درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 19:21   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته کاری ۴ روزه در ترکیه: مزایا و چالش‌ها
  ده‌ها مدیر صنعت تبلیغات و روابط‌عمومی با صنایع بسیار آلوده کننده ارتباط دارند
  بیلبورد معطر مک دونالد: نبوغی در بازاریابی
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49368صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریدوشنبه، 5 اردیبهشت 1401 - 08:15
روابط‌عمومی‌ و مدیریت اخبار جعلی
دکتر احمد یحیایی ایله ای - این روزها درباره آثار و ابعاد اخبار و اطلاعات جعلی (Fake news)، اخبار منفی و شایعات در رسانه های جمعی و اجتماعی و همچنین اثرگذاری آن بر زندگی روزمره مردم و توسعه ملی و پیشرفت صنعتی و سازمانی سخن بسیار است. اما این اخبار چه می کنند؟
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| فلسفه رسانه ها بیان آزادانه حقیقت است تا حقیقت در لابلای هیاهوی رقابتهای سیاسی و اقتصادی لجام گسیخته قربانی نشود. اما به گفته صاحب نظران مکتب فرانکفورت، رسانه ها خود به بزرگترین دشمن حقیقت تبدیل شده است زیرا با پاره حقیقت گویی و گفتن نیمی از حقیقت راه فریب مردم را همواره می کنند و بایستی گفت: پاره حقیقت گویی، دروغ بزرگ است.


این روزها درباره آثار و ابعاد اخبار و اطلاعات جعلی (Fake news)، اخبار منفی و شایعات در رسانه های جمعی و اجتماعی و همچنین اثرگذاری آن بر زندگی روزمره مردم و توسعه ملی و پیشرفت صنعتی و سازمانی سخن بسیار است. اما این اخبار چه می کنند؟


اخبار جعلی، خبری است ساختگی که به ‌عمد برای گمراه کردن یا فریب دادن ساخته می‌شود؛ اعتبار و ارزشهای یک شخص، یک سازمان یا یک دولت (قدرت) را هدف قرار می دهد و با بی اعتبار کردن آنها، دستیابی به اهداف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را سخت و پر هزینه می کند. در لایه های پایین تر، اخبار جعلی با گمراه کردن مردم و مشتریان سازمانها و شرکتها، عموما ارزشهای دیگری می آفرینند و اهدافی دیگر را نشان می دهند که مطلوب تر از خود حقیقت است.


اخبار جعلی در سه سطح به مبارزه و تخریب می پردازد: در سطح حاکمیتی یک جنگ سیاسی است که مشروعیت یک نظام و سیستم حکومتی را هدف قرار می دهد. در سطح سازمانی یک جنگ اقتصادی است که بی اعتمادی مشتریان به خدمات و محصولات سازمانی را هدف قرار می دهد و آسیب اساسی آن کاهش درآمدها و افزایش هزینه هاست و در سطح فردی یک جنگ روانی است که هدف آن شخصیت افراد است.


اما چه باید کرد؟


1. سواد رسانه ای عموم مردم، مشتریان و کارکنان بایستی افزایش یابد: افزایش سواد رسانه ای کمک می کند که مردم در مقابل اخبار جعلی و منفی و شایعات توان مقابله و تصمیم گیری درست را داشته باشند. در این زمینه شرکتهای اقتصادی و صنعتی بایستی با توسعه خدمات پس از فروش و روابط مثبت با مشتریان، آگاهی مخاطبان خود را افزایش دهند و اثرگذاری اخبار جعلی را کاهش دهند.


2. اخبار و اطلاعات بایستی صادقانه و کامل از طریق رسانه های رسمی انتشار یابد: پنهانکاری اطلاعات و کشیدن دیوار بلند بر اخذ اطلاعات عمومی از دولتها و سازمانها منشا بسیاری از شایعات و بالطبع آن اخبار منفی و جعلی است و لازم است این دایره ممنوعیت و محدودیت انتشار اطلاعات، کوچک و کوچک تر شود و انتخاب پارادایم سازمانهای شیشه ای به کاهش نشر و پذیرش اخبار جعلی و منفی منجر شود.


3. مدیران بایستی بموقع، شفاف و زنده به اخبار و شایعات بحران پاسخ دهند: بحرانها ماه عسل رسانه های رسمی و همچنین رسانه های اجتماعی برای نشر اخبار مثبت و منفی و به رخ کشیدن توان خبررسانی است و هر چه در این زمینه بدون استراتژی و بدون آمادگی و بدون محتوا و بدون سناریو نقش آفرینی کنیم خود بحران زاست. همچنین مدیران بالادستی سازمانها در چنین شرایطی بایستی نه به وفور بلکه بصورت شفاف و بموقع در رسانه ها حضور یابند و با واژه آفرینی دقیق از نشر اخبار جعلی و منفی پیشگیری کنند.

*****
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد