
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| هدف از انجام نظرسنجی یافتن چیزهایی است که قبلا نمی دانستید نه اینکه پاسخ پرسش ها تصنعی باشد و هدف از آنها مجاب کردن خوانندگان به خرید محصول شما باشد
شاید انتظار داشته باشید نتایج نظرسنجی را که منتشر می کنید پوشش وسیعی داشته باشد، اما این اتفاق نمی افتد. تمام وبسایتها و بکلینک ها را گشتم اما حتی یک رسانه را هم نیافتم که به نتایج این نظرسنجی بپردازد. دلیل آن کاملا مشخص است: پاسخ تمام سوالات نظرسنجی خرید محصول از شرکت بود.
هیچ خبرنگاری نظرسنجی را که هدف آن مجاب کردن مشتریان به خرید محصول باشد، منتشر نمی کند. چرا؟ چون این کار تبلیغ است نه یک داستان.
رشد قارچی نظرسنجیهای بیکیفیت
هیچ کاری راحتتر از انجام یک نظرسنجی نیست. ابزار انجام نظرسنجی مبتنی بر وب کار را راحت کرده است. در نتیجه مطالعات تحقیقاتی بیکیفیت در انواع و اشکال مختلف و نشریاتی که آنها را منتشر میکنند، زیاد شدهاند.
علاوه بر آموزش آکادمیک و رسمی که اکیدا آن را توصیه میکنم، روشهای سادهای وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها نظرسنجی بهتری را ارائه دهید.
1. با هدف تحقیق قانعکننده شروع کنید
نظرسنجیهای زیادی انجام شده که فقط به یک چیز توجه دارند که معمولا محصولشان است. این کار نوعی سوگیری است_ یک سوگیری شناختی که شخص بهدنبال اطلاعاتی است که باورهای موجود را تقویت میکند (به همین دلیل اخبار کابلی_جناح چپ یا راست_مخرب هستند)
هرچند اگر واقعا بخواهید تحقیق کنید_ با ذهن باز و کنجکاوی_ این شانس را دارید که به یافته ها و اطلاعات واقعی دست پیدا کنید و مخاطبان خود را شناسایی کنید.
یک روش خوب برای شروع این است که به مطالعات انجام شده در این حوزه نگاهی بیندازید و ببینید دقیقا چه کارهایی انجام شده و به چه چیزهایی توجه نشده است.
2. سوالات واقعی طرح کنید
یک تحقیق واقعی با اهدافی واقعی را دنبال کنید. به عبارت دیگر، نمی خواهید تاثیرگذاری بر فرد را با یک جواب قطعی از دست بدهید. مدتها پیش، یک داستان کوچک جذاب در مورد تحقیقات حوزه بازار منتشر شد که به این نکته اشاره دارد:
دو کشیش می خواهند بدانند که آیا می توانند همزمان سیگار بکشند و دعا کنند.
یک کشیش از پاپ می پرسد: "وقتی من در حال دعا هستم، آیا کشیدن سیگار اشکالی ندارد؟"
پاپ این چنین پاسخ می دهد: "نه، وقتی دعا می کنی فقط باید روی آن تمرکز کنی."
کشیش دیگر سؤال خود را به شکلی متفاوت مطرح می کند و می پرسد: "وقتی من سیگار می کشم، آیا دعا کردن برای من اشکالی ندارد؟"
پاپ پاسخ می دهد: «بله، دعا کردن در هر زمانی مناسب است.»
3. قهرمانبازی درنیاورید! در پاسخهایی که دریافت میکنید به دنبال نتیجه باشید
بسیاری از شرکت هایی که اقدام به نظرسنجی می کنند، می خواهند نتیجه محصول خود را ببینند. بنابراین اگر سوالات و اهداف تحقیق را به درستی مشخص کرده باشند، به نتیجه ای که می خواهند می رسند.
یک روش بهتر این است که برای رسیدن به نتیجه، پاسخ ها را بررسی کنید. برای اینکار پاسخ ها را با عملکرد خود مقایسه کنید. از شرکت کنندگان بخواهید تا به عملکرد شما امتیاز بدهند، سپس پاسخ ها را با عملکرد خود مقایسه کنید. این کار به شما نشان می دهد، تفاوت شما با افرادی که عملکردی فوقالعاده دارند در چیست.
روش دوم این است که با پرسیدن سوالات اختیاری و باز به سوالات اصلی برسید: چرا؟ با اینکار می توانید سوالات کم�'ی که به دنبال آن هستید، مطرح کنید. من گاهی از پاسخ هایی که دریافت می کنم، واقعا بهوجد می آیم.
در پایان نظرسنجی، یک سوال باز مطرح کنید. یکبار پاسخ دهنده آنچنان زیبا پاسخ داد و کل تحقیق را به طور خلاصه بیان کرد که من آن را موضوع گزارش بعدی خود قرار دادم.
هدف یافتن چیزی است که قبلا نمیدانستید
گاهی اوقات بعضی نظرسنجیها مثل نظرسنجیهایی که در ابتدای سخنم به آن اشاره کردم، حاصل تحمیل مدیران در رابطه با بازاریابی یا روابطعمومی است. آنها معمولا میگویند اگر در تحقیق خود به نتیجهای که میخواهیم نرسیم، پس انجام آن چه فایدهای دارد؟
هدف از انجام نظرسنجی یافتن چیزی است که قبلا نمی دانستید. این همان داستانی است که گزارشگر دنبال آن است.
پروژههای تحقیقاتی خوب یک گفتگوی واقعی را در حوزه صنعت مطرح میکنند که در آن راهکارهایی بیان میشود که شاید مربوط به محصول شما نشوند. اغلب بهصورت محاورهای از آن بهعنوان رهبری فکر یاد میکنیم. تحقیقات بسیاری در مورد اینکه رهبری فکری سودمند بوده یا نبوده انجام شده است.
منبع انگلیسی: www.publicrelationstoday.com
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
نویسنده: رون توروسیان | 7 مارس 2022 | روابطعمومی، تحقیق
|