیت، بروشورهای تبلیغاتی، تراکت‌های متنوع، کاتالوگ و مانند این‌ها سروکار داریم. می‌توان گفت نیمی از نیاز روز مؤسسات و کسب و کارهای خدماتی در گرو همین تبلیغات چاپی است.


ویژگی‌های تبلیغات چاپی

با توجه به توضیحات گفته شده در دنیای امروز می‌بینیم که تبلیغات چاپی و مطبوعاتی در زندگی روزانه افراد بسیار رایج است. اگرچه تبلیغات مطبوعاتی، کتاب، مجله و یا روزنامه کمی در زندگی مدرنیته افراد رنگ باخته اما همچنان از تبلیغات چاپی به عنوان یکی از ضرورت‌های دنیای کسب و کار استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های تبلیغات چاپی برای تمامی کسب و کارها، جذب مشتری، افزایش مشتری و مشتری مداری است. به طوریکه از طریق انواع تبلیغات چاپی اعم از کارت ویزیت، تراکت، بروشور، کاتالوگ و مانند این‌ها می‌توان اطلاعات بسیار کاربردی را درباره خدمات خود در اختیار مشتریان قرار داد.


کلام پایانی

تاریخچه صنعت چاپ در جهان که شامل اختراع تدریجی کاغذ و حروف چاپی می‌شود برای تمامی مخاطبان بسیار جالب است. این سیر تاریخی و تحول در روند اختراع چاپ به شکل امروزی سبب می‌شود تا نگاه موشکافانه‌تری به ویژگی‌های صنعت چاپ داشته باشیم. امروزه شاهد آن هستیم که انواع مختلف نوشته‌های چاپی، تبلیغات چاپی، تبلیغات مطبوعاتی و مواردی از این قبیل پیرامون زندگی ما را احاطه کرده‌اند. ما به طور روزانه با سیل عظیمی از تراکت چاپی، بروشور، پوسترهای تبلیغاتی، بیلبوردها و نظایر این‌ها روبرو هستیم. در نتیجه با تمامی این توضیحات به یک جمع‌بندی کارساز خواهیم رسید و آن اهمیت و ضرورت چاپ به‌خصوص تبلیغات چاپی در زندگی صنعتی است.

منبع: pishkhan

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد