درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 14 تیر 1401 - 05:49   

فراخوان جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی 1401

  فراخوان جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی 1401


ادامه ادامه مطلب یک

اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی برگزار می‌شود

  اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی برگزار می‌شود


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان

  فراخوان جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان مقاله  نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی
  نجف محمودی از فعالان روابط‌عمومی به رحمت ایزدی پیوست
  اولین دوره انتخابات "شورای هماهنگی روابط‌عمومی های هیاتهای ورزشی استان اردبیل برگزار شد
  دومین دوره خبر نویسی و روابط‌عمومی هیاتهای ورزشی برگزار شد
  ویژه‌برنامه بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی در کلاب‌هاوس "شارا"
  نترسید، هوش مصنوعی کمک می‌کند تا نتایج و پیامدهای روابط‌عمومی و بازده سرمایه‌گذاری برای شما مشخص شود
  انتصاب سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه یاسوج
  هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های مراغه مشخص شد
  دیدار رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با یار قدیمی پدر روابط‌عمومی ایران
  رئیس و نایب رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر معرفی شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49550صفحه نخست » رادیو روابط عمومیچهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401 - 15:24
دکتر عاملی: روابط عمومی متاورس، عرصه حضور سه بعدی، محسوس، هویت‌دار، هویت بخش، غیر مرکزی، منعطف برای تغییر همراه با مشارکت همگانی در فضای دوم است
بهره‌وری مفهوم پیچیده‌ای است ولی مدیریت کردن بین داده و ستانده و ستانده را افزایش دادن نسبت به داده از جمله مسئولیت حوزه بهره‌وری در سازمان است. تقویت نوآوری حرفه‌ای و نوآوری مردم هم از جمله وظایف روابط عمومی‌ها است. روابط عمومی ها باید بتوانند نوآوری را درون سازمان و مشارکت دادن ذینفعان و مردم را برای خلق نوآوری‌ها به وجود آورند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| جشن ملی روابط‌عمومی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت، با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اساتید و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.


دکتر عاملی در این مراسم با تبریک و شادباش روز ملی روابط عمومی اظهار داشت: جا دارد اجتماع جامعه روابط عمومی در کنار هم را جشن گرفته اگرچه الزامات جشن شادی است اما باید جنبه‌های شادی‌آفرین در جشن ملی وجود داشته باشد که همین با هم بودن یک ظرفیت فرهیخته و توانمند است که باید آن را پاس بداریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزایش بهره‌وری و کارآمدی سازمان را نیز از جمله وظایف روابط عمومی‌ها دانست و اضافه کرد: بهره‌وری مفهوم پیچیده‌ای است ولی مدیریت کردن بین داده و ستانده و ستانده را افزایش دادن نسبت به داده از جمله مسئولیت حوزه بهره‌وری در سازمان است. تقویت نوآوری حرفه‌ای و نوآوری مردم هم از جمله وظایف روابط عمومی‌ها است. روابط عمومی ها باید بتوانند نوآوری را درون سازمان و مشارکت دادن ذینفعان و مردم را برای خلق نوآوری‌ها به وجود آورند.

برخی مسائل روابط عمومی


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسأله اصلی روابط عمومی‌ها با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار گرفته‌ایم منجمله آزادسازی قیمت‌ها نمی‌تواند ما را بی‌تفاوت از کنار مسائل عبور دهد گفت: برای پرداختن به موضوع روابط عمومی یا متاورس ابتدا لازم است روی مفهوم روابط عمومی متمرکز شویم. ابتدا باید بدانیم مسأله اصلی روابط عمومی‌ها در طول تاریخ چه بوده و امروز چه هست؟ چند مسأله به عنوان مسائل اصلی می‌تواند برجسته شود که مسأله اول کمک کردن به ارتقاء کیفی و اجتماعی سازمان است یعنی روابط عمومی نهادی است که باید بتواند سازمان را آبرومند در درون و بیرون خودش قرار دهد.


استاد دانشگاه تهران گفت: مسأله دوم تأمین همبستگی سازمانی و احساس افتخار نهادی است زیرا این امور تصنعی و سوری نیست و روابط عمومی باید کمک کند تا احساس همبستگی و افتخار متعلق بودن به یک سازمان تقویت شود. مسأله سوم تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی برای کارکنان سازمان است که در عین مهم بودن جزو مسئولیت‌های نهادی روابط عمومی است. به عبارت دیگر سرمایه انسانی یعنی تراکم دانش و توان یک فردکه روابط عمومی بتواند آن‌ها را به فعلیت درآورده و به نمایش بگذارد و ناشناخته‌ها را به سرمایه انسانی شناخته شده سازمان تبدیل کند. این همان حس عضویت درون سازمانی و حس عضویت ملی است. سرمایه اجتماعی سازمان ضمن اینکه تامین کننده اعتبار یک سازمان است ولی ابعادی از امید به آینده، اعتماد اعضاء سازمان به سازمان، ریاست و ارکان سازمان و حس همدلی و همت همکاری مسئولانه با سازمان است که مسئولیت راهبری سرمایه اجتماعی سازمان بر عهده روابط عمومی هاست.


وی در توضیح مسأله چهارم اظهار داشت: تقویت و توانمندی سازمان در ارائه خدمت، قطعات پیشران اصلی خدمات کیفی و بهینه سازمان است هر چند خدمات حرفه‌ای باشد باز هم جزو مسئولیت‌های روابط عمومی است که از این امر مهم صیانت کند و نقش راهبری و نظارت را داشته باشد.


دکتر عاملی در توضیح مسأله پنجم روابط عمومی بیان داشت: ایجاد فضای صمیمی درون سازمانی و برون سازمانی در پیوند با مردم از دیگر مسائل مرتبط با روابط عمومی است. به عبارت دیگر روابط عمومی ها نباید تبدیل به دستگاه‌های صوری، بوروکراتیک و خشک صنعتی شوند، که در این صورت قابلیت‌های کیفی خودشان را برای ایجاد صمیمیت در سازمان از دست می دهند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزایش بهره‌وری و کارآمدی سازمان را نیز از جمله وظایف روابط عمومی‌ها دانست و اضافه کرد: بهره‌وری مفهوم پیچیده‌ای است ولی مدیریت کردن بین داده و ستانده و ستانده را افزایش دادن نسبت به داده از جمله مسئولیت حوزه بهره‌وری در سازمان است. تقویت نوآوری حرفه‌ای و نوآوری مردم هم از جمله وظایف روابط عمومی‌ها است. روابط عمومی ها باید بتوانند نوآوری را درون سازمان و مشارکت دادن ذینفعان و مردم را برای خلق نوآوری‌ها به وجود آورند.

وی افزود: در حال حاضر با آزادسازی قیمت‌ها مواجه شده‌ایم. دولت سیاست آزادسازی قیمت‌ها را دنبال می‌کند. ۷۷ کشور این مسیر را طی کرده اند که برخی از آنها موفق بوده و برخی از آنها نیز شکست خورده‌اند. دکتر عاملی در توضیح کشورهای موفق در این طرح گفت: مهمترین متغیر موفقیت این کشورها، مردم و همراهی مردم بوده است. فرهنگی شدن این اقدام نجات‌بخش سرمایه ملی بوده و همه جانبه‌نگری در موضوع برای تغییر بزرگ اقتصادی لازم است.

روابط عمومی مردم


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد روابط عمومی مردم بیان داشت: ما در قبال مردم مسئولیت سنگین داریم به خصوص در شرایط و بحران‌های اجتماعی و فشارهای اقتصادی سنگینی که بر دوش مردم وارد می‌شود؛ ولی مسأله زمانی پیچیده می‌شود که تبعیض اجتماعی درباره مردم صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر قشری بهره‌مند هستند و قشری بی‌بهره و روابط عمومی‌ها در قبال مردم وظیفه دارند و مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها در همه وضعیت‌ها خصوصاً شرایطی که جامعه با فشار اقتصادی مواجه است اولویت پیدا می‌کند.


وی افزود: در حال حاضر با آزادسازی قیمت‌ها مواجه شده‌ایم. دولت سیاست آزادسازی قیمت‌ها را دنبال می‌کند. ۷۷ کشور این مسیر را طی کرده اند که برخی از آنها موفق بوده و برخی از آنها نیز شکست خورده‌اند. دکتر عاملی در توضیح کشورهای موفق در این طرح گفت: مهمترین متغیر موفقیت این کشورها، مردم و همراهی مردم بوده است. فرهنگی شدن این اقدام نجات‌بخش سرمایه ملی بوده و همه جانبه‌نگری در موضوع برای تغییر بزرگ اقتصادی لازم است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مسئولیت داشتن روابط عمومی ها در قبال مردم اظهار داشت: پویش اجتماعی و حمایتی هر سازمان، در درجه اول مرتبط با پرسنل خودش، ذینفعان و جامعه پیرامونش است و باید حمایت کنیم تا پویش‌های اجتماعی راه اندازی شود و برای حمایت از مردم این پویش های اجتماعی را نباید دست کم گرفت.


وی ادامه داد: امروز بخش عظیمی از دنیای پیشرفته متعلق به پویش‌های اجتماعی است. در برخی از کشورها مانند آمریکا، ۴۰ درصد مردم در پویش‌های اجتماعی عضویت دارند. کمپین‌های اجتماعی در این کشورها عمدتاً برای یک مسئولیت اجتماعی است، مانند حمایت از محیط زیست، جلوگیری از تخریب زمین و حمایت از خانواده‌های تک سرپرست که ما نیز هم اکنون با یک جامعه تک سرپرست بزرگ مواجه شده‌ایم.


دکتر عاملی با این توضیح که پویش‌های اجتماعی یک دولت دوم هستند افزود: گاهی اوقات در برخی کشورها، این پویش‌های اجتماعی، دولت اول محسوب شده و برای جبران خلاء‌های اجتماعی ایجاد می‌شوند. لذا داشتن روابط عمومی مردمی برای مردم و با مردم به عنوان متغیر اثرگذار بر همه مسئولیت‌های فردی و اجتماعی است و یک سرمایه اجتماعی تأثیرگذار به حساب می آید. همچنین این پدیده دو سویه‌ای است که محصول اعتماد مسئولین به مردم و مردم به مسئولین است. بنابراین ما نیز باید به مردم اعتماد کنیم تا اعتماد مردم به مسئولین تامین شود وگرنه یک رابطه یک سویه نمی تواند سرمایه اجتماعی خلق کند؛ چرا که بدون اعتماد به مردم نمی‌شود انتظار اعتماد مردم به دولت را داشت.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این پرسش که مردم چگونه اعتماد می کنند؟ عنوان کرد: یکی از زمینه‌های اعتماد مردم در این شرایط، کاهش بروکراسی‌های اداری است. هر چند بروکراسی برای احراز اعتماد است اما برداشتن بروکراسی یعنی من به تو اعتماد دارم بنابراین لازم است بروکراسی ها را کاهش داد زیرا رنجی که مردم در ازای بروکراسی می‌کشند رنج بزرگی است. به هر حال در شرایط فعلی هم تبیین چرایی تغییرات اقتصادی برای کارکنان و مردم اهمیت دارد و هم یافتن راه حل های مناسب به کسانی که در معرض مشکلات بیشتری قرار می‌گیرند.

متاورس چیست؟


دکتر عاملی سپس به تبیین موضوع اصلی سخنرانی خود یعنی روابط عمومی متاورس پرداخت و در پاسخ به این سئوال که متاورس چیست؟ گفت: متاورس جزو جدیدترین مفاهیمی است که زیرساخت‌های ۱۰ ساله دارد و شرکت فیس بوک که امروز عنوانش را به متا تغییر داد ۱۰ سال است که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند فضا را برای خود فراهم کند. نیاز است به متاورس به عنوان زیست جهان جدید نگاه کنیم. زیرا متاورس جبران کننده ضعف فیزیکی واقعی بودن جهان مجازی است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروز بخش عظیمی از عمر افراد در اینترنت می گذرد اظهار داشت: امروزه مردم انواع داده‌ها را در بستر موبایل استفاده می‌کنند که این همان فضای صنعتی است و افراد احساس این‌همانی از فضای دوم ندارند زیرا وقتی افراد وارد فضای دوم می‌شوند، ورود به جهان دیگر را احساس می‌کنند.


استاد دانشگاه تهران افزود: متاورس تلاش دارد این مرز را از بین ببرد به عبارت دیگر فرد همان احساس فیزیکی واقعی مانند لمس کردن، حس کردن و ارتباط برقرار کردن را که در جهان فیزیکی دارد با ظرفیت‌های ابزار متاورسی بتواند در فضای دوم مانند فضای اول تجربه کند. فضای دوم، فضای صنعتی است و افراد تلاش می‌کنند با صنعت، فضای دوم را شبیه فضای اول کنند و تقویت حس نسبت به فرا جهان در روح این تغییرجدید وجود دارد.

قابلیت های همکارانه متاورس


وی ادامه داد: متاورس فضایی واقعی است که تجربه زندگی واقعی و خلق نامحدود را ایجاد می‌کند یعنی محیط ادامه‌دار است. محیط مجازی محیطی نیست که قطع کننده باشد مانند جهان فیزیکی که وقتی ساختمانی را می‌سازید بالاخره کار در یک نقطه ای تمام می‌شود، اما محیط مجازی یک محیط ادامه دار است و امکان تکمیل کردن را در همه موقعیت های فراهم می کند. زیرساخت این فضا، سیستم اقتصادی است به عبارت دیگر هدف متاورس بهره‌وری اقتصادی است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح لایه محتوا خاطر نشان کرد: پلتفرم‌هایی هستند که دنیاهای زنده به وجود می‌آورند. فضای مجازی فضای کاملا به لحظه و در لحظه است و این به لحظه و در لحظه بودن وقتی قابلیت‌های آن، حالت واقعی پیدا می‌کند مفهوم متاورس را شکل می‌دهد.


وی در ادامه به لایه زیرساخت اشاره کرد و افزود: در این لایه صنعت و فناورهای بلاکچین و NFD هایی که در این محیط شکل می‌گیرد و پایه یک اعتبار را برای متاورس ایجاد میکند، مطرح است.


دکتر عاملی منظور از لایه‌های اساسی را همان لایه‌های اساسی اینترنت معرفی کرد و افزود: ابزارهای اولیه متاورس، واقعیت مجازی است زیرا به عنوان یک صنعت با ابزار و عینک‌های خاص و چشم‌بند‌هایی که می‌بندند، جهان سه بعدی را دیده و گویی کاملا در حال حرکت در آن هستند مانند قرارگرفتن در طبیعت، آب و اقیانوس یا حتی احساس ضربه خوردن در فضای واقعیت مجازی.

واقعیت گسترده به یک معنی یعنی واقعیت قطعی، چرا که داده مبنا، محاسباتی و تامین کننده هدف‌های الگوریتمی است. حال باید گفت این مجموعه با NFDها بهم متصل می‌شوند. در واقع NFDها، داده‌های غیر قابل تغییرند که رمز گذاری شده و با زبان بلاکچین تنظیم می‌شوند.

ابزارهای اولیه متاورس


استاد دانشگاه تهران در توضیح واقعیت افزوده به عنوان یکی از اولین ابزارهای متاورس بیان داشت: واقعیت افزوده ابزار دیگری است نسبت به فضای متاورس که در واقع با افزودگی‌هایی مانند هولوگرام عمل می‌کند. هولوگرام‌ها پدیده‌هایی هستند که وقتی در اینجا و درهمین قالب قرار می‌گیرند دکور را متحول می‌کنند و برای هر فرد دکور متناسبی ایجاد می‌کنند به عنوان مثال: قرار گرفتن یک گلدان در یک جا یا دیوار زیبایی که بیان دیگری از بودن را نشان می دهد. واقعیت افزوده واقعیتی است صنعتی که به عرصه محیط مجازی افزوده می‌شود.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدف از واقعیت‌های ترکیبی را ترکیب کنندگی بین این امور دانست و اضافه کرد: بنیان این ابزار، واقعیت گسترده است و همانطور که از نامش پیداست اولاً ماهیت ریاضی دارد مثلا وقتی از آن در صنعت پزشکی استفاده می‌شود دیگر به شکل جراحی سنتی نخواهد بود که بیمار از دست برود و ما افسوس بخوریم که چرا نتوانستیم او را نجات بدهیم. به عبارت دیگر واقعیت گسترده در صنعت پزشکی تبدیل به یک مفهوم محاسباتی ریاضی قطعی می‌شود.
وی ادامه داد: واقعیت گسترده به یک معنی یعنی واقعیت قطعی، چرا که داده مبنا، محاسباتی و تامین کننده هدف‌های الگوریتمی است. حال باید گفت این مجموعه با NFDها بهم متصل می‌شوند. در واقع NFDها، داده‌های غیر قابل تغییرند که رمز گذاری شده و با زبان بلاکچین تنظیم می‌شوند.


دکتر عاملی اظهار داشت:NFDها برای افراد، دارایی های منحصر به فرد ایجاد می‌کنند. داده‌های غیر قابل تغییر که تبدیل به دارایی‌هایی می‌شوند به عنوان مثال: وقتی کسی زمینی را به عنوان دارایی مبتنی بر NFDخریده است، یک مالکیت برای خود احراز کرده است که دیگران برای تصرف در آن فضا باید اقدام به خرید زمین یا اجاره زمین کنند مثل اتفاقی که در جهان واقعی می‌افتد.

وی در ادامه بیان داشت: در این مسیر بهره‌گیری از مزیت‌های جهان فیزیکی از طریق تبدیل ماهیت‌های فیزیکی واقعی به سمت ماهیت های فیزیکی مجازی انجام شده و ساخت جهان جدید با همکاری جهانی توسط کاربران انجام می شود. به عبارت دیگر سازنده این جهان کاربران هستند و نه دولت ها و حتی شرکت ها. در جهان متاورس، هر کاربر جهان خود را می سازد و یک نوع احساس اینجا خانه من است، برای کاربر، خانواده، بنگاه های کوچک و بزرگ فراهم می شود. اینجا خانه من است یعنی هر فردی یک مالکیت خاص برای خودش ایجاد کرده و این طبیعی است که سازمان های بزرگ به اعتبار اینکه سرمایه گذاری های بیشتری میکنند توانایی بیشتری دارند مانند فیسبوک.

کسب و کار متاورس


وی افزود: در متاورس مشاغل به کسب و کارهای بزرگ تبدیل می‌شوند زیرا اولین پیش‌بینی‌ها بر این است که بازار متاورس و کسب و کارهای آن تبدیل به بازار یک تریلیون دلاری می شود به عبارت دیگر یک تریلیون دلار یعنی یک هشتادم اقتصاد جهان.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برآورد شده این فضا در سال ۲۰۲۴ ظرفیت ۸۰۰ میلیارد دلاری دارد و امروز شاید متاورس بیشتر از طریق تبلیغات، تجارت اجتماعی، رویدادهای دیجیتال، سخت‌افزارها و امور مرتبط با واقعیت مجازی، واقعیت گسترده درآمدزایی میکند.


وی دایره رشد صنعت متاورس را شامل چهار قلمرو آگهی های تبلیغاتی، بازارهای واقعیت مجازی، سرگرمی های زنده برخط و بازی‌های نرم افزاری عنوان کرد و افزود: شاید بتوان گفت بیشترین سرمایه گذاری امروز در حوزه بازیهایی است که با ظرفیت متاورس در حال استفاده شدن هستند.

بر همین مبنا توسعه‌ها صورت می‌گیرد. فیسبوک حدود ۱۷ میلیارد دلار در ۱۴ مرکز داده در آمریکا و حدود ۴.۱ میلیارد دلار در ۴ مرکز داده در سطح بین المللی سرمایه گذاری کرده که بالغ ۲۱.۳ میلیارد دلار می‌شود. کافی است آن را با درآمد نفتی ایران در سال گذشته مقایسه کنید. این ابر سازمان هایی که دو و نیم میلیارد کاربر جهان را جذب خود کرده سرمایه گذاری های مالی انجام داده‌اند.

سرمایه گذاری های گسترده متا (فیس بوک)


دکتر سعیدرضا عاملی با اشاره به تبدیل شدن پلتفرم فیسبوک به متا اظهار داشت: زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک به دو دلیل پلتفرم فیسبوک را به متا تبدیل کرد اولین دلیل، تقویت حس حضور بود تا محیط تبدیل به محیط واقعی فیزیکی شود در نتیجه فرد درگیر حس حضور قویتر و تامین ماهیت حضوری می‌شود ودلیل دوم تأمین ماهیت فیزیکی حضوری است که این دو نیز لازم و ملزوم یکدیگر هستند.


وی در ادامه بیان داشت: در این مسیر بهره‌گیری از مزیت‌های جهان فیزیکی از طریق تبدیل ماهیت‌های فیزیکی واقعی به سمت ماهیت های فیزیکی مجازی انجام شده و ساخت جهان جدید با همکاری جهانی توسط کاربران انجام می شود. به عبارت دیگر سازنده این جهان کاربران هستند و نه دولت ها و حتی شرکت ها. در جهان متاورس، هر کاربر جهان خود را می سازد و یک نوع احساس اینجا خانه من است، برای کاربر، خانواده، بنگاه های کوچک و بزرگ فراهم می شود. اینجا خانه من است یعنی هر فردی یک مالکیت خاص برای خودش ایجاد کرده و این طبیعی است که سازمان های بزرگ به اعتبار اینکه سرمایه گذاری های بیشتری میکنند توانایی بیشتری دارند مانند فیسبوک.


دکتر عاملی با بیان اینکه نوآوری با هدف جذب نگاهداری کاربران فیسبوک در بستر متفاوت انجام میشود بیان کرد: در سرمایه گذاری‌های این حوزه مفهومی به نام iteration اهمیت دارد. iteration به معنی تکمیل کردن است به عنوان مثال شبیه گوله برفی است که وقتی حرکت می کند، ابتدا کوچک است ولی وقتی در مسیر حرکت می کند تبدیل به یک کوه برف می شود.


وی افزود: بستر متاورس بر مبنای iteration شکل گرفته که آرام آرام از درون آن یک سازمان متاورسی بزرگ بر اساس اقدامات روابط عمومی در سازمان به وجود آمده و سازمان یک ماهیت محسوس برای ذینفعان خود پیدا میکند یعنی دارایی های سازمان کاملاً برای اعضای سازمان شناخته شده وکاربرد عملی در این محیط دارد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر همین مبنا توسعه‌ها صورت می‌گیرد. فیسبوک حدود ۱۷ میلیارد دلار در ۱۴ مرکز داده در آمریکا و حدود ۴.۱ میلیارد دلار در ۴ مرکز داده در سطح بین المللی سرمایه گذاری کرده که بالغ ۲۱.۳ میلیارد دلار می‌شود. کافی است آن را با درآمد نفتی ایران در سال گذشته مقایسه کنید. این ابر سازمان هایی که دو و نیم میلیارد کاربر جهان را جذب خود کرده سرمایه گذاری های مالی انجام داده اند.


وی ادامه داد: فقط فیسبوک در منطقه اروپا ۱۰ هزار پرسنل جدید برای متاورس استخدام کرده و ۲۲ درصد پرسنل خودش را برای متاورس افزایش داده است. اینها بازارگرمی نیست و بسیاری از اقدامات بنیادین در این عرصه انجام می شود.


دکتر عاملی خاطر نشان کرد: رئیس مرکز زیرساخت و داده متا اعلام کرده آنها ۴۸ ساختمان فعال دارند و ۴۷ ساختمان دیگر نیز درحال ساخت است تا بتوانند این سرمایه متاورس را در فیسبوک به وجود آورند.


همچنین در سال ۲۰۱۴ خرید هایی انجام داده اند که بنگاه های بزرگ مانند گوگل، یوتیوب، توییتر و فیس بوک توانسته اند بنگاه‌های کوچک را بخرند. به عبارت دیگر می‌روند بنگاه های مرتبط با خودشان با قابلیت های بالا را که دائما در افزایش بوده اند را می‌خرند. لذا اپلیکیشن «اوکلوس» را به مبلغ 2.4 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ خرید و در سال ۲۰۱۶ «اوکلوس ریفت» که نمایشگر سربند واقعیت‌های مجازی است و همچنین در سال ۲۰۱۸ نیز هدست اوکلوس گو» را راه اندازی کرد.


وی ادامه داد: جستجوی بصری- نزدیک شدن به عرصه های واقعی تر از فعالیت‌هایی است که گوگل لنز انجام داده است. گوگل لنز با راه انداختن این پلتفرم تلاش می‌کند تا نزدیک شدن به واقعیت را تقویت کند و این امکان را به اینستاگرام نیز اضافه می‌کنند.


دکتر عاملی در مثال‌های دیگری از آزمایشگاه متا گفت که در حال آزمایش ساخت دستکش مخصوصی است که به کاربر امکان می‌دهد در فضای متاورس حس لامسه را تجربه کنند و یا عینک مخصوص هوشمندی که متا طراحی کرده و نیاز به هدست یا بسیاری از امکانات اضافه شده برای احساس بصری در جهان واقعی طبیعی بودن ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر همین مبنا توسعه‌ها صورت می‌گیرد. فیسبوک حدود ۱۷ میلیارد دلار در ۱۴ مرکز داده در آمریکا و حدود ۴.۱ میلیارد دلار در ۴ مرکز داده در سطح بین المللی سرمایه گذاری کرده که بالغ ۲۱.۳ میلیارد دلار می‌شود. کافی است آن را با درآمد نفتی ایران در سال گذشته مقایسه کنید. این ابر سازمان هایی که دو و نیم میلیارد کاربر جهان را جذب خود کرده سرمایه گذاری های مالی انجام داده‌اند.

ورود هوش مصنوعی یعنی انسانی شدن متاورس


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ورود هوش مصنوعی یعنی انسان شدن متاورس اظهار داشت: یکی از خطاهای که افرادی که در متاورس کار می‌کنند این است که دوباره دنبال آواتارهای صنعتی هستند، زیرا آواتارهای صنعتی یک بار در جهان دوم شکست خورده‌اند. آنها در جهان دوم اسم را عوض کردند که یک ماهیت متفاوت از خود نشان داد و به این ترتیب آواتارها جای آدم‌ها را می‌گرفتند. این یک مسیر شکست خورده است و مسیر درست آن است که انسان در فضای مجازی توسعه پیدا کند و خودش و تعاملات خودش را در آن فضا مشاهده می کند بنابراین فضایی مهم است که می‌تواند هدف متاورسی را فراهم کند.

روابط عمومی متاورس


در ادامه دکتر عاملی روابط عمومی متاورس را تعریف کرد و بیان داشت: روابط عمومی متاورس عرصه حضور سه بعدی، محسوس، هویت بخش ، هویت دار، منعطف ، غیر مرکزی برای تغییر همراه با مشارکت همگانی در فضای دوم است. این محیط همین خصوصیاتی که می‌گوییم با تفاوت‌هایی راجع به خود انسان واقعی است اما ما به عنوان انسان واقعی به زمین متصل هستیم و وقتی به متاورس می‌رویم پرواز کرده و و با همه جهان مرتبط می شویم.


وی اضافه کرد: مفهوم جهان در این معنا تحقق پیدا می‌کند در حالی که این مفهوم در انسان فیزیکی تحقق پیدا نمی‌کند به عبارتی انسان متاورسی و روابط عمومی متاورسی، بستری فرا مکانی و فرا زمانی دارد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حضور روابط عمومی در فضای متاورس در قالب‌ها و روش های متفاوت صورت می گیرد. در واقع دو انتخاب وجود دارد: یا باید خودش یک بستر متاورس ایجاد کند و دائما دامنه دارایی‌های متاورسی سازمان را توسعه دهد یا باید در پلتفرم دیگری شرکت کند.


وی در ادامه اضافه کرد: توصیه ما مورد اول است که در یک بستر متاورسی بومی، ظرفیت‌های خودش را توسعه دهد و به مرور تبدیل به یک قدرت متاورسی بزرگ شود. در اینجا هر چه دارائی‌های متاورسی افزایش پیدا کند، قدرت بزرگتری محقق می شود.


باید توجه داشت اپلیکیشن‌های مختلفی که در حال حاضر در وب ۲ وجود دارند همه در عرصه متاورس به وب ۳ تبدیل می‌شوند. وب۳ به مفهوم متاورسی آن و نه به مفهوم قدیم آن چراکه وب ۳ قدیم وب تعاملی بود وب ۳ متاورسی از اینترنت نسل سوم صحبت می‌کند اینترنت نسل سوم عرصه فیزیکی واقعی شدن این بستر است.

وی افزود: همچنین باید امکان تبدیل دارایی‌های سازمان به دارایی‌های مجازی و تامین ارزش‌های مالی جدید بر مبنای بلاکچین آماده شود چه بسا ناگزیر شویم در سطح ملی سیاست‌گذاری کلانی درباره دارایی‌های مجازی اتخاذ کنیم و تبدیل دارایی‌ها به ماهیت ماندگار که هم احراز کننده دارایی‌های مجازی و هم به صورت گریز ناپذیر تعیین کننده حقوق معنوی هستند، اتفاق می‌افتد.

کاربردهای روابط عمومی متاورس


دکتر عاملی 6 کارکرد را برای روابط عمومی متاورس بیان کرد و گفت: مورد اول ارتباطات گسترده است که از طریق وب معمولی هم داریم همینطور وب نقاله اطلاعات هم ارتباط ایجاد می‌کند ولی ارتباطات آن کامل، همه گیر و درگیرکننده و حتی غرق کننده نیست. در فضای متاورسی یک نوع استغراق در فضای واقعی شکل می‌گیرد. توسعه مشارکت ذینفعان و علاقه مندان دومین کارکرد متاورس است که می‌تواند ذینفعان و علاقمندان را در محیط خود درگیر کند.


دکتر عاملی افزایش روایتگری در توضیح محصول یا خدمات را به عنوان کاربرد سوم هم اینگونه توضیح داد که، دروغگویی در عرصه تبلیغات بدترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. متاورس باید این‌همانی ایجاد کند که بتواند با محصول واقعیت مجازی شده یکی باشد تا بتواند افزایش روایتگری در توضیح محصولات را فراهم کند.


وی در مورد چهارمین کاربرد اظهار داشت: به عنوان مثال در روابط عمومی کارخانه بی ام دبلیو تصاویر به صورت سه بعدی و با استفاده از هوش مصنوعی است که مشتری‌ها می‌توانند به صورت زنده رانندگی کنند و پشت اتومبیل مورد نظر بنشیند، احساس نرمی، سکوت موتور و سایر خصیصه های یک رانندگی لذت بخش را احساس می‌کنند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره گسترش تبلیغ غیر مستقیم محصولات مجازی هم بیان داشت: جایگذاری محصول می‌تواند شامل هدیه دادن یک خدمت به یک روزنامه نگار، یک نشریه، یا یک اینفلوئنسر باشد به این امید که او درباره آن محتوایی بنویسد و یا درباره آن خدمت در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارد. اینها موارد مطالعه شده است که آگهی غیرمستقیم اثری قوی تر نسبت به آگهی مستقیم دارد.


دکتر سعید رضا عاملی تجربه حضور در مکان را ششمین کاربرد دانست و افزود: متاورس باید بتواند تجربه متفاوت حضور در مکان را فراهم کند.


وی ادامه داد: نتیجه گیری از صحبت من این است که روابط عمومی متاورس در مسیر آغازین خود قرار دارد و می‌تواند شروعش را با تقویت فضای تصویری شبیه سازی و واقعیت مجازی دنبال کند. همچنین محتواهایی که بتواند با عینک‌های واقعیت مجازی، فضای مجازی دیده شود یا تصویرهایی که بتواند جنبه نزدیک‌تری به واقعیت داشته باشد. بنابراین روابط عمومی‌ها به اقتضای حوزه ماموریت نهاد مربوطه، نیازمند تعیین اولویت‌های متاورسی هستند.


دکتر عاملی بیان داشت: آنها باید دوقلو های آنالوگ دیجیتال مرتبط با حوزه ماموریت را فعال کنند همچنین اتاق‌های پر مراجعه که مربوط به خدمات سازمان است در محیط متاورس باز طراحی کنند و حتی اینکه چه مواردی در سازمان برای اعضای سازمان مهم است و چه مواردی برای مشتریان مهم است؟ اینها همه موضوعات متاورسی هستند.


وی به روابط عمومی‌ها توصیه کرد: حتما یک نمایش سه بعدی و واقعیت مجازی از ظرفیت‌ها و خدمات سازمان تهیه کرده و در معرض دریافت نسخه موبایل یا کامپیوترها قرار دهند. زیرساخت‌های لازم مانند کارگاه های شبیه سازی، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و امکانات ساخت تصاویر با کیفیت نزدیک به واقعیت را نیز ایجاد کنند.


وی افزود: همچنین باید امکان تبدیل دارایی‌های سازمان به دارایی‌های مجازی و تامین ارزش‌های مالی جدید بر مبنای بلاکچین آماده شود چه بسا ناگزیر شویم در سطح ملی سیاست‌گذاری کلانی درباره دارایی‌های مجازی اتخاذ کنیم و تبدیل دارایی‌ها به ماهیت ماندگار که هم احراز کننده دارایی‌های مجازی و هم به صورت گریز ناپذیر تعیین کننده حقوق معنوی هستند، اتفاق می‌افتد.

مخاطرات


دکتر عاملی یادآور شد: به مخاطرات این فضا و ضرورت‌های بومی سازی باید توجه داشته باشیم. در پلتفرم‌های غیر ایرانی حضور پیدا نکنید و سعی کنید از ظرفیت‌های پلتفرم های ایرانی استفاده کنید زیرا آن پلتفرم می‌تواند موضوع محدودیت‌های یا تصرف در داده‌ها قرار گیرد.


وی ادامه داد: ما باید شرایط خودمان را درک کرده و بعد در این فضا وارد شویم؛ چرا که ممکن است آن دارایی بعداً تبدیل به پرداخت اجاره‌هایی برای حضور باشد که سازمان امکان پرداخت و تامین منابع آن را نداشته باشد. اینجا منظور تامین دارایی است که در معرض همگان قرار بگیرد ولی احراز هویت حقوق معنوی مخصوصاً در طراحی آن مبتنی بر الگوریتم های بومی است که باید دقت شود


دکتر عاملی با بیان اینکه باید از یک نقطه شروع کنیم و با منطق تکمیل و کمال بتوانیم کار را توسعه بدهیم عنوان کرد: این حرکت باعث شروع قوی‌تر خواهد شد.

سند ملی روابط عمومی


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این نکته که سند ملی روابط عمومی در دست تدوین است و امیدواریم در سند ملی روابط عمومی بتوانیم نظام روابط عمومی را پیش بینی کرده و جایگاه نو و حقوقی را در سازمان تامین کنیم عنوان کرد: سند ملی روابط عمومی برای همه روابط عمومی‌های بخش دولتی و خصوصی ظرفیت‌ساز خواهد بود و لذا جا دارد که خانواده روابط عمومی ایده‌هایشان را در اختیار ما بگذارند و انجمن‌های قوی در حوزه روابط عمومی در این حوزه ها ورود پیدا کنند.


دکتر عاملی در پایان اظهار داشت: امیدواریم سند ملی روابط عمومی مانند سند ملی معماری، سند ملی موسیقی و سند ملی سینما که در دست تدوین و نهایی شدن است بتواند این هدف را تامین کند و مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.



 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  4 نکته برای شفاف‌سازی انتظارات روابط‌عمومی در ارتباط با مشتریان


  انتصاب مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران


  ویژه‌برنامه بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی در کلاب‌هاوس "شارا"


  دیدار رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با یار قدیمی پدر روابط‌عمومی ایران


  نجف محمودی از فعالان روابط‌عمومی به رحمت ایزدی پیوست


  کسب رتبه برتر روابط عمومی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در انتشار خبر


  یکشنبه های روابط عمومی منطقه ۲۱ در معاونت مالی و اقتصاد شهری برگزار شد


  انتصاب سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه یاسوج


  رئیس و نایب رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر معرفی شدند


  نترسید، هوش مصنوعی کمک می‌کند تا نتایج و پیامدهای روابط‌عمومی و بازده سرمایه‌گذاری برای شما مشخص شود


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی