درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 23:45   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50521صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریسه شنبه، 29 شهریور 1401 - 08:16
ضعف اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم
علی‌اصغر احمدزاده/ کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی - با در نظر گرفتن مجموع عملکرد دولت سیزدهم در اطلاع‌رسانی و با رصد تمام آنچه‌که طی یک‌سال اخیر در کشور رخ داده، به‌نظر می‌رسد یکی از ضعف‌های ساختاری دولت آقای رئیسی، کمبود نیروی زبده در عرصه اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی‌ بوده است و به‌نظر می‌رسد که اگر روال به‌همین منوال باشد، دولت سیزدهم در عرصه سیاست داخلی و دیپلماسی موفق نخواهد بود.
  

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| اطلاع‌رسانی دیگر از مرزهای خبردهی به مخاطب فراتر رفته و بیشتر حالت روان‌شناختی به‌خود گرفته است. از سویی مخاطب‌شناسی در اغلب فعالیت‌های رسانه‌ای در ایران، به‌ویژه در ساختار روابط‌عمومی‌ها یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اطلاع‌رسانی است که مع‌الاسف این دو امر، در شاکله خبررسانی کشور مغفول مانده‌اند.


با گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت سیزدهم، انتظار می‌رود در ساختار اطلاع‌رسانی دولت، اتفاقات مثبتی رخ بدهد اما نه‌تنها چنین رویه‌ای در سطوح کلان و خرد رخ نداد بلکه جلوه‌هایی از امنیتی‌کردن برخی از موضوعات ساده نیز در دستور کار قرار گرفته است.


فی‌المثل در حالی‌که ایران درگیر یکی از بزرگ‌ترین مذاکرات تاریخ هسته‌ای است، اما خروجی رسانه‌ای چنین رخدادی در حد کلی‌گویی‌های سخنگوی وزارت امور خارجه است و عملا نحوه پوشش خبری، بازتاب‌های رسانه‌ای، استفاده از ظرفیت دیپلماسی رسانه‌ای و بهره‌گیری از خبرنگاران خبره به محاق رفته است. با نگاهی کوتاه به مذاکرات منتهی به برجام در دوره وزارت محمدجواد ظریف و عملکرد تیم رسانه‌ای آن روزها و نحوه پوشش خبری مذاکرات، این تفاوت به‌خوبی قابل لمس و ردیابی است.

 

در واقع ظریف و تیم مذاکرات وی، به‌خوبی از دیپلماسی رسانه‌ای بهره می‌بردند و این امر باعث شده بود که قدرت چانه‌زنی در زمین رسانه برای تیم مذاکراتی ظریف افزایش یابد. قابل انکار نیست که دیپلماسی رسانه‌ای یک ابزار نرم و کاربردی در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شود؛ در واقع پیشبرد سیاست خارجی و دیپلماسی بیش از پیش به میزان تاثیرگذاری تاکتیک‌های خبری و رسانه‌ای وابسته شده است؛ چنان‌که هر قدر تاکتیک‌ها پر‌قدرت‌تر و تاثیرگذارتر طراحی شوند، چرخ‌های سیاست خارجی روان‌‌تر می‌چرخد.


به عقیده کارشناسان، امروز، مقام و موقعیت یک کشور در جامعه جهانی و جایگاه آن در سلسله‌مراتب جهانی با قابلیت دیپلماسی رسانه‌ای آن کشور گره خورده است. این روزها رهبران جهان از ارتباطات جهانی به‌عنوان ابزاری مهم برای پیشبرد مذاکرات، و نیز بسیج حمایت عمومی از توافقات استفاده می کنند. مثلا استفاده تیم مذاکرات پیشین از توئیتر، ظرفیت بسیار عظیمی را پیش روی سیاست خارجی ایران قرار داد و این امر باعث شد هم اطلاع‌رسانی با سرعت بیشتری رخ دهد و هم برخی از سیاست‌های پنهان پیش برده شود اما آنچه‌که در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد وجوهی از پنهان‌کاری و امنیتی‌شدگی را در دل خود دارد.


در جریان ماجراهای مربوط به طرح صیانت هم چنان آشفتگی اطلاع‌رسانی را شاهدیم که معلوم نمی‌شود متولی و مجری و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز چه‌کسانی هستند و به‌صورت واضح قرار است چه اتفاقی بیافتد؟ این آشفتگی و نابسامانی باعث ایجاد شایعات، بزرگنمایی‌های مغرضانه، تحریف نیات مجریان و انحراف افکار عمومی می‌شود. از سویی دیگر فقدان نگاه ساختارمند به پدیده روابط‌عمومی‌ در بدنه دولت سیزدهم باعث شده است که عملا روابط ‌عمومی‌ها در حاشیه قرار بگیرند.


یکی دیگر از اتفاقات نامیمون دولت سیزدهم در عرصه اطلاع‌رسانی، نقش ضعیف روابط‌عمومی در بحث حذف ارز ترجیحی و تورم ناشی از آن بود. به‌طوری‌که تا روز اول اجرای چنین طرح اثرگذاری، اثری از وضوح اخبار، تحلیل‌های شسته‌رفته اقتصادی، گزارش‌های رسانه‌ای و ... در فضای رسانه‌ای کشور دیده نمی‌شد و چنین تصور می‌شد که گویا قرار است همه‌چیز بر همان منوال سابق ادامه یابد.

با در نظر گرفتن مجموع عملکرد دولت سیزدهم در اطلاع‌رسانی و با رصد تمام آنچه‌که طی یک‌سال اخیر در کشور رخ داده، به‌نظر می‌رسد یکی از ضعف‌های ساختاری دولت آقای رئیسی، کمبود نیروی زبده در عرصه اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی‌ بوده است و به‌نظر می‌رسد که اگر روال به‌همین منوال باشد، دولت سیزدهم در عرصه سیاست داخلی و دیپلماسی موفق نخواهد بود.

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد