شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| بازاریابی فرصتهای درآمدی جدید خلق میکند. سازمان میتواند با بهرهگیری از استراتژیهای مختلف بازار نظیر استراتژیهای نفوذ در بازار و گسترش در بازار بر شمار مشتریان خود افزوده و درآمد جدید خلق کند. چهبسا در این مسیر بر لزوم توسعه فنآوری، توسعه دامنه محصولات و خدمات و گستردن جغرافیای بازار سایر شاخصهای سازمانی خود را نیز ارتقا دهد.
بازاریابی در دنیای امروز روز به شاه کلیدی برای موفقیت شرکت های کوچک و بزرگ تبدیل شده است به همین علت آموختن این دانش از تئوری ها و اصول گرفته تا روشهای نوین بازاریابی یکی از نیازمندی های تمام مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک بزرگ و حتی دولتی است.
ردپای بازاریابی را می توان در هر کاری مشاهده کرد و بازاریابی بر زندگی روزانه ما نیز تاثیر شگرفی داشته و خواهد داشت.
حتی رد پای علم بازاریابی را می توان در سیاست نیست پیدا کرد برنامه های تبلیغاتی کاندیداها یکی از انواع این موارد است یکی از موفق ترین برنامه های تبلیغاتی مربوط به اوباما بود که توانستند با استفاده از رسانه های سنتی و اینترنتی و همچنین رسانه های پولی و رایگان، رایدهندگان زیادی را با وی آشنا کنند.
اهمیت بازاریابی و فروش
درست است با این مقدمه دیگر حرفی برای مهم بودن این دانش باقی نمی ماند اما بهتر است با این علم آمیخته با هنر بیشتر آشنا شویم.
موفقیت در بازاریابی اتفاقی نیست!
موفقیت در بازاریابی اتفاقی نیست بلکه حاصل برنامهریزی و اجرای دقیق برنامه های مختلف است بازاریابی هم علم است و هم هنر.
جنبه علمی بازاریابی را میتوان در تحصیلات آکادمیک فرا گرفت اما یادگیری جنبه هنری آن مختص به کتابها نیست بلکه نیازمند خلاقیت فعالان این حوزه می باشد.
اهمیت بازاریابی در کسب و کار
در اوایل قرن بیست و یکم، چالش های مالی شرکت های کوچک و بزرگ شروع شد و شرکت ها در تلاطم بقا دست و پا میزدند.
دقیقاً در همین دوران نقش کلیدی بازاریابی برای عبور از بحران ها مشخص شد و شرکت هایی که از توانایی بازاریابی بالاتری برخوردار بودند از این مهلکه جان سالم به در بردند.
بازاریابی موفق، تقاضا برای محصولات و خدمات گوناگون را افزایش می دهد و این امری است که به نوبه خود باعث ایجاد مشاغل مختلف می شود.
برای این که یک فرد به یک بازاریاب موفق تبدیل شود باید بداند که بازاریابی چیست و چگونه عمل می کند و چه چیزی باید بازاریابی شود که چه کسی مسئولیت بازاریابی را برعهده دارد؟
بازاریابی یک فرآیند مستمر و همیشگی است.
بازاریابی چیست؟
هدف اصلی بازاریابی شناسایی و ارضای نیازهای مختلف افراد و جامعه است.
البته نکته مهم این است که حتماً باید رفع نیازهای افراد در جهت سودآوری شرکت باشد.
نقش 4P در بازاریابی چیست؟
مدیران بازاریابی همواره در حال تصمیمگیری در مورد قیمت، نحوه توزیع و بودجه بندی برنامه های ترویجی، ویژگی ها و فروش محصولات یک شرکت هستند.
تیم بازاریابی، مجموعه ای از فعالیت ها را بر عهده دارد و می بایستبه دنبال کسب سود برای شرکت و ارائه ارزش به مشتریان باشد.
هدف بازاریابی چیست؟
هدف بازاریابی شناخت مشتریان به بهترین شکل ممکن است به نحوی که محصولات و خدمات شرکت دقیقاً مطابق با نیازهای مشتری طراحی شوند تا بتوانند خودشان را به فروش برساند از نظر مدیران بازاریابی فروش یک فعالیت زائد است و باید طوری فرآیندها را پیش ببرند که مشتریان به سمت خرید محصولات متمایل شوند و تنها وظیفه شرکت این است که محصولات و خدمات خود را در دسترس مشتریان قرار دهد.
کاربرد بازاریابی کجاست و چگونه انجام می شود؟
بازاریاب ها به طور کلی در ده زمینههای اصلی فعالیت می کنند:
محصولات
اصولا محصولات فیزیکی در فعالیتهای تولیدی و بازاریابی بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهند. مانند میلیونها دستگاه خودرو، یخچال، تلویزیون، ماشین آلات و غیره.
خدمات
امروزه در اکثر کشورها ترکیب خدمات به محصولات به صورت ۷۰ به ۳۰ درآمده است.
خدمات را می توان شامل فعالیت هایی از قبیل خدمات شرکت های هواپیمایی، کرایه خودرو، خدمات زیبایی و خدمات تعمیر و نگهداری، حسابداری، موسسات حقوقی، خدمات پزشکی، مشاوران مدیریتی و غیره دانست.
البته بسیاری از شرکت ها کالاهایی که امروزه عرضه میکنند آمیخته ای از محصولات و خدمات هستند مثلاً شرکت ها بعد از فروش یخچال، خدمات پس از فروش نیز ارائه می دهند.
رویدادها
یکی از کارهای بازاریاب ها این است که رویدادهای مختلف را در زمانهای گوناگون بازاریابی کند.
از جمله این رویداد می توان نمایشگاه های تجاری، جشنواره های هنری و جشن های سالیانه شرکتها را نام برد. البته بازی های المپیک و جام جهانی فوتبال نیز یکی دیگر از انواع رویداد هاست که بازاریاب های زیادی را جذب خود کرده است.
تجارب
شرکت ها با ارائه خدمات و محصولات شان تجربه هایی را ایجاد کرده و آنها را بازاریابی می کنند. برای این که این موررد ملموس تر شود میتوان مثال پارک های بازی را به میان آورد.
شرکت والت دیزنی پارک های بازی را راه اندازی کرد و تورهای یک هفته ای با تیم های ورزشی، نواختن موسیقی ارکست های معروف تجارب جدیدی بود که بازاریاب ها و اساس این ها فعالیت می کردند.
افراد
امروزه بازاریابی افراد مشهور به یک کسب و کار سودآور تبدیل شده است و به هنرمندان، موسیقی دانان، پزشکان، وکلا و سلبریتی ها کمک می کنند تا برند شخصی شارژ را توسعه دهند.
مکان ها
با رشد صنعت توریست، کشور های مختلف در حال رقابت برای جذب توریست سرمایهگذار و دفاتر خدماتی هستند.
اقتصاددانان، دلالان مسکن، آژانس های تبلیغاتی، بانکهای تجاری و آژانس های مسافرتی، خطوط ریلی و هوایی و تور لیدرها جزو بازاریابهای مکان های مختلف به حساب می آیند.
اموال
انواع به دو دسته تقسیم می شود. دارایی های ملموس مانند مسکن خودرو و دارایی های ناملموس مانند اوراق بهادار می باشد. از آنجایی که تمام اموال خرید و فروش میشوند پس مبادله آنها مستلزم دانش و هنر بازاریابی است و در هر کدام از این دسته ها متخصصان بازاریابی فعالیت می کنند.
سازمان ها
سازمان ها به دنبال ایجاد وجهه ای قوی و منحصر به فرد از خود در ذهن مخاطبان هستند و به همین علت نیازمند دپارتمان بازاریابی باشد.
سازمان ها می تواند انتفاعی یا غیر انتفاعی باشد و برای بهبود وجهه و جایگاه خود در جامعه و جذب مخاطبان و حامیان مالی می بایست بر روی دپارتمان بازاریابی سرمایه گذاری کند و برنامه های بازاریابی خود را بر اساس تحقیقات بازاریابی طراحی و اجرا کنند.
اطلاعات
ما در عصر اطلاعات زندگی می کنی شاید در گذشته کتابها با دورس و دانشگاهها در حال تولید اطلاعات بودند اما امروزه می توان شبکه های اجتماعی را نیز به محیط گسترده جهت تولید اطلاعات اضافه کرد.
امروزه شرکتهای متعددی در حال تولید و یکپارچه سازی و همینطور ارائه اطلاعات به افراد مختلف هستند و حتی دارندگان محصولات فیزیکی نیز مجبور به ارائه اطلاعات برای معرفی محصولات و خدمات پس از فروش خود هستند.
سخن آخر
فروش بیشتر محصول در بازار مستلزم شناسایی بازار و مشتریان موجود در بازار است.
امروزه برندینگ همپای خود محصولات و خدمات در حال نقشآفرینی است و مشتریان همواره به مارک و برند آنچه خریداری می کنند توجه ویژه دارند.
منبع: www.iktv.ir
|