درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 14 تیر 1401 - 04:21   

فراخوان جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی 1401

  فراخوان جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی 1401


ادامه ادامه مطلب یک

اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی برگزار می‌شود

  اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی برگزار می‌شود


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان

  فراخوان جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان مقاله  نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی
  نجف محمودی از فعالان روابط‌عمومی به رحمت ایزدی پیوست
  اولین دوره انتخابات "شورای هماهنگی روابط‌عمومی های هیاتهای ورزشی استان اردبیل برگزار شد
  دومین دوره خبر نویسی و روابط‌عمومی هیاتهای ورزشی برگزار شد
  ویژه‌برنامه بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی در کلاب‌هاوس "شارا"
  نترسید، هوش مصنوعی کمک می‌کند تا نتایج و پیامدهای روابط‌عمومی و بازده سرمایه‌گذاری برای شما مشخص شود
  انتصاب سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه یاسوج
  هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های مراغه مشخص شد
  دیدار رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با یار قدیمی پدر روابط‌عمومی ایران
  رئیس و نایب رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر معرفی شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49842صفحه نخست » فناوری نوپنجشنبه، 2 تیر 1401 - 11:31
زندگی در متاورس
علیرضا منافی - هدف نهایی متاورس همان چیزی است که سال‌ها قبل در فیلم‌ها و داستان‌های تخیلی دیده‌ایم. اینکه با ابزارهای خاصی وارد دنیای مجازی شویم و در آنجا فارغ از محدودیت‌ها وتبعیض‌های جهان واقعی زندگی کنیم؛ شاید بتوانیم در آینده نزدیک در متاورس آزادانه به هر جایی سفر کنیم، ماشینی که همیشه آرزویش را داشتیم سوار شویم و در خانه رویایی خود زندگی کنیم.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| مفهوم «متاورس» (فراجهان) در اوایل دهه نود میلادی با رمان «سقوط برف» نوشته «نیل استفنسون» متولد شد و آرام‌آرام این مفهوم فراگیرتر شد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی این مفهوم در فیلم ماتریکس ظاهر شد. اما این فناوری که برای چند دهه بیشتر شبیه به رویایی شیرین بود، امروز در یک‌قدمی آن ایستاده‌ایم.

هدف نهایی متاورس همان چیزی است که سال‌ها قبل در فیلم‌ها و داستان‌های تخیلی دیده‌ایم. اینکه با ابزارهای خاصی وارد دنیای مجازی شویم و در آنجا فارغ از محدودیت‌ها وتبعیض‌های جهان واقعی زندگی کنیم؛ شاید بتوانیم در آینده نزدیک در متاورس آزادانه به هر جایی سفر کنیم، ماشینی که همیشه آرزویش را داشتیم سوار شویم و در خانه رویایی خود زندگی کنیم.

برخی از فعالان حوزه تکنولوژی بر این باورند که تصور درباره آینده متاورس شبیه صحبت کردن در مورد اینترنت در دهه ۷۰ میلادی است. در آن زمان تعداد زیادی در مورد اینترنت صحبت می‌کردند، اما تعداد کمی در مورد آن می‌دانستند که واقعا چیست یا چگونه کار می‌کند. اما به نظر می‌رسد در مورد متاورس وضعیت متفاوت است، همه ما در رسانه‌های اجتماعی یا بازی‌های آنلاین یک جامعه هوشمند دیجیتالی را تجربه کرده‌ایم و آمادگی بیشتری برای حضور مجازی داریم. همچنین پیشرفت و توسعه متاورس سریعتر از اینترنت پیش می‌رود تا جایی که پیش‌بینی می‌شود متاورس تا سال ۲۰۲۴ به یک بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد و غول های فناوری برای تحقق آن تلاش زیادی می‌کنند، به همین دلیل لازم است که بدانیم متاورس دقیقا چیست.

متاورس چیست؟

همه گیری کرونا جوامع را وادار به تعامل دیجیتال کرد. همانطور که افراد بیشتری به‌صورت آنلاین کار می‌کردند یا در کلاس‌های درس شرکت می‌کردند، تمایل به توسعه بسترهایی برای واقعی‌تر کردن ارتباط‌های دیجیتال افزایش یافت. مارک زاکربرگ در جولای ۲۰۲۱ اولین کسی بود که به‌طور رسمی اعلام کرد قصد دارد فیس‌بوک را به دنیای متاورسی که شامل حضور اجتماعی، کار اداری و سرگرمی است، گسترش دهد. مارک زاکربرگ با تغییر نام فیس‌بوک به «متا» در اکتبر ۲۰۲۱ نشان داد انگیزه زیادی برای ایجاد یک متاورس دارد.

متاورس یک مدل سه‌‌ بعدی از اینترنت است، یعنی مکان مجازی موازی با دنیای فیزیکی، جایی که شما در آن زندگی دیجیتال خود را تجربه می‌کنید، جایی که شما و افراد دیگر هر یک آواتار منحصر به فرد دارید و از طریق آواتار با یکدیگر تعامل می‌کنید. متاورس را می‌توان به فضای مجازی مشترک سه‌بعدی تشبیه کرد که در آن واقعیت‌های مجازی و فیزیکی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا جامعه دیجیتالی خلق کنند. این امر با کمک فناوری‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، نمایشگرهای روی سر (HMDs)، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و ۵جی (5G) امکان پذیر شده است. متاورس یک نوع فضای مجازی است که مانند شبکه‌های اجتماعی کنونی میزبان کاربران است، با این تفاوت که افراد در محیط‌های سه‌بعدی غوطه‌ورند و صرفا نظاره‌گر نیستند. کارشناسان متاورس را واقعیت مجازی (Virtual Reality) می دانند، به طوری‌ که کاربران قادرند در فضای دیجیتالی که به واسطه رایانه ایجاد شده است، تعامل و رابطه دوطرفه برقرار کنند.

متاورس یک مدل سه‌‌ بعدی از اینترنت است، یعنی مکان مجازی موازی با دنیای فیزیکی، جایی که شما در آن زندگی دیجیتال خود را تجربه می‌کنید، جایی که شما و افراد دیگر هر یک آواتار منحصر به فرد دارید و از طریق آواتار با یکدیگر تعامل می‌کنید. متاورس را می‌توان به فضای مجازی مشترک سه‌بعدی تشبیه کرد که در آن واقعیت‌های مجازی و فیزیکی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا جامعه دیجیتالی خلق کنند. این امر با کمک فناوری‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، نمایشگرهای روی سر (HMDs)، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و ۵جی (5G) امکان پذیر شده است. متاورس یک نوع فضای مجازی است که مانند شبکه‌های اجتماعی کنونی میزبان کاربران است، با این تفاوت که افراد در محیط‌های سه‌بعدی غوطه‌ورند و صرفا نظاره‌گر نیستند. کارشناسان متاورس را واقعیت مجازی (Virtual Reality) می دانند، به طوری‌ که کاربران قادرند در فضای دیجیتالی که به واسطه رایانه ایجاد شده است، تعامل و رابطه دوطرفه برقرار کنند.

واقعیت مجازی بخش مهمی از متاورس است که برای افراد فضای سه‌بعدی را خلق می‌کند. واقعیت مجازی به یک محیط مجازی سه‌بعدی و کامپیوتری اطلاق می‌شود که یک محیط واقعی یا یک دنیای تخیلی با ترکیبی از صداها، تصاویر و سایر احساس‌های واقعی در آن بازسازی می‌شود.

در متاورس واقعیت افزوده هم سهم به سزایی دارد و تلاش می‌کند تا داده‌ها را به حس‌های مختلف مثل لامسه و شنوایی تبدیل کند و از این طریق واقعیت مجازی را جذاب‌تر کند. واقعیت افزوده یک نمای زنده از یک محیط فیزیکی است که عناصر آن با حس دیجیتال تقویت شده‌اند. به بیان دیگر واقعیت افزوده در بالای دنیای فیزیکی ما وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد محیط واقعی را از طریق صفحه نمایش خود ببینند. این فناوری محیط اطراف کاربران را در نظر نمی‌گیرد و نیازی به تعامل با فضای کاربران ندارد، بر روی هر سطحی قرار می‌گیرد و دنیای فیزیکی ما به‌عنوان پس‌زمینه‌ای ثابت برای آن عمل می‌کند. «پوکمون گو» احتمالا شناخته‌شده‌ترین نمونه واقعیت افزوده است. در این بازی کاربران باید در دنیای واقعی بگردند تا شخصیت‌های بازی را که به‌صورت مجازی در محیط ارائه می‌شوند، پیدا کنند.

در گام اول متاورس بازی‌های آنلاین توانسته‌اند بهترین فضا را برای تولید واقعیت مجازی فراهم کنند. کاربران با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند به غیر از بازی، در کنسرت‌ها و رویدادها هم شرکت کنند. برای مثال سال گذشته در بازی فورت‌نایت، کنسرت آریانا گرانده برگزار شد که چندین میلیون نفر در این کنسرت مجازی حضور داشتند.

در متاورس واقعیت افزوده هم سهم به سزایی دارد و تلاش می‌کند تا داده‌ها را به حس‌های مختلف مثل لامسه و شنوایی تبدیل کند و از این طریق واقعیت مجازی را جذاب‌تر کند. واقعیت افزوده یک نمای زنده از یک محیط فیزیکی است که عناصر آن با حس دیجیتال تقویت شده‌اند. به بیان دیگر واقعیت افزوده در بالای دنیای فیزیکی ما وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد محیط واقعی را از طریق صفحه نمایش خود ببینند. این فناوری محیط اطراف کاربران را در نظر نمی‌گیرد و نیازی به تعامل با فضای کاربران ندارد، بر روی هر سطحی قرار می‌گیرد و دنیای فیزیکی ما به‌عنوان پس‌زمینه‌ای ثابت برای آن عمل می‌کند. «پوکمون گو» احتمالا شناخته‌شده‌ترین نمونه واقعیت افزوده است. در این بازی کاربران باید در دنیای واقعی بگردند تا شخصیت‌های بازی را که به‌صورت مجازی در محیط ارائه می‌شوند، پیدا کنند.

مزایا و کاربردهای متاورس

در سال‌های قبل محدودیت‌های تکنولوژیک مثل آماده نبودن بسترهای ابری و سرعت انتقال داده مشکلات سد راه ایده متاورس بوده است، اما با گسترش اینترنت ۵جی و توسعه سرویس‌های ابری امید به حقیقت پیوستن متاورس افزایش یافته است. متاورس به طور بالقوه تمام ابعاد زندگی و طیف گسترده‌ای از کاربرد در صنایع مختلف را دربرمی‌گیرد.

متاورس می‌تواند ارتباط‌های مجازی را به سطح کاملا جدیدی برساند. متاورس می‌تواند با ایجاد یک محیط مجازی که در آن کارمندان قادر به تعامل با یکدیگر باشند، به گونه‌ای که احساس کنند همه در یک اتاق حضور دارند، به ایجاد یک فضای کاری مجازی کمک کند. همچنین با گسترش متاورس کسب‌وکارها از سطح دوبعدی تجارت الکترونیک بیرون می‌آیند و صاحبان مشاغل می‌توانند در فضای مجازی با بازرگانان تعامل داشته باشند و تشریفات تجاری مانند بازرسی محصول، مذاکرات و نهایی کردن معامله‌ها را انجام دهند.

فناوری متاورس با مفاهیم تجاری جدید، ایجاد، مالکیت و تجارت دارایی‌های دیجیتال و نسخه‌های توکن‌شده دارایی‌های دنیای واقعی را تکمیل و دنیای ارزهای دیجیتال را متحول می‌کند. علاوه بر این متاورس می‌تواند به ایجاد یک فضای آموزش مجازی کمک کند و با استفاده از شبیه‌سازی و واقعیت مجازی یادگیری موضوعات علمی را راحت‌تر کند و به دانش‌آموزان این امکان را بدهد که از طریق غوطه‌وری مجازی، تجربه عملی کسب کنند. برای مثال واقعیت مجازی می‌تواند فضای آموزشی جامع‌تر و جذاب‌تری را برای دانشجویان پزشکی فراهم کند.

متاورس می‌تواند با ارائه تجربه دست اول از طریق واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به افرادی که قادر به سفر فیزیکی به مکان‌های مورد علاقه خود نیستند، کمک کند. در زمینه پزشکی نیز متاورس می‌تواند تعامل بین متخصصان و بیماران را بدون توجه به موانع جغرافیایی فراهم کند.

 

منبع: independentpersian


 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  4 نکته برای شفاف‌سازی انتظارات روابط‌عمومی در ارتباط با مشتریان


  انتصاب مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران


  ویژه‌برنامه بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی در کلاب‌هاوس "شارا"


  دیدار رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با یار قدیمی پدر روابط‌عمومی ایران


  نجف محمودی از فعالان روابط‌عمومی به رحمت ایزدی پیوست


  کسب رتبه برتر روابط عمومی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در انتشار خبر


  یکشنبه های روابط عمومی منطقه ۲۱ در معاونت مالی و اقتصاد شهری برگزار شد


  انتصاب سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه یاسوج


  رئیس و نایب رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر معرفی شدند


  نترسید، هوش مصنوعی کمک می‌کند تا نتایج و پیامدهای روابط‌عمومی و بازده سرمایه‌گذاری برای شما مشخص شود


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی