نویسندگان
دکتر شهباز براهویی
علی هاشمی نیا
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی دانشگاه آزاد اسلامی قشم
شارا-
چکیده
: برای مدت زمان طولانی، حسابداری مدیریت عمدتاً برای محاسبه بهای تمام شده به کار گرفته می شد. اما به تدریج، به رویکرد تصمیم گیری حسابداری مدیریت، نفوذ در رفتار مسئولین مدیریت منابع نیز اضافه شد. اما مدیریت مدرن نیاز به اهداف جدید از حسابداری مدیریت دارد تا به مدیران در تجزیه و تحلیل استراتژیک کمک کند، بنابراین تجدید نظر در اهداف و ابزارهای حسابداری مدیریت با استفاده از یک رویکرد استراتژیک که تصمیم گیری های بلند مدت را تسهیل و مزیت رقابتی پایدار را تضمین می کند، لازم است. در این مقاله ابتدا حسابداری مدیریت و تعاریف متفاوت آن ارائه، سپس جهت گیری حسابداری مدیریت به سمت اهداف استراتژیک و برخی از تکنیک های استراتژیک آن بطور خلاصه معرفی و تبیین می گردد.
واژگان کلیدی: حسابداری مدیریت استراتژیک، ابزارهای حسابداری مدیریت استراتژیک، هزینه یابی بر مبنای فعالیت.
مقدمه
در وهله اول، حسابداری ابزار ارتباطی است که باعث ارتباط بین استفاده کنند گان داخلی و خارجی می شود، که نیازمند تحصیل مداوم و آموزش است. امروزه با توجه به اینکه محیط اقتصادی و اجتماعی در حال دگرگونی است. لذا مدیریت عقلایی و کارآمد شرکت نیازمند کنترل بیشتر اطلاعات است و در این راستا ضرورت دارد حسابداری نیز همگام با ین تغییرات به روز شده تا بتواند پاسخگوی نیازهای جدید کاربران باشد. جدایی اطلاعات باعث ایجاد تمایز بین دو حوزه حسابداری، یعنی حسابداری مالی و حسابداری مدیریت می شود.
برای اطمینان از سودمندی حسابداری مدیریت در فرایند مدیریتی سازمان، لازم است حسابداری مدیریت به اهداف و استراتژی شرکت در دراز مدت نزدیک شود. به طور سنتی، استراتژی ها آینده نگرند، تصمیم گیری های طولانی مدت نیازمند مرور کلی شرکت می باشد در حالیکه حسابداری گذشته نگر است، برای کسب اهداف کوتاه مدت.
|