شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| بارها و بارها شاهد بوده ام که متخصصان روابطعمومی به دنبال نفوذ بیشتر کمپین خود بوده اند.
آخرین باری که اعضای تیمتان از شما در مورد میزان نفوذ کمپین سوال می کنند، چه زمانی است؟ (و تا زمانی که من پشت تریبونم هستم، بازاریابان رسانه های اجتماعی در تعیین این معیارهای اغراق آمیز مقصر هستند.)
اگر مردم برند شما را نبینند یا تحت تاثیر پیامتان قرار نگیرند، تاثیر بالقوه مقاله/ پست یا پیامتان بیمعنی می شود. بنابراین ما متخصصان روابطعمومی چه چیزی را می توانیم ارزیابی کنیم و چه چیزی را باید ارزیابی کنیم؟ چطور بین محتوای بی ارزش و مواردی که مورد استقبال همیشگی مشتریان قرار می گیرد، تعادل برقرار کنیم؟
هر چند معیارهای واقعی ارزیابی به اهداف خاص شرکت بستگی دارد، در ادامه برای شروع چند ایده را پیشنهاد می کنیم.
ارزیابی روابطعمومی در دنیای یکپارچه
مشتریان برای هر بار خرید حداقل بیست بار کلیک می کنند و از بیست و گاهی صدها سایت بازدید می کنند. روابطعمومی، رسانه های اجتماعی و بازاریابی ایمیل هیچ یک به تنهایی برای جلب نظر خریداران کافی نیست. این کانال ها همه بر یکدیگر و در نهایت بر خریداران تاثیر می گذارند که منجر به فروش می شود.
بنابراین به جای اینکه فقط به نتیجه روابطعمومی فکر کنید (تعداد بازخوردها و اشتراک گذاری ها)، خیلی مهم است که به تاثیر و قدرت نفوذ روابطعمومی بر بازاریابی شرکت توجه کنید.
در این قسمت سه روشی را بیان می کنیم که تاثیر روابطعمومی را با نتیجه نهایی آن مقایسه می کند:
1. تاثیر سئو. جستجوی ارگانیک معمولا یکی از محرک های ترافیک وبسایت است. در حقیقت، 53 درصد ترافیک وبسایت به دلیل جستجوی ارگانیک است و متخصصان روابطعمومی هوشمند می دانند برای تقویت سئو چه کارهایی باید انجام دهند و از چه کلیدواژهها و بکلینکهایی باید استفاده کنند.
به همین دلیل است که معیارهای سئو مثل ترافیک وبسایت از طریق جستجوی ارگانیک، تعداد بکلینکها و دامنه بسیار اهمیت دارد و یک شاخصه کلیدی برای ارزیابی تاثیر روابطعمومی است.
2. عملکرد ایمیل در زمینه بازاریابی. اگر شرکت شما از پوشش رسانه ای در خبرنامه ها، ایمیل های فروش و برنامه های پرورش فکری استفاده نمی کند، فرصت بسیار مهمی را از دست داده اید چرا که این عامل به عنوان یک شخص سوم موجب تقویت رابطه شرکت با مشتریان و بهتر دیده شدن آن می شود. وقتی از این کانال تقویت روابطعمومی استفاده می کنید، مطمئن شوید که با بررسی میزان کلیک می توانید پوشش رسانه ای این روش را با لینک ها و پیام های فروش مقایسه کنید.
3. ترافیک وبسایت. در روابطعمومی ایده آل، هر قسمت از پوشش رسانه ای محافظت شده، بکلینکی دارد که به یک مقاله خاص وصل می شود. اما ما در این دنیای ایده آل کار نمی کنیم.
به دلایل مختلف، نشریات اغلب به بکلینکها مخصوصا وبسایت های فروش اشاره ای نمی کنند و اگر هم این کار را بکنند در ارزیابی اینکه در روز یا در هفته چند نفر نام برند را جستجو می کنند، کمکی نمی کند. بنابراین همزمان که باید ترافیک وبسایت را از طریق لینک های رسانه بررسی کنیم، باید ترافیک کلی را نیز از طریق کمپین های رسانه ای برای درک میزان پیشرفت و تغییرات در منابع ترافیکی بررسی کنیم. به علاوه می توانید با این پرسش که "چطور با ما آشنا شدید" عملکرد خود را ارزیابی کنید.
روابطعمومی برای شما مثل یک گلوله جادویی نیست که خط لوله را با سرب پر کند. حتی یک مقاله خاص بعید است بتواند با صدها مشتری که درخواست نسخه آزمایشی می کنند، برابری کند. به همین دلیل است که تاثیر روابطعمومی را نباید فقط از یک منظر بررسی کرد، بلکه آن را از یک نمای پانوراما مشاهده کرد که کانال های بازاریابی متعددی را در خود جای داده است.
منبع انگلیسی: www.publicrelationstoday.com
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
نویسنده: رنه اسپورلین | 22 فوریه 2022 | روابطعمومی
|